قدس انلاین – سعید کوشافر: هنوز چند روزی از افزایش چند دلاری قیمت نفت خام دربازارهای جهانی نگذشته که پادشاه جدید عربستان که مانند پادشاه قبلی سرسپرده سیاستهای غرب است اولین برگ سیاست خودرا رو کردو نشان داد که نباید منتظر تغییری درسیاستهای این کشور درمقابل سایر همتایان نفت فروشش دراوپک بود؛ این درحالی است که با این روند واین قیمت نفت بودجه سال اینده بسیاری از کشورها با مشکلات جدی روبرو شده وبسیاری از شرکتهای کوچک ومتوسط نفتی از گردونه رقابت خارج میشوند.

وقتی بازنده ها دست به آتش بازی میزنند/ افزایش تولیدنفت به هر قیمت یعنی خودزنی اقتصادی بااهداف سیاسی/ شاه جدید عربستان هم دست به تخفیفش را آزمود، قطر پیروی کرد

درهمین راستا خبر رسید که پادشاه جدید عربستان باصدور دستوراتی عرضه نفت با تخفیف‌های ویژه و تاریخی را در دستور کار قرار داد تا پس از ماه‌ها شعله دور دوم جنگ ارزان فروشی نفت در بین کشورهای عربی روشن شود و نفت کماکان ارزان بماند.

گزارش های رسانه های بین المللی حاکی از آن است که عربستان سعودی که عنوان بزرگترین صادرکننده نفت جهان و سازمان اوپک را یدک می کشد قیمت نفت خام خود را برای تحویل در ماه مارس ٢٠١٥ میلادی در بازارهای آسیایی را با یک تخفیف ویژه عرضه می کند.

در همین حال شرکت آرامکوی عربستان سعودی هم با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: بهای هر بشکه نفت خام این کشور در ماه مارس ٢٠١٥ میلادی با حدود ۹۰ سنت کاهش عرضه می شود که بزرگترین مقدار تخفیف نفتی سعودی‌ها در ١٤ سال گذشته تاکنون بوده است.

به عبارت دیگر، پس از مرگ ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی و نشستن امیر سلمان بن عبدالعزیز آل سعود بر کرسی پادشاهی این کشور نفت‌خیز جهان وی پس از ابقای علی النعیمی وزیر کهنه کار نفت عربستان با صدور دستورات جدیدی فروش طلای سیاه با تخفیف‌های ویژه را در دستور کار قرار داده است.

بر اساس اطلاعیه شرکت آرامکوی سعودی، قیمت هر چهار شاخص نفتی این کشور برای تحویل به بازارهای آسیا، بزرگترین مشتری نفت عربستان، کاهش یافته و این در حالی است که این قیمت‌ها در بازارهای آمریکا ١٥ سنت و در بازارهای اروپایی بین ٧٠ سنت تا یک دلار و ١٥ سنت افزایش داده شده است.

در این بین تحلیلگران اعتقاد دارند که این اقدام عربستان در راستای تلاش این کشور برای به دست آوردن سهم بیشتر در بازارهای نفتی جهان است.

این شوک جدید نفتی در حالی توسط عربستان به بازار نفت تحملی می شود که پیشتر، عربستان در ماه نوامبر ٢٠١٤ میلادی قیمت فروش نفت خود را در بازارهای آمریکا کاهش داده بود تا بتواند سهم خود را در بازارهای این کشور حفظ کند. این اقدام همزمان با حفظ سطح تولید نفت اوپک بود که منجر به سقوط ٦٠ درصدی قیمت های جهانی طلای سیاه شد.

با این وجود، عربستان بارها اعلام کرده است که تولید نفت خام خود را حتی اگر قیمت‌های جهانی به بشکه ای ٢٠ دلار سقوط کند نیز ادامه می دهد.

پس از تخفیف تاریخی و بی سابقه نفتی عربستان سعودی ، قطر به عنوان مهمترین شریک گازی ایران در پارس جنوبی هم یک تخفیف ویژه نفتی به مشتریان خود ارائه کرده است.

بر این اساس قطر قیمت نفت خام فروشی خود در ماه ژانویه گذشته را در پایین ترین سطح در ٦ سال اخیر تعیین کرد به طوری که قطر قیمت رسمی فروش (او اس پی) برای نفت خام مارین قطر در ماه ژانویه گذشته ٤٣,٢٥ دلار تعیین کرده بود که این رقم ١٥ دلار کمتر از ماه دسامبر سال ٢٠١٤ میلای بوده است.

قطر همچنین قیمت او اس پی برای نفت خام لند قطر را در ماه ژانویه سال جاری میلادی  ٤٥,٩٥ دلار تعیین کرده بود که این رقم ١٤.٣٠ دلار کمتر از ماه دسامبر بوده است.

در همین حال رویترز با انتشار گزارشی، اعلام کرده است: این قیمتها پایین ترین رقم از ماه فوریه سال ٢٠٠٩ میلادی تاکنون برای قیمت نفت این کشور حاشیه جنوبی خلیج فارس بوده است.

روزنامه نیویورک تایمز هم با انتشار گزارشی، مدعی شده است: عربستان سعی می کند  با استفاده از نفوذ خود در بازارهای نفتی در شرایطی که روسیه از سقوط قیمت های نفت لطمه دیده است، با فشار وارد کردن بر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، حمایت وی را از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه قطع کند.

***پایان دوران تقاضا در بازار نفت

نفت در طول ٧ ماه گذشته بیش از ٥٠ درصد ارزش خود را از دست داده است؛ مهم‌ترین دلیل این کاهش مازاد عرضه بر تقاضا اعلام می‌شود.

در واقع در طول سال‌های اخیر آمریکا با استفاده از فرصت نفت ١٠٠ دلاری توانست در منابع نا‌متعارف سرمایه‌گذاری کرده و تولید خود را از این میادین ظرف سه سال به بیش از ٥/ ٢ میلیون بشکه در روز برساند.

افزایش عرضه نفت در حالی رخ داد که سرعت رشد تقاضا در این سال‌ها کاهش داشته و همه این عوامل موجب مازاد عرضه و افت قیمت نفت در چند ماه گذشته شده است.

در این بین، برخی از سران اوپک از جمله وزیر نفت عربستان اظهار کردند که افت قیمت نفت به افزایش تقاضا منجر خواهد شد و ترمیم قیمت نفت را به دنبال خواهد داشت و با همین استدلال با کاهش سطح تولید اوپک مخالفت کردند. اما حالا با وجود گذشت چند ماه از شروع روند کاهشی نفت، تغییر محسوسی در تقاضای آن ایجاد نشده و حتی بسیاری از منابع پیش‌بینی خود را از رشد تقاضا برای سال بعد کاهش داده‌اند.

دکتر مهدی عسلی، مدیر امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت ایران از کسانی است که در نشست ٢٧ نوامبر سازمان کشورهای صادرکننده نفت، گفته‌های وزیر نفت عربستان را نقد و اظهارکرد که افت قیمت نفت تقاضای آن را به شکل محسوسی تغییر نخواهد داد.

حال بعد از گذشت حدود سه ماه از این نشست، وی معتقد است که نفت عموما کالای کم‌کششی است و تغییر قیمت در تقاضای آن چندان تاثیر گذار نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه با وجود کاهش قیمت تقاضای نفت تغییر محسوسی نداشته گفت: در اکثر کشورهای جهان ضریب کشش قیمتی تقاضای انرژی کوچک است و با افزایش یا کاهش قیمت‌های انرژی و نفت نباید انتظار تغییرات بزرگی در مصرف آنها به‌خصوص در کوتاه مدت داشت.

وی در ادامه افزود: آنچه در مصرف انرژی و نفت بیشترین تاثیر را دارد، درآمد سرانه و نیز کارآیی استفاده از انرژی است و از آنجا که مصرف سرانه انرژی و نفت در «کشورهای توسعه یافته» به مراتب بیشتر از «کشورهای در حال توسعه» است، تاثیر کاهش قیمت نفت بر تقاضا در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه را جداگانه در نظر گرفت.

عسلی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته از سال ٢٠٠٥ به بعد مصرف سرانه نفت در حال کاهش بوده و این کاهش مخصوصا برای فرآورده‌های نفتی محسوس است و حتی در سال‌هایی که درآمد کشورها با نرخ‌های پایین رشد می‌کرده، ادامه یافته است، اظهار کرد: دلیل این کاهش مصرف از یکسو سرانه بالای مصرف انرژی در این کشورها و از سوی دیگر کارآیی فزاینده خودروها، ساختمان‌ها و تجهیزات سایر وسایل استفاده‌کننده انرژی است.

وی تصریح کرد: در ٤٠ سال گذشته هر سال به‌طور میانگین حدود یک درصد از شدت انرژی در این کشورها کاسته شده یا به عبارتی دیگر کارآیی کلی انرژی حدود یک درصد افزایش یافته است. همچنین مالیات‌هایی که دولت‌ها، در اکثر مواقع تحت عنوان حمایت از محیط زیست دریافت می‌کنند هزینه مصرف انرژی و فرآورده‌های نفتی را در این کشورها بالا برده است. از طرفی هزینه انرژی بخش کوچکی از هزینه خانوارها (کمتر از ٥درصد) و نیز کل تولید ناخالص داخلی است.

اگر سهم نفت در انرژی را ٣٠ درصد بدانیم نصف شدن قیمت نفت اگر برای یک سال ادامه یابد تنها می‌تواند کمتر از یک درصد هزینه کل خانوار را کاهش دهد. وی افزود: حال اگر کوچک بودن ضریب کشش قیمتی تقاضا برای فرآورده‌های نفتی و نیز میزان کاهش هزینه خانوار در صورت کاهش ٥٠ درصدی قیمت نفت و از سوی دیگر افزایش منظم کارآیی انرژی و نفت در این کشورها را کنار هم بگذاریم دلیل کاهش تقاضا حتی در شرایط کاهش قیمت‌ها معلوم می‌شود.

در ادامه عسلی به وضعیت تقاضا در کشورهای در حال توسعه و تاثیر کاهش قیمت نفت بر آن پرداخت. وی با بیان اینکه در کشورهای در حال توسعه وضع اندکی متفاوت است، گفت: به دلیل سرانه پایین مصرف انرژی و نیز رشد درآمدها مصرف سرانه در این کشورها می‌تواند با کاهش قیمت‌ها افزایش یابد، اما از آنجا که دولت‌های بزرگ در حال توسعه مانند چین و هند نمی‌خواهند روند وابستگی آنها به واردات نفت افزایش بیشتر یابد سعی می‌کنند با افزایش مالیات‌ها و کاهش سوبسیدها مانع از کاهش هزینه مصرف نفت برای مصرف‌کننده‌ها شده و جلوی افزایش سریع سرانه مصرف نفت در کشورهای خود را بگیرند.

***3 اشتباه اوپک

اینکه چرا اوپک دراخرین اجلاس خود تصمیمی نگرفت که به افزایش قیمت نفت منجر شود مساله ایست که بارها وبارها از سوی منتقدان مطرح شده و از زوایای گوناگون مورد بررسی قرار گرفته است ؛ اما خطیبی که سالها خود دراوپک بوده از دیدگاهی متفاوت به نقد این تصمیم میپردازد .

مدیر سابق امور اوپک وزارت نفت با بیان اینکه در اجلاس اخیر اوپک، این سازمان دچار 3 اشتباه شد اظهار داشت: اشتباه اول اجلاس اوپک کاهش ندادن تولید نفت و اشتباه دوم توافق روی سقف تولید 30 میلیون بشکه بود.

خطیبی تصریح کرد: در حالی که همه می‌دانستند که تقاضا برای نفت اوپک در سال جاری میلادی یعنی سال 2015 حدود 28 تا 29 میلیون شبکه خواهد بود صحه گذاشتن روی سقف تولید 30 میلیون بشکه در روز به مفهوم تداوم اضافه تولید خواهد بود.

وی با بیان اینکه اجلاس اوپک هر 6 ماه یکبار تشکیل می‌شود و تصمیمات وزرای عضو مربوط به 6 ماه آینده بازار است،‌ گفت: تقاضای نفت اوپک در نیمه اول 2015 بیش از 28 میلیون شبکه نیست، بنابراین وقتی می‌دانیم که برای نیمه اول 2015 تصمیم می‌گیریم و می‌دانیم که براساس برآوردهای دبیرخانه اوپک در کل سال 2015 تقاضا برای نفت اوپک کمتر از 29 میلیون بشکه در روز و برای نیمه اول سال 2015 حدود 28 میلیون بشکه در روز است صحه گذاشتن بر 30 میلیون بشکه یعنی پذیرفتن اضافه تولید 2 میلیون بشکه‌ای و پذیرفتن قیمت‌های بسیار نازل و فشار بر قیمت نفت.

خطیبی با تاکید بر اینکه هرکدام از تصمیمات اوپک حتی با نظر یک کشور قابل وتو شدن است، چرا که تصمیمات براساس اجماع اخذ می‌شود، گفت: می‌گویند 30 میلیون بشکه سقف تولید قدیمی اوپک بوده است اما به این نکته توجه نمی‌‌شود برای نفت اوپک آن زمان تقاضا وجود داشته است.

مدیر سابق امور اوپک وزارت نفت در ادامه اظهار داشت: دسته‌بندی‌های اوپک مربوط به الان نیست و شاید بیش از 30 است که یک جناح طرفدار سهم بازار و یک جناح طرفدار قیمت در اوپک وجود دارد. رهبری جناح طرفدار سهم بازار با عربستان و رهبری جناح طرفدار قیمت هم همواره با ایران بوده است.

وی افزود: ایران به عنوان رهبر یک جریان در داخل اوپک باید همواره جناح خود را حفظ، تقویت و سازماندهی کند تا بتواند مواضع جناح مقابل را متعادل کند.

وی تصریح کرد: به نظر من جناح طرفدار قیمت برخلاف جناح طرفدار سهم بازار که از موضع یکدیگر به شدت دفاع می‌کنند، آن طور که باید و شاید فعال نبوده، و رهبری جناح طرفدار قیمت برای ایجاد و انسجام در این جناح به میزان کافی تلاش نکرده است تا مانند گذشته مواضع جناح مقابل را تعدیل کند.

وی با بیان اینکه سومین اشتباه اوپک تمدید دبیر کلی بود، گفت: دبیرکل‌ها با اجماع اعضا فقط برای 2 دوره 3 ساله انتخاب می‌شوند و سابقه ندارد که دبیرکلی پیش از 6 سال باقی مانده باشد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره گزینه جایگزین تمدید دبیرکلی توضیح داد: این امکان وجود داشت که با تمدید دبیرکلی مخالفت کنیم و دبیرکلی وارد یک سیکل چرخشی شود چنانکه در حال حاضر ریاست سازماندهی چرخشی است و طبعاً نوبت به همه اعضا خواهد رسید و ریاست هیئت عامل اوپک هم چرخشی است.

مدیر اسبق امور اوپک تصریح کرد: بعضی می‌گویند تصدی دبیرکلی برای ایران محال است اما این گونه نیست چنانکه اگر بتوانیم دبیرکلی را هم وارد یک سیکل چرخشی  کنیم بالاخره بعد از مدتی نوبت ما هم می‌رسد.

مدیر سابق امور اوپک وزارت نفت با اشاره به افزایش چند دلاری قیمت نفت در روزهای اخیر، گفت: دو عامل برای این افزایش ذکر می‌کنند که یکی از آنها اعتصاب پالایشگاه‌های آمریکایی است که به بازار شوک روانی وارد کرد و باعث افزایش چند دلاری قیمت‌ها شد و عامل دوم هم خبرهایی است که درباره کاهش فعالیت‌های حفاری در بعضی میادین نفتی منتشر شده است.

خطیبی توضیح داد: دکل‌های حفاری فعال در میادین مختلف شمارش می‌‌شوند و در آمریکا و بعضی دیگر کشورها فعالیت‌های حفاری کم شده است که این خبر نیز از نظر روانی باعث تقویت قیمت‌ها شد.

خطیبی ادامه داد: مثلاً اگر در سال آینده قرار بود از محل نفت شیل 1 میلیون بشکه افزایش تولید انجام شود با این کاهش حفاری‌ها 600 یا 700 هزار بشکه به تولید سال آینده اضافه خواهد شد اما مشکل اصلی بازار نفت اضافه تولید فعلی است و اگر قرار باشد قیمت‌ها اصلاح شود تولید فعلی باید کاهش یابد.

خطیبی درباره پشت پرده کاهش قیمت نفت گفت: اظهارنظرهای رسمی مقامات آمریکایی از رئیس جمهور تا سناتورها و رسانه‌های آمریکایی در ماه‌های اخیر حاکی از آن است که آمریکا مستقیماً در ماجرای کاهش قیمت‌ها دست داشته است.

وی تصریح کرد: وقتی رسماً می‌گویند که ما این کار کرده‌ایم که فشار بیاوریم نشان می‌دهد که عملاً در این کاهش قیمت دست داشته‌اند،بنابراین در کنار بحث‌های اقتصادی مربوط به اضافه تولید، سوال این است که چرا بعضی کشورها حاضر نیستند اضافه تولید را کم کنند که این جا دیگر بحث سیاسی است.

***بازی دو سر باخت

طی ماه های گذشته و با آغاز کاهش شدید قیمت نفت، بسیاری از کارشناسان از توطئه ای پنهان در پس پرده کاهش سیاسی قیمت نفت خبر دادند.

این کارشناسان معتقدند عربستان با همکاری آمریکا در صدد بوده است تا در شرایطی که تقاضای نفت در جهان کاهش یافته است با حفظ سطح تولید خود، قیمت آنرا در بازه زمانی کوتاهی کاهش دهد.

وزیر نفت عربستان بارها اعلام کرده است که هیچ توطئه ای در پس کاهش قیمت نفت در جهان نیست و به گزارش اویل پرایس، به دفعات تلاش کرده است تا توپ کاهش قیمت نفت را به زمین کشورهای غیر عضو اوپک انداخته و یا با استناد به تغییر روند رویکرد جهان نسبت به منابع انرژی کاهش قیمت نفت را طبیعی جلوه دهد.

وزیر نفت عربستان در اظهار نظری جالب اعلام کرده است که عدم کاهش تولید از سوی تولید کنندگان غیر اوپک و افزایش تولید از سوی برخی از آنها روند کاهشی را برای قیمت نفت رقم زده است.

این کشور همچنین سطح تولید خود را به بهانه حفظ بازار در برابر دیگر رقبا کاهش نداده و کاهش قیمت نفت را به عنوان راه حلی برای خارج کردن صرفه تولید نفت توسط کشورهایی مانند آمریکا از محدوده سود دهی دانسته است.

عربستان در ظاهر تلاش می کند تا تولید نفت شیل آمریکا را عامل اصلی بروز مازاد نفت در بازار جهانی معرفی کند و عدم کاهش سقف تولید خود را در راستای مقابله با افزایش نفوذ آمریکا در بازار جهانی نفت جلوه دهد.

از سوی دیگر غرب نیز از کاهش قیمت نفت استقبال کرده است به گونه ای که علی رغم درگیر شدن اروپا با کاهش نرخ تورم و خنثی شدن تمام تلاش های سیاست گذاران و بانک مرکزی این اتحادیه برای افزایش تورم، نظرهای نسبتا خوش بینانه ای را در مورد کاهش قیمت نفت در بازار جهانی ابراز کرده اند تا بستر تثبیت آن را حتی از منظر اقتصاد جهانی فراهم کنند.

در حالی که به گزارش فرانس24، کاهش قیمت نفت و در نتیجه کاهش تورم و وقوع تورم منفی در سطح اتحادیه اروپا،‌نگرانی های اقتصادی را در سطح این منطقه افزایش داده است.‌ مقامات اروپایی با اعلام تأثیر مثبت کاهش قیمت نفت بر اقتصاد اروپا و بهبود آن دلیلی غیر از آماده کردن و تشویق بازار برای نگهداشتن قیمت نفت در سطوح پایین ندارند.

به گزارش سی ان ان، کاهش قیمت نفت مشکل اقتصادی چین را که یکی از علل کاهش تقاضای نفت به شمار می رود را نیز حل نخواهد کرد و قیمت پایین نفت اقتصاد آن را بهبود نخواهد بخشید.

همه این اظهار نظرها و اقدامات برای نشان دادن رویارویی ساختگی عربستان و آمریکا در نفوذ به بازار نفت و همچنین مفید بودن کاهش قیمت برای اقتصاد جهانی، تلاش هایی در راستای اغفال افکار عمومی و سایه افکندن بر طرحی بسیار جدی تر از بازی های بازار نفت است.

در گذشته ای نه چندان دور آمریکا، عربستان و هم پیمانان آنها آشکارا از مواضع خود علیه دولت سوریه و حمایت از تروریست های سوری سخن می گفتند و تمام تلاش خود را برای کنار زدن دولت بشار اسد از عرصه سیاسی سوریه و حذف مهره مهم محور مقاومت انجام می دادند.

این رویارویی با فعال تر شدن مواضع ایران، روسیه و ونزوئلا در بحران سوریه و اعلام حمایت از دولت بشار اسد از یک موضوع منطقه ای به یک تقابل تمام عیار بین المللی تبدیل شد.

از یک سو ایران و روسیه با مخالفت قاطعانه با هرگونه تعرض غرب به خاک سوریه احتمال هرگونه دخالت نظامی غرب در سوریه را خنثی کردند و از سوی دیگر مواضع ارتش سوریه نیز با حذف احتمال رویارویی با آمریکا تقویت شد و تروریست ها و حامیان آنها از جمله آمریکا و عربستان در موضع ضعف قرار گرفتند.

غرب و عربستان با افزایش مازاد نفت در بازار جهانی ناشی از ورود نفت شیل آمریکا شرایط را برای آغاز کاهش قیمت نفت فراهم کردند تا بتوانند برخی از تمرکز حامیان سوریه را به بحران های داخلی جلب کنند.

در این راستا عربستان با ارائه تخفیف بیشتر به خریداران راه را برای سقوط بیشتر قیمت نفت هموار کرد و توانست در بازه زمانی بسیار کوتاه قیمت جهانی نفت را به حدود نصف کاهش دهد.

عربستان بارها اعلام کرده است که تقریبا با هیچ شرایطی سطح تولید خود را کاهش نخواهد داد و اعلام کرده است که این سیاست تنها اقدامی در راستای حفظ نفوذ خود در بازار نفت است و انگیزه سیاسی در پس آن قرار ندارد.

این اقدام دولت عربستان حتی در درون این کشور نیز بی تأثیر نبوده و پادشاهی عربستان را با حجم قابل توجهی از کسری بودجه مواجه کرده است به گونه ای که به گزارش راشاتودی دولت عربستان قصد دارد تا با کاهش دستمزدها که سهم قابل توجهی از مخارج این کشور را تشکیل می دهند درصدد جبران کسری بودجه 39 میلیارد دلاری خود بر آمده است.

کاهش قیمت نفت تنها بر عربستان تأثیر منفی نداشته است به گونه ای که بانک جهانی اعلام کرده است کاهش جهانی قیمت نفت 215 میلیارد دلار به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ضرر خواهد زد.

در هفته های گذشته قیمت نفت به حدی کاهش یافته بود که شرکت های نفتی دیگر تولید آنرا به صرفه نمی دانستند و به گزارش راشاتودی ، این شرکت ها اقدام به اجاره نفتکش های بزرگ جهان برای مدت حدود یک سال و ذخیره نفت در آنها کرده اند.

به گزارش راشاتودی، کاهش قیمت نفت در جهان و کاهش درآمد و درنتیجه بودجه شرکت ها برای سرمایه  گذاری از یک سو و نگرانی این شرکت ها نسبت به آینده بازار نفت در صورت ادامه روند سرمایه گذاری فعلی در منابع نفتی جدید از سوی دیگر، باعث تجدید نظر این شرکت ها در اقدامات خود و در نتیجه کاهش سرمایه گذاری در منابع جدید نفت و استخراج از آن ها شده است.

به گزارش بیزینس ریپورت، تحلیلگران معتقدند این اقدام شرکت های نفتی می تواند در آینده به کاهش تولید و افزایش قیمت نفت بیانجامد.

به گونه ای که دبیر کل اوپک، طی اظهاراتی از احتمال رسیدن قیمت نفت به 200 دلار طی سال های آینده خبر داد.

به اعتقاد این مقام بین المللی نفتی، دولت ها در شرایط بروز مازاد عرضه، سرمایه گذاری های خود را کاهش داده و حتی متوقف می کنند که همین امر می تواند کمبود انرژی را در 3 تا 4 سال آینده رقم بزند.

بنا به گزارش راشاتودی، موسسه مودی نیز پیش بینی کرده است به دلیل کاهش سرمایه گذاری بر استخراج و تولید نفت در آمریکا، قیمت نفت از اواسط سال 2015 روند افزایشی را در پیش خواهد گرفت.

بنا به این گزارش، با آغاز روند افزایشی قیمت نفت، قیمت هر بشکه از این حامل انرژی در ابتدای سال 2016 به 80 دلار خواهد رسید.

این موسسه در گزارش خود از قیمت 100 دلاری هر بشکه نفت در سال 2018 و بر اساس همین افزایش قیمت خبر داده است.

طی هفته گذشته نفت روند قیمتی خود را تغییر داده و صعود را در پیش گرفت و در صورت قبول ادعای عربستان مبنی بر عدم وجود انگیزه های سیاسی و غیر عمد بودن کاهش قیمت نفت هرگونه اقدام در جهت خنثی کردن آن از سوی این کشور دور از ذهن به نظر می رسید.

اما این کشور در جهت جلوگیری از ادامه روند صعود قیمت نفت در بازارهای جهانی، بنا به اعلام صدای روسیه، به صورت غیر منتظره اقدام به ارائه تخفیف 90 سنتی به خریداران آسیایی نفت خود کرده است که این اقدام تمام ادعاهای قبلی عربستان مبنی بر سیاسی نبودن کاهش قیمت نفت را رد می کند.

این اقدام در راستای کاهش قیمت نفت ایران و روسیه صورت گرفته است چرا که حجم قابل توجهی از نفت این دو کشور از سوی کشورهای آسیایی خریداری می شود.

به گزارش نیویورک تایمز، عربستان از سوی دیگر اعلام کرده است در صورت تغییر رویکرد روسیه و عدم حمایت از دولت بشار اسد در سوریه اقدام به کاهش تولید خود و در نتیجه افزایش قیمت نفت خواهد کرد که در دو اقدام اخیر دولت عربستان، وجود انگیزه های سیاسی در جهت ضربه زدن به ایران و روسیه و تضعیف جبهه دو کشور در سوریه کاملا مشهود است.

با در نظر گرفتن پیش بینی دبیرکل اوپک، موسسه مودی و دیگر تحلیلگران و شرکت های نفتی و آماده کردن خود برای افزایش قیمت در سال آینده، می توان به این نتیجه رسید که توطئه نفتی عربستان و آمریکا به دلیل عدم همکاری شرکت های نفتی با سیاست های این کشورها و در نتیجه کاهش سرمایه گذاری های نفتی، در آینده نه چندان دور سیاست نفتی فعلی این دو کشور و به طور کلی غرب با شکست مواجه خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.