قدس انلاین_مصطفی لعل شاطری: همایش بین المللی اندیشه ها، آثار و خدمات امیر علیشیر نوایی در شامگاه 19 بهمن ماه سال جاری با ذکر بیانیه این همایش در حضور پژوهشگران داخلی و خارجی به کار خود پایان داد.

شایسته است روابط بیشتری فی ما بین کشورهای آسیای مرکزی برقرار شود

به گزارش قدس انلاین، دکتر هادی اعظمی، دبیر علمی همایش بین المللی امیر علیشیر نوایی در مراسم اختتامیه این همایش بیان داشت: بی شک پاسداشت از امیر علیشیر نوایی می تواند بهانه ای باشد تا همچون قرن های گذشته بر تعاملات فی ما بین کشورهای منطقه افزوده شود و تاریخ و فرهنگ و اقتصاد و سیاست کشورهای آسیایی به یکدیگر پیوند یابد. تقارن زادروز ادیب نیکوکار و فرهنگ ور گرانقدر، امیرکبیر علیشیر نوایی که خدمات شایسته او به آستان مقدس رضوی بر کسی پوشیده نمی باشد، فرصتی فرخنده را فراهم آورد تا دانشوران و نمایندگان سازمانه های بین المللی همچون اکو، یونسکو و کمیساریای عالی ملل متحد در امور پناهندگان گرد هم آیند و از این هم زبانی برای ایجاد همدلی تاریخی و فرهنگی استفاده نمایند. از این رو امیدواریم تا این فرصت پیش آمده و متعاقبا تمهیداتی که از سوی کشورهای منطقه به عمل می آید، در سال های بعد نیز فراهم آید. از این رو بیانیه ای بدین شرح بیان می گردد:

1-برگزاری دوره ای همایش های علمی و گسترش روابط و همکاری های فرهنگی و بویژه برگزاری همایش بین المللی امیر علیشیر نوایی در یکی از کشورهای ایران، ازبکستان و افغانستان در 9 فوریه مقارن با 20 بهمن ماه هر سال هم زمان با سالروز تولد نوایی برای ایجاد وحدت بیشتر.

2-پینهاد می شود دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان بزرگترین و جامع ترین دانشگاه شرق ایران، روابط علمی و فرهنگی خود را با دانشگاه ها و نهادهای فرهنگی منطقه و موسسات علمی بین المللی مربوط به آسیای مرکزی و شبه قاره را گسترش دهد.

3-پیشنهاد می شود تا تبادل استاد و دانشجو میان دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه های سمرقند و بخارا بر قرار شود.

4-شرکت کنندگان در همایش بین المللی نوایی به اتفاق پیشنهاد «فیل هو پارک»، مدیر اجرایی موسسه مطالعات مرکزی در ازبکستان را در خصوص معرفی مشاهیر مشترک آسیا به کشورهای اروپایی پذیرفته و پیشنهاد می کنند تا تعدادی از مدارس و مراکز علمی کشورهای ازبکستان، افغانستان و تاجیکستان به نام امیر علیشیر نوایی نام گذاری شده و تالیفاتی در این خصوص به زبان های زنده دنیا ترجمه و منتشر گردد.

5-با توجه به این که زبان نیاکان حوزه کشورهای آسیای مرکزی فارسی بوده است، پیشنهاد می شود دانشگاه فردوسی مشهد به دلیل موقعیت جغرافیایی و توانایی بالا، نسبت به آموزش زبان فارسی در کشورهای منطقه اقدام نماید.

6-به جهت آشنایی ملت ها در حوزه آسیای مرکزی و ایران و افغانستان شایسته است تا سازمان میراث فرهنگی ایران اهتمام خاصی برای جلب گردشگران نماید.

7-پیشنهاد می گردد برای گسترش تعاملات فرهنگی میان ایران و ازبکستان، مشهد مقدس با شهرهای سمرقند و بخارا همکاری های بیشتری داشته و مرکز نوایی شناسی در دانشگاه فردوسی مشهد تاسیس گردد.

8-به سازمان میراث فرهنگی توصیه می گردد تا برای مرمت و رسیدگی به اماکن تاریخی منصوب به نوایی در خراسان اهتمام ویژه ای معمول دارد.

شایان ذکر است که نخستین همایش بین المللی اندیشه ها و آثار خدمات امیر علی شیر نوایی به همت دانشگاه فردوسی مشهد و با همکاری 24 نهاد از جمله آستان قدس رضوی، نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال شرق کشور، ادارات کل میراث فرهنگی و فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی طی روزهای 18 تا 19 بهمن ماه در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار و میزبان محققین و پژوهشگران کشورهای آسیایی و اروپایی بود و در شامگاه 19 بهمن به کار خود خاتمه داد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.