قدس انلاین – سعید کوشافر : شرکت پدیده شاندیز با بعبارت بهتر شرکت پدیده این روزها به یکی از سرخط های خبری رسانه های کشور تبدیل شده است ؛ رسانه هایی که تا همین دیروز اگهی های بلندو بالای این شرکت را منتشر می کردندو حتی یک روز هم در دریافتهایشان تاخیر نمی شد.

چند توصیه برای احقاق حقوق سهامداران "پدیده"

هیمن رسانه ها امروز درصددند تا بهر نحو که شده خبری از هر مقام مسوول یا حتی غیر مسوول دربیاورند تا اثبات کنند که پدیده متخلف مدیرعاملش مفسد است و مثلا بزرگترین فساداقتصادی تاریخ کشور را رقم زده است ؛ این حرص خبری به حدی در رسانه ها رسوخ کرده  که انها را از جاده انصاف خارج ومنجر به یک هجمه یکطرفه علیه شرکت پدیده شده است  .

از دیگرسو سکوت خبری مسوولان این شرکت درمقابل این اخبار بر حجم شایعات واخبار غیرموثق دامن زده و حداقل تماسهای چندین باره نگارنده برای گفتگو با یکی از مقامهای شرکت که خیلی هم دست اول نیست ره بجایی نبرده است .بگذریم از اینکه بنده نیمه شب سه شنبه هفته قبل دریکی از هتلهای مشهد توانستم چند دقیقه ای با مدیرعامل شرکت یعنی جناب پهلوان مقدم گپی کوتاه داشته باشم .

اما همانگونه که از ابتدا درگزارشهای مختلف گفته شده بود مشخص بود  که تخلفاتی درشرکت رخ داده اما اینکه همه شمشیر را از رو ببندند و کمر به زدن ریشه پدیده کنند به واقع تاختن به سرمایه مردمی است که تحت عنوان سهامدار اکنون برگه هایی دردست دارند که تا همین چندی قبل جزو سرمایه زندگی انان بحساب می آمد .

اظهارات متین دادستان مشهد بخوبی نشان می دهد که این سهامداران ورسیدن انان به حقوقشان از چه درجه اهمیتی برخوردار است . «قاضي صادقي» می گوید: دغدغه مهم دستگاه قضايي اين است که مردم و سهامداران متضرر نشوند و يا هنگام فروش سهام فريب نخورند اما شهروندان نيز بايد دقت کنند تا در مقابل فروش سهام اسناد و مدارک معتبر و قانوني را دريافت کنند که به امضاي مديران شرکت پديده يا هيئت مديره و ... رسيده باشد و اين مدارک تعهدآور باشد تا حقوق آنان تضييع نشود و سهامداران قبل از امضاي هر برگه و يا سندي، محتويات مندرج در آن را به دقت مطالعه کنند و در صورتي که شروط هاي درج شده را قبول کردند اقدام به دريافت آن مدرک معتبر و يا سند داراي ارزش قانوني نمايند.

درعین حال نکات دیگری نیز شایان گفتن است ازجمله اینکه برخی نزدیکان ومشاوران مدیرعامل شرکت پدیده رامیتوان از جمله دشمنان ایشان هم محسوب کرد ؛ همانها که به وی خط دادند تادرمصاحبه هایش ازتبرئه شدن سخن به میان اورد تاشایددستگاه قضایی را درمقابل عمل انجام شده قرار دهند.

این درحالی است که تا قبل از این اظهارات دفاتر شرکت درمشهد طبق روال سابق و بنا به دستور دادستان مشهد به کارخرید سهام مشغول بودند و دستگاه قضایی به محض رویت چنین اظهاراتی قفل پلمب بر انها زد تا سهامدارن بیشتراز همیشه نگران شوندو دل به مصاحبه های ساختگی نسپارند . دراین راستا دادستان مشهد همچنين برخي شايعات مطرح شده در مجالس و سايت هاي غيرمعتبر مبني بر تبرئه شرکت پديده از اتهامات را تکذيب کرد و گفت: اين پرونده در حال رسيدگي در دادسراي مشهد است و اين گونه شايعات معمولا از سوي افراد ذينفع در اين ماجرا، و در مجامع خصوصي و يا در جمع برخي سهامداران عنوان مي شود .

اما باید این نکته را هم متذکر شد که بستن دفاتر پدیده دردی از مردم دوا نمی کند بویژه تعطیلی دفاتر این شرکت درشهرستانها که دستور دادستان انجام شد حتی باعث تضییع حقوق مردمی می شود که دراستانهای دیگر سهام شرکت را خریده و اکنون یا باید با صرف هزینه ای گزاف خودرا به تنها دفتر مفتوح شرکت درمشهد برسانند. شاید می شد با اخذ تعهد یا گماردن یک نیروی انتظامی دردفاتر و تاکید بر انجام خرید سهام از مردم  این مشکل را تاحدودی حل کردو باعث سرگردانی بیشتر سهامداران نمی شد.

درعین حال تاکید مقامهای قضایی بر دو نکته یعنی پیگیری کسانی که در دستگاههای دولتی دراین تخلف همکاری داشته اند و تداوم اجرای فعالیت عمرانی پروژه برای جلوگیری از ضرر وزیان احتمالی سهامداران نیز نکاتی است که جای تقدیر دارد از این جهت که درصورت عدم پیگیری نقش مقامهای مسوول دولتی که دراین تخلف اگر نگوییم همراهی ؛بگوییم سهل انگاری کرده اند ؛ فردا و فرداهای دیگر شاهد بروز تخلفاتی مشابه خواهیم بود که هیچ کس درقبال 5سال تخلف درساخت وساز وسهام فروشی اش پاسخگو نیست و بازهم مردم هستند که باید جور کم کاری یا اهمال انان را بپردازند و دیگر اینکه درصورت تعطیلی فعالیتهای عمرانی علاوه بر بیکارشدن تعدادی بالغ بر 13هزار کارگر ؛ نه تنها هیچ چیزی عاید مسوولان رسیدگی کننده به پرونده و سهامداران نیمشود که یک پروژه دیگر بر بیشمار طرحهای عمرانی نیمه تمام افزوده می شود و سرمایه مردم زیر برف وباران وباد مستهلک شده وبه بایدمی رود ؛ این درحالی است که با تکمیل پروژه هایی که قانونی است میتوان بخشی از ضررو زیان وارده به مردم را جبران کرد.

اما دراین میان اظهارات متناقض و گاه گمراه کننده برخی مقامهای مسوول یا غیر مسوول سرگردانی مردم را دوچندان کرده است که ازجمله انها میتوان به اظهارات اقای پورمختار رییس کمیسیون اصل 90مجلس اشاره کرد . او که همین چندی قبل دربازدید ازپروژه به تمجید مدیران ان پرداخته بود اکنون نیز با اظهاراتی گنگ ودوپهلو مشخص نیست قصد داردخودراتبرئه کند یا مردم را از دلنگرانی خارج نماید چرا که می گویدیکسال است پرونده پدیده در کمیسیون مفتوح است ؛ونمی گویددراین صورت چرا به مشهد سفر کرد واینهمه به تمجید ازان پرداخت یا اینکه مساله ارزش سهام رامطرح می کندو نمی گوید که مگر تعیین ارزش اموال ودارایی های یک شرکت چقدر کار دارد که یکسال است نتوانسته اند مبلغ انرا بدست اورده وتقسیم بر تعداد سهام کنند تاارزش هر سهم مشخص شود.

درعین حال عنوان کردن برخی مسایل بی ربط به تخلفات نظیر وابسته بودن مدیرعامل پدیده به رییس جمهور سابق را به فرض صحت ،میتوان نشانه ای از بی اخلاقی رسانه ای دانست که نه تنها به حل مشکل کمکی نمی کند که انرا به دایره سیاست کشانده و برخورد قضایی فعلی را هم میتوان در ان دایره نوعی عقده گشایی  سیاسی قلمداد کرد حال انکه چنین نیست وتنها هدف بررسی این پرونده جلوگیری از تداوم  یک تخلف است که سالهاست ادامه داشته است ؛درعین حال به فرض وابستگی و یا نفوذ مدیرعامل پدیده در دولت قبل برای دریافت مجوزها یا سکوت دولتی ها درقبال ان ؛ چگونه میتوان یکسال ونیم سکوت دولت یازدهم را درقبال تداوم این تخلف یا به زعم برخی فساد اقتصادی توجیه کرد به گونه ای که جایی خواندم دادستان مشهد همین حدوداست که تلاش میکند میان مسوولان اجرایی استان اجماعی برای برخورد با پدیده پدیداورد وموفق نشده است .

اما اینکه دادستان کل کشور از جدی بودن پیگیری پرونده خبر میدهد کاری است بس شایسته وتوقع مردم از دستگاه قضایی هم همین است و تشکیل تیمی زبده وکارشناس نیز می تواند روند رسیدگی به پرونده راهم تسریع کندو هم مطابق اصول اقتصادی پیش ببردو اتفاقا فردی که برای این کار تعیین شده یعنی جناب بختیاری که مردم مشهداز ایشان شناخت کافی داشته و به ایشان اعتمادی مضاعف دارند نیز دیگرنکته مثبت این قضیه است .

اما دراین میان اظهارنظر افراد وچهره های سیاسی یا حتی نمایندگان مجلس وکسانی که اطلاعات درستی از این شرکت ونحوه فعالیت وحتی نوع پروژه ندارند جای بسی تاسف است انهایی که تنها سوار برموج شده و تلاش دارند خود را افرادی ضد مفاسد اقتصادی جلوه دهند وازقافله تهییج قوه قضاییه به پیگیری جا نمانند ؛ کسانی که حتی اگر ازانها نوع ونحوه فساد اقتصادی رخ داده درپدیده رابپرسید پاسخی ندارند ؛ این جای تاسف است ؛ به طور قطع این قبیل اظهار نظرها فارغ از اینکه هدفشان مردم باشد یا چیز دیگر تنها باعث خواهد شد که مردم سایر اظهارات را هم بر این منوال ارزیابی کنندودیگر اعتمادی به گفته های وکلا یا حتی چهره های سیاسی نداشته باشد کما اینکه خیلی از همین اظهارنظر کنندگان نمی دانند که شرکت پدیده توانسته از زمینهایی کم بها ؛ ارزش افزوده ای انچنانی خلق کند واین فکر وایده خود جای تشکر و قدر دانی دارد ؛ حال دراین مسیر و چنین پروژه های بزرگی انحرافاتی هم رخ داده و این درحالی است که بهتر بود این عزیزان بیش از تاکید بر بگیر و ببند بر احقاق حقوق مردم تاکیدمی کردند.

این درحالی است که مدیرعامل شرکت پدیده یعنی پهلوان به صراحت و درگفتگو با خود بنده خرید همه سهامی که به مردم فروخته شده توسط شرکت را منطقی نمی داندو عنوان می کند که هیچ مسوولیتی دراین قبال ندارد ودرعین حال می گوید که اگر همه سهامداران بخواهند سهامشان رابفروشند قیمتها می شکندو قطعا کاهش خواهد یافت ؛ این درحالی است که او قبلا مدعی شده بود که پدیده تنها شرکتی است که هرگز سهامش ضرر نخواهد کرد.

درعین حال بنابر محاسبات انجام شده توسط برخی کارشناسان سرمایه شرکت پشتیبان پدیده یعنی خریدار سهام مردم فقط 5میلیارد تومان است و سهام فروخته شده به مردم حدود 5هزار میلیارد تومان یعنی این شرکت تنها میتواند از هر هزار سهم یکی را بخرد و مابقی دست مردم باقی خواهد ماند . این درحالی است که این روزها هرکس هم برای فروش مراجعه می کند جز وعده دریافت دریکی دوماه اینده ویک برگه تعییین وقت چیزی نصیبش نمیشود.

اما اکنون این اتفاق که ارزو میکردیم رخ ندهد ؛ رخ داده و تخلفی بزرگ بوقوع پیوسته و اینکه دایم بگوییم بگیریدوببندید و ... مشکل گشانیست . دراین راستا وبا توجه به اطلاعاتی که این حقیر از شرکت پدیده طی چند روز اخیر کسب کرده وبا چندتن از کارشناسان مشورت کرده ام چند توصیه وراهکارعملی به مقامهای رسیدگی کننده ارایه میشود امید که بتواند راهگشا باشد.

  1. ***همانطور که دادستان مشهد گفتند مهمترین مساله احقاق حقوق مردم یا همان سهامداران این شرکت است که به گفته وی ارزش سهام 12 هزار تومانی انها به روایتی 2هزار تومان وبه روایتی دیگر 1700تومان است . به طور قطع همه کسانی که درگیر پرونده یا پروژه سهام فروشی پدیده هستند مید انند که این سهام با قیمت 100تومان عرضه شد و طی مدت 5سال به 12هزارتومان رسید .بنابراین خیلی راحت میتوان گفت که همه سهامداران متضررنشده اند و بسیاری از کسانی که همان روز اول سهام خریده اند اکنون و باقیمت 2هزار تومان هم بارشد 20برابری ارزش سرمایه گذاری خود روبرو هستند .درعین حال باتوجه به سیستم ثبت معاملات درشرکت پشتیبانی پدیده که وظیفه خرید وفروش سهام را برعهده دارد براحتی میتوان دانست که چه کسانی از بدو فروش سهامدارندو چه کسانی بعد و با چه قیمتی سهام را خریده اند . با این راه حل میتوان بخش زیادی از کسانی که از روز اول سهام راداشته اند ازجمله مدیرعامل و نزدیکانش که اکنون 80درصد سهام را دراختیار دارند از ارزش بادکنکی سهام خارج کرد.
  2. *** اماگروه دوم نیز همه سهامشان را با قیمت 12هزارتومان نخریده اندو بخشی ازمردم سهام رابا قیمتهای متفاوت از 500تومان تا 1000تومان و 4000هزارتومان وحتی 8500تومان خریده اند که البته یک حساب سرانگشتی ومحاسبه افزایش تعداد دلالها نشان می دهد عمده معاملات بعد از افزایش قیمت از 2000تومان به بالا رخ داد . به نظر می رسد اکنون که شرکت پدیده توانایی خرید همه سهام مردم را ندارد میتوان با بررسی اینکه هر کس چه مبلغی بابت سهام پرداخت کرده و پرداخت همان مبلغ به وی حداقل باعث زنده کردن سرمایه اش به همان اندازه قبل شد . این راهکار باعث میشود تا بتوان با سرمایه موجود به بیشترین تعداد از سهامداران و باکمترین میزان خسارت پرداخت صورت گیرد.
  3. ***درنهایت نیز اگر هیچکدام از این روشها ممکن نبود ؛ مقامهای شرکت پدیده باید درقبال اعلام قیمت 12هزارتومانی هرسهم پاسخگو باشندو این نیز راهکاری دارد به این صورت که تمام سرمایه و اموال شرکت محاسبه شود ؛ هزینه 400 میلیون سهم فروخته شده به مردم از ان کسر شده ومابقی سرمایه درقالب سایر سهام دراختیار مدیران قرارگیرد .اینگونه که دادستان مشهد دربررسی اولیه گفته ارزش سهام یک ششم رقم 12هزارتومانی است بنابراین به هر سهم 5سهم دیگر از سهام مدیران شرکت تعلق بگیرد مشکل حل میشود اما ازانجا که نمیتوان بیش از صددرصد سهام را اختصاص داد باید تمام سهام به مردم تعلق گرفته ومسوولان شرکت موظف شوند مابقی را از ارزش افزوده اینده واتمام پروژه متقبل شوند که البته امری ممکن است .
  4. ***درنهایت اینکه برخی بر طبل ورود شرکت به بورس می کوبند شاید درنگاه کارشناسی حرف درستی باشد وباعث شفافیت مالی درفعالیتهای پدیده برای اینده شود اما درشرایطی که گروهی از مردم سهام را با قیمتهای گزافی خریده اند وبه طور قطع با ورود به بورس قیمت ها منطقی و بر اساس کارشناسی و عرضه وتقاضا تعیین می شود ، این مردم هستند که متضرر می شوند نه مدیران شرکت که قیمت هر سهم برای انها 100تومان تمام شده است . البته بعد از تعیین تکلیف مردم بهترین راهکار ورود شرکت به بورس یا فرابورس است که باعث اعتماد مردم شده ودران صورت حتی توصیه می شود که سهام این شرکت را بخرند.

 

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 57
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اا IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    8 90
    معلوم چاپلوس پدیده هستی .
  • اا IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    معلوم چاپلوس پدیده هستی .
  • محمد IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    100 6
    باعرض سلام و ادب بسیاری از مردم بانیت آبادانی کشور و همچنین بهره مالی اقدام به خرید سهام شرکت پدیده کرده اند که در طول 5سال در جلو دیدگان مسولین ودر رسانه ها و... معرفی می شد کار های عمرانی زیادی توسط پدیده انجام شده و سهام داران زیادی سرنوشت خود را به این شرکت گره زده اند ... اگر تخلفی شده باید رسیدگی شود انشا الله قابل حل باشد ...خبر های منتشر شده توسط رسانه ها بی رحمانه و یک طرفه به نظر میرسد در حالی که به فکر سهام داران و مردم پشت این جریان نیستند ...به امید آبادانی ایران عزیز
  • ناشناس IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    49 6
    با عرض سلام وخسته نباشید خواهش میکنم یادداشت خود را به گوش دادستانی برسانید تا به فکر ما سهامداران بتشند
  • فش نیوز IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    4 14
    منم سهام دارم کسی میخر!!!
  • رضا IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    6 49
    سلام من می خواستم سهام شرکت را بخرم ولی دربورس گفتندنخر که شرکتهایی که دربورس پذیرفته نشده اند بعدن پول گرفتن از آنها سخت است خداراشکر که نخریدم که برم دنبال پولم بدوم و بعدهم به جایی نرسم این پولهایی که صاحبان شرکت خورده اند خوردن نداردچراکه با همین پولهاپدیده را ساختند و حالا هم می گویند پول همه سهامداران را نداریم با چرب زبانی مردم بدبخت رادراین اوضاع اقتصادی نامناسب گول زدندخداخیرشان ندهد
  • ناشناس IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    49 1
    اگر همه ی منتقدین مثل شما منصف باشند و این همه به یکنفر که پهلوان باشد فشار نیارن و یکطرفه به قاضی نروند خوبه. ولی جای تاسف دارد که چیزی که کم داریم انسانهایی هستند که حرف حق میزنند.نباید فقط پدیده را کوبید به هر حال پشت قضیه شاید نیت بد نبوده.باید قبول کنیم که کارهای مثبتی هم کرده.خداوند به کسانی که چشم به روی حقیقت میببندند رحم کند.
  • سامان IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    6 67
    باعرض سلام بنظر شما آقای روزنامه نگار من یک پسر 25 ساله با یکم تخقیقات در 6 ماه پیش فهمیدم کار فروش سهام کلاهبرداری است.. اما بعضی از مردم راه 100 ساله میخواستن 6 ماه برن.
  • مریم IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    52 8
    لازم نیست شما واسه سهام ما راهکار نشون بدی ما خودمون میتونیم تصمیم بگیریم بریم تو بورس یا نه شما نمیخواد مردمو گول بزنی تا سرمایشو بباد بدن بورس همش ضرره بهتر حسادت رو کنار بزارین شاید رندگی بهتری داشته باشین در ضمن تحیلات خیلی خنده داره
  • م IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    33 5
    برخی مسولین در این مملکت زندگی نمی کنند چرا که مشغول کار های خود هستند وقتی فساد بزرگ شد و همه مردم را فرا گرفت تازه متوجه میشن داری مسولیت در این مملکت هستند
  • رضا IR ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    26 8
    بسیار عالی و منصفانه بود...
  • ایمان IR ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    6 85
    هر پول باد آورده ای عاقبتش همین میشه. دقیقا" مثل شرکتهای هرمی. مردم ساده هم پول رو که میبینند عقلشون دیگه کار نمیکنه و خواب میشن. بالاخره این همه سودی که برده شده باید نهایتش یک تلفاتی هم داشته باشه و اون تلفات ضررهای مردمی هست. خود من 3 سال پیش به جای خرید خانه میخواستم سهام پدیده بخرم که خوشبختانه نخریدم و اگر میخریدم تا الان 1 میلیارد تومان سود خالص کرده بودم که حالا نکردم. پس یک تفاوتی با کسانی که خریدند و سودهای الکی کردند باید بکنم و اون اینه که من پولم رو دارم و سهامداران هیچی به غیر از یک برگه ندارند. به امید اینکه دیگه کسی گول اینجور پولهای تصاعدی بادآورده رو نخوره.
  • محمد IR ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    16 19
    واقعا منصفانه بود.لفا به گوش مدیران شرکت برسونید.ممنون
  • m IR ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    67 1
    همه تقصیرها از دولت سرچشمه میگیره. ما سهامداران می خواهیم بدانیم طی این ۵ سال چرا سکوت کردند و حالا که پروژه در حال اتمام است یادشان افتاده که فروش سهام خاص بصورت عام اشتباه است . چرا توی این مملکت باید مردم همیشه در استرس باشند؟!
  • امیر IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    6 2
    با سلام و عرض تشکر از متن بالا . متاسفانه با به وجود آمدن همچین مسایلی باید گفت که دیگر هیچ گونه اعتماد و اطمینانی برای سرمایه گذاری در ایران وجود ندارد و نباید به فکر پیشرفت و افزایش سهم گردشگری در ایران بود . . .
  • علی IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    7 3
    یکی از همین موج سواران خود شما هستید جناب خبرنگار، در ذیل چند گزارش قبلی شما هم دروغ پردازی و اطلاعات کم شما رو گوش زد کردم ولی کامنت من تایید نشد، الان هم به دروغ میگویی دادستان قیمت سهام را ۲۰۰۰ یا ۱۷۰۰ گفته که صحت ندارد و خود خوانندگان می توانند تحقیق کنند، سپس بر مبنای این دروغ دست به تحلیل زده و گزافه گویی کرده اید، خوانندگان محترم گزارش های قبلی این خبرنگار و تخریب های انجام داده اش را مطالعه کنند تا معنای موج سواری را متوجه شوند،
  • بی طرف IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    0 1
    با سلام - از این روز می ترسیدم - روزی که انسان به استغنا برسد و بی نیاز شود، سرکش و یاغی می گردد !!!! برین ربطشو با این موضوع پیدا کنید.
  • احمد IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    3 2
    کاش سایر رسانه ها هم چنین موضعی داشتند به هر حال پدیده پروزه های خوبی در حال انجام دارد با هو وجنجال مسایل حل نمی شود وقضاوتهای عجولانه مشگل را بد تر می کند
  • حامد IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    9 1
    با سلام و خسته نباشید متنی بالا تا حدودی منصفانه بود اما به نظر میرسه نه شما و نه دادستان هنوز اطلاع کافی از موضوعات ندارید ببینید دادستان میگه قیمت سهام تا 13000 تومان رسیده ولی الان ارزش واقعی اون 2000 هست که شرکت میخره شما هم همین موضوع رو تکرار کردی اما دقت کنید که شرکت چند هفته پیش به میزان 500 درصدافزایش سرمایه داد،یعنی تعداد سهام 6 برابر شد و قیمت سهام تقسیم بر 6 شد ،ولی واقعا واسه من قابل هضم نیست که دادستان همچین حرفی زده یعنی کسی که موضوع به این مهمی رو داره بررسی می کنه اطلاعاتش همین قدر هست و از افزایش سرمایه خبر نداره !!! با تشکر از شما و دادستان عزیز
  • تیمور IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    4 1
    باسلام نظرنسبتامنطقی ومعقولیه که میشه باکمی تامل وتعقیرتوسط مسولین ذیربط طرفین مساله روبررسی کرد.انشالله که ختم به خیر بشه.درضمن قابل ذکره که من خرید ۱۱۹۵۰ تومانی دارم.
  • سهامدار پدیده، کارمند پدیده IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    9 3
    با سلام از شما تشکر میکنم که حداقل از کارافرینی اقای پهلوانم صحبت شد، و کسانی که تا دیروز تبلیعات سهام پدیده سود هنگفتی به جیب زدن و حالا خودشان را بی طرف میدونن، با بی توجهی مسوولان و دادستان مشهد و کل و تبلیغات گسترده رسانه ملی مردم سرمایه گذاری کردن، حالا کسانی که بعد از 6 سال الان متوجه پدیده شده اند تا دیروز کجا بودن، خودشان بیشتر مقصرند و باید از انها شکایت کرد، نه کسی کارافرینی کرد و سرمایه مردم را با تقاضا خرید بالا برد که با سودش مشکلات اقتصادی مردم بر طرف شود، ولی هم سهام مردم وهم اقای پهلوان نباید متضرر شوند، بلکه کسانی که بعد از 6 سال الان متوجه شده اندباید خسارت ببینند.
  • ناشناس IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    12 2
    موضوع پدیده از ابتدا هیچ اشکالی نداشت. چون مردم داشتن خرید و فروش میکردند و هیچ کسی هم ناراضی نبود. اما از زمانی که پای دادگاه به این موضوع باز شد (البته به اسم احقاق حق مردم) که ما نفهمیدیم منظورشان از مردم کدام مردم است ؟!! همه چیز خراب شد. در اقتصاد هیچ کس توان خرید تمام سهام سهامدارانش را ندارد زیرا قرار نیست که شرکتی در یک زمان همه سهامدارانش را تسویه حساب کند بلکه با خرید و فروش این کار صورت میگیرد یعنی در عین حال که داره سهام رو به یک نفر از مردم میفروشه اونطرفتر داره سهامی را از یکی دیگر از مردم میخره و این روند منطقی سهامه. پس ما بهتره از این تحلیل های سطحی خودمون دست برداریم.
  • amir IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    8 3
    سلام خدا خیر بده شما خبرنگار رو که حقایق پدیده رو بیشتر نوشتین روزنامه خراسان که فقط بازار گرمی بیخود بلده یکی نیست بگه اخه نمک نشناس تا دیروز خدا تومن پول تبلیغ از پدیده می گرفتی حالا چرا دروغ در موردش مینویس و بزرگ نمایی می کنی به نظر من دولت رو هر چیزی دست گذاشت فاتحه خوند درست نکرد الانم تمام اختلاص ها دولتیبوده خصوصی نبوده
  • amir IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    14 3
    سلام اگر دولت و داد ستان اجازه بدن پروژه تموم بشه پهلوان پول همرو میده ما به پهلوان بیشتر از دولت اعتماد داریم
  • رضا IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    3 2
    روزنامه قدس ازت ممنونیم که تحت تاثیر جو رسانه ای قرار نمیگیری وکارشناسانه وازهمه مهم تر دلسوزانه مطلب چاپ میکنی.بیشترین دغدغه سهامداران و ناراحتی شون همین سکوت مسولین بعدازاین همه مدت است تاهمین چندوقت پیش هرکدوم ازمسولین میومدن ازپروژه های پدیده بازدیدمیکردن همه تعریف وتمجیدمیکردن که پدیده درنوع خودش بی نظیره"کلی اشتغالزایی کرده"جذب گردشگرمیکنه و.....حالا کجایند این آقایون فقط بدن حرف بزنن.یعنی امنیت سرمایه گزاری توایران انقدرپایینه خدایا ماحرف کی رو باورکنیم.تکلیف چندهزارکارمندوکارگروسهامدارچی میشه.....
  • میثم IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    2 17
    همین که نمیتونن همه ی سهامها رو بخرن یعنی کلاهبرداری یعنی پول مردم رو باهاش ساخت و ساز کن بعد بهشون کاغذ بده واسه همین هم دولت دخالت کرد چون فروش سهام بدون پشتوانه یعنی کلاهبرداری
  • Ami IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    8 3
    طنز نوشته خوبی ود. شما کجا تحلیلگر اقتصادی هستید . ؟ برادر تنها خط اول مقاله رو بیطرف نوشتی. برای قلمت ارزش بیشتری قائل شو و در مسائلی که سررشته نداری دخالت نکن. . کسی سهام رو 200 300 یا 400 یا هرچی خریده حالا بعد چند سال پولو بدن بگن به سلامت تورم هم که تو مملکت ندارم . ساخت وساز پدیده هم تو این چند سال حتی با پولهای کم مردم کشک؟ دلاور ننویسی بهتره . بقیه مطالب شما هم به همین طریق. جناب تحلیلگر
  • سعيد IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    8 3
    آقا شركت افزايش سرمايه داده يعني يك سهم شده شش سهم اين رو نميدونيد هنوز درگير12هزارتومن و 2هزار تومن شدن سهم هستيد بعد نظز هم ميديد واقعااااااا
  • reza,zi IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    9 3
    بی تردید آنچه که بعنوان معیار و ارزش والا برای یک فرد در جامعه قلمداد می شود،بستگی به اهمیت و میزان تاثیر خدمت رسانی او در حوزه های فردی و اجتماعی داشته،که بر اساس آموزه های دینی و تعالیم روحبخش اسلام هر فردی از خود به یادگار می گذارد و به همان اندازه نسبت به آثار اعمال خیرخواهانه خویش ماجور خواهد شد. لذا بدینوسیله از اهتمام و تلاشهای بی شایبه جناب محسن پهلوان مقدم جهت پیگیری های موثر به منظور حل مشکلات عدیده مواجهند و همچنین برگزاری منظم جلسات کمال تقدیر و تشکر خود را ابراز می نمایم. امید است با عنایت حضرت حق و در ظل توجهات حضرت بقیه الله اعظم “ارواحناله الفدا”،همواره موفق،موید و سربلند باشید
  • amin IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    12 2
    در گوشه ای از کشور عده ای با رانت در حال غارت بیت المال هستند.وعده ای مانند پدیده در حال ساخت و ساز .کاهش بیکاری و معیشت مردم. بعد جناب دادستان یادشان افتاده از احقاق حقوق مردم.؟ انهم در جایی که تمامی مدیران پدیده پرچمدار این موضوع هستند؟؟؟؟ * «اعدلوا! هو أقرب للتقوی؛ عدالت را اجرا کنید، که نزدیکترین راه دست یافتن به تقوی، اجرای عدالت است» (مائده/ 8).
  • رضا از مشهد. IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    15 2
    اگر اجازه بدهند پروژه های پدیده تمام شود هم سهامدارها ضرر نمیکنند و هم سرمایه گذارهای شرکت , چون هرچه پدیده به اتمام پروژه ها نزدیک تر شود ارزش دارایی های آن بیشتر و سود آوری آن شروع میشود.
  • احمد IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    12 3
    این عدد ۱۷۰۰ تومان از کجا امده که مورد قبول دادستان است این عدد برمیگردد به تخمین بورسی ها در یک سال پیش و قیمت الان با احتساب ارزش افزوده شاید ۱۲۰۰۰ تومان نشود اما کمتر از ده هزارتومان نیست بهترین کار همان آخرین راه است قسمت بادکنکی سهام برای مدیران اما با این حال باز هم سهام پدیده رشد تصاعدی خواهند کرد چون با اتمام این طرح ارزش واقعی آن برحسب عرضه تقاضا معلوم می شود
  • حسین IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    7 3
    شما نمیخواد نگران پدیده و سهامداراش باشی . برو کلاه خودتو نگه دار باد نبره
  • JG IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    12 1
    ظاهرا توی این قضیه همه (اععم از مسولان و مدیران پدیده و رسانه ها) مقصر بودن به غیر از سهامداران آخه مردماز کجا تشخیص بدن آینده شرکتی که سهام میفروشد چه میشه مثلا همین بورس خودمون شب بخوابی صبح که بیدارشی سورپرایز میشی!.. رسانها تا زمانی که بابت تبلیغات از پدیده پول دریافت میکردند حرفی از تخلف نمیزند از وقتی که دادستانی تبلیغات رو ممنوع کرد رسانه ها تازه یادشون اومد که پدیده متخلفه. آقا چرا اینقدر قضیه رو کش میدین مردم که تقصیری ندارند اگه از اول میگفبین نخرین به اینجا نمیرسیدیم حالا هم بهتره که خود شرکت شهام رو به مبلغی که قبل از این وقایع ارزش گذاری کرده از مدم بخره تا اعتماد مردم رو از دست نده چونکه هنوز سهامداران به این شرکت اعتماد دارن اگه یه سری به دفاتر فروش سهام بزنید میبینین که هر کی برای فروش میاد بخشی از سهامشو میفروشه نه همشو
  • JG IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    5 1
    به نظر من سهامو بخرن اگه هم کسری بودجه داشن میتونن دوباره همون سهامو با وارد شدن توی بورس بفرشند و مابه التفاوتش رو هم از جب مجموعه شرکت که 80 درصد سهام دارند بگذارند
  • حبیب اله IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    9 2
    آقا لطف کنین این مسئله ارزش 1700 تومانی سهم رو اینقدر روش مانور ندید چون بنظذم از تقسیم خالص دارایی های شرکت به تعداد سهامش بدست اومده و کاملا غیر حرفه ای است شما روشهای پیش رفته و مناسب یک شرکت ساخت و ساز رو اجرا کنید ارزش اونو مبنا قرار بدید تقریبا به 2 برابر ارزش بازار الان سهم نرسدید اون وقت هرچی خواستید بگید این شرکت الان مگه چقدر دارایی فروخته
  • رضا IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    19 2
    فعلا که شرکت پدیده داره سهام مردم رو باز خرید میکنه. وهیچ اتفاق خاصی هم براش نیفتاده ساخت وسازش هم با قدرت داره انجام میشه.فقط این شایعات رسانه ها است که هر روز دل مردم رو خالی میکنه. وتحلیلها ی یک طرفه شما هم مزید بر علت است .لطفا شما راهکار برای احقاق حقوق مردم ندهید.پدیده تا امروز به کسی ضرر نزده است.
  • JG IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    2 0
    چرا نظرات چاپ نمیشه؟
  • saeed IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    19 2
    جناب رییسی دادستان کل گفتن تا تحقیق و بررسی ها تموم نشه نمیشه روی قیمت سهام و تخلفات نظر داد حالا موندم چطوری دادستان مشهد یه روز به این نتیجه رسیده قیمت هر سهم پدیده بااین ارزش افزوده و این پروژه خاص و پروژه کیش 1700 !!!! تومن البته زمانی که 12000بود!
  • الف IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    20 0
    متاسفانه همش طوری جلوه میدن که بورس شفاف و همه چیزه درسته و مشکلی نداره اما نمیگن که چند هزار نفر الان پولشون تو همین بورس شفاف بلوکه شده ،الان برخی شرکتهای نمادشون بیش از یکسال هست که بسته هست و مردم نمیتونن سهامشون را بفروشن و پولشون را بگیرن مثل شبندر ،شپنا کسی هم نیست که چواب بده ،چرا انجا دادستان و قوه قضایه برای احقاق حق مردم ورود نمیکن
  • س IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    9 0
    کسانی که قبلا خریدن و سودشم بردن و فروختن آنها چی؟
  • مجید IR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    22 2
    دوستان عزیزی که میگید خوب شده سهام پدیده رو نخرید اشتباهتون اونجایی که فکر میکنن هر گردی گردویه. نه دوست عزیز اگه بورس خوب بود برای سهام داراش سکه مینداخت نه اینکه طبق اخبار همین روزنامه ها هر کسی طی ۱۰ ماه گذشته ۱ میلیون پول گذاشتن تو بورس هفتصدو پنچاه هزار تومن برداشت کرده به طور متوسط. من خودم چند بار سهام رو خریدم و فروختم.بسار هم خوب بوده.اما دوستان عزیز مشکل ما ایرانی ها اینه که چشم پیشرفت همدیگه رونداریم. به گفته دکتر حسابی در جواب سوال یکی از شاگردانش در باره جهان سوم گفته جهان سوم جایی که اگه کسی بخواد مملکتشو اباد کنه خونش ویرونه و کسی که خونش رو بخواد بسازه مملکتش رو ویرون میکنه.جای تاسف داره.خیلی باید روی افکار و رفتارمون کار کنیم تا هرچی برای خودمون نمیپسندیم برای دیگران هم نپسندیم. انشالله مشکلات پدیده هم برطرف میشه و مردم بتونن با سرمایه گذاری به ابادانی شهر شون کمک کنن.
  • عليرضا IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    7 2
    چرا سهام پديده ارزش دارد؟ بيشتر مردم گمان مي كنند ارزش سهام پديده از املاك و زمينها و ساختمانهاي اين پرو‍‍‍ژه مي باشد. در صورتيكه ارزش اصلي در كاربرد و ارزش افزوده آن است تنها دو پروزه پديده مشهد با سالي 20 ميليون گردشگر و كيش با 1.5ميليون گردشگر اگر تنها 20 درصد اين گردشگران را جذب كنند و هر گردشگر تنها 20000 تومان ! سود داشته باشد، رقمي معادل 100 ميليارد تومان سود سالانه به سهامداران اين مجموعه تعلق مي گيرد كه با حساب وجود صد ميليون سهم مي شود هر سهم 1000 تومان سود سالانه كه با احتساب سهمي 2000 تومان مي شود 50 درصدسود سالانه كدام بنگاه اقتصادي اين قابليت را دارد؟ مي دانيم كه اين تخمين حداقلي است ارقام بسيار بيشتر از اينهاست براي مثال گردشگران خارجي اصلن محاسبه نشده اند. فقط مردم عادي نيستند،اين حجم كارشناسان اقتصادي و صاحبان سرمايه كه جذبِ پديده شده اند، ديوانه نيستند
  • محمد سعیدی IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    10 1
    در جواب آقا میثم (همین که نمیتونن همه ی سهامها رو بخرن یعنی کلاهبرداری یعنی پول مردم رو باهاش ساخت و ساز کن بعد بهشون کاغذ بده واسه همین هم دولت دخالت کرد چون فروش سهام بدون پشتوانه یعنی کلاهبرداری) بنظر شما پول سهام داران رو میگره بهش نگاه کنه یا شب بزاره زیر بالشت سرش ؟ با عقل صحبت کن،چیزی از سهام داری نمیدونید حرف نزنید سهام دار یعنی شراکت پدیده هم زده تو کار شما الان شریک پروژه هستی چه سود چه ضرر خدارو شکر کسیم ضرر نکرده
  • وحید IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    15 3
    به نظر من بزرگترین اشتباه رو دادستان مشهد انجام داده تا الان چرا که بدون اتمام بررسی ها روزانه با روزنامه خراسان مصاحبه میکنه و نظرات غیر کارشناسی میده و باعث تشویش مضاعف تو جامعه و مختل کردن زندگی عادی مردم شده.... خاهش میکنم دادستان کل یه سخنگو مشخص کنه تا اخبار موثق از اونجا شنیده بشه نه اینکه هر کسی برای نشون دادن خودش روزانه با با هر رسانه ای مصاحبه کنه و جو جامعه رو مشوش کنه
  • فرشید IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    13 3
    باسلام ممنون از گذارش خوبتون اما سهام 12000تومانی تبدیل شده به 6سهم 2012تومانی.ینی چیزی از ارزش سهام مردم کم نشده.وهمین حالا هم شرکت سهام رو به همین قیمت از مردم خریداری میکنه.فقط چک 45روزه میده که با این حجمه فروش مردم بخاطر یسری حدسو گمان دادستانی واظهار نظرات متفاوت کسانی که تا چند روز پیش خبری ازشون نبود میتونه منطقی باشه.من سهامدار پدیده هستم و از سهامم راضیم و فعلا هم قصد فروش ندارم چون به مدیران پدیده ایمان دارم. با تشکر..
  • فرشید IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    13 2
    متاسفم برای حسودانی که هیچ چیز از اقتصاد و سرمایه گذاری نمیدونن و بعد میان میگن خوب شد نخریدیم.من خودم از همون برگه های به قول شما بی ارزش صاحب ماشین و خونه شدم.الانم تو همین بحران دوباره سهام خریدم و راضیم چون میدونم بعدشو.خیلیا سهام خریدن به 100تومن و فروختن به 12000تومن تازه یه افضایش سرمایه 25%هم نصیبشون شد.یعنی کسی که سال 87 اقدام به خرید 10میلیون تومان سهام کرده.یک ماه پیش 10 میلیونشو فروخته به حدود یکو نیم میلیارد تومان.بعد میگین کاغذ بی ارزش...
  • ش IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    17 1
    چرا مسولین دارن شرکت پدیده را متهم می کنن چرا حرفی از مقصر بودن صداو سیما و پول های هنگفتی که گرفته حرفی در میان نیست خلاف خلاف است چه شمای مسول و چه من فرد عادی پس تا تعیین تکلیف شدن پدیده اینقدر حرف های ضد ونقیض نگویید
  • علیرضا از مشهد IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    3 6
    با سلام خدمت مسولین محترم قدس آنلاین بنده متاسفانه و به دلیل تبلیغات کذب با قیمت 8هزارتومن سهام خریدم.ولیکن اکنون قصد دارم سهامم را بفروشم اما شرکت نمیخرد.دفتر شعبه خیام پدیده به من میگه سهامهایت را بده و یک برگه تعیین وقت بگیر و برو. سپس چهل و پنج روز دیگر برگرد انگاه به من چک روز میدهند! آخر این انصاف است؟ اگر ریگی به کفش مسولین پدیده نیست خوب الان چک بدهند.نه چهل و پنج روز دیگر! باور کنید تا چهل و پنج روز دیگر من صد بار خواهم مرد. بنده عاجزانه از مسولین قدس آنلاین و دادستان مشهد خواهش میکنم تا این موضوع را پیگیری کنند. تا چهل و پنج روز دیگه اگه تنها دفتر باز پدیده یعنی خیام را نیز پلمپ کنند که امثال من بدبخت خواهیم شد. با تشکر
  • ایمان IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    11 3
    با سلام فقط از نمک نشناسی مردم مشهد تعجب میکنم.از وفتی که پدیده کارشو توی مشهد شروع کرده علاوه بر سودی که از خرید و فروش سهام بردن.کلی رو قیمت زمینهاب اون منطقه رفته.رستورانهایی که تعطیل شده بودن و تار عنکبوت در و دیوارشو گرفته بود همه رونق پیدا کردن.الان تو شهر شاندیز به ظور میتونی یه کارگر پیدا کنی.همه به خاطر اول لطف خدا بعد بخاطر شرکت بزرگ پدبده است.
  • سهامدار پدیده IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    4 1
    جناب سعید کوشافر یا سلام مقاله شمارا مطالعه کردم اینکه منطقی به سراغ راه حل هستید قابل احترامست . یک راه حل هم من دارم . مگر غیراینست که 80درصد سهام از مدیران اصلی پدیده ست و هر سهم را12072تومن فعلا هم هر سهم حدودا 1700تومن توسط دادستانی اعلام شده ، یعنی اینکه 1700معادل حدودی 60درصد 12072تومن است . پیشنهاد من این است که البته با توجه نداشتن مشکل قانونی 1- پدیده به هر سهم 60% هدیه بدهد بدون افزایش تعدادکل سهام 2- مدیران اصلی پدیده 60% سهام خود را باطل کنند . در صورت اجرای یکی از دو حالت فوق و با محقق شدن هر سهم 1700تومن هیچ سهامداری متضرر نخواهد شد . منعکس کنید
  • حق گو IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    1 4
    لطفا به سهامداران و مردم واقعیت را بگویید این شرکته رویایی و افسانه ای در حال غرق شدن است و مدیران نالایق آن معلوم نیست پول مردم را چه کرده اند. اگر تمام شاندیز و بیابانهای آنرا هم که بفروشند خسارت مردم وبدهی بانکها و موسسات مالی را نمیتوانند پرداخت کنند فاجعه ومصیبت بیش از آنیست که با مقاله دادن مشکل حل شود. راه حل آن ...
  • مهدی IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    2 5
    موضوعی که آشکاره اینه که پهلوان با پول مردم بینوا برای خودش کلاه پشمی بافته بدون اینکه 1 ریال از خودش مایه بزاره مردم چقدر ساده لوح هستید یک فرد 43 ساله چطور بدون پشتوانه مالی میتونه اینقدر پیشرفت کنه؟ مگر اینکه با زد و بند و خوردن پول دیگران به اینجا رسیده باشه متاسفم چون 4 تا سهم دارید چشم روی حقایق می بندید و پاچه خواری می کنید پولی هم که باد آورده باشه باد میبره حالا بدویید دنبال پولتان دیدید که پهلوان گفته به ما ربطی نداره که بخوایم سهام همرو بخریم همینجا پشتتون خالی کرده از خواب خرگوشی بیدار شید.
  • سينا IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
    4 0
    لطفا اينقدر نظر ندهيد مگر شما از آينده خبر داريد خوداقاي پهلوان بايد براي يکبار هم شدهمطرح کند که جواب جکها رو ميدهد
  • ميلاد IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
    2 1
    لطفا نظراتتان را تا مشخص شدن و رأي دادگاه براي خودتان نگه داريد.شماهم تو بخور بخور نمايش تبليغات از بقيه كم نداشتيد يه سري به روزنامه هاي بيات خودتون بزنيد .
  • ....................... IR ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
    0 0
    سلام من از پرسنل شعبه کیش هستم ساخت وساز ادامه داره ولی سه ماهه که به کارگرها وپرسنل حقوقی نمیدن نصف بهمن رو دادن یازده روکامل دادن دوازده وعیدی وبرج یک هم روهواست به جاش تو مشهد هرشب یه پژو قرعه کشی میکنن باهردو دقیقه صد تومن جایزه.........
  • مهدیه IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
    0 0
    به خداماراضی هستیم همون پولی که دادیم روپس بدین.قشنگ نمیگن کی میخوان پول ماروبدن بابابگین کی میخواین بدین؟؟؟