یکی از بخش‌هایی که نیازمند، سرمایه خصوصی است، حوزه گردشگری و فرهنگی است. حوزه‌ای که اگر دولتی شود، درآمدزایی و اشتغالزایی در آن تحت شعاع رفتارهای دولتی قرار می‌گیرد و نه تنها ارز آوری در آن رخ نخواهد داد بلکه مانند تمام سال‌های گذشته شاهد رکود درآمدزایی در این بخش پولساز خواهیم بود.

پیچ و خم پیشروی ورود بخش خصوصی به گردشگری/همیشه پای دولت در میان است

البته ورود بخش خصوصی به مسائل فرهنگی کار ساده‌ای نیست و باید بر اساس قانون صورت گیرد تا پای فساد مالی به این حوزه باز نشود. قانون اساسی در اصل 44 ظرفیتی برای حضور بخش خصوصی و واگذاری بنگاه‌ها به سرمایه‌گذاران دیده است. 

ورود بخش خصوصی به گردشگری نیازمند لایحه است

در این باره حمید رضا فولادگر با بیان اینکه باید دولت در زمینه اجرای اصل 44 قانون اساسی، لایحه تقدیم مجلس می‌کرد، به خانه ملت، توضیح می‌دهد: طبق قانون، دولت باید با ارائه لایحه‌ای در حوزه‌های فرهنگ، آموزش و تحقیقات و بهداشت و سلامت، تکلیف رورد بخش خصوصی در این حوزه‌ها مشخص می‌کرد.

رئیس کمیسیون اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی ادامه می‌دهد: طبق تبصره ماده 3 قانون اصل 44، این سه بخش، بنگاه اقتصادی نیست و دولت باید در لوایحی جداگانه تعیین کند با چه روشی می‌خواهد به طور مثال حوزه فرهنگ را خصوصی کند.

به گفته عضو کمیسیون صنایع و معادن، دولت در این لوایح باید مشخص کند با چه روشی سرمایه گذار را جذب و چه مشوق‌هایی برای حضور آن در حوزه فرهنگ در نظر خواهد گرفت.

ضعف قانونی در جهت تعیین تکلیف بخش خصوصی در حوزه‌های فرهنگی و گردشگری عامل شده است که سرمایه‌گذار تمایلی برای حضور در این عرصه را نداشته باشد. حتی نگران سرمایه‌گذاری در این باره هم باشد. چرا که یکی از نمایندگان در این باره می‌گوید برخی‌ها بخش خصوصی را خون آشام  و فاسد می‌دانند.

بخش خصوصی فاسد نیست

عضو فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری با تاکید بر ضرورت حضور بخش خصوصی در حوزه گردشگری، عنوان می‌کند: امروز تصور می‌شود بخش خصوصی خون آشام و خون خوار است. در حالی که باید سرمایه‌گذارها مورد حمایت قرار گیرند.

امروز در تمام دنیا بخش خصوصی متولی اصلی گردشگری هستند عابد فتاحی با اشاره به این موضوع توضیح می‌دهد: گردشگری، اداره دولتی نیست، که در اختیار دولت‌ها باشد. باید به بخش خصوصی اجازه سرمایه‌گذاری در گردشگری داده و در عین حال به آنها احترام گذاشته شود.

نماینده  ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این نگاه درست نیست، که تصور کنیم اگر بخش خصوصی هتلی تاسیس می‌کند، حتما قصد فساد دارد. نباید سرمایه‌گذار همیشه منتظر برخورد دولت باشد. در تمام دنیا به بخش خصوصی و سرمایه‌دار احترام گذاشته می‌شود و از جایگاه بالایی در جامعه برخوردار هستند.

 

وی می‌افزاید: متاسفانه در کشور ما دیدگاه خوبی نسبت به سرمایه‌دار وجود ندارد. همین امر باعث می‌شود که این قشر از جامعه تمایلی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف و به ویژه گردشگری نداشته باشند. باید نگاه به سرمایه‌دار تغییر کند تا زمینه حضور آنها در خصوصی‌‌سازی فراهم شود.

 

غفلت از جاذبه‌های درآمدزا

فتاحی همچنین جاذبه‌های ایران را بسیار زیاد عنوان کرد و ادامه می‌دهد: اما متاسفانه در 35 سال گذشته نتوانستیم در صنعت گردشگری جایگاه خود را به دست بیاوریم. تبلیغات جهانگردی و برون مرزی ما در این زمینه بسیار ضعیف بوده است. به همین دلیل ایرانی‌های خارج از کشور هم تمایلی برای سفر به کشور ندارند.

عضو فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری تاکید می‌کند: عدم جذب ایرانی‌های خارج از کشور، باعث شده است ما از دو جهت ضرر کنیم. اول اینکه گردشگر‌ها را از دست می‌دهیم و آنها ترکیه را برای سفر انتخاب می‌کنند. از سوی دیگر نیز ایرانی‌ها برای دید و بازدید با خانواده‌شان خارج از کشور، به ترکیه سفر می‌کنند. در حالی که اگر در کیش و قشم هتل‌های پنج یا 6 ستاره احداث می‌کردیم، در جذب گردشگر موفق می‌شدیم.

اداره گردشگری از سوی دولت‌ها متروک شده

اما بخش خصوصی در کشور تا زمانی که دولت باور نکند از عهده همه کارها بر نمی آید، ما پا نخواهد گرفت. همین امر باعث می‌شود مسئولان اجرایی زیر بار فراهم کردن بسترها برای حضور بخش خصوصی در عرصه گردشگری نروند.

رئیس فراکسیون تاریخ و توسعه گردشگری با اشاره به این مسئله می‌گوید: متاسفانه امروز دولت تلاش دارد که بخش گردشگری و حتی میراث فرهنگی را با توان و اعتبار خود بچرخاند.

جواد هروی با بیان اینکه اداره حوزه گردشگری از سوی دولت، امری متروک شده در دنیا است، توضیح می‌دهد: دیگر دنیا نمی‌پذیرد که دولت در اداره حوزه گردشگری دستی داشته باشد. کشورهای دیگر این حوزه را به بخش خصوصی تحویل داده اند چرا که توان مالی و برنامه‌ای این بخش بیش از دولت هاست و همچنین می‌توانند درآمدزایی کند و باری از مشکلات بیکاری جامعه بردارند.

وی به شرایط کشورهای همسایه در زمینه فعالیت گردشگری اشاره کرد و می گوید: درآمد ترکیه از گردشگری بیشتر از درآمد ما از فروش نفت است. این کشور حدود یک صد هزار میلیارد تومان درآمد گردشگری دارد. در حالی که درآمد ایران از فروش نفت تنها 70 هزار میلیارد تومان است.

دولت قدرت ایجاد زیر ساخت‌ها را ندارد

هروی می افزاید: ترکیه با 450 فروند هواپیما با نام ترکیش بر فضای اروپا حاکم شده است و نبض پروازهای اروپایی را در اختیار دارد. آنها با این کار گردشگری را زنده و احیا کردند.

رئیس کمیته آموزش عالی مجلس شورای اسلامی با طرح این موضوع تاکید می‌کند: ایران هرگز نمی‌تواند چنین کاری را انجام دهد. تصور کنید فردا صبح بگویند جمعیتی از گردشگر خارجی وارد کشور شده است، ما نه هتل مناسب و نه وسیه حمل و نقل برای ارائه خدمات به گردشگران داریم.

وی اعتقاد دارد زیر ساخت‌های لازم را فراهم نیست و دولت قدرت و جرات ایجاد این زیر ساخت ها را ندارد.

 بخش خصوصی نیازمند آموزش

هروی توضیح می‌دهد: باید بخش خصوصی کارشناسی شده نه سودجویانه وارد حوزه گردشگری شوند و قوانینی نیز برای تسهیل حضور این بخش در نظر گرفته شود.

رئیس فراکسیون تاریخ و توسعه گردشگری تاکید می‌کند: سازمان میراث فرهنگی با بودجه محدودی که دارد تنها باید مسئولیت آموزش بخش خصوصی برای عهده دار شدن این حوزه را بر عهده گیرد. این درست نیست این سازمان گردشگر جابجا کند. البته اعتقاد دارم شالکه این سازمان توان آموزش بخش خصوصی در این زمینه را داشته باشد.

امروز همه کشورهای دنیا درآمدزایی خود را به سمت و سوی صنعت گردشگری برده ‌اند. حتی عربستان سعودی که گفته می‌شود درآمد ارزی آن از فروش نفت برای چندین سالش کفاف می‌دهد نیز، به فکر توسعه گردشگری است. کشور قصد تغییر رویه درآمدزایی از فعالیت‌های فرهنگی و گردشگری دارد که از کمترین تنوع جاذبه‌های طبیعی برخوردار است. اما ایرانی که تنوع گردشگری بی نظیری دارد، همچنان در پیچ و خم فراهم کردن زیر ساخت برای ورود بخش خصوصی، مانده است./

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.