قدس آنلاین _ هنگامه طاهری_ یک کارشناس اقتصادی: طی چهار سال پس از پرداخت یارانه ها , هم تورم داشتیم, هم بیکاری و هم نابرابری توزیع درآمد و هیچ کس نمی توانست بدین طریق اقتصاد را نابود کند!

 قیمت جهانی بنزین ارزانتر از بنزین آزادایرانی/دولت دردوراهی یارانه نقدی  و گرانی بنزین/تورم سالانه هدیه یارانه ای بنزین به مردم

 به گزارش قدس آنلاین دکتر مهدی تقوی تحلیلگر اقتصادی و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ضمن گفتن مطلب فوق در خصوص زمزمه افزایش قیمت بنزین به خبرنگار ما گفت:افزایش قیمت بنزین تورم زاست چرا که بر قیمت حمل و نقل اثر می گذارد چنانکه وقتی قیمت گاز افزایش یافت بازار دچار تورم 40 درصدی شد.وقتی قیمت بنزین هم افزایش یافت باز بازار دچار تورم گردید حالا با افزایش دوباره قیمت بنزین یک بار دیگر با تورم مواجه خواهیم شد. باید توجه داشته باشیم که با این وضعیت رکود تورمی هم خواهیم داشت.

وی گفت: روحانی تلاش کرد نرخ تورم را به زیر 20 درصد برساند اما اگر مجلسی ها بر افزایش قیمت بنزین تاکید کنند نتیجه تلاش روحانی در خصوص کاهش تورم از بین می رود.

اما ابوذر ندیمی نماینده کمیسیون اقتصادی مجلس به خبرنگار قدس آنلاین اظهار داشت: اگر قیمت حاملهای انرژی را افزایش ندهیم دولت قادر به پرداخت یارانه ها نخواهد بود.

به گفته اوچنانچه بنزین را به قیمت پارسال بفروشیم مثل این است که درآمدی کسب نکرده ایم.

ولی دکتر تقوی تصریح کرد : بجای این که با این سیاستها تورم را به خاطر یارانه افزایش دهند  یارانه مرفهین را قطع کنند.

او همچنین خاطر نشان کرد: طی چهار سال پس از پرداخت یارانه ها , هم تورم داشتیم, هم بیکاری و هم نابرابری توزیع درآمد.

 وی در این خصوص افزود: هیچ کس نمی توانست بدین طریق اقتصاد را نابود کند!

اویادآور شد: دوران جنگ  با این که در تحریم بودیم مردم حد اقل های زندگی را داشتند ولی حالا فقط رکود تورمی داریم.

ولی به اعتقاد ایرج ندیمی  سالی که هدفمندی یارانه هابه اجرا درآمد دلار بیش از هزار تومان بود در حالیکه ما اینک دلار 2 هزارو 850 تومانی را تجربه می کنیم. پس منطقی نیست که با توجه به نفت 50 دلاری و دلار 2 هزارو 850 تومان نرخ ثابت داشته باشیم لذا باید در باره این تفاوت قیمت فی مابین در کمیسیون تلفیق به نتیجه برسیم.

با این حال دکتر تقوی تاکید کرد: دولتمردان بدانند با افزایش قیمت هر نهاده ای قیمت حمل و نقل افزایش می یابد و با افزایش حمل و نقل قیمت سایر مایحتاج مردم هم بالا می رود وبا توجه به این که دستمزدها زیاد نمی شود مردم فقیر تر خواهند شد.

***قیمت بنزین دربازار جهانی

براساس گزارش‌های منتشر شده از سوی موسسات معتبر بین‌المللی، هم اکنون قیمت هر بشکه بنزین سوپر با اکتان ۹۲ در بازار فوب خلیج فارس به محدوده ۶۰ تا ۶۲ دلار کاهش یافته است. (هر بشکه بنزین معادل ۱۵۹ میلیون لیتر ظرفیت دارد).

به عبارت دیگر، با احتساب قیمت دلار بانکی در بازار ایران (۲۶۵۰ تومان) بهای هر لیتر بنزین سوپر با اکتان بالای وارداتی حدود ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ تومان (حدود ۳۷ تا ۴۰ سنت) تخمین زده می‌شود.

این در حالی است که هم اکنون بخش عمده ای از بنزین عرضه شده در جایگاه‌های سوخت کشور با اکتان ۸۷ توزیع می‌شود که با توجه به شکاف قیمتی بین بنزین سوپر و بنزین با اکتان ۸۷ در بازار جهانی، هم اکنون بهای هر لیتر بنزین اکتان پائین ۹۰ حدود ۱۰۰۰ تا ۱۰۵۰ تومان تخمین زده می‌شود.

از سوی دیگر، با اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها دولت تدبیر و امید قیمت هر لیتر بنزین هم اکنون هر لیتر بنزین نیمه یارانه‌ای اکتان ۸۷ و اکتان ۹۰ را با قیمت ۷۰۰ و ۸۰۰ تومان و بنزین آزاد اکتان ۸۷ و ۹۰ را با قیمت ۱۰۰۰ و ۱۱۰۰ تومان در جایگاه‌ها عرضه می کند.

از این رو با سقوط آزاد قیمت جهانی نفت و بنزین، عملا دولت نمی‌تواند روی افزایش مجدد قیمت این فرآورده پرطرفدار نفتی در قالب لایحه بودجه سال آینده حساب باز کند، زیرا در غیر این صورت بهای بنزین در بازار خلیج فارس به مراتب ارزان‌تر از بنزین عرضه شده در داخل خواهد شد.

از سوی دیگر باید به این نکته هم اشاره کرد که مطابق با قانون هدفمندی یارانه ها دولت باید قیمت حامل‌های انرژی از جمله بهای بنزین را در قالب یک برنامه پنج ساله تا ۹۰ درصد قیمت‌ها در بازار فوب خلیج فارس افزایش دهد که با توجه به کاهش شدید قیمت‌ها در بازار جهانی و خلیج فارس عملا دست دولت برای گرانی مجدد بهای بنزین بسته شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید IR ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    0 0
    روزانه حد اقل یک و نیم میلیون بشکه نفت به جهانخواران با بیش از 70 درصد کاهش قیمت و چند درصد هم تخفیف فروخته میشود آنوقت دولت تدبیر و امید آقایان عقلا ، گاز سی ان جی را با ضرب و زور و اکراه فقط 10درصد کاهش خواهند داد البته معلوم نیست کی عمل خواهند کرد؟؟