عضو سابق انستیتوی سیاست های خارومیانه واشنگتن با اشاره به احتمال کارشکنی هایی جمهوریخواهان در مورد مذاکرات هسته گفت، اوباما در نطق سالانه خود نشان داد که مایل به حل مسئله هسته ای است و کنگره آمریکا قادر به باز داشتن او از این کار نخواهد بود.

تمایل اوباما به توافق با ایران در برابر مانع تراشی های کنگره

به گزارش قدس آنلاین دکتر دیوید کریست عضو ارشد سابق انستیتوی سیاست های خاورمیانه ای واشنگتن و کارشناس مسائل سیاسی خاورمیانه در گفت وگو با ایرنا تصریج کرد: به گواه تاریخ آمریکا تهدید ها و موضع گیری های تند در زمان تسلط حزب مخالف ریاست جمهوری بر کنگره این کشور یک سنت دیرینه است، اما این تهدید ها لزوما به معنی توانایی کنگره در جلوگیری از سیاست های خارجی رییس جمهور آمریکا نیست.

دکتر کریست گفت، جمهوریخواهان می دانند که بخصوص با چهره مصممی که اوباما در این رابطه از خود نشان داده هر گونه اقدام تندی از سوی کنگره آمریکا به منظوراختلال در روند مذاکرات جاری بی نتیجه خواهد بود و احتمالا عواقب سیاسی زیانباری برای آن ها در بر خواهد داشت.

به گفته این کارشناس مطالعات سیاسی خاور میانه، جمهوریخواهان برای جلوگیری از چنین عواقبی ترجیح خواهند داد هر گونه حرکت تندی در این رابطه را به بعد از ماه ژوئن و پایان موعد تعیین شده مذاکرات موکول کنند.

وی افزود: به نظر من به همین دلیل کنگره آمریکا منتظر نتایج مذاکرات وتوافق به دست آمده احتمالی خواهد ماند تا درصورتی که توافق حاصل شده از نظر آن ها توافق بدی باشد با برگ برنده تری به مقابله با آن بپردازند.

کریست در توضیح این موضوع گفت: یکی از تلاش هایی که جمهوریخواهان درصورت حصول توافقی که به نظر آنها یک توافق بد به حساب بیاید، این است که به اقداماتی ازقبیل مسدودکردن راه مبادلات تجاری و یا جلوگیری از لغو تحریم ها علیه ایران متوسل بشوند.

این کارشناس آمریکایی در پاسخ به این سوال که چه توافقی از نظر جمهوریخواهان یک توافق بد محسوب می شود؟ گفت: قانونگذارانی مثل لیندزی گرام و یا جان مک کین اساسا توافق با هر گونه غنی سازی از طرف ایران را یک توافق بد می دانند و در نتیجه در صورت حصول هرگونه توافقی نباید انتظار موضع مثبتی از سوی آن ها را داشت.

وی افزود، به نظر او واکنش نهایی سران اسرائیل نسبت به نتایج این مذاکرات نیز نقش مهمی در موضع گیری کنگره و صهیونیست ها ی حاکم بر آن خواهد داشت.

کریست گفت: آن چه مایه امیدواری است این است که حزب دموکرات آمریکا در مجموع موضع مثبت تر و پذیراتری درقبال این مذاکرات دارد و حتی هیلاری کلینتون که احتمالا یکی از نامزد های نیرومند حزب دموکرات در انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا خواهد بود در سخنان اخیر خود اعمال تحریم های تازه علیه ایران را مخل روند مذاکرات هسته ای دانسته است.

این کارشناس انستیتوی سیاست های خاور میانه ای واشنگتن افزود: با این حال درصورت حصول یک توافق جامع میان ایران گروه 1+5، جمهوریخواهان مخالف، ولو آن که آن را یک توافق بد بدانند قدرت مانور چندانی نخواهند داشت.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.