بعد از شروع آرام و نه چندان جذاب دوازدهمین جشنواره فیلم فجر در مشهد، ظاهراً به روزهای خوب و هیجانی رسیده ایم. در روزهای گذشته پردیس سینمایی هویزه دو فیلم خوب و خوش ساخت استاندارد را برای دوستداران هنر هفتم به نمایش گذاشت.

«مزار شریف» و «رخ دیوانه» بازار جشنواره را گرم کردند

دوشنبه شب فیلم «مزار شریف» ساخته حسین برزیده بر روی پرده سینما خوش درخشید و نشان داد که سینمای ایران با وجود همه ایرادهایی که به آن وارد است، اما همچنان می‌تواند مخاطب را به خودش جذب کند و حتی با استانداردهای روز دنیا نیز برابری کند.

مزار شریف ماجرای شهادت دیپلماتهای ایران و خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی به دست طالبان را در افغانستان به تصویر می‌کشد و در این راه کارگردان فیلم موفق بوده آن حس تنفر و انزجار از این گروه تروریستی را به خوبی به بیننده انتقال دهد.

فیلمبرداری خوب و صداگذاری عالی، نقش مؤثری در انتقال این حس به بیننده دارد، به عنوان نمونه می‌توان به دو سکانس قتل عام دیپلماتها و یا شلیک تیرخلاصی به آنان توسط نیروهای طالبان اشاره کرد. حسین یاری و مهتاب کرامتی نیز در این فیلم به ایفای نقش پرداختند بویژه کرامتی که از پس زبان افغانی هم برآمده و البته افراد عادی که نقش طالبان را بازی کردند نیز موفق بودند.

در هر صورت این فیلم در هشت بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین شده است و زمانی که این مطلب منتشر می‌شود، تکلیف برنده ها مشخص شده و باید دید “مزار شریف” چه تعداد جایزه را از آن خود می‌کند.

اما فیلم محبوب جشنواره سی و سوم “رخ دیوانه” نام داشت که قرار بود در نخستین روز جشنواره مشهد نمایش داده شود، اما بنا به دلایل فنی تا 21 بهمن این امر میسر نشد. ابوالحسن داوودی در مقام کارگردان به خوبی توانسته بود فیلمنامه جذاب و خوب محمدرضا گوهری را به فیلمی موفق تبدیل کند.

داستان فیلم درباره چند جوان است که در فیس بوک با هم آشنا می‌شوند و در یک ملاقات حضوری با هم درباره موضوعی شرط بندی کرده و درگیر ماجراهایی می‌شوند که در قالب هفت اپیزود برای بیننده به تصویر کشیده می‌شود.

برخلاف سایر فیلمهای اپیزودیک، این بار شاهد چفت و بست قوی داستان هستیم و خوشبختانه از آن حرفهای شعاری تصنعی، عشقهای آبکی و لودگی های مرسوم در سینمای ایران خبری نیست.

داوودی حتی در مسایل کوچک فنی نیز دقت زیادی داشت و نمونه ای از این دست را می‌توان تیتراژ پایانی دانست که عوامل در قالب صفحات فیس بوکی معرفی می‌شوند.

طناز طباطبایی در نقش ماندانا، مثل همیشه بازی خوبی به جا گذاشت و ساعد سهیلی نیز برخلاف دستپختهای پدرانه‌اش! در نقشی متفاوت نشان داد که توانایی های بازیگری خوبی دارد، اما در این میان باید اشاره ای داشته باشیم به شخصی که احتمالاً از این پس او را بیشتر در سینما خواهیم دید و او کسی نیست جز “امیر جدیدی” در نقش پیروز؛ قهرمان اصلی داستان.

فیلم رخ دیوانه نیز در 10 بخش نامزد دریافت سیمرغ شده و مطابق آمار تا لحظه نگارش این مطلب یک سیمرغ را قطعی کرده (محبوبترین فیلم مردمی) البته در مشهد هم باعث شد تا دست اندرکاران برگزاری جشنواره یک سئانس ویژه نیز برای آن درنظر بگیرند و جالب اینکه بلیت تمامی سئانسها تا ساعت 17 به فروش رسید و بسیاری از مردم موفق به حضور در سینما نشدند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.