عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه بودجه سال ۹۴ تفاوت چندانی با لایحه بودجه سال های گذشته ندارد و در آن انطور که باید به سیاست های اقتصاد مقاومتی توجه نشده است.

لایحه بودجه ۹۴ تفاوت چندانی با گذشته ندارد/انتقاد از سفرهای خارجی گران قیمت

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، حسینعلی حاجی در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما در پاسخ به این پرسش که آیا لایحه  بودجه سال 94 منطبق با اقتصاد مقاومتی است ؟افزود: اشکالات جدی در لایحه بودجه سال آینده در تطبیق  با سیاست های  اقتصاد مقاومتی وجود دارد.

اشکالات جدی بودجه در حوزه اقتصاد مقاومتی

وی، توانایی مقاومت در برابر فشارها، قابلیت انعطاف پذیری در شرایط مختلف و توانایی عبور از بحران ها را از جمله  ویژگی های اقتصاد مقاومتی برشمرد و افزود:ایران ظرفیت های بالایی از نظر ترانزیت، آب و هوا ، نیروی جوان تحصیل کرده، منابع زیرزمینی، صنعت گردشگری و دسترسی به آبهای آزاد دارد که از آن باید در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی استفاده کرد.

حاجی با اشاره به  اعمال تحریم ها  از سوی استکبار جهانی گفت : مقام معظم رهبری سیاست های اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کردند و اکنون  نوبت مسئولان  است تا این سیاست ها  را به خوبی اجرا کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه  مجلس شورای اسلامی افزود: انتظار داشتیم  انقلابی در نوع بودجه ریزی ما در راستای اقتصاد مقاومتی اتفاق بیافتد اما روال بودجه نویسی همچنان  مانند  66 سال گذشته است.

وی گفت: در لایحه بودجه سال آینده، نحوه اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت  حامل های انرژی تفاوتی با گذشته  نکرده است.

در بودجه توجه جدی به بخش های تولیدی نشده

حاجی افزود: در این لایحه در رویکرد به بخش های  تولیدی و اشتغال زا تغییر چندانی نشده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه  مجلس شورای اسلامی گفت: از 837 هزار میلیارد تومان بودجه کل کشور ، تنها 224 هزار میلیارد  آن  را بررسی می کنیم  یعنی به بیش از 600 هزار میلیارد تومان  که مربوط به  شرکت هاست  ورود پیدا نمی کنیم.

مغایرت لایحه بودجه  94 با بند 18 سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی

وی با بیان اینکه  لایحه بودجه  94 با بند 18 سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد افزود: در این بند آمده است هر سال میزان  واریزی  به صندوق توسعه ملی، سه درصد  افزایش یابد و به این ترتیب این میزان در سال 94 باید به 32 درصد  برسد  اما در لایحه،  20 درصد آمده است .

حاجی ادامه داد: محور 9 سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی به اصلاح نظام  مالی کشور اشاره دارد اما ما حتی فرصت نداریم  به بیش از 600 هزار میلیارد  تومان بودجه  شرکت ها  رسیدگی کنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه  مجلس شورای اسلامی گفت: بند 4 سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی ، موضوع توزیع عدالت از طریق  هدفمندی یارانه هاست اما میان لایحه  93 و لایحه 94 در این زمینه  تفاوتی ایجاد نشده است .

وی افزود: افزایش فرآورده های نفتی و جلوگیری از خام فروشی یکی از بندهای سیاست  اقتصاد مقاومتی است  اما الان  نه تنها  این گونه نشده بلکه میزان  واردات بنزین افزایش  یافته است و روزانه  حدود 10 میلیون لیتر بنزین وارد می کنیم  که در لایحه  94 به این موضوع توجه  نشده است که واردات بنزین  را قطع کنیم .

حاجی با اشاره به اینکه  برای واردات بنزین روزانه 10 میلیون دلار ارز خارج می شودادامه داد:  همه باید دست به دست هم دهیم  و از خام فروشی نفت و واردات بنزین جلوگیری کنیم .

سفرهای خارجی گران قیمت  همچنان انجام می شود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه  مجلس شورای اسلامی گفت: محور 16 سیاست های اقتصاد مقاومتی مربوط به صرفه جویی در هزینه هاست اما هنوز بسیاری از سفرهای خارجی گران قیمت  انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه از 224 هزار میلیارد  تومان،  166 هزار میلیارد تومان  بودجه های جاری است افزود: برخی افراد  حقوق های آن چنانی می گیرند .

حاجی تاکید کرد: باید آن قسمت از بودجه هایی را که منطبق با سیاست های اقتصاد مقاومتی نیست با آن منطبق  کنیم و دولت و مجلس باید با همکاری هم  این کار را  انجام دهند.

نماینده مجلس :  بودجه به سمت سیاست های اقتصاد مقاومتی در حال حرکت است

غلامعلی جعفرزاده یکی دیگر از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه  مجلس شورای اسلامی هم با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: اقتصاد مقاومتی تبدیل به ضرورت انکار ناپذیر شده و دولت در این زمینه تلاش کرده است.

وی افزود: دولت  بودجه را در موعد مقرر قانونی به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده است و  اعداد و ارقام نشان می دهد که بودجه به سمت  سیاست های اقتصاد مقاومتی در حال حرکت است و این اراده  در دولت وجود دارد.

کاهش وابستگی به نفت در بودجه

جعفرزاده با بیان اینکه لایحه بودجه  باید به گونه ای باشد که کاهش وابستگی به نفت داشته باشد گفت: وابستگی به نفت در بودجه  93  سی و هفت و نیم درصد  بود و اکنون این رقم در لایحه بودجه 94 به 31 درصد رسیده و این یک گام به جلو است .

وی با اشاره به کاهش قیمت نفت افزود : اکنون ضرورت  توجه به  سیاست های اقتصاد مقاومتی بیش از گذشته  احساس می شود  و باید به این موضوع سرعت ببخشیم.

با توجه به  کاهش قیمت نفت باید کاری کنیم که بودجه  ما مصون از نفت شود  و از وابستگی به نفت  خارج شود .

عضو کمیسیون برنامه و بودجه  مجلس شورای اسلامی گفت: ما خیلی نمی توانیم  در لایحه بودجه  دولت  دست ببریم  زیرا تغییر  فاحش در لایحه  ، ماهیت بودجه  را تغییر می دهد.

دولت باید چابک و لاغر شود

جعفرزاده با تاکید بر اینکه  دولت باید چابک و لاغر شود افزود: در لایحه بودجه 94  دیده شده است  که 400 شرکت واگذار شود .

وی گفت: در بخش هدفمندی موافقم  که  لایحه بودجه سال  94 با لایحه بودجه سال 93 تفاوت چندانی ندارد اما این هدفمندی میراث دولت گذشته است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه  مجلس شورای اسلامی افزود: دربخش هدفمندی، 76 میلیون نفر یارانه دریافت می کنند و این تبعات  خاص سیاسی و اقتصادی خودش را دارد  و دولت ادعا دارد برای جلوگیری از این تبعات باید محتاطانه  در این زمینه گام برداشته شود و  باید هدفمندی در کمیسیون  تلفیق اصلاح شود .

جعفرزاده ادامه داد: قطع کردن یارانه به این سادگی نیست و نباید  به گونه ای عمل کنیم که اسباب ناراحتی مردم  فراهم شود .

وی افزود: بانک اطلاعاتی کشور  خیلی  قوی نیست تا همه اقشار پردرآمد را شناسایی کنیم.

سیاست های تشویقی برای شناسایی پردرآمد ها

عضو کمیسیون برنامه و بودجه  مجلس شورای اسلامی گفت:  یکی از طرح های ما این است که سیاست  تشویقی  برای استان ها  در نظر بگیریم  تا اطلاعات اقشار پردرآمد استان خود را بدست بیاورند.

جعفرزاده در پاسخ به این پرسش که چه باید کرد تا زیر ساخت های تحقق  اقتصاد مقاومتی ایجاد شود افزود: برای این منظور بودجه  را باید مصون از نفت کرد و منابع حاصل از نفت باید به  حساب ذخیره ارزی  برود و دولت اگر نیاز داشت  از این حساب استقراض کند.

وی تاکید کرد: باید  کاملا بودجه از نفت  جدا شود و با این کار ، حربه نفت و این پاشنه آشیل که دشمن تصور دارد ، از او گرفته خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.