پیشنهاد سردبیر

۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۰
کد خبر: 262727

همه فرهنگ شناسان و جامعه شناسان دراين موضوع اتفاق نظر دارند كه هرچه سطح  فرهنگ در اجتماعی بالاتر باشد فقررفتاری ، عاطفی و اقتصادیِ كمتری در آن مشاهده می‌شود .

رابطه معكوس فقر و فرهنگ

ژوزف شومپيكر، استاد اقتصاد دانشگاه‌ هاروارد 12 اصل را باعث شكوفايي اقتصاد جامعه مي‌داند كه مساعد بودن شرايط فرهنگي، يكي از اصول مهم آن است واين در حالي است كه  اقتصاد دانان،  فرهنگ را اصیل تر از اقتصاد تلقی می‌کنند و بر این اساس كشورهاي ثروتمندي مانند عربستان ،كويت ،قطر ،بحرين و امارات كه در آمد ارزيشان سر به فلك كشيده است، توسعه يافته نیستند، زيرا كه فرهنگ مساعدی ندارند و از سویی دیگر كشورهايي كه توانسته‌اند تغييرات فرهنگي مناسبی به وجود بياورند در شکوفایی اقتصادشان نیز سر آمدند .

به عنوان مثال كشور يونان باوجود اينكه در اروپا واقع شده است، ولی چون فرهنگش مساعد توسعه نیست، رشد لازم را  پيدا نكرده و یا مشاهده می‌کنیم  روسيه هم در حد استعدادهایش توسعه نیافته، زيرا كه فرهنگ  كشاورزي در این کشورحاکم  است، از اين رو عناصر فرهنگي مناسب باعث تغييرات و  شكوفايي اقتصادي  مي‌شوند . 

مقام معظم رهبري هم در بیاناتشان همواره از اقتصاد و فرهنگ نام برده اند و اين در حالي است كه اقتصاد وفرهنگ مهمترين عامل توسعه يافتگي كشورهاست.

ماكس وبر در كتاب "پروتستانيزم و اصول سرمايه داري" ثابت كرده است كه اگر اروپا پيشرفت كرده به دليل فرهنگی است كه بيشتر برروي كار و تلاش انسان تأکید دارد  . لذا تا زماني كه  فرهنگ جامعه مساعد نباشد، اقتصاد شكوفا نمي‌شود و از سویی دیگر زمینه های فرهنگي مساعد اسباب رشد و توسعه اقتصادي ،اجتماعي و سياسي را به وجود مي‌آورد .

این واقعیت در کشور ما نیز مطرح است و  به همین دلیل می‌بینیم  دارایی های فردی و یا دولتی  به جاي توليد،  در مشاغل کاذب و یا خدماتی سرمایه گذاری می‌شود و اينجاست كه نمي‌توانيم پيشرفت كنيم .در واقع مردم متمول نیز  چون فرهنگ مولد ندارند و با تولید سازگار نیستند، سرمایه خود را صرف خودروهای  ميلياردي ،لوستر و يا لباس مارک دار و مانند اینها مي‌کنند که همه اين مسایل نشان دهنده بيماري فرهنگي در كشور است. به عبارتی دیگر وقتي سنگ قبر را هم از چين وارد مي‌كنيم ، یعنی بی اعتنایی به  تولید و در نتیجه نبايد  توقع داشته باشيم که اقتصادمان شكوفا شود .

به هر حال افراد فرهنگي به نسبت ديگران عقلاني‌تر مي‌انديشند، حساب سود و زيان را در همه موارد دارند، بیش از مصرف به تولید فکر می‌کنند و با خلاقیت و نوآوری، فرهنگ کارآفرینی را توسعه می‌بخشند . 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.