به گزارش قدس انلاین از اصفهان علی باقرزاده در آیین نکوداشت 7 دی ماه سالروز تشکیل نهضت سواد آموزی در اصفهان با اشاره به فعالیت بیش از 530 هزار نفر در نهضت سواد آموزی از ابتدای تاسیس تا کنون اظهار داشت: نام این افراد در عرصه تعلیم و تربیت ثبت شده است.
وی با بیان این که تعدادی از افراد جامعه بهترین سالهای زندگی خود را در خدمت به بیسوادان و لبیک گفتن به فرمان رهبر انقلاب گذراندهاند، افزود: بزرگترین ارزش این افراد علمآموزی است چرا که همه کرامت و شان منزلتی که برای معلم و شاگردان در نظر گرفته میشود به خاطر جایگاه علم است
معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نهضت سوادآموزی کشور اصلیترین وظیفه هر حکومت را تعلیم و تربیت اعلام کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران با مجهادتهای 1300 ساله عالمان بزرگ به وجود آمده و برای ثبات و پایداری این نظام باید علمای بزرگ و شایسته تربیت کرد.
وی با تاکید بر این که یادگیری و آموزش علم رگ حیات جامعه است، تصریح کرد: وقتی از نظام آموزشی به عنوان عنصر اصلی پیشرفت نام میبریم بخشی از آن شامل نظام رسمی و عمومی است که شامل کودکان 6 تا 18 سال میشود، بخش دیگر نظام آموزش عالی و بخش دیگر که حلقه مفقود نظام آموزشی در کشور است نظام آموزشی غیر رسمی بزرگسالان است.
باقرزاده افزود: در حال حاضر بزرگسالانی را داریم که شرایط تحصیل در نظام آموزش رسمی را از دست دادهاند و در حال حاضر نیز نمیتوانند در نظام آموزش عالی تحصیل کنند و مسیر پیشرفت خود را طی کنند.
وی با اشاره به این که در گذشته آموزش به افراد بیسواد مطلق هدف اصلی نهضت سواد آموزی بوده است، اظهار داشت: امیدواریم تا پایان برنامه پنجم توسعه بیسوادی مطلق ریشه کن شود و نهضت سواد آموزی به سوی آموزشهای بالاتر روی آورد.
رییس سازمان نهضت سواد آموزی با بیان این که براساس قانون اساسی تحصیل تا پایان دوره متوسطه رایگان اعلام شده است، افزود: ساز و کار نظاممندی برای افرادی که موفق نشدهاند تحصیلات خود را تا مقطع متوسطه ادامه دهند در نظر گرفته شود که در حال حاضر این نظام در کشورهای پیشرفته با عنوان نظام آموزشی بزرگسالان وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: از سالی که امام (ره) فرمان تشکیل نهضت سواد آموزی را دارند غریب 50 درصد از مردم کشور بیسواد بودند و این در حالی است که امروزه با برنامهریزیها و استفاده مناسب از ظرفیتهای موجود در کشور در این بیسوادی به 4 درصد کاهش یافته است.
باقرزاده به آسیبشناسی در نحوه آموزش نهضت سواد آموزی طی چند سال اخیر اشاره کرد و افزود: در طول چند سال گذشته به دنبال تدوین برنامهدرسی برای آموزش بزرگسالان بودیم تا بتوانیم بر مبنای آن روشها و محتواهای آموزشی را تعیین کنیم.
وی در ادامه به اصلاح در دورههای سوادآموزی در کشور اشاره کرد و بیان داشت: در طی این اصلاحات ساختار دوره مقدماتی و تکمیلی با هم ادغام و دوره تحکیم را به وجود آورد و دوره سواد آموزی عمومی و پایانی و پنجم نیز ادغام شد و دوره انتقال را تشکیل داد که معادل دوره پایان ابتدایی است.
رییس سازمان نهضت سواد آموزی کشور با تاکید بر این که در نظام آموزشی قبل یک فرد 45 ساله مجبور است همانند دانشآموز چهارم ابتدایی درس بخواند و همان محتوای درسی را یاد بگیرد در صورتیکه نیازها فرق میکند و محتوا باید تغییر یابد.
وی افزود: دوره سواد آموزی عمومی در کشور در حال اجرا است دوره تحکیم نیز قانونی شده که بر طبق آن 200 ساعت آموزش که 70 ساعت حضوری و 130 ساعت غیر حضوری در نظر گرفته شده است.
باقر زاده با اشاره به این که در حال حاضر کتاب ویژه بزرگسالان برای تولید به مراکز استانها سفارش داده شده است، تصریح کرد: در سالهای 90، 91 و 92 هیچ انگیزهای برای اجرای دوره انتقال وجود ندارد و همه باید دوره سواد آموزی عمومی را بگذرانند و بعد وارد مرحله بعد آموزشها شویم.
وی با بیان این که نحوه زندگی و رفتار افراد در جامعه با سطح سواد جامعه رابطه مستقیم دارد، ادامه داد: همه معضلات کشور به نوعی با آموزش گره خورده طبق آخرین آمار به دست آمده از زندانیان کشور 81 درصد بزهکاران زندانها زیر دیپلم هستند، 30 درصد پنجم ابتدایی و 15 درصد بیسواد هستند.
رییس سازمان نهضت سوادآموزی کشور با تاکید بر این که همه کسانی که شامل ماده 5 قانون بودند یعنی 60 ماه فعالیت مستمر و مدرک دانشگاهی داشتند در حال حاضر به استخدام آموزش و پرورش درآمدهاند، افزود: همچنین فرصتی را از طریق آزمون فراهم کردیم تا آموزشیاران نهضت سواد آموزی نیز بتواند با استفاده از این آزمون به استخدام آموزش و پرورش درآیند که با استفاده از این آزمون 11 هزار نیروی نهضتی به استخدام آموزش و پرورش درآمدند.
وی افزود: مجلس در طول برنامه پنجم توسعه مجوز استخدام 60 هزار نیرو را به آموزش و پرورش داده است که از این تعداد 26 هزار نفر در سال گذشته، و 17 هزار نفر در سال 1390 و 17 هزار نفر باقیمانده نیز در سال 91 به استخدام آموزش و پرورش در میآیند.
باقرزاده تصریح کرد: سال 90 عمده استخدامیها اختصاص پیدا کرد به مشمولین ماده 5 قانون اساسی و حقالتدریسهای آموزش و پرورش مشمولان مواد 1، 2 و 3 قانون میشوند کسانی که لیسانس دارند استخدام رسمی و کسانی که زیر لیسانس هستند به صورت قرار دادی استخدام میشوند.
۶ دی ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۱
کد خبر: 25741
رییس سازمان نهضت سواد آموزی کشور گفت: نظام آموزشی عنصر اصلی توسعه و یادگیری و تولید علم رگ حیات جامعه است.
نظر شما