قدس آنلاین-گروه اقتصادی - فرزانه غلامی: معاون اقتصادی بانک مرکزی برای رفع ابهام از چهره رفرم پولی وپاسخ به سؤالات متعدد در این زمینه به جمع خبرنگاران آمد.

تا کی میلیارد میلیارد اسکناس بسوزانیم؟

به گزارش خبرنگار ما قضاوی روز گذشته و پس از آنکه بسیاری از کارشناسان اقتصادی از خنثی و فاقد توجیه بودن حذف 4 صفر از پول ملی سخن گفته بودند به دفاع از رفرم پولی پرداخت و از مزایای حذف صفر از پول ملی گفت: تعداد زیاد صفرها باعث ایجاد توهم پولی، ایجاد تصور غلط در مردم نسبت به توان وام دهی بانک ها و توان تأمین مالی پروژه ها از محل بودجه عمرانی دولت می شود.
وی خاطرنشان کرد: تعداد زیاد صفرها نمی تواند در افزایش تعداد پروژه های نیمه تمام و فشار تقاضا برای تسهیلات بانکی بی تأثیر باشد و اقتصادهایی که به این مقوله توجه نداشته اند زمینه « دلاریزه شدن» را در مردم فراهم آورده اند.
او همچنین به فراموشی سپردن واحد پول ملی و جایگزینی اسم نانوشته ای به نام « تومان» را بجای « ریال» از جمله تبعات داشتن صفرهای زیاد در پول ملی دانست.
قضاوی حذف صفر از پول ملی را به مثابه عمل جراحی پلاستیک دانست که جراحیهای اساسی دیگری نیز باید در کنار آن صورت گیرد.

فشار تورمی زیاد به اقتصاد کشور
وی در پاسخ به این سؤال که با رواج بانکداری الکترونیک چه نیازی به حذف صفرها از پول ملی داریم، گفت: حجم مبادلات ریالی در کشور ظرف مدت مذکور معادل 300 درصد رشد داشته است و برخلاف اینکه دنیای امروز دنیای الکترونیک است، هنوز بسیاری از مردم از ابزار نقد مانند اسکناس و مسکوک استفاده می کنند.
او ادامه داد: در 4 دهه گذشته فشار تورمی زیادی به کشور وارد و سرانه اسکناس منتشر شده و در گردش ما در مقایسه با برخی کشورها بسیار زیاد شده، در حال حاضر هم پس از چاپ ایران چک بانک مرکزی توانسته ایم این سرانه را از حدود 115 قطعه به ازای هر نفر در سال86 به 95 قطعه تقلیل دهیم که در مقایسه با ترکیه و آمریکا که به ترتیب سرانه های 11 و 89 قطعه ای دارند رقمی قابل توجه است.
به گفته قضاوی سالانه بین 500 تا 700 میلیون قطعه اسکناس به ارزش میلیاردها تومان در کشور امحا می شود، در حالیکه چاپ این اسکناس ها هزینه های زیادی را متوجه اقتصاد کشور کرده است.
معاون اقتصادی بانک مرکزی خاطر نشان کرد: برخلاف تلاش بانک مرکزی برای توقف رشد اسکناس و با وجود چاپ ایران چک، جمع اسکناس در گردش در مرداد 87 بیش از 8 میلیارد قطعه بود.

رهاورد حذف صفر از پول ملی

قضاوی بار دیگر بر ضرورت حذف صفر از پول ملی تأکید کرد و در توضیح اهداف این اقدام گفت: کارآتر کردن نظام پرداخت، آسانتر شدن مبادلات بازرگانی، تخصیص بهتر منابع، منتفی شدن نیاز وارداتی به کاغذ امنیتی چاپ اسکناس، احیای نقش سکه در مبادلات پولی، معکوس کردن جانشینی پول ملی با پول خارجی، تقویت اعتماد به پول ملی، افزایش پذیرش عمومی و بهبود حیثیت ظاهری پول ملی در برابر پول های خارجی از مهمترین اهداف ما در حذف صفر است.
تورم انباشته 500 برابری
خبرنگاری از قضاوی سؤال کرد، با توجه به اینکه هنوز به تورم سه رقمی در کشور نرسیده ایم چه ضرورتی برای حذف صفرها وجود دارد؟
وی گفت: عموم کشورهایی که حذف سه صفر را تجربه کرده اند تورمی سه رقمی داشته اند، اما کشورهایی هم هستند که با تورم کمتر این کار را انجام داده اند، در این جا مهم انباشت تورمی است که این مقوله در کشور ما بسیار زیاد است و تا کنون 500 برابر شده است! بنابراین تا کی باید خار در چشم و ریگ در کفش حرکت کنیم!
به گفته وی رفرم پولی و حذف 4 صفر یعنی اینکه 2 صفر از پول اصلی حذف می شود و 2 رقم اعشاری به عنوان پول فرعی وارد نظام مبادله ای کشور می شود.
وی ادامه داد: این رفرم وقتی صورت می گیرد که تعداد 7 میلیارد قطعه اسکناس به 4 میلیارد قطعه کاهش یابد، اما مطالعات جدی برای حذف سه صفر از سال 86 شروع شده است.
قضاوی تأکید کرد: قطعاً در دوره آینده فشار تورمی کمتری ایجاد خواهد شد، چون نوآوریهای بانکی و سیاستگذاریها پویاتر و بهبود یافته تر عمل خواهند کرد.
وی اضافه کرد: متوسط نرخ تورم در 4 دهه گذشته 19 درصد بوده و ظرف این مدت در هر 5 سال یک اسکناس جدید منتشر شده، بنابراین انتظار می رود نسل جدید اسکناس ها پس از حذف صفر بیش از 7 دهه دوام بیاورد.
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.