رییس اتاق بازرگانی ایران که میزبان معاون اول رییس جمهور و سه وزیر اقتصادی کشور بود، به تشریح برخی چالش‌ها و شوک‌های اقتصادی کشور پرداخت و توضیحاتی درباره روابط بخش خصوصی و دولتی برای بهبود اقتصاد کشور در عرصه داخلی و خارجی ارائه کرد

بررسی شوک‌های اقتصادی و راهکارهای مقابله با آن

به گزارش خبرنگار ایسنا، نشست مشترک اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران صبح امروز - شنبه - با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور، علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصاد و دارایی، حجتی وزیر جهاد کشاورزی و محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در حال برگزاری است.

در ابتدای این نشست غلامحسین شافعی، رییس اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد:‌ آنچه مسلم است دولت یازدهم میراث‌دار سیاست‌های نادرست پیشین است که به شکل رکود بی سابقه و تضعیف و تخریب سرمایه‌های فیزیکی، اجتماعی و زیست محیطی ظاهر شده است.

وی ادامه داد: تشدید تحریم‌های ظالمانه و سقوط قیمت نفت شرایط را وخیم‌تر کرده است و پیش بینی‌ها حکایت از آن دارد که در سال 2015 میلادی این مشکل وجود خواهد داشت. تمام این موارد به معنای شوک‌های منفی است که یکی پس از دیگری بر اقتصاد کم‌رمق ما وارد شده که نتیجه آن کاهش درآمدزایی بوده است و از طرفی باعث شده دولت با کمبود منابع مواجه شود. اما در حال حاضر پرسش مهم این است که در این شرایط باید چه کاری انجام دهیم؟

رییس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: شرایط جدید می‌طلبد که دولت با همکاری نزدیک با بخش خصوصی به سمت بهتر شدن شرایط اقتصادی حرکت کند. خوشبختانه دولت با سیاست‌های منسجم در جهت تولید گام برداشته است.

شافعی اضافه کرد: مسئولان دولت کنونی بر خلاف گذشته به دنبال گرفتن تصمیمات یک شبه نیستند. همچنین یکی از مهمترین سرمایه‌های هر دولتی درجه باورپذیری و اعتماد دولت است. مجموعه نظام و قوای سه گانه به این اجماع رسیده‌اند که همه سیاست‌ها به سمت رشد اقتصادی و با محوریت بخش خصوصی و ایجاد اشتغال انجام گیرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان راهکارهایی برای سرعت بخشیدن به اقتصاد ایران گفت: به اعتقاد ما مشکل تورم و رکود را باید در بخش تولید جست و جو کرد و نه در بخش عرضه پول. دلیل اینکه در اقتصاد ایران افزایش پول به افزایش تولید منجر نمی شود این است که پول در چرخه ناکارآمد و فسادآور دلالی و خدمات نامولد به گردش در می‌آید. باید بپذیریم در گذشته نتوانستیم نیازهای مصرفی جامعه را در بخش تولید فراهم کنیم.

رییس اتاق بازرگانی ایران افزود: در این شرایط نباید به هر قیمتی بعضی از بنگاه‌ها را سرپا نگه داریم بلکه باید منابع را به واحدهای فعالی که پایین تر از ظرفیت کار می‌کنند اختصاص دهیم. همچنین لازم است بدهی شرکت‌ها از وضعیت حقوقی آن‌ها تفکیک شود،. چرا که در این وضعیت پاسخگویی وجود ندارد یا ضعیف است. همچنین علیرغم اراده جدی دولت و مدیران طراز اول کشور مجریان رده پایین‌تر کشور انگار پنبه در گوش گذاشته اند. به همین دلیل است که تصمیمات درست دولت از مرحله تصویب تا اجرا در کل کشور فاصله زیادی دارد.

شافعی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اهمیت دیپلماسی اقتصادی گفت: باید قلبا از وزیر امور خارجه تشکر کنم چرا که با تلاش‌های سازنده، زحمت‌های طاقت فرسا و جدیت کامل فضای بیرون را نسبت به ما تغییر داده‌اند اما در شرایط فعلی قیمت نفت لازم است توجهات ویژه‌تری صورت بگیرد.

وی ادامه داد: وجود اقتصاد نفتی بی دردسر همواره باعث شده که بخش خصوصی در این عرصه ضعیف بماند و هزینه‌های اقدامات سیاست خارجی را بپردازند و نتوانند در بازارهای بین‌المللی به نحو شایسته حضور داشته باشند.

رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به صحبت‌های رییس جمهور درباره اینکه اقتصاد نباید به سیاست یارانه بدهد، اظهار کرد: دیپلماسی اقتصادی فصل مشترک منافع ملی و منافع ما در سطح بین المللی است. باید هماهنگی مجددی بین بخش خصوصی و دولتی در این راستا صورت بگیرد و امیدوار هستیم این رویکرد جدید دولت مورد توجه تمام وزارتخانه‌ها قرار گیرد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.