هشتمین نشست صمیمانه هنرمندان با عنوان «تولد ماه» با جشن تولد ۸۰ سالگی علی نصیریان چهره ماندگار هنر بازیگری ایران ۱۵ بهمن در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار می‌شود.

تجلیل از علی نصیریان چهره ماندگار بازیگری در تولد ماه
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مراسم جشن تولد ۸۰ سالگی علی نصیریان چهره پیشکسوت و ماندگار تئا‌تر و سینمای ایران در هشتمین نشست «تولد ماه» با تجلیل از مقام هنری این استاد برجسته با حضور امیرعبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری و هنرمندان تئا‌تر، سینما و تلویزیون از جمله ایرج راد، فرهاد آییش، هادی مرزبان، داریوش مودبیان و داود رشیدی برگزار می‌شود.
 
این مراسم ۱۵ بهمن ساعت ۱۸ در موز هنرهای دینی امام علی (ع) واقع در تقاطع خیابان ولیعصر (عج) و بزرگراه نیایش، خیابان اسفندیاری، شماره ۳۵ برگزار خواهد شد.

علی نصیریان ۱۵ بهمن ۱۳۱۳ در تهران و در محله دروس به دنیا آمد. وی از هنرستان هنرپیشگی تهران فارغ‌التحصیل شده است. در سال ۱۳۳۶ در اداره هنرهای دراماتیک مشغول فعالیت شد. وی در سال ۱۳۴۱ طی یک بورس تحصیلی برای مطالعه تئا‌تر به آمریکا رفت و پس از بازگشت به ایران به فعالیت هنری در صدا و سیما و سینما پرداخت. درسال ۱۳۵۵ تا ۱۳۵۷ رئیس اداره تئا‌تر بود.سال‌های ۵۵ و ۵۶ عضو گروه نمایش و ادبیات نمایشی فرهنگستان هنر شد.
 
فیلم «گاو» ساخته داریوش مهرجویی در سال ۱۳۴۸ نخستین تجربه سینمایی این هنرمند پیشکوست سینمای ایران است. شکارچی شنبه، دیوانه‌ای از قفس پرید، کمیته مجازات، برج مینو ، بوی پیراهن یوسف، هزاردستان، شیر سنگی، ناخدا خورشید، کفش‌های میرزا نوروز و کمال الملک از جمله فیلم‌های استاد علی نصیریان است که در آن به ایفای نقش پرداخته است. علی نصیریان امسال با فیلم «ایران برگر» ساخته مسعود جعفری جوزانی در سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور دارد.
 
استاد علی نصیریان با دیدن تعزیه و نمایش‌های تخت حوضی و نقالی در محل زندگی خود به نمایش علاقه‌مند شد، در بازیگری بیشتر به نقش‌های تاریخی و مردمی (مردم‌شناسانه) توجه دارد و در بازیگری وی نوعی زیرکی، مردم داری و وقار نهفته است.
 
برنده جایزه اول در اولین مسابقه نمایشنامه نویسی در ایران برای نمایشنامه بلبل سرگشته درسال ۱۳۳۶، برگزیده شدن به عنوان چهره‌ ماندگار در عرصه رشته هنرهای نمایشی (بازیگری) در سال ۱۳۸۰، دریافت نشان درجه اول فرهنگ و هنر و درجه اول دانش، تندیس خانه سینما و سیمرغ طلایی از جشنواره فیلم فجر از جمله افتخارات و جوایز هنری علی نصیریان است.


نشست «تولد ماه» هر ماه در زادروز تولد یک هنرمند برجسته و پیشکوست ایران توسط معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.