قدس آنلاین- آمنه مستقیمی: انقلاب به نوعی خودآگاهی فرهنگی را به مردم عرضه کرده که در واقع بیداری بوده و منجر به حساس شدن مردم به امور فرهنگی شده است، به گونه ای که اقشار مختلف اجتماعی موضوعات فرهنگی را در کانون توجه خود قرار دادند.

احیای ارزش‌های اسلام از دستاوردهای فرهنگی انقلاب است

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا قائمی نیا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به دستاوردهای عظیم فرهنگی انقلاب اسلامی در گفتگو با قدس آنلاین گفت: انقلاب اسلامی ایران از نظر فرهنگی چند دستاورد مهم داشت است، نخست آنکه انقلاب به نوعی خودآگاهی فرهنگی را به مردم عرضه کرده که در واقع بیداری بوده و منجر به حساس شدن مردم به امور فرهنگی شده است، به گونه ای که اقشار مختلف اجتماعی موضوعات فرهنگی را در کانون توجه خود قرار دادند.

وی با بیان اینکه دستاوردهای فرهنگی انقلاب به اینجا ختم نمی شود، اظهار کرد: دستاورد دیگر توجه به فرهنگ اسلام و ارزش های آن است تا جایی بعد از انقلاب نوعی بازنگری در آن رخ داد و نیز یافتن معنای جدید این فرهنگ و وضعیت کنونی عالم.

حجت الاسلام قائمی نیا تاکید کرد: بسیاری از مباحث فرهنگی اسلام قبل از انقلاب برای ما معنا نداشت و مشخص نبود، اما در فضای کنونی معنا و جایگاه خاص خود را یافته است؛ علاوه بر این، دستاورد فرهنگی دیگر انقلاب توجه به هویت فرهنگی ایرانیان است، یعنی مشخص شد که این هویت تا کجا و به چه میزان متاثر از مولفه های فرهنگی است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درباره اثرگذاری این دستاوردهای فرهنگی در جبهه مقابله با جنگ نرم دشمن تصریح کرد:  متاسفانه علی رغم مولفه ها و امتیازات فراوان فرهنگی، هنوز برابر تهاجم فرهنگی و دنیای غرب کار اساسی صورت نگرفته که این البته یک روند تاریخی است که در یک مرحله فرهنگ ما برجسته می شود و در مرحله بعد فرهنگ های بیگانه قدرت گرفته و مطرح می شوند.

وی ادامه داد: بنابراین، این فرآیندی تاریخی است و تدریجا باید جایگاه آنها مشخص شود و هنوز در سطح عمومی جامعه، فرهنگ اسلامی انقلابی جایگاه خود را آنطور که باید در مواجهه با تهاجم فرهنگی نیافته است.

حجت الاسلام قائمی نیا در پاسخ به این سوال که آیا می توان طرح موضوع تحول علوم انسانی و اسلامی سازی این علوم را نیز از دستاوردهای کلان فرهنگی انقلاب و نظام اسلامی دانست، ابراز کرد: مسئله تحول علوم انسانی قبل از انقلاب اسلامی حتی از زمان اقبال لاهوری متفکران درباره آن سخن گفته اند اما رخداد انقلاب اسلامی باعث شد این مسئله مجددا و  جدی تر مطرح شود.

 

وی عنوان کرد: به اعتقاد من ما هنوز به خود مسئله توجه نکرده ایم و در وضعیت تاریخی قرار گرفته ایم که علوم انسانی برای ما معنایی خاص یافته اما تا کنون کار اصلی رخ نداده و بحث ها بیشتر درباره ضرورت تحول است نه اینکه تحولی رخ داده باشد. اما باید دانست معنای جدید و ضرورت جدی تر و بیشتر تحول این علوم به برکت انقلاب و دستاوردهای فکری فرهنگی آن مطرح شده است.

 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درباره تاثیرات انقلاب اسلامی بر نفی و طرد واردات فکری غرب بیان کرد:  مسئله انقلاب شاید به نحو دقیق تر کلیت علوم انسانی موجود را نفی نمی کند بلکه بازنگری آن را می طلبد و توجه به مبانی این علوم را؛ قبل از پیروزی انقلاب به علوم انسانی به دیده روبنا می نگریستیم اما امروز بیشتر به عنوان دسته بندی فرهنگی که مبانی آن مورد توجه است، نظر داریم.

 

وی خاطرنشان کرد: این یعنی توجه به مبانی بحث ها مدنظر است و اهمیت فوق العاده یافته و این از دستاوردهای انقلاب است که ما آگاهی و نگاه نو به علوم انسانی یافته ایم.

انتهای خبر/

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.