مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران از تحت‌پوشش قراردادن نزدیک به هشت میلیون نفر از اقشار نیازمند حمایت توسط سازمان متبوعش خبر داد و افزود که این سازمان تعهدات بیمه سلامت را نیز افزاش می‌دهد.

جایگزینی کدملی به جای دفترچه بیمه/ افزایش تعهدات بیمه سلامت

دکتر "انوشیروان محسنی بندپی"  (ایسنا)، در تبیین برنامه‌های آتی این سازمان گفت: با توجه به تکلیف بند الف ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر پوشش فراگیر بیمه همگانی و اجباری پایه سلامت، سازمان بیمه سلامت ایران ظرف مدت کوتاهی توانست با حمایت‌های ویژه دولت تدبیر و امید جهت ارتقای سطح کیفی نظام سلامت کشور، قریب به هشت میلیون نفر را تحت پوش بیمه پایه قرار دهد.

به گفته وی " بر اساس توصیه سازمان بهداشت جهانی پوشش همگانی خدمات سلامت و بهره‌مندی و برخورداری آحاد جامعه از خدمات پایه سلامت از اهداف اصلی حوزه رفاه در نظام اجتماعی هر دولتی محسوب می‌شود که در کشور ما هم قانون اساسی و قوانین بالادستی و همچنین سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری تاکید بسیار ویژه‌ای بر آن داشته‌اند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران همچنین با بیان اینکه "به منظور تحقق این هدف بزرگ و مهم و به دنبال دستور ویژه رییس جمهوری و تاکید وزیر تعاون از اول اردیبهشت‌ماه سال جاری نسبت به راه‌اندازی سامانه امید به عنوان سامانه ثبت نام افراد فاقد پوشش بیمه‌ای اقدام کرده‌ایم" گفت: متقاضیان با ثبت‌نام در این سامانه و دریافت کد رهگیری از سوم خردادماه سال جاری نسبت به دریافت دفترچه‌ در سراسر کشور اقدام کردند.

به گفته بندپی " هنوز سامانه امید باز است و امکان ثبت‌نام برای افراد فاقد پوشش بیمه‌ در آن وجود دارد.

وی با اشاره مجدد به هشت و نیم میلیون نفری که طی هشت ماه ثبت نام کرده و برای هفت میلیون و 800 هزار نفر از آنان دفترچه بیمه سلامت صادر شده گفت که این اقدام " امکان بهره‌گیری از مزایای بیمه را برای این افراد که اغلب از افراد آسیب‌پذیر جامعه هستند، فراهم می‌کند."

وی تاکید کرد که اکثر این بیمه‌شدگان فاقد توانایی مالی، حاشیه‌نشین و افراد دارای شغل نامناسب بوده‌اند که بهره‌مندی آنان از دفترچه‌های خدمات بیمه سلامت از مزیت‌های طرح بیمه همگانی سلامت بوده است.

بندپی در عین حال درباره "عدم آمادگی ارائه‌دهندگان خدمات در سطح 1، 2 و 3 برای تحت پوشش قرار دادن این افراد در سیستم ارجاع و سطح‌بندی خدمات را نقطه ضعف این طرح برشمرد و افزود: با توجه به محدودبودن منابع سلامت ضروریست تا هرچه زودتر این افراد در سامانه سطح‌بندی، خدمات سلامت را دریافت کنند و صرفه‌جویی در منابع و استفاده صحیح و اثربخش در رده‌های تخصصی ارائه‌دهندگان خدمت انجام پذیرد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران همچنین از چالش‌های پیش روی این طرح را "عدم تصویب و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی بند الف ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه و پایین بودن اعتبارات با توجه به اهمیت بیمه‌شدگان" برشمرد.

بندپی در تشریح برنامه‌های آتی سامان متبوعش برای ارتقای این طرح نیز گفت: پیگیری تصویب آیین‌نامه اجرایی بیمه همگانی و اجباری بیمه سلامت، ارتقای بسته خدمتی تعهدات بیمه پایه سلامت، سطح‌بندی خدمات سلامت و تحقق بخشیدن به بند ب ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه، تولیت بیمه پایه سلامت در یک سازمان، تجمیع اطلاعات بیمه‌شدگان سازمان‌های بیمه‌گر پایه، عینیت بخشیدن به نگاه سلامت محورانه، خرید راهبردی خدمات سلامت و واقعی‌کردن تعرفه‌های خرید خدمات سلامت از جمله برنامه‌های آتی سازمان است.

وی درباره یکسان‌سازی کد ملی با کد بیمه‌شده و حذف دفترچه‌های بیمه هم گفت: با توجه به اینکه عملکرد سازمان بیمه سلامت در مورد بیمه‌گری، ثبت‌نام، ارائه خدمات و رسیدگی به اسناد نیازمند بکارگیری فناوری اطلاعات است و به طور کلی 70 درصد عملیات سازمان‌های بیمه‌گر پایه به فناوری اطلاعات برمی‌گردد، حذف تدریجی دفترچه و جایگزینی کد ملی به جای دفترچه که شروع آن در بخش بستری بوده و ادامه آن با فراهم کردن زیرساخت به بخش‌های سرپایی و پاراکلینیکی قابل تسری است، در دستور کار قرار دارد.

به گفته مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران هم‌اکنون جایگزینی دفترچه با کد ملی در چند بیمارستان به طور پایلوت در حال اجراست و چنانچه بیمارستانی اعلام آمادگی کند در ادامه به این طرح می‌پیوندد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.