۲۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۶
کد خبر: 264228

قدس آنلاین ـ راحله ندافی مقدم: درتهران جنگ سرنوشت ساز همچنان ادامه دارد و هرآن خبرهائی می رسد که مردم یکی بعد از دیگری سنگرهای استبداد و مقاومت های نیروهای وفادار به رژیم را متصرف شده و مقاومت آنان را در هم می شکنند.

"22بهمن" روزمعجزه ی انقلاب

 

22 بهمن روز از خود گذشتن/ روز آزادی ما روز نجات میهن

روزپیروزی ما / روزشکست دشمن

به پیش ای رهروان راه الله / رسیده مژده پیروزی ما

ز ریشه برکنیم بنیاد دشمن / به یاری خداوند توانا

الله یاور ماست / خمینی(ره) رهبر ماست

 

و امروز است آن روز. روزی که برای آمدنش مردم چه تلاش ها و صبوری هایی کردند. چه خون هایی دادند. ده روزانتظار واضطراب، ده روز پرازحادثه های تلخ و شیرین، ده روزپرازامید بردلهای نگرانی که درآن ایمان و شوق موج می زد گذشت تا لحظه موعود فرا رسید. صدای "الله اکبر" ملت درایران طنین انداخت و انقلاب اسلامی سرانجام به پیروزی رسید. جای شهدایی که با خون خود مهرتاییدی برانقلاب زدند در میان شادی و سرور مردم خالی بود.

و اکنون پس از 36 سال گذر از آن بهار به یاد ماندنی، سرتعظیم دربرابرمسیح انقلاب ایران ،حضرت امام خمینی(ره) فرود می آوریم و به روح پاک شهیدان  درود می فرستیم . یاد آن روزها، همواره در خاطردلها مستدام باد.

***

امروز 22 بهمن 57است.حوادث 48 ساعته ی اخیریک جنگ همه گیر و سرنوشت ساز را درتهران با ارتشیهای طرفدار رژیم به راه انداخته است. شهرمشهد درعین آمادگی با حوادث، نگران ودرحالت انتظار است. ارتباط با تهران از طریق مخابرات میسر نیست تا نزدیک ظهر با وسیله ماکرور و تلکس اخبار مختلفی رسید مبنی برپیروزی نسبی مردم و عقب نشینی گارد جاوید و تصرف چندین کلانتری و پادگانها بدست مردم و افتادن مقدار زیادی اسلحه بدست مبارزین و بالاخره تصمیم نهائی امرای ارتش بر بیطرفی و پیوستگی به ملت و تسلیم به انقلاب اسلامی مردم ایران.

سرانجام درساعت 50/1 بعد ازظهرمرکزسازمان رادیو و تلویزیون ایران به تصرف مردم درآمد و نیروی نظامی و تانکها از محوطه اداره رادیو بیرون آمده برنامه های انقلاب ازجانب کارمندان اعتصابی  مجددا شروع بکار کرد و کارگردانان نظامی رادیو ازمحل رادیو فرارکردند. همچنین اداره رادیو و تلویزیون مشهد هم از ساعت 10 شب  پس از تخلیه نظامیها بدست کارمندان اداره رادیو افتاد و برنامه  خود را شروع کرد.

امروزصبح گروهی ازسربازان بین مردم آمده و به مردم پیوستند. درتهران جنگ سرنوشت ساز همچنان ادامه دارد و هرآن خبرهائی می رسد که مردم یکی بعد از دیگری سنگرهای استبداد و مقاومت های نیروهای وفادار به رژیم را متصرف شده و مقاومت آنان را در هم می شکنند، مردم تهران درخیابانها و چهارراه ها سنگربندی کرده و درپشت بامها پشت کیسه های شن مخفی شده و یا در دست داشتن شیشه های بنزین  باطریهای آتش زا به تانکها حمله می کنند، و تا آخر وقت امروز تعداد 32 تانک بدست مردم افتاده و وتعدادی ازآنها در حال اشتعال دیده می شود.

مهمترین مدافع رژیم شاه "گارد جاویدان شاهنشاهی" با تعداد 12 هزارنفر پرسنل مجهز و با تجهیزات مدرن که ماهها است قصد شبیخون زدن به مردم مسلمان انقلابی ایران را دارند در جنگ مسلحانه دیشب با حمایت از زره پوشها و هلی کوپترها در خیابانها وارد عمل شده و به کشتار مبارزین پرداختند ولی مردان از خود گذشته که درپشت سنگرها و روی ساختمانها موضع گرفته بودند، با فداکاری حیرت انگیزی به دفاع و حمله پرداختند و هرآن خبر می رسید که تانکها را به آتش کشیده و از میدان عمل خارج کرده اند.

پادگانهای جمشیدیه و عشرت آباد و سلطنت آباد در یک هجوم مسلحانه مردم مبارز تهران سقوط کرده و با دادن کشتار زیاد تعداد بیشماری از افراد گارد را در مقابل یورش مردم از دست دادند.این اخبار برای مردم هیجان انگیز و نگران کننده بود. مردم مشهد با تظاهرات و تعطیل کردن مغازه های خود حمایت خود را از نهضت مردم تهران ابراز می داشتند و شب را تا صبح بیشتر مردم در حال  بیداری و دائم پای اخبار رادیوهای خارجی نشسته بودند.

از امشب ساعت 9 فریاد الله اکبر فضای شهر را پر کرده بود. صدای الله اکبر امشب با هیجان عجیبی شنیده می شود و گروه های مختلف از زن و مرد از هر گوشه شهر به را افتاده و الله اکبرگویان شعارمی دادند.*1

****

امروز تهران صحنه جنگ خونین مسلحانه بود. شبه کودتای نظامی درهم شکست. مردم تسلیحات را تصرف کردند و اسلحه ها و مهمات آن را بردند و درسراسرشهرسنگربسته اند و وکلانتری ها را نیز تصرف کرده اند.

نخست وزیری، مجلس شورای ملی، مجلس سنا، ژاندارمری، شهربانی و رادیو تلویزیون سقوط کرد. شاه در مراکش استعفا داد.

امام خمینی(ره) دراخطاری شدید اعلام کردند: اعلامیه حکومت نظامی خدعه و خلاف شرع است به آن اعتنا نکنید. دستور جهاد را هنوز صادر نکرده ام ولی تصمیم آخر را می گیرم.

         وسرانجام اعلامیه شورای عالی ارتش به این مضمون منتشرشد: ارتش از تمام خواسته های ملت پشتیبانی می کند.

 

*عکس از آرشیو مرکز اسنادآستان قدس رضوی

*1 شاکری، رمضانعلی،انقلاب اسلامی مردم مشهد از آغاز تا استقرارجمهوری اسلامی،چاپ دوم آبان 1362

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.