تازه ترین گزارش سازمان ملل نشان می دهد شرایط مسلمانان استان 'راخین' در غرب میانمار همچنان بحرانی است و بوداییان تندرو مسلمانان را مورد هدف قرار می دهند.

میانمار و اقلیت هایی که روی آرامش نمی بینند/ تداوم شرایط بحرانی مسلمانان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، 'ینگی لی' گزارشگر ویژه سازمان ملل در میانمار روز شنبه گفت که نام گذاری مسلمانان به عنوان 'روهینگیا' و یا 'بنگالی' مانع از توسعه شرایط استان راخین شده است.

به نوشته شبکه خبر آسیا، وی پس از بازدید دوم خود از استان راخین در نشست خبری با تاکید بر بحرانی بودن شرایط این استان میانمار خواستار رسیدگی جدی دولت به مساله مسلمانان شد.

گزارشگر ویژه سازمان ملل اواسط سال گذشته میلادی برای نخستین بار به استان راخین سفر کرده بود.

'ینگی لی' اشاره کرد که استفاده از دو کلمه 'روهینگیا' و 'بنگالی' دو معنای متفاوت دارد که به دو گروه مختلف اطلاق می شود و استفاده از این دو کلمه باعث افزایش خشم و تعصب در بین گروه های گوناگون شده است.

دولت میانمار تلاش دارد مسلمانان میانمار را تحت عنوان 'بنگالی' ثبت نام کند و افرادی که تحت عنوان 'روهینگیا' در این کشور زندگی می کنند را مهاجران غیرقانونی می داند.

از سوی دیگر مسلمانان نیز از این ترس دارند که پذیرش هویت بنگالی آنها را از حقوق خود محروم کند و این امر باعث ترس از پذیرش این عنوان شده است.

این مقام سازمان ملل با مشاهده شرایط میانمار، گفت که انجام اصلاحات در این کشور رو به عقب است و باید تلاش های متمرکزتری برای احقاق حقوق این اقلیت ها انجام شود.

وی از دولت میانمار خواست با توجه به برگزاری انتخابات سراسری در ماه های آینده، موضوع مسلمانان استان راخین را در اولویت قرار دهد.

'ینگی لی' تصریح کرد که انتخابات زمان بسیار مهمی برای شکل گیری آینده میانمار است و شرایط استان راخین همچنان در حالت بحرانی است.

وی اظهار نگرانی کرد که اگر شرایط بحرانی این استان میانمار مورد رسیدگی مناسب و کافی قرار نگیرد، تاثیرات و پیامدهای آن به خارج از مرزهای این استان نیز گسترش یابد.

گزارشگر سازمان ملل در امور میانمار قرار است ماه آوریل امسال یافته ها و راهکارهای خود را به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه کند.

مسلمانان استان راخین که از آنان به عنوان 'روهینگیا' یاد می شود از اوایل سال 2012 هدف حملات وحشیانه بوداییان تندرو قرار گرفتند که در این حملات دست کم 650 نفر کشته و صدها هزار نفر دیگر نیز مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شدند.

اکنون پس از سه سال از آغاز درگیری ها، 'ینگی لی' گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور این کشور شرایط مسلمانان را بحرانی اعلام کرده است.

شرایط نابسامان استان راخین از سال 2012 تاکنون باعث شده که مسلمانان میانماری برای نجات جان خود به کشورهای اطراف از جمله تایلند و مالزی سفر کنند.

تازه ترین گزارش ها نشان می دهد که حدود 150 هزار میانماری به عنوان پناهجو در مالزی به سر می برند.

مقامات مالزی به تازگی در اظهاراتی از مقامات سازمان ملل خواسته اند در یک چهارچوب زمانی سه ماهه نسبت به اعزام این پناهجویان به کشورهای پناهجوپذیر اقدام کنند.

فشار بر اقلیت های قومی در میانمار پایانی ندارد و آذر ماه امسال یک نهاد فعال در زمینه حقوق زنان در این کشور تاکید کرد با وجود گذشت چهار سال از پایان سلطه نظامیان بر میانمار ارتش این کشور، به طور مداوم زنان اقلیت های نژادی را مورد تجاوز قرار می دهد.

در میانمار وجود هشت گروه نژادی به رسمیت شناخته شده است و برمه ای ها، بزرگترین گروه قومیتی نژادی در این کشور را تشکیل می دهند. سایر قومیت ها، کارین، شاه، اراکان، چین، کاچین، مون و روهینگا 32 درصد از مردم این کشور را تشکیل می دهند.

غرب بیش از دو سال است به برخی تحریم های اقتصادی میانمار با تاکید بر اصلاحات این کشور جنوب شرق آسیا پایان داده است، اما فشار به اقلیت مسلمان به وسیله بوداییان تندرو و دیگر اقلیت ها ادامه دارد و حتی 'آنگ سان سوچی' رهبر مخالفان دولت و برنده جایزه صلح نوبل نیز در برابر این فشارها سکوت اختیار کرده است تا مبادا حمایت بوداییان را در تحولات این کشور از دست بدهد.

'باراک اوباما' رییس جمهور آمریکا و رهبران چند کشور دیگر آبان ماه امسال در شرایطی که اقلیت ها در میانمار با فشار مضاعف تندروها مواجه هستند به این کشور سفر کردند و تنها به سخنرانی های خود ادامه دادند و دردی از اقلیت ها کاهش نیافت.

این در حالی است که بیش از 70 قانونگذار آمریکایی از کاخ سفید خواسته اند به دلیل نقض حقوق بشر و خودکامگی، تحریم هایی را علیه مقام های میانمار و سایر افراد اعمال کند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.