نائب رئیس جریان بنای دولت سوریه گفت که ائتلاف مخالفان و هیئت هماهنگی در پی تشکیل تشکیلات معارض دیگری هستند که موجب پراکندگی و تشتت بیشتر مخالفان می شود.

تلاش جربا برای تاسیس تشکیلات تازه معارضان/مبارزه با تروریسم باید در اولویت باشد
«منی غانم»، نایب رئیس جریان معارض سوری «بنای دولت سوریه» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس دلیل حضور نیافتن خود در نشست مشورتی حل بحران سوریه در مسکو که دیروز پنجشنبه به کار خود پایان داد،  شیوه دعوت وزارت خارجه روسیه از مدعوین اعلام کرد.

وی افزود: وزارت خارجه روسیه به شکل شخصی و بدون اینکه مدعوین را نماینده جریان خاصی از معارضان نام نهاده باشد از آنها دعوت کرده است و جریان بنای دولت سوریه بر این قضیه پافشاری داشت که از اعضای این جریان با نام رسمی نمایندگان این جریان دعوت شده بود.

غانم همچنی هر گونه ارتباط عدم مشارک خود در نشست مسکو با قضیه بازداشت «لوی حسین»، رئیس جریان بنای دولت سوریه از سوی مقامات این کشور را منکر شد.

نائب رئیس جریان معارض سوری بنای دولت سوریه  افزود: این جریان به نتایج نشست مسکو در صورتی که به نفع کشور سوریه باشد و به خروج از بحران از طریق راه حل سیاسی کمک کند پایبند خواهد بود.

وی تصریح کرد:جریان بنای دولت سوریه از همان اول از طرح روسیه برای حل بحران سوریه حمایت کرد اما اختلاف بین ما و نشست مسکو تنها در شکل دعوت وزارت خارجه روسیه بود و اگر به صورت کلی از جریان بنای دولت سوریه به عنوان یک جریان سیاسی معارض و نه به طور شخصی از بنده دعوت شده بود مطمئنا شرکت می کردیم و به نظر ما این نشست جنبه رسمی ندارد.
منی غانم بر ضرورت توافق سوری ها برای همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم تاکید کرد و گفت: داعش و دیگر گروه های تروریستی هیچ ارتباطی با روند سیاسی ندارد و باید در داخل سوریه درباره مبارزه با آنها به توافق دست یابیم و نباید دولت سوریه را در مبارزه با تروریسم تنها بگذاریم.

وی درباره مشارکت جریان بنای دولت سوریه در نشست های مخالفان سوری در قاهره گفت: نمایندگان جریان بنای دولت سوریه در یافتن راهی برای یکپارچه و متحد شدن مخالفان به قاهره رفتند تا برنامه‌ای برای متحد کردن دیدگاه پراکنده و متفرق مخالفان در قبال راه حل بحران سوریه وضع شود.

غانم گفت: جریان بنای دولت سوریه در قاهره با موضوعی غیرمنتظره روبرو شد و آن اینکه «هیثم مناع»، رئیس هیئت هماهنگی ملی سوریه و «احمد الجربا»، رئیس سابق ائتلاف ملی مخالفان و برخی از شخصیت‌های مستقل به دنبال تاسیس تشکیلات سیاسی معارض جدیدی هستند که جریان بنای دولت سوریه بخشی از آن باشد اما ما این قضیه را رد کردیم.

نائب رئیس جریان بنای دولت سوریه گفت:از مهم‌ترین مسائل اختلافی در نشست‌های قاهره نرسیدن به توافق درباره این موضوع ست که آیا دولت ائتلافی توافقی در سوریه تشکیل شود به گونه‌ای که این دولت اختیاراتی گسترده تر از اختیارات دولت کنونی داشته باشد و  پیشرفت روند تغییر در سوریه را تضمین دهد یا اینکه یک هیئت حکومتی انتقالی تشکیل شود که اختیارات ریاست جمهوری را داشته باشد و تصمیم گیری‌ها را به تنهایی اتخاذ کند اما جریان بنای دولت سوریه با تشکیل دولت ائتلافی موافق است زیرا اولویت ما حل بحران سوریه است.

غانم در پایان سخنان خود تصریح کرد:ریشه‌های مناقشه در سوریه مناقشه بر سر آزادی‌هاست اما داعش هیچ ارتباطی با این مناقشه ندارد در حالی که وارد بدنه سوریه شده است و باید با این گروهک و دیگر گروه‌های تروریستی مبارزه کرده تا از خاک سوریه ریشه کن شوند تا بالاخره پیدا کردن راه حل سیاسی برای سوریه ممکن شود و بدین شکل بررسی برخورداری از آزادی‌های ممکن بیش‌تر می‌شود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.