۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۰
کد خبر: 261309

با وجود شکایت مردم از دریافت پیامک‌های تبلیغاتی، معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از دریافت تنها ۱۵۰شکایت از این پیامک‌ها در ماه به سامانه رسیدگی به شکایات۱۹۵ خبر داد.

ارسال روزانه ٢٠میلیون‌پیامک تبلیغاتی
 این در حالی است که روزانه بالغ بر ۲۰میلیون پیامک تبلیغاتی به مشترکان تلفن‌همراه ارسال می‌شود که اغلب آنها نیز مورد نیاز مخاطبان نیست و کاربران موبایل در اغلب مواقع از دریافت این پیامک‌ها شکایت دارند. براساس آمارهایی که از سوی مرکز توسعه فناوری اطلاعات منتشر شده، مشترکان موبایل در بازه زمانی شش‌ماهه‌دوم سال۹۲ بالغ بر ۱۴هزارمورد شکایت از پیامک‌های انبوه و تبلیغاتی به این مرکز ارایه کرده‌اند؛ در همین حال، وزارت ارتباطات نیز آمار شکایت به سامانه۱۹۵ را روزانه حدود ۴۰۰مورد اعلام می‌کند که تنها بخش ناچیزی از آن مربوط به پیامک‌های انبوه و تبلیغاتی است.

با وجود این آمار، معضل پیامک‌های تبلیغاتی و مزاحمت‌هایی که از طرف این پیامک‌ها برای بیش از ۷۰میلیون‌مشترک موبایل ایجاد می‌شود، بر کسی پوشیده نیست به‌نحوی که شورایعالی فضای مجازی موضوع دوجلسه آخر خود را به ساماندهی این معضل اجتماعی در فضای مجازی اختصاص داده است. بر اساس این گزارش اواخر هفته گذشته سیاست‌های ساماندهی خدمات پیامکی ارزش‌افزوده و انبوه در شبکه‌های ارتباطی در جلسه شورایعالی مجازی بررسی و بخش‌هایی از آن تصویب و براین اساس مصوب شد هرگونه محتوا در خدمات پیامکی انبوه و ارزش‌افزوده پیامکی باید با رعایت قوانین و مقررات کشور و عدم‌مغایرت با ارزش‌های ایرانی- اسلامی باشد.

همچنین مقرر شد به منظور پایش محتوا، کارگروهی با مسوولیت وزارت فرهنگ‌و‌ارشاداسلامی و عضویت نمایندگان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، کشور، دادگستری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان تبلیغات اسلامی، نیروی انتظامی، نماینده دادستانی و مرکز ملی فضای مجازی، تشکیل شده و گزارش عملکرد آن هر شش‌ماه به دبیرخانه شورایعالی فضای مجازی ارایه شود.

این درحالی است که براساس اعلام مرکز فناوری اطلاعات وزارت ارشاد بیشترین شکایتی که از پیامک‌های تبلیغاتی به این مرکز می‌شود، مربوط به پیامک‌های جعلی مسابقه‌ای و تبلیغات محصولات بهداشتی بوده است؛ این پیامک‌ها به صورت دروغی به فرد می‌گوید شما برنده مسابقه شده‌اید و فرد را به فرستادن پول، شارژ تلفن‌همراه و حتی شماره‌حساب بانکی ترغیب می‌کند، اما در نهایت فرد متوجه می‌شود نه مسابقه‌ای در جریان بوده و نه در مسابقه برنده شده است. در مورد دریافت پیامک‌های تبلیغاتی محصولات بهداشتی نیز باید گفت اغلب این محصولات بدون تاییدیه وزارت بهداشت هستند. در همین حال، ترویج عقاید و ادیان دروغین و پیامک‌های نادرست بانکی و پیامک‌های طالع‌بینی، تشویق به خروج سرمایه‌ها و پیامک‌های تبلیغاتی در زمینه وام نیز در ردیف شکایت مشترکان موبایل از پیامک‌های انبوه قرار دارند.

لغو پیامک‌های تبلیغاتی بدون اختلال است
غلامرضا داداش‌زاده، معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مورد موضوع پیامک‌های تبلیغاتی و نحوه لغو دریافت این پیامک‌ها در گفت‌وگو با مهر بیان می‌کند: سامانه‌های ارسال پیامک انبوه که از سوی اپراتورهای موبایل راه‌اندازی شده‌اند، حداکثر ظرف مدت ۲۴ساعت به تقاضای مشترکان برای لغو و یا فعال‌سازی سرویس پیامک‌های تبلیغاتی پاسخ می‌دهند و در این‌باره رگولاتوری در مقاطع مختلف این سیستم‌ها را بررسی کرده و نتیجه آن نیز نشان می‌دهد اپراتورها در این بخش وظایف خود را به‌خوبی انجام می‌دهند. وی با اشاره به اینکه، هم‌اکنون سامانه‌های مستقر در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وضعیت مشترکان موبایل را در خصوص پیامک‌های تبلیغاتی مانیتور می‌کند، اظهار کرد: با مراجعه به سامانه۱۹۵ نیز گزارش عمده‌ای درباره نارضایتی مشترکان از نحوه لغو پیامک‌های تبلیغاتی اعلام نشده است.
داداش‌زاده با اشاره به اینکه پیامک‌های انبوه در دسته‌های مختلف طبقه‌بندی می‌شوند و نباید به تمامی آنها پیامک‌های تبلیغاتی ناخواسته اطلاق شود، افزود: در اغلب موارد افراد پس از مراجعه به مراکزعمومی، رفاهی و خرید، تلفن‌همراه خود را در اختیار سرویس‌دهندگان این مجموعه‌ها قرار می‌دهند و این مراکز، شماره افراد را در پایگاه داده خود ثبت کرده و اقدام به ارسال پیامک‌های تبلیغاتی می‌کنند. در این موارد، مشترکان موبایل باید با مراجعه به مرکز مربوطه نسبت به قطع این سرویس اقدام کنند و به این موضوع توجه داشته باشند که شماره خود را در اختیار این مراکز قرار ندهند چرا که ارایه شماره به نوعی دادن مجوز به این مراکز برای ارسال پیامک‌های تبلیغاتی است و در این مورد تقصیری متوجه اپراتورها نخواهد بود. او همچنین با اشاره به پیامک‌های انبوه که از سوی شرکت‌های طرف قرارداد اپراتورهای موبایل ارسال می‌شود، می‌گوید: در این موارد، امکان لغو یا فعال‌سازی سرویس با ارسال شماره‌یک ‌و دو در سامانه پیامکی اپراتورها ممکن است و بررسی‌های صورت‌گرفته نیز نشان می‌دهد این سرویس از سوی اپراتورها بدون اختلال در حال کار است.

حمایت اپراتورهای موبایل از تبلیغات مجموعه‌ها
داداش‌زاده با اشاره به مواردی که اپراتورهای موبایل، خود اقدام به ارسال پیامک‌های تبلیغاتی کرده و از مجموعه‌ای حمایت می‌کنند، بیان می‌کند: در این زمینه نیز مشترکان می‌توانند تقاضای لغو سرویس را از اپراتور مربوطه داشته باشند و اپراتورها موظف به لغو این سرویس در صورت درخواست مشترک هستند و ملزم به اطلاع‌رسانی در مورد نحوه لغو این سرویس خواهند بود. او ادامه می‌دهد: در برخی موارد پیامک‌های ارزش‌افزوده نیز به‌عنوان پیامک‌های تبلیغاتی تلقی می‌شود؛ پیامک‌های ارزش‌افزوده با ارسال کد از سوی مشترک فعال می‌شوند و هزینه دارند و با پیامک‌های تبلیغاتی متفاوت هستند که این پیامک‌ها برای لغوشدن نیز به ارسال کد از سوی مشترک نیاز دارند و در این زمینه، اپراتورهای موبایل باید مسوولیت رسیدگی و پاسخگویی به این موارد را داشته باشند. این مقام‌مسوول در عین‌حال از اجرای طرح ارایه مشوق‌های ترغیبی برای دریافت پیامک‌های تبلیغاتی توسط اپراتورهای موبایل خبر داده و می‌گوید: در این طرح که پیشنهاد آن از سوی اپراتورها به رگولاتوری ارایه شده است، اپراتورها می‌توانند به ازای پیامک‌های تبلیغاتی که توسط مشترک دریافت می‌شود، گزینه‌های تشویقی همچون ارایه پیامک‌های رایگان پیشنهاد دهند.
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.