استاد دانشگاه تهران و جامعه شناس تاکید کرد: در حال حاضر نسل فعلی با آسیب‌‏های جدی ناشی از اعتیاد به مصرف مواد مخدر صنعتی و روانگردان‌ها درگیر هستند، برای مقابله با این معضل باید به فکر یک تجدید نظر کلی در سیاست‏های اقتصادی و اجتماعی در راستای کنترل و کاهش شیوع اعتیاد باشیم.

تولید انواع مخدرهای صنعتی رنگارنگ و نحوه مصرف آسان، نگران‌کننده است
به گزارش  ایسنا، ایرج دشتی افزود: با قوانین موجود دیگر نمی‌توان اعتیاد و آسیب‌های ناشی از آن را کنترل کرد، باید ساختار نظام اجتماعی و اقتصادی را برای حل این معضل اصلاح کرد.

وی، برخورد جدی با منفعت طلبان را از دیگر راهکارهای مهم در مقابله با اعتیاد بیان کرد و گفت: قاچاقچیان برای رسیدن به پول میلیون‌ها نفر را از طریق محبت‌های کاذب و تبلیغات فریبنده به دام انداخته و مواد مخدر و روانگردان‌ها را بصورت رایگان در اختیارشان می‌گذارند و پس از مدتی آنها را معتاد کرده و به محافل شیطانی می‌کشانند.

این جامعه‌شناس تصریح کرد: برای اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر باید با این منفعت طلبان به شدت برخورد قضایی و امنیتی شود زیرا آنان با توجه به اینکه به عقده‌های روانی دچار هستند و در جامعه و حتی خانواده خود موقعیتی ندارند، سعی می‌کنند نوجوانان و جوانان را از طریق مصرف مواد مخدر و روانگردان‌ها به دام اندازند تا حقارت اجتماعی خود را جبران کنند و به دیگران نشان دهند که اعتیاد اقدامی است شرافتمندانه، تا فشار تحقیر را نسبت به خود کم کنند.

وی، رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر را در رابطه با اینکه امر مبارزه مشارکت همگان نیاز دارد، را نگاه نوینی به این معضل اهریمنی دانست و اظهار داشت: در مرحله اول تحقق این رویکرد، باید مبارزه با باندهای مافیایی مواد مخدر و شکست خورده از فرهنگ اسلامی را در اولویت قرار داد، آنان سعی دارند که جوانان را به اعتیاد بکشانند و ارزش‌های الهی را از بین ببرند.

این تحلیل‌گر مسایل اجتماعی ادامه داد: برای همین منظور، افرادی را از داخل و خارج اجیر می‌کنند تا اهداف شوم خود را پیاده کنند، ضروریست با توجه به این مسایل مسوولان نظام و صاحبنظران برای رهایی از این معضلات راهکار اساسی بیاندیشند.

وی افزود: نظریه‌های مختلفی در این زمینه وجود دارد که برخی معتقدند اعتیاد یک مشکل رفتاری است، عده ای آن را ریشه‌های ژنتیکی می‌دانند، عوامل محیطی، بافت فرهنگی، بحران شخصیتی و مسئله روان شناختی از دیگر موضوعاتی است که درباره اعتیاد تعریف می‌شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: باید مصرف مواد مخدر و روانگردان‌ها را در یک بافت اجتماعی مطالعه کرد، دیدگاه اجتماعی، مصرف مواد را محصول وضعیت‌ها و روابط اجتماعی می‌داند که باعث ایجاد ناامیدی، ناکامی، محرومیت و از خود بیگانگی در میان بخش‌های آسیب پذیر جمعیت می‌شود.

دشتی، ادامه داد: خانواده‌هایی که اعضای آنها سابقه مصرف الکل یا سابقه جرم و رفتار غیراجتماعی دارند، سرپرستی ناقص والدین با واکنش‌هایی که از سهل‌انگاری تا خشونت در نوسان است، پذیرش یا مصرف مواد مخدر توسط والدین، دوستانی که مواد مخدر مصرف می‌کنند، کودکانی که از خودبیگانه و شرور هستند از مهمترین عوامل گرایش به اعتیاد را تشکیل می‌دهند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: تولید انواع و اقسام مخدرهای صنعتی رنگارنگ و نحوه مصرف آسان، نگران‌کننده است و نوجوانان و جوانان بی خبر از اعتیاد بودن این مواد، مانند نقل و نبات اقدام به خریداری آنها کرده و این مسئله نسل فعلی و حتی آینده را تهدید می‌کند.

وی با بیان اینکه مشکل اعتیاد، آسیب‏های زیاد اجتماعی را باز تولید می‌کند، تصریح کرد: برای مقابله با اعتیاد و اجتماعی کردن این موضوع باید تجدید نظر اساسی در برنامه‏‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی شود زیرا میزان اثرگذاری برنامه‌‏های پیشگیری، درمان و بازپروری اعتیاد در زمانی محدود پاسخ می‌دهد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.