یک وبگاه آمریکایی هشدار داد هرگونه اقدام آمریکا در اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران،‌ اقدام متقابل تهران را به دنبال داشته و مذاکرات را به شکست می‌کشاند.

نشنال اینترست: فشار و تحریم‌های بیشتر،‌ اقدام متقابل ایران را به دنبال خواهد داشت

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،‌ یک وبگاه آمریکایی هشدار داد در صورت اقدام آمریکا در اعمال تحریم‌های تازه و فشار بیشتر،‌ مذاکرات به شکست خواهد انجامید.

وبگاه آمریکایی نشنال اینترست در مطلبی تحت عنوان «تحریم‌ها و اقدام متقارن در مذاکرات هسته‌ای ایران» درباره اقدام متقابل تهران در قبال فشارهای تازه آمریکا و شکست احتمالی مذاکرات هشدار داد.

در ابتدای این یادداشت تاکید شده که هم دولت ایران و هم دولت آمریکا خواهان توافق هسته‌ای هستند و موفقیت مذاکرات موقت ژنو را گواهی بر این موضوع تلقی شده است.

بنابراین گزارش، قطعا تعهدات مطرح شده در توافق موقت سال 2013(توافق موقت ژنو) بدون نظر رهبر عالی ایران،‌ ممکن نبود.

در نشنال اینترست درباره تردیدهای مقامات ارشد ایران و آمریکا درباره توافق نهایی آمده است: «هم رهبر عالی ایران و هم رئیس‌جمهور آمریکا بارها در محافل عمومی تردید خود را درباره موفقیت مذاکرات هسته‌ای اعلام کرده‌اند که احتمالا این موضوع تا حدی تاکتیکی است تا ضرر سیاسی ناشی از شکست مذاکرات را محدود کند البته شاید تردیدهای مطرح شده، نشان از بررسی‌های دقیق درباره چالشهای موجود برای رسیده به توافق باشد».

این پایگاه آمریکایی با بررسی مشکلات موجود بین جمهوریخواهان و اوباما در قبال برنامه هسته ای ایران هم نوشت:‌ «مخالفان سرسخت رئیس‌جمهور از هر شکست و مانعی برای امتیازگیری سیاسی استفاده می‌کنند و می‌دانند اگر مذاکرات هسته‌ای ایران را بتوانند تخریب کنند این موضوع شکستی مهم برای رئیس‌جمهور خواهد بود».

در ادامه با اشاره به اظهارات و مواضع به شدت ضد ایرانی مخالفان سرسخت آمریکایی توافق هسته‌ای با ایران می‌نویسد: «آنها هرگز از شیطان و اهریمن جلوه دادن کشور مقابل خسته نمی‌شوند».

در ادامه این مقاله اشاره شده است: «طرح دیگر بزرگ مخالفان افراطی در آمریکا، گذراندن قانون جدید برای تحریمهای تازه علیه ایران است شبیه به آنچه سناتور مارک کرک و رابرت منندز در کنگره قبلی طرح آن را دادند».

نسخه و تفسیر جدید(تحریمها) هنوز در حال نگارش است البته در طرحهای قبلی موضوعاتی وجود داشته که احتمالا ناقض توافق اولیه(توافق موقت ژنو) بوده است که در صورت تصویب آن می‌توانست سبب اعلام پایان الزام ایران به توافق موقت و خارج شدن آن از میز مذاکرات شود.

«نشنال اینترست» تصریح می‌کند: «بیایید تصور کنیم آنچه از سوی رهبران افراطی آمریکایی می‌شنویم در این مبنا که نسخه و تفسیر جدید که طی ماه جاری مورد رای گیری قرار می‌گیرد، ‌نقض آشکار توافق موجود نباشد بلکه اقدامی مشروط باشد که در صورت عدم نیل به توافق نهایی در موعد ضرب الاجل، تحریمهای جدید علیه ایران اعمال شود».

این وبگاه با اشاره به اقدام متقابل ایران در برابر فشارها می‌نویسد: «با توجه به تجربه باید تصور کرد که مجلس ایران در برابر این اقدام چه می‌کند. مجلس ایران قانونی را تصویب می‌کند که در صورت عدم توافق نهایی، این کشور اقدامات خاص مهمی انجام دهد. به طور خاص اگر توافق صورت نگیرد ایران تولید ذخایر اورانیوم با غلظت پایین خود را ازسر می‌گیرد، ‌این کشور احتمالا غنی سازی 20 درصدی را از سرگرفته و توسعه راکتور اراک را بار دیگر شروع میکند. همچنین دسترسی خاص و اضافه داده شده به بازرسان بین المللی را باطل کرده و سطح بازرسیها را به سطح معاهده «ان پی تی» و توافقات پیشین خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی کاهش می‌دهد».

این پایگاه در ادامه می‌نویسد: «رهبران گروههای سیاسی مختلف آمریکا،‌ این اقدام مجلس ایران را تقبیح و آن را «نشانه بزرگی از نیت بد ایران» قلمداد خواهند کرد. در این صورت گفتگوها در واشنگتن درباره دادن امتیاز بیشتر(بع ایران) نخواهد بود بلکه گفتگوها درباره اقدامات برای فشار بیشتر خواهد بود».

در این گزارش آمده است: «از سوی دیگر چنین اقدام احتمالی آمریکا، از نظر رهبران ایرانی نشانه بزرگی از نیت بد آمریکا خواهد بود و این اقدام تردیدهای جاری در تهران درباره نیت واقعی آمریکا را تشدید خواهد کرد. در همین ارتباط دادن امتیازات بیشتر ایران در مذاکرات، سخت شده و در نتیجه احتمال شکست مذاکرات هسته ای قویتر خواهد شد».

«نشنال اینترست» نوشت: «مذاکره‌کنندگان آمریکایی(در مذاکرات با ایران) این را می‌دانند و به همین خاطر مخالف وضع قانون تحریمهای بیشتر هستند. آنهایی که برای تصویب آن فشار می‌آورند هم این موضوع را می‌دانند و به همین خاطر بر آن اصرار دارند».

در ادامه این یاداشت آمده است: «اصرارکنندگان برای تصویب قانون جدید(برای تحریم و فشار بیشتر به ایران) تنها در محافل خصوصی هدف اصلیشان را بروز می‌دهند. اما آنها در محافل عمومی اغلب میگویند کاری که آنها می‌خواهند انجام دهند سبب افزایش اعتبار آمریکا و دادن امتیاز بیشتر از سوی ایران خواهد شد».

در گزارش «نشنال اینترست» با انتقاد از ایده «استثنا و خاص بودن آمریکا» اشراه می‌شود: «این موضوع یکی از ابعاد چندگانه آمریکاییهایی است که می‌خواهند باور کنند چانه زنی با دیگر کشورها «به روش غیرمتقارن و استثناگرا» کار ساز است؛‌ روشی که بر مبنای آن دیگر انسانها(غیر آمریکاییها) به فشارها به روشی غیر از آنچه آمریکاییها در قبال فشارها پاسخ می‌دهند، پاسخ خواهند داد اما حقیقت آن است که در این موضوع اقدام متقارن مطرح است و باید این اعتقاد  اشتباه را تصحیح کرد.

نویسنده این مقاله هشدار می‌دهد که ایرانی‌ها به فشارها و تحریمهای اعمال شده علیه آنان، قطعا پاسخ داده و اقدام متقابل خواهند کرد که این موضوع در مذاکرات هسته‌ای به شکست گفتگوهای هسته‌ای منجر خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.