دکتر دیانی:سجایای اخلاقی حضرت مهدی (عج) به واسطه چند راه شناخته می‌شود. از جمله روایاتی که حضرت را شبیه به پیامبر اسلام (ص) و میراثدار ایشان می‌خواند و روایاتی که حضرت را شبیه انبیای الهی دانسته اند.

حضرت مهدی (عج) تحقق بخش آرمان پیامبر(ص)

حضرت مهدی (عج) آخرین وصی پیامبر (ص)هستند و ایشان در حقیقت، اهداف و آرمانهای همه پیامبران الهی را تحقق می‌بخشند و آنها را به صورت عینی و عملی در جامعه اسلامی پیاده می‌کنند، به طوری که حدود 560 حدیث از پیامبر (ص)در مورد امام زمان (عج) بیان شده که در حد تواتر است و به اندازه‌ای است که هم اهل سنت و هم شیعیان آنها را قبول دارند.

قرآن کریم در مقایسه بین سیره پیامبر (ص)و سیره امام زمان (عج) در دو جا اشاره می‌کند که خداوند، کسی است که پیامبر خود را برای هدایت فرستاد تا دین او را بر همه ادیان غالب کند، پیامبر اکرم(ص) حکومت اسلامی تشکیل دادند، ولی دین اسلام بر همه ادیان غالب نشد و باید گفت که تا الان نیز این همه گیر شدن دین اسلام محقق نشده، این مسأله توسط امام زمان(عج) صورت می‌گیرد و حضرت مهدی (عج) تحقق بخش آرمان حقیقی پیامبر اسلام هستند.

پیامبر (ص)نیز در روایتی در خصوص حضرت مهدی (عج) می‌فرمایند: اسم او هم اسم من است، که ادب دوران غیبت این است که اسم خاص حضرت را نبریم، کنیه او کنیه من، شمایل حضرت شبیه من و در آخر نیز سنت و روش عملی ایشان سنت من است.

در خصوص شباهت سیره اخلاقی پیامبر (ص)با توجه به هجمه دشمنان در جهان امروز باید گفت که قرآن در چند آیه به این مسأله اشاره می‌کند، خدای متعال در سوره انبیا می‌فرماید: ما تو را نفرستادیم مگر اینکه رحمتی برای جهانیان باشی. به این معنا که پیامبر رحمت و مهربانی دارند، نه برای مسلمانان و شیعیان، بلکه برای همه جهانیان و حتی کسانی که در مسیر اسلام نیستند.

پیامبر (ص)و امام زمان(عج) عینیت رحمت رحمانی خدای متعال هستند، رحمت رحمانی، یعنی رحمت واسعه خداست و شامل همه انسانها می‌شود و رحمت رحیمیه که شامل بندگان خاص می‌شود.

در آیه ای دیگر آمده است که آنچه شما را رنج می‌دهد، پیامبر اکرم (ص)را نیز رنج می‌دهد، بدین معنا که پیامبر از رنج مردم ناراحت می‌شوند، چنانکه در احادیث بسیاری آمده است که امام زمان نیز یک دوست مهربان و همراه هستند، پدر دلسوز برای مردم و برادری است که دلش برای همه می‌سوزد و مانند مادری که نگران فرزندش است، نگران مردم هستند.

این در حالی است که بعضی از مردم فکر می‌کنند امام از زندگی های ما دور هستند، در حالی که در لحظه لحظه های زندگی ما حضور دارند و در قالب دعاها و نمازها این حضور بیان می‌شود.

امام صادق (ع) می‌فرمایند: امام زمان مانند پیامبر عمل می‌کنند. ایشان در زمان خود جاهلیت مدرن را از بین می‌برند و اسلام را از نو پی ریزی می‌کنند، به طوری که وقتی امام زمان ظهور می‌کنند، عده ای می‌گویند که دین جدیدی آمده، در حالی که دین اصلی پیامبر اسلام ظهور کرده است، امام زمان آرزوی تمام انبیا و اوصیا، همچنین تمام بشریت را که خواهان عدالت هستند، برآورده می‌کنند.

در حال حاضر در غرب و دنیای مدرن، مردم خواهان عدالت و امنیت هستند و این نشان می‌دهد که زمینه های ظهور در حال شکل گیری است، در حالی که برای ظهور امام عصر (عج) به سه عنصر نیاز داریم؛ قانون عادلانه که در اسلام وجود دارد، امام و رهبر عادل که امام زمان هستند و جامعه عدالت خواه.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.