سازمان حج و زیارت صبح امروز (شنبه 27 دی‌ُماه) با صدور اطلاعیه‌ای درحالی تمامی جزییات سفر حج تمتع سال 94 را اعلام کرد که در این اطلاعیه هزینه‌ سفر مشخص نشده، اما اعلام شده متقاضیان از اطلاعیه‌هایی که در روزهای 30 دی و اول بهمن‌ها منتشر می‌شود، می‌توانند به مبلغ مورد نیاز سفر حج پی ببرند.

اطلاعیه سازمان حج و زیارت برای ثبت نام حج تمتع: قیمت دقیق اعلام نشد

در جدیدترین اطلاعیه‌ی سازمان حج و زیارت درباره‌ی سفر حج 94 آمده است:

تمام دارندگان قبوض ودیعه‌گذاری علی‌الحساب حج تمتع که تا تاریخ 1384/12/15 در یکی از شعب بانک‌ملی ودیعه‌گذاری کرده‌اند، مشمول تشرف بوده و باید به شرح ذیل اقدام کنند:

1) دارندگان قبوض ودیعه‌گذاری علی‌الحساب حج تمتع 10 میلیون ریالی تا تاریخ فوق الذکر، می‌توانند مستقیماً برای ثبت‌نام به کاروان‌ها مراجعه کنند.

2) آن دسته از متقاضیانی که اسناد ثبت‌نامی سال‌های 1360 و 1363 با مبالغ 180 هزار ریال و 200 هزار ریال و 250 هزار ریال و 270 هزار ریال را دارند باید قبلاً با مراجعه به دفتر حج و زیارت استان مربوطه برای تبدیل سند خود به قبض ودیعه‌گذاری 10 میلیون و استفاده از تسهیلات مربوطه اقدام و پس از دریافت قبض جدید از شعبه بانک معرفی شده از سوی حج و زیارت استان برای ثبت‌نام اقدام کنند.

3) دارندگان اسناد 8 میلیون ریالی مربوط به سال1377 و منتهی به 1378/01/31 باید قبل از ثبت‌نام به یکی از شعب بانک‌ملی مراجعه و با استفاده از تسهیلات و یارانه مربوطه سه میلیون ریالی نسبت به تبدیل قبض ودیعه‌گذاری خود به قبض 10 میلیون ریالی اقدام کنند.

4) دارندگان اسناد 8 میلیون ریالی ازتاریخ 1387/02/01تا 1378/12/29 باید قبل از ثبت‌نام به یکی از شعب بانک‌ملی مراجعه و با احتساب سود متعلقه نسبت به تبدیل سند خود به ودیعه‌گذاری 10 میلیون ریالی اقدام کنند.

5) تمام افراد واجد شرایطی تشرفی که در سال‌های گذشته در کاروان پذیرش شده ولیکن مشرف نشده‌اند(بستانکاران سازمان) باید ابتدا به دفتر حج و زیارت استان مراجعه تا وفق دستورالعمل‌های سازمان نسبت به پایدار نمودن قبض ودیعه‌گذاری خود از طریق مراجعه به شعب بانک‌ملی وفق ضوابط مربوطه اقدام و سپس به مدیرکاروان جهت ثبت‌نام مراجعه کنند.‌ بدیهی است این‌گونه اسناد بعد از تبدیل به قبض ودیعه‌گذاری 10 میلیون ریالی جدید و ظهرنویسی آن به‌صورت مکانیزه توسط سیستم بانکی با ذکر سابقه و درج شماره قبض اولیه و ممهور کردن آن به مهر شعبه امکان ثبت‌نام را خواهند داشت.

ب‌) تاریخ اعلام کاروان‌ها و پذیرش متقاضیان:

اعلام اسامی، نشانی و تلفن مدیران منتخب کاروان‌های حج تمتع سال 1394 طبق برنامه ذیل برای هر یک از استان‌ها خواهد بود:

استان‌های تهران، قم، البرز، قزوین، اردبیل، آذربایجان غربی، ایلام، کرمانشاه، بوشهر، خوزستان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، کردستان، کرمان، کهکیلویه و بویراحد، لرستان، گیلان، مازندران، هرمزگان، همدان و گلستان: 30 دی ماه 93

استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، زنجان، مرکزی، یزد، کاشان: اول بهمن 93

زمان آغاز پذیرش متقاضیان دارای اولویت تشرف در کاروان‌ها نیز به این ترتیب خواهد بود:

1) استان‌های تهران، قم، البرز، قزوین: سوم بهمن ماه 1393 از ساعت 9 صبح

2) استان های اردبیل، آذربایجان غربی، ایلام، کرمانشاه، بوشهر، خوزستان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، کردستان، کرمان، کهکیلویه و بویراحد، لرستان، گیلان، مازندران، هرمزگان، همدان و گلستان: چهارم بهمن‌ماه 1393 از ساعت 9 صبح

3) استان های آذربایجان شرقی، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، زنجان، مرکزی، یزد، کاشان: پنجم بهمن‌ماه از ساعت 9 صبح

تذکر مهم؛ چنانچه در زمان تعیین شده (یک هفته) ظرفیت کاروان‌های استان تکمیل نشود، سازمان حج و زیارت از اولویت‌های بعدی دعوت می‌کند. لذا تأکید می‌شود دارندگان قبوض دارای اولویت حتماً در مدت مقرر به کاروان‌ها مراجعه کنند.

ج) نحوه مراجعه و ثبت نام متقاضیان:

امسال نیز مانند سال‌های گذشته متقاضیان اعزام به حج تمتع علاوه بر مراجعه حضوری به کاروان‌های مجاز (در زمان مقرر)، می‌توانند در صورت تمایل با مراجعه به نشانی اینترنتی http://haj94.haj.ir از ظرفیت 50 درصدی ثبت‌نام هر کاروان که به‌صورت غیرحضوری است، استفاده کنند و نسبت به انجام ثبت‌نام اولیه در کاروان (شهر/ شهرستان) استان محل سکونت خود مبادرت و سپس در مهلت مقرر با مراجعه به کاروان‌های مربوطه نسبت به اخذ کد رهگیری و رسید ثبت‌نام که حاوی تذکرات و نکات ضروری است اقدام کرده و اصل قبض ودیعه‌گذاری خود را به مدیر کاروان تحویل دهند.

د‌) مدارک مورد نیاز برای نام‌نویسی در کاروان:

اصل و کپی قبض ودیعه‌گذاری حج تمتع مطابق بند "الف" این اطلاعیه

اصل شناسنامه و تصویر از تمام صفحات آن

اصل و کپی کارت ملی یا شماره تاییدشده آن

توجه: سایر مدارک مورد نیاز از قبیل گذرنامه معتبر و عکس پس از ثبت‌نام توسط مدیرکاروان به متقاضی اعلام خواهد شد.

ه) هزینه تشرف:

هزینه قطعی سفر هر کاروان بر مبنای مخارج ارزی و ریالی برای هر زائر محاسبه می‌شود که مبلغ قطعی آن در اطلاعیه استانی برای هر کاروان درج خواهد شد، از این‌رو از آنجایی که ودیعه اولیه دریافت شده توسط بانک‌ملی به صورت علی‌الحساب بوده، به‌منظور رفاه حال زائران واریز مابه‌التفاوت هزینه سفر به‌صورت دو مرحله‌ای پیش‌بینی شده که مدیران کاروان هنگام ثبت‌نام برگه واریز مرحله اول هزینه سفر "ویژه حج تمتع سال 1394 " را به متقاضی تحویل می‌دهند. زائران محترم باید ظرف مدت یک هفته نسبت به واریز آن با مراجعه به یکی از شعب بانک ملی ایران اقدام کنند.

بدیهی است برگه واریز مرحله دوم مابه التفاوت سفر (که برحسب هزینه سفر هر کاروان متفاوت است) حدوداً در نیمه دوم فروردین‌ماه 1394 خواهد بود. تاکید می‌شود زائران با پیش‌بینی لازم نسبت به دریافت و واریز بموقع آن اقدام کنند.

توضیح: مدیر کاروان موظف است با هم‌فکری و هم‌کاری سه نفر از افراد برگزیده از سوی زائران که در اولین جلسه آموزشی انتخاب می‌شوند درخصوص تهیه ملزومات شخصی زائران نظیر ساک، لباس احرام و سایر موارد ازقبیل نحوه انتقال به فرودگاه که به هزینه زائران خواهد بود تمهیدات لازم را فراهم کند. نظارت بر این‌گونه هزینه‌ها بر‌عهده سه نفر مذکور خواهد بود.

تذکرات ضروری و لازم

1) متقاضیان پس از نام‌نویسی باید رسید مربوطه را از مدیر کاروان دریافت و ضمن مطالعه مندرجات آن، آن را نزد خود نگهدارند.

2) چنانچه نشانی و تلفن متقاضی نسبت به زمان ثبت‌نام اولیه در بانک تغییر کرده باشد، باید آدرس و شماره جدید تلفن هنگام ثبت‌نام به مدیرکاروان اعلام شود.

3) متقاضیان محترم باید در زمان مقرر نسبت به پرداخت مابه‌التفاوت هزینه سفر و نیز مراجعه به پزشک و مراکز پزشکی که از سوی مدیرکاروان معرفی می‌شود (برای انجام معاینات و آزمایشات مربوطه) اقدام کنند. بدیهی است در صورت تأخیر متقاضی در این خصوص، مدیر کاروان اجازه خواهد داشت نسبت به جایگزینی وی از دیگر متقاضیان واجد شرایط اقدام کنند.

و) گذرنامه:

با توجه به این‌که مطابق قوانین کشور عربستان سعودی برای تشرف به حج تمتع از گذرنامه بین‌المللی انفرادی استفاده خواهد شد، از این‌رو لازم است متقاضیان واجد شرایط در صورت نداشتن گذرنامه بین‌المللی از هم‌اکنون نسبت به اخذ گذرنامه جدید اقدام کنند.

ضمناً متقاضیانی که دارای گذرنامه با تاریخ اعتبار کمتر از 29 اسفند 1394 می‌باشند نیز باید نسبت به تمدید و یا تعویض گذرنامه خود اقدام کنند؛ ضمناًٌ به اطلاع متقاضیان محترم می‌رساند که همانند سال‌های گذشته با تعامل و همکاری مجدانه ادارات گذرنامه ناجا، امور مربوط به گذرنامه حجاج از طریق دفاتر پلیس + 10 در کوتاه‌ترین زمان ممکن قابل انجام خواهد بود از این‌رو زائران محترم باید حداکثر تا دهه سوم خرداد ماه 1394، گذرنامه خود را به مدیر کاروان مربوطه تحویل دهند.

ز) نحوه دریافت وجه قربانی زائران:

پس از توافق با بانک توسعه اسلامی در عربستان و نهایی شدن وجه قربانی، مراتب از طریق کاروان به اطلاع زائران خواهد رسید تا نسبت به واریز آن به حسابی که از طرف مدیر کاروان به آنان اعلام خواهد شد اقدام کنند.

ح) نقل و انتقال اسناد:

آن دسته از افرادی‌که قبلاً با اخذ مجوز سازمان و با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی قبض ودیعه‌گذاری خود را به احدی از بستگان درجه اول خود واگذار کرده‌اند لیکن همچنان قبض ودیعه‌گذاری به نام انتقال‌دهنده باقی‌ است باید قبلاً با در دست داشتن اسناد مربوطه به یکی از دفاتر خدمات زیارتی مراجعه کرده تا اطلاعات آنان در سیستم جامع نقل و انتقال درج و سپس برای تغییر قبض ودیعه‌گذاری به نام فرد انتقال گیرنده (احدی از بستگان درجه اول) به بانک‌ ملی مراجعه کنند. تاکید می‌شود در صورت عدم طی مراحل فوق‌الذکر امکان ثبت‌نام برای فرد انتقال گیرنده فراهم نخواهد شد، ضمناً دارندگان قبوض ودیعه‌گذاری دارای اولویت برای اطلاع از ضوابط نقل و انتقال می‌توانند شخصاً به دفاتر زیارتی مراجعه کنند.

ط) شرایط تشرف مشمولان وظیفه، نظامیان، مقامات و مدیران دستگاه های دولتی:

شرایط خروج از کشور مشمولان، نیروهای نظامی و انتظامی تابع مقررات مربوطه خواهد بود و سفر آن دسته از مقامات و مدیران دستگاه‌های اجرایی و نیز فرمانداران و بخشداران که قبلاً به حج تمتع مشرف شده‌اند تابع مفاد بخشنامه شماره 481/61689 مورخ 1384/10/04 دبیر محترم هیأت دولت خواهد بود.

ی) اقدامات ذیل در رابطه با اسکان زائرین انجام شده است:

1) با توجه به این‌که در حج تمتع بسیاری از امور از جمله مسکن حجاج بر اساس مقررات وزارت حج عربستان سامان‌دهی و به اجرا گذاشته می‌شود و سازمان حج و زیارت برای انتخاب هتل‌ها و یا تقسیم ظرفیت‌ها با محدودیت‌هایی روبروست لذا با توجه به مقررات وزارت حج عربستان سعودی که سرانه متراژ اسکان حجاج در مدینه منوره را چهار و نیم متر مربع و در مکه مکرمه چهار متر مربع با احتساب فضای خدماتی در ساختمان و هتل تعیین کرده، نسبت به تامین محل اسکان حجاج اقدام شده است.

2) در حج سال آینده نیز با تلاش بسیار امکان اسکان حدود 95% زائران گرامی در هتل‌های منطقه مرکزی مدینه منوره و نزدیک به حرم شریف نبوی (ص) فراهم شده است. لیکن با عنایت به این‌که شرایط اسکان زائرین در مکه مکرمه با مدینه متفاوت است و با توجه به استقبال زائران سال‌های گذشته از امکانات اقامتی با شرایط بهتر و درخواست افزایش کیفیت بیشتر در مکه مکرمه این سازمان برای تامین درصد بیشتری هتل با شرایط و امکانات بهتر اقدام کرده است، لیکن بخش عمده‌ای از زائران در ساختمان‌ها و هتل‌های حج گذشته اسکان خواهند یافت و برای تشرف به مسجدالحرام از اتوبوس‌های مخصوص زائران ایرانی که از مناطق مختلف به ایستگاه‌های اطراف حرم تردد می‌کنند، استفاده خواهند کرد.

3) با عنایت به مطالب فوق، هزینه مسکن هر زائر باتوجه به ساختمان محل اسکان در مدینه منوره و مکه مکرمه محاسبه و تعیین شده است. بنابراین یکی از دلایل مهم تفاوت هزینه‌های هر کاروان، مکان اقامت آنان در هر یک از دو شهر مذکور است.

4) همان‌گونه که اشاره شد تفاوت هزینه‌های کاروان‌ها ناشی از اختلاف قیمت اجاره بهای مسکن، ایستگاه پروازی و ... است، از این‌رو بر این اساس به متقاضیان محترم ثبت‌نام در کاروان‌ها توصیه می‌شود از ابتدا دقت کافی در انتخاب کاروان مورد نظر خود را داشته باشند، زیرا به‌دلیل ایجاد مشکلات اجرایی، جابه‌جایی زائر در کاروان‌ها مقدور نیست.

5) درصورت اخذ مجوزهای لازم از سوی مبادی ذیربط انشاء الله تمام زائرین مدینه اول از ایستگاه‌های پروازی تعیین شده مستقیماً به مدینه منوره اعزام و از طریق جده به ایستگاه‌های پروازی خود بازخواهند گشت . همچنین زائرین مدینه دوم نیز از ایستگاه‌های پروازی خود مستقیماً به جده اعزام خواهند شد و در مراجعت از فرودگاه مدینه باز خواهند گشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.