قدس آنلاین-ساحل عباسی:امام خمینی جنگ مسلحانه و مسائل لیبرالی را ناکارآمد دانسته و بیداری مردمی را عامل خروج سلطه گران از کشور می دانست.

رهبری قدرتمند مهمترین عامل تثبیت و تداوم انقلاب است/نهاد ولایت فقیه عامل بسیج سیاسی جامعه ایران برای انقلاب



به گزارش قدس آنلاین، امام خميني يك انسان كامل و تربيت شده مكتب اسلام و يك بنده واقعي خداوند بود و در همه امور بر مبناي وظيفه خود عمل ميكرد.مبارزه با رژيم محمد رضا پهلوی و تشكيل نظام اسلامي توسط ايشان در همين راستا قابل تحليل است.دليري و جرات حضرت امام به الگويي براي نخبگان و توده ها تبديل شد و در آفرينش روحيه انقلابي و گسترش آن كه يكي از شرايط اصلي وقوع و تداوم انقلاب است بسيار تاثير گذار بود.قاطعیت و رهبری بی بدیل امام خمینی در پیروزی انقلاب اسلامی و تثبیت آن و رهبری حضرت ایت الله خامنه ای  در تدوام انقلاب اسلامی از اهمیت بسیاری برخوردار است .دکتر سید مصطفی تقوی مقدم استاد دانشگاه و پژوهشگر مسائل سیاسی در گفتگو با قدس آنلاین تاثیر رهبری اول و دوم انقلاب اسلامی را در پیشبرد انقلاب و تداوم آن مورد بررسی قرار می دهد.

-مهمترین راهبردهای نظری و عملی امام خمینی (ره) که نظام سلطه را با چالش مواجه کرد .لطفا عمده ترین این راهبردها را عنوان بفرمایید؟

-برای درک تاثیر گذاری راهبردهای عملی و نظری امام خمینی (ره) که   توانست در عرصه نظر و عمل نظام سلطه جهانی را به چالش بکشند می بایست شرایط ساختار بین المللی و نظام حاکم بر جهان  در مقطع پیروزی انقلاب اسلامی رامورد توجه قرار دهیم در آن برهه تاریخی نظام حاکم بر روابط بین الملل نظام دو قطبی متسلط بوده است و در نظام دو قطبی متسلط عملا کشورهای دنیا  بین دو قطب قدرت بزرگ دنیا تقسیم شده بودند و روابط و نقش آفرینی آنها در ذیل این ساختار معنا می یافت.

نظام فکری و نظری حاکم بر این دو قطب قدرت جهانی عبارت بود از لیبرالیزم،مارکسیزم و کمونیزم .هر دو نگرش حاکم بر جهان  از پاسخگویی به نیازهای مردم عاجز بودند بدین معنا که لیبرالیزم غرب عملا با تاکید بر شعار آزادی صرفا آزادی را در قدرت اقتصادی و اباحه گری محدود نموده بود ودر برابر آن کمونیزیم یا مارکسیزم که بر بخش دیگر از دنیا حاکم بود اگر چه بر عدالت تاکید می کرد اما عدالت او منهای آزادی و معنویت بود و بخش دیگری از بشر تحت سلطه کمونیزم به گونه دیگری در فشار و اسارت مکاتب مادی قرار گرفته و نیازهای واقعی آنها برآورده نمی شد در مجموع باید اذعان داشت انسان مخلوق خداوند موجودی است که علی رغم توجه به مادیات،نیازمند معنویات و برخورداری از غایتی هدفمند است در واقع نیازهای مادی مقدمه ای هستند تا بشر بعد از رفع آن رویکردی اساسی به کمال جویی،حقیقت طلبی،عدالت جویی و معنویت گرایی داشته باشد اما هر دو مکتبی که دو کانون قدرت زمان خود را تشکیل می دادند صرفا به بعد مادی و نیازهای دنیوی انسان گرایش داشتند و محدود شدن آرمان بشردرعناصر مادی به سمتی پیش می رفت که بیم آن می رفت بشر به جنگی با عنوان همه علیه همه متوسل شود بدین معنا که  هدف انسان به زندگی  دنیوی محدود می شود و مسلما در چنین شرایطی  انسانها و حکومتها از نظر توانایی و قابلیت ها از توان یکسانی برخوردا نیستند بنابراین  هر کسی که از توانایی بیشتری برخوردار است می تواند بر دیگران تسلط پیدا کند و هیچ مانع معنویی برای مهار بشر در سلطه طلبی و زیاده خواهی وجود ندارد.از این رو جلوه این تفکر را  به صورت امپریالیزم استکبار و استعمار در کشورهای تحت سلطه استکبار مشاهده می شود مسلما اگر زیاده خواهی دنیوی بشر مهار نشود در نهایت آدمیزاد در عرصه فردی به تجاوزگری و در عرصه سیاسی و جهانی دست به استعمار و استبداد می زند بنابراین در می یابیم بشریت در سالهای پیروزی انقلاب اسلامی از شرایط حاکم بر دنیا رنج می برد.

در چنین شرایطی  حوزه تمدن اسلامی که از 150 سال گذشته در برابر تمدن غرب و بعد از تمدن شرق تمدن کمونیستی مارکسیستی شرق قد علم کرده بود ظهور و بروز می کند اصولا اسلام بر مبنای انالله و انا الیه راجعون و به تعبیر شهید مطهری (ره) برای بشر واقعیت (از اویی و به سوی اویی.یعنی از خدا بودن و به سوی خدارفتن )زندگی را در محدوده مادی نمی بیند و مادیات را معبری و گذری برای دست یابی به کمال عنوان می کنداین نگرش به صورت بنیادین و معنایی با مارکسیزم و لیبرالیزم که بر پایه اومانیزم استوار هستند متفاوت بود بدین معنا که بشر را با درک محدودش معیار همه تصمیم گیری ها ی عالم قرار می دهند تفاوت بنیادین دارد.امام خمینی در شرایطی که در آن نظام دوقطبی حاکم بر عالم ،ایران سهم غرب بود و مبانی اومانیزم غرب در ایران ترویج یافته بود  در چنین شرایطی که بشریت از سکولاریزم و اومانیزم خسته بودند ندای معنویت و عدالت سر دادند.مهمترین راهبردهای نظری و عملی امام خمینی (ره) در دو بعد معنویت و عدالت خلاصه می شود بدین معنا که در جهان سکولاریزم و دین گریز،راه نجات بشر را توجه به ماوراء ماده و جهان دیگر و معنویات عنوان می نمایند منظور از معنویات صرفا عبادات نیست بلکه معنادار وهدفمند بودن هستی مد نظر است .بنابراین بر پایه چنین راهبردی حضرت امام خمینی سکولاریزم حاکم بر جهان را به چالش می کشد و در برابر بی عدالتی ،استکباری ، استبدادی و سرمایه محور دنیای غرب شعار عدالت را به عنوان راهبرد عملی برای نجات انسان ها از ستم ، فقر و بی عدالتی عنوان می کنند این مبنای نظری و عملی امام خمینی بود که سرانجام با همین نگرش به تحول جامعه ایرانی منجر شد جامعه ای که از عملکرد غربگرایانه،دین ستیزانه،و سکولاریستی حکومت پهلوی به ستوه آمده بود و مشروعیتی برای رفتار حکومت پهلوی قائل نبود.

این جامعه  پیام امام خمینی را به عنوان مبنای رفتار فردی و اجتماعی خود پذیرفته و از ان استقبال می کند و سرانجام در طی یک دوره چند ساله با ظهور و حضور عمیق خود در صحنه اجتماع ،رژیم پهلوی را به چالش کشیده و به پیروزی انقلاب اسلامی منجرمی شود.اگر جامعه ایرانی پیام عدالت و معنویت را برمبنای مکتب اسلام از امام خمینی  دریافت نمی کرد طبیعتا در چارچوبی که رژیم پهلوی و جهان سرمایه داری غرب برای ما رقم زده بودند در باتلاقی گرفتار می شدند. اما آموزه های اسلامی امام به تغییر نگاه جامعه ایرانی در،تغییر سرنوشت فردی، سیاسی خود منجر گشت و موجب تحرک آفرینی و استقرار نظام اسلامی در ایران شد.

- ویژگی های تاثیر گذار در اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) که جزء عناصر تحول برانگیز د رانقلاب محسوب می شود  که اعم از تحول اسلامی،انسانی و اجتماعی است  لطفا تبیین بفرمایید؟

-در آغاز دهه 1340که جهان سرمایه داری غرب به رهبری وریاست آمریکا عملا مرحله جدیدی ازاستحاله وادغام ایران را در نظام سلطه در دستور کار قرار داده می دهد شاه برنامه های آمریکا را تحت عنوان انقلاب سفید اجرا می نماید در همین مقطع تاریخی بود که امام خمینی هم بعد از رحلت ایت الله العظمی بروجردی در موقعیت مرجعیت قرار گرفتند و زمام امور جامعه دینی بر عهده ایشان قرار می گیرد در آن شرایطی که طرح جدید استحاله کشور در نظام سلطه به وسیله حکومت پهلوی دنبال می شد .دیگر گروه های سیاسی توان واکنش مناسب به سیاست های غرب وشاه را نداشتند و برخی با این سیاست ها مشکلی  نداشته و در پی مبارزه نبودند و آن گروه هایی که مخالف سیاست های غرب و شاه بودند توان مقابله و از طرح عملی و نظری کارآمدی برای مقابله با سیاست های موجود برخوردار نبودند ،جریانهای ملی گرا و لیبرال اصولا در چارچوب مبارزه پارلمان تالیستی با حکومت پهلوی در تعامل بودند و تمام انتظار آنها از رژیم برگزار یانتخابات و شریک شدن در آن بود واز قدرت بیانی که بتواند با اصل برنامه ها  تغییر روش و نگرش نگاه سیاسی جامعه به لحاظ عملی و نظری از مخالفت کند برخوردار نبودند.

جریان های چریکی مثل کمونیست ها و منافقین که بعدها به وجودمی آید با مبارزه مسلحانه با رژیم برخورد می کنند اما سیر حوادث تاریخی نشان می دهد در برابر سیاست های آمریکا و حکومت پهلوی  مبارزه چریکی و  پارلمان تالیستی راهگشا نخواهد بود در واقع امام خمینی که به تازگی در مقام مرجعیت قرار گرفته بودند با توجه به شناختی که از تحولات تاریخی کشور ایران و عملکرد حکومت پهلوی از دوره رضا شاه به بعد داشتند و سرنوشت نهضت مشروطه و نهضت ملی شدن نفت را مشاهده نموده بودند با توجه به تمامی تجارب تاریخی ،راهبردی که ایشان برای مبارزه و مقابله کارآمد در پیش می گیرند راهبرد بیداری مردمی است.

تکیه بر مردم و مردمسالاری و توجه به نقش مردم درخلق حوادث و پیشبرد امور از مهمترین خواسته های مد نظر امام است.در همین راستا نقل می شود در سال 1341 که حضرت امام مبارزه با طرحهای آمریکا در ایران و برنامه های شاه مخالفت می کنند می فرمایند: جنگ مسلحانه و مسائل لیبرالی ناکارآمد است و بیداری مردمی تضمین خروج سلطه گران از کشور است اگر مردم به حقوق خود آگاه باشند و بدانند که نظام سلطه کشور آنها را به کجا سوق می دهد همین مردم اقدامات لازم را برای آزادی وطن اشان به عمل خواهند آورد.فلذا به همین خاطر است راهبردی که امام مطرح می کند بر مبنای مردمسالاری و معطوف کردن توجه مردم به خطر افتادن  دو عنصر استقلال و اسلام است .

 چون عملا امام  مردم را هدف توجه سیاسی خود قرار داده بود با توجه به آموزه های قرآنی انقلاب را هدایت می کنند  مردم هم به تدریج با افکار ایشان آشنا شدند و اهداف مد نظر ایشان را پذیرفته و جامعه ایرانی متحول و آماده خلق انقلاب اسلامی می شود.

-نقش ولایت فقیه در روند شکل گیری انقلاب اسلامی را چگونه ارزیابی می کنید؟

 ایرانیان در طول سالیان پس از ظهور اسلام عملا به تدریج آموزه های اسلامی را پذیرفته و آنها را مبنای زندگی فردی ،اجتماعی خود قرار می دهند به ویژه با تشکیل دولت صفوی که نخستین دولت شیعی محسوب می شود و عملا تشییع را به عنوان مذهب رسمی کشور مطرح می نماید  فقه شیعه مبنای زندگی جامعه ایرانی قرار می گیرد و از آن زمان به بعد در پرتو این رویکرد فقه شیعه مبنای رفتار و زندگی جامعه ایرانی است.در حاکمیت فقه شیعه ،عملا فقیه شیعه شخصیتی است که فقه را در جامعه اجرا می کند.به عبارت دیگر قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هم فقها  در جامعه اعمال ولایت می کردند.با این تفاوت وقتی وظایف امام معصوم را سه حوزه افتاء،قضا و اجرا بدانیم  وظیفه امام معصوم وظیفه اجرای سه حوزه اصلی نامبرده را بر عهده دارد  بنابراین در دوره غیبت امام معصوم، خصوصا بعد از دوره  صفویه   سلاطین وشاهان عهده دار امور اجرایی کشور می شوند و  قضاوت و فتاوا جزء اصلی ترین فعالیت های مراجع دینی قرار می گیرد بنابراین می توان گفت عملا فقها در فتوا و قضاوت اعمال ولایت می کردند

در انقلاب اسلامی بر اثر تجربیاتی که در نهضت مشروطه و نفت به وجود آمد برای فقها زمینه ای فراهم می شود که غیر از فتوا و قضاوت مدیریت اجرایی را هم به دست بگیرند که در اصطلاح علمی به آن ولایت مطلقه فقیه گفته می شود.یعنی اگر ولایت فقیه فقط به فتوا و قضاوت محدود شود ولایتش مقیده است و اگر مدیریت اجرایی  را هم بر عهده بگیرد ولایت مطلقه است.مطلقه به معنای مدیریت کامل یک کشور،همان طور که هر رئیس جمهور و هر پادشاهی مدیریت کامل کشورش را بر عهده دارد اگر فقیه در حوزه فتوا قضاوت و اجرا حاکم باشد ولایت مطلقه فقیه نام می گیرد بنابراین ولایت فقیه به لحاظ نظری در منابع فقهی و براساس مکتب تشییع اصولا همیشه مطرح بوده است اما زمینه ای برای بروز و ظهور نداشته است بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برای نخستین بار فقیه توانست مدیریت اجرایی کشور را برعهده بگیرد.

فقیه برپایه مسائلی که اشاره شد عملا در مقام مرجعیت جامعه دینی قرارمی  گرفت بدین معنا فقیه شیعه مرجعی برای پاسخگویی به سئوالات مردم بود و حل و فصل امور مردم بر عهده فقیه دینی بود بنابراین از دوران صفویه به بعد فقیه به عنوان نهاد قدرت دینی  همواره در جامعه  حضور داشته ومردم را در برابر حکومتها   و اهداف سیاسی اشان بسیج می کرده است که نمونه آن را در نهضت تنباکو،مشروطه ،ملی شدن صنعت  نفت مشاهده کردیم  همین موقعیت مرجعیت که جامعه ایرانی مسائل  و مبنای رفتار خود را از فقیه به دست می آورد عاملی می شود برای مبنا قرار دادن حرف و نظر حضرت امام  و جامعه ایرانی استراتژیها،راهبردها و تاکتیک های امام را پذیرفته و درنگرش خود به نظام سیاسی رژیم پهلوی و نظام سلطه تغییر ایجاد می کند بنابراین نهاد ولایت فقیه نهاد مرجعیت دینی عامل بسیج سیاسی جامعه ایران برای خلق انقلاب در بهمن 57 می شود.

-بیایید راهبردهای امام خمینی را در ده روز بحرانی سال 57 مورد بررسی قرار دهیم .امام با چه راهبردهایی وضعیت حساس و حیاتی کشور را در آن ده روز هدایت کردند تا در نهایت روز 22 بهمن به طور قطع به عنوان روز پیروزی انقلاب اسلامی عنوان می شود؟

-حضرت امام خمینی تا قبل از 12 بهمن و بازگشت به وطن با تدابیر و تاکتیک های بسیار مدبرانه ای  انقلاب را از بحران های متعددی که رژِیم پهلوی و آمریکا به وجود آورده اند حفظ کرده و تمامی دسیسه ها و بحران ها را خنثی می نماید که مسلما ذکر هر کدام از این موارد نیازمند بحث مفصلی است اما هنگامی که امام انقلاب را از تمامی مراحل عبور داده  و  شاه را از کشور بیرون کرده و خود وارد کشور می شوند در آن فاصله چند روزه ای که در کشو رحضور داشتند  ایشان به صورت مستقیم مدیریت انقلاب را بر عهده می گیرند به طور خلاصه می توان به چند اقدام و راهبرد مهم حضرت امام که در استحکام انقلاب و متلاشی کردن رژیم پهلوی تاثیر فوق العاده ای داشته اشاره کرد اقداماتی که عنوان خواهد شد به صورت خلاصه بیان می شود؛ اما در کل باید اذعان نمود تمامی اقدامات امام در آن روزهای حساس از کارآمدی و اهمیت خاصی برخوردار بوده است که هر یک از آن تصمیمات در پیشبرد انقلاب نقش اساسی داشته است امام در لحظه ورود به کشور بهشت زهرا و آرامگاه شهدا را به عنوان مقر سخنرانی خود اعلام می کنند که این حرکت یکی از تدابیرموثر ایشان است و به رغم اینکه بختیار بر سر کار بوده و قدرتهای جهانی از او حمایت می کردنددر سخنرانی تاریخی که داشتند  برخلاف این که خیلی ها به امام توصیه کرده بودند با ملایمت بیشتری با رژیم برخورد کند ایشان اعلام کردند که در نهایت در این کشور دو دولت وجود نخواهد داشت و این دولت غیر قانونی است و من به پشتوانه ملت دولت تعیین می کنم و توی دهان این دولت می زنم ممکن است در ظاهر این سخنان را نشات گرفته از احساسات بدانیم  اما دراصل باید گفت نفس چنین موضع گیری برای رهبری که چند ساعتی است وارد کشور شده  وممکن است  با بحران های اساسی مواجه شود نشان می دهد امام می خواهد تکلیف بسیاری از مسائل را روشن می کند و اعلام نماید که انقلاب با نظام سلطه سر سازش ندارد و موجب تقویت روحی و قوت قلب جامعه شوند  که مردم با این سخنان مطمئن  شوند خونهای شهدای انقلاب  هدر نرفته  و رهبری پیگیر مطالبات جامعه تا دست یابی به پیروزی نهایی است همچنین امام دو سه روز بعد از ورود به کشور دولت موقت تعیین می کنند و برنامه های انقلاب را اعلام نموده و در حکمی که برای نخست وزیر ابلاغ کرده بودند خود رابه عنوان رهبری جنبش اعلام کرده و می فرماید:شما موظف هستید برنامه انتقال دولت،رفراندوم نظام و تشکیل مجلس موسسان(که بعدها خبرگان رهبری شد)قانون اساسی،ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی را به انجام برسانید.تمامی این اقدامات در روز 15 بهمن از ناحیه امام از نخست وزیر  خواسته می شود بنابراین جامعه انقلابی مشاهده می کند هنوز انقلاب رسما پیروز نشده اما رهبری ،دولت را تعیین می کند و عملا تمامی مراحل استقرار نظام نوین را طراحی کرده  و سرانجام امام از مردم می خواهد از این دولت حمایت کنند و این اقدامات از 15بهمن به بعد یکی از اقدامات راهبردی حضرت امام بود که در پیشبرد اهداف انقلاب و تقویت بسیج انقلابی و متلاشی کردن دولت بختیاربسیار موثربوده است همانطور که امام در ماه های گذشته مردم را  به جای روبه رو شدن با ارتش به گل دادن  واظهار برادری تشویق می کردند  تا بدین وسیله رژیم شاه را از نیروی نظامی خلع کنند  در این چند روز نیزامام تلاش می کردند بتواند رژیم مسلح پهلوی غیر از سران فاسد سطح بالا را به عنوان فرزندان ملت به بدنه ملت دعوت کنند و این اقدام را می توان از جمله راهبردهای موثری در متلاشی کردن قوای مسلح رژیم و پیوستن به انقلاب عنوان نمود.

و شاید آخرین مورد درعصر 21بهمن ماه اتفاق می افتد زمانی که بازماندگان نظامی درجه بالای رژیم در آخرین مهلت قصد کودتای نظامی و دستگیر رهبران انقلاب را دارند پس از ساعت چهار و نیم حکومت نظامی  اعلام می شود اما  امام خمینی (ره) در اقدام بسیار تاریخی و سرنوشت ساز دستور دادند حکومت نظامی نادیده گرفته شود و مردم همچنان در خیابانها بمانند که این تصمیم منجر به  خنثی شدن قوای مسلح و دولت بختیار می  شود و انقلاب اسلامی در 22بهمن به مرحله نهایی یعنی پیروزی دست می یابد.

-از 22 بهمن تا 14خرداد سال 1368 که شاهد رحلت حضرت امام هستیم .کشور در طی این سالها بحران هاوتحولات خاص منطقه ای را پشت سر می گذارد .در این سالها کشور شاهد موضع گیری های شجاعانه امام خمینی است.به نظر شما شاخص ترین مواضع امام چه بوده و عمکرد حضرت امام را در این چند سال چگونه ارزیابی می کنید؟

-مسلما گستره و عظمت اقدامات و راهبردهای حضرت امام درجهت حفظ،استقرار و استمرار نظام در این مصاحبه نمی گنجد.اگر انقلابهای بزرگی مانند فرانسه و روسیه را مورد مطالعه قرار دهیم مشاهده می شود در مرحله بعد از پیروزی انقلاب دچار کشمکش ها و خونریزی های متعددی شده است بنابراین در این مقایسه متوجه می شویم نظام انقلاب اسلامی در ظرف بیش از یکسال موفق می شود همه نهادها و ارکان نظام جدید را مستقر کند و تنش ها،تحرکات  وشورش های قدرتهای خارجی و ضد انقلاب داخلی را خنثی کند و انقلاب را بر پایه اهداف اسلامی مستقر و استمرار دهد بنابراین می توان دریافت که راهبردهای حضرت امام از شگفتی خاصی برخوردار بوده است.در اولین اقدام حفظ ارتش یکی از مهمترین راهبردهای حضرت امام بود چنانچه ارتش مدیریت نمی شد ممکن بود تبعات مختلفی را بر کشور واردشود در شرایطی که برخی گروه ها شعار انحلال ارتش را سر می دادند اگر این نظر اجرا می شد مسلما ارتش و ملت به صورت مسلح روبه روی هم قرار می گرفتند  و جنگ داخلی  به وجود می آمد اما حضرت امام ارتش را به انقلاب پیوند داده با اصلاح و حذف سران فاسد ارتش ، بدنه آن را در خدمت نظام اسلامی به کار گرفتند ائتلاف با ارتش یکی از اقدامات اساسی در خنثی کردن بسیاری از توطئه ها بود.

همچنین ابتکار رفراندوم نظام را باید از مهمترین اقدامات حضرت امام به شمار آورد.برخی می پرسیدند با اینکه همه دنیا شاهد تلاش حضورمیلیونی مردم  برای استقرارنظام اسلامی بوده اند و همه آنها شعار استقلال ،آزادی و جمهوری اسلامی را سر داده اند برگزاری رفراندوم از چه اهمیتی برخوردار است.حضرت امام فرمودند باید آینده را دید و ممکن است در آینده شبه هایی ایجاد شود بنابراین باید شعار استقلال آزادی جمهوری اسلامی مردم مکتوب وبه امضا و رای مردم گذاشته شود بنابراین با اصرار امام بر رفراندوم یکی از مهمترین تحولات پس از پیروزی انقلاب رقم می خورد بدین معنا رسما در برابر دیگر گروه های سیاسی نود وهشت و دودهم درصد ملت ایران به نظام اسلامی آری گفتند و در این حالت جمهوری اسلامی از معنا و مفهوم علمی و حقوقی برخوردار شده و ماهیت نظام سیاسی آن مشخص می گردد و مردم به انقلاب اسلامی رای کتبی می دهند  قانون اساسی هم برپایه جمهوری اسلامی نوشته می شود انتخاب رئیس جمهور و مجلس هم درهمین راستا انجام می شود که می توان گفت اقدام رفراندوم امام خمینی به تحولات ثانویه انقلاب جهت می دهد و تثبیت نظام اسلامی را به همراه می آورد.درپرتو این تدابیر است که جریانها و شورشهای ضدانقلاب و گروهک ها  ترورها و جنگ تحمیلی خنثی می شود .

بنابراین در دوره ده ساله حضور امام در انقلاب ایشان در برابر توطئه های خارجی ایستادگی می کنند و با تدابیری که اتخاذ می کنند  به پیشرفت کشور کمک می نمایند  که در آخرین ماه ها و سالهای عمر پر برکت خود سه اقدام اساسی را رقم می زنند که یکی پایان جنگ است که با درایت ایشان پایان جنگ تبعاتی برای کشور نداشت و حذف قائم مقامی رهبری به دلیل اختلاف سلیقه و تنشی که به دنبال ناسازگاری با روند امور پیدا کرده بود از اهمیت خاصی در زمان خود برخوردار بود و حضرت امام در ماه های پایانی عمر خود این بحران را پشت سر می گذارند  و در نهایت تکمیل و اصلاح قانون اساسی بعد از ده سال تجربه عملی آن بود که دستور اصلاح قانون اساسی را صادر می کنند که تمامی راهبردهای حضرت امام برای تثبیت و استمرار نظام اسلامی و پشت سر گذاشتن بحران های  کشوردر بهترین زمان ممکن انجام می شود که سرانجام روح پاک ایشان درخرداد سال 1368 به ملکوت اعلی پیوست.روحشان شاد

-همان طور که می دانید رهبر دوم انقلاب اسلامی مقام معظم رهبری در سالهای پس از رحلت امام در حفظ و استمرار نظام اسلامی نقش اساسی داشته اند در خنثی کردن توطئه های داخلی،مقابله با فتنه و سیاست های ایران هراسی و ایران ستیزی دشمنان انقلاب نقش قابل توجهی داشته اند به نظر شما مقام معظم رهبری در تثبیت و تداوم انقلاب از چه جایگاهی برخوردار هستند؟

-مرحله استمرار انقلاب برمبنای اهداف اولیه انقلاب و حفظ انقلاب  از انحراف و حافظ آرمانها ی انقلاب بودن کار بسیار دشواری است وبه نظر بنده از خود انقلاب هم دشوارتر است .بعد از ده سال رهبری و مدیریت حضرت امام طبیعی بود هر کسی نمی توانست در جایگاه حضرت امام به دلیل جامعیت ایشان قرار بگیرد لازمه این حرکت حضور شخصیتی بود که نه تنها دست پرورده و شاگرد مکتب امام باشد بلکه از شاخصه های مدیریتی و توان عملی پیشبرد اهداف امام برای حفظ و استمرارنظام برخوردار باشد مسما لطف الهی شامل حال انقلاب و نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران می شود و یکی از شخصیت های بزرگ و شاگردان محبوب و شاخص امام خمینی که علاوه بر اینکه شاگرد امام بودند از سجایای شخصیتی لازم برای رهبری و اداره امور کشور هم برخوردار بودند زمامدار انقلاب می شوند و د رطول 25سال رهبری  با اتخاذ تدابیر و راهبردهای سازنده همچنان مسیر تکاملی نظام جمهوری اسلامی را مدیریت کنند.

برای نمونه می توان به کلان ترین راهبرد ایشان اشاره کرد که شاید اولین اقدام مقام معظم رهبری را این حرکت دانست که ایشان در برابر تجدید نظر طلبی انحرافات داخلی و همچنین زیاده خواهی ها و سلطه گری های خارجی شجاعت لازم برای مقاومت و استقامت بر آرمانهای انقلاب را داشتند و با تمامی موانع داخلی و خارجی شجاعانه با تدبیر ایستادگی کردند برای تحقق این استمرار اقدامات زیربنایی را مدیریت کردند .

توجه مقام معظم رهبری در تصمیم گیری و اولویت بندی سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های راهبردی برای اداره کشور بسیار سرنوشت ساز بودشاید اگر شخص دیگری با اولویت های دیگری زمام رهبری را به دست می گرفت ما با سرنوشت دیگری مواجه بودیم .اما با تدابیر ایشان اولین اقدام زیربنایی رهبری دوم انقلاب ،تلاش و جدیت در تامین اقتدار ملی است مولفه های اقتدار ملی در حوزه سیاست و امنیت و تقویت  بنیه دفاعی کشور و اقتصاد مقاومتی برای جلوگیری ازسلطه بیگانگان و توجه به عرصه فرهنگ و ارزشها و باورهایی که انقلاب را خلق کردند بوده و تمامی موارد اشاره شده بعد از  پیروزی انقلاب مورد هجوم دشمن بودند و دشمن می خواست با جدا کردن جامعه از نظام ارزشی سرانجام به اهداف خود برسد.رهبری با اولویت بندی و سرمایه گذاری درزمینه های مختلف تدابیر لازم را اتخاذ کردندو مدیریت کشور و قوای سه  گانه را ساماندهی کرده و هدایت نمودندو از نفوذ فرصت طلبان و عناصر نااهل و بی باور به آرمانهای انقلاب جلوگیری کردند البته تمامی این  اقدامات برای ایشان هزینه داشته به طوری که نظام سلطه جهانی به ایشان کینه دارد و هم فرصت طلبان و سکولارهای داخل  دل خوشی از رهبر انقلاب ندارند اما مقام معظم رهبری درپیمانی که با خدای امام ،امام راحل ،شهدای انقلاب و ملت ایران بسته اند بر این آرمانها سوگند خورده و با استقامت و اتخاذ تدابیر لازم در همه حوزه ها به تقویت نظام پرداخته اند تا اینکه امروز کشور را  به قدرتی سرنوشت ساز و مهم در منطقه و بین الملل تبدیل کنند که در فجر امسال شاهد نقش آفرینی کشور در آسیا و خاورمیانه هستیم وامروز جمهوری اسلامی با اقتدارو ابتکار مدیریت رهبری  توانسته حرف اول و آخر را در خاورمیانه بزند به رغم اینکه قدرتهای بزرگ ادعای ابرقدرتی دارند و همه تحلیلگران و کارشناسان جهان براین باور هستند که نظام سیاسی ایران در پرتو مدیریت صحیح رهبری از توان نقش آفرینی و بیان سخن آخر در منطقه برخوردار است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.