درحالی دولت مصوب کرده بود امسال ۵۷۰۰میلیارد تومان یارانه تولید پرداخت شود که بنا به گفته نوبخت تاکنون ۵۰۰میلیارد تومان پرداخت شده و طیب نیا هم از پرداخت ۱۰۰۰میلیارد تومان تا پایان سال خبر داد، یعنی تکلیف ۴۰۰۰ میلیارد دیگر معلوم نیست.

۴ هزار میلیارد تومان «یارانه تولید» پرید؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اوایل شهریور ماه امسال بود که نوبخت سخنگوی دولت خبر اختصاص یارانه 5 هزار و 727 میلیارد تومانی به بخش تولید را اعلام کرد. براساس این مصوبه قرار شد از این میزان هزار و 200 میلیارد تومان به وزارت صنایع برای کمک به بخش‌های صنعتی، یک هزار میلیارد تومان برای وزارت جهاد کشاورزی جهت کمک به تولید محصولات کشاورزی و برقی کردن چاه‌ها، 500 میلیارد تومان به وزارت نیرو، 450 میلیارد تومان به وزارت راه و شهرسازی و همچنین 750 میلیارد تومان به وزارت کشور برای کمک به بخش حمل‌ونقل عمومی اختصاص پیدا کند.

دو ماه از ابلاغ این مصوبه گذشت اما بخش تولید هیچ یارانه ای دریافت نکرد، وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی اصلی بخش تولید در آن روزها عدم اختصاص یارانه به بخش تولید را کوتاهی سازمان مدیریت و برنامه ریزی اعلام می‌کرد به نحوی که صالحی نیا معاون امور صنایع وزارت صنعت در گفت‌و‌گو با تسنیم گفته بود" دولت اختصاص یارانه به واحدهای تولیدی را تصویب کرده است و حتی آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور آن را ابلاغ هم نموده اما ما منتظر مراحل ابلاغ و پرداخت این منابع از معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری هستیم".

اظهارات وزارت صنعت در خصوص عدم اختصاص یارانه به بخش تولید باعث شد تا نوبخت به ارائه توضیحاتی در این رابطه بپردازد و در گفت‌وگو با تسنیم بگوید: " وزارت صنعت، معدن و تجارت  باید با نظام بانکی کشور هماهنگی لازم برای اجرای این امر انجام دهد، اما معاونت برنامه ریزی تعهد و تضمین می کند که این مابه التفاوت نرخ سود را پرداخت نماید".

وی در آن مقطع اعلام کرد که" از همین فردا (18 آذرماه) هر یک از آنهایی که سر رسیدش رسیده باشد را معاونت برنامه ریزی پرداخت  می‌کند اما در ابتدا باید تعهد و تضمین هایی انجام شود که این امر نیز اجرایی خواهد شد.البته اگر تولیدکنندگان تصور می کنند که  1200 میلیارد تومان به صورت نقدی به آنها ارائه می شود باید بگویم این موضوع خلاف قانون است."

در نهایت اخیراً نوبخت در همایش اقتصاد ایران اعلام کرده که تاکنون 500 میلیارد تومان از یارانه‌ تولید از طریق تقبل و تضمین مابه‌التفاوت تسهیلات ارزان قیمت پرداخت شده و تا پایان سال مابقی منابع را هم پرداخت خواهیم کرد.

هر چند به اعتقاد تولیدکنندگان این منابع در اختیار صنایع بزرگ قرار گرفته و هنوز تولیدکنندگان متوسط و کوچک در انتظار دریافت یارانه هستند اما با یک حساب و کتاب می توان گفت که دولت باید تا پایان سال 5 هزار میلیارد تومان دیگر یارانه به بخش تولید بدهد.

این در حالی است که امروز وزیر اقتصاد از دستور رئیس جمهور برای پرداخت 1000 میلیارد تومان یارانه تولید تا پایان سال خبر داد، یعنی تکلیف 4000 میلیارد تومان مابقی یارانه تولید معلوم نیست و گویی دولت از پرداخت این رقم منصرف شده است.

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.