وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه خطوط ریلی جنوب و غرب کشور برقی می شود، گفت: وزارت راه و شهرسازی ۵ هزار میلیارد تومان بدهی به شرکت ها دارد.

بدهی ۵ هزار میلیاردی وزارت راه به پیمانکاران/ برقی شدن ریل جنوب
به گزارش خبرنگار مهر، عباس آخوندی امروز در مراسم افتتاح محور چهار خطه رباط کریم - حسن آباد (جاده قدیم تهران - قم) اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی ۵ هزار میلیارد تومان بدهی به شرکت ها دارد و این یعنی بیشترین بار ما بر دوش دفاتر مهندسی است.

وی با اشاره به ساماندهی شهر تهران و حومه، گفت: حدود ۲۰ درصد جمعیت کل کشور در استان تهران زندگی می‌کنند و در این راستا توجه به ساماندهی این شهر امری ضروری است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه گروهی را مامور کرده‌ام تا موضوع طراحی یکپارچه مجموعه شهری تهران شامل استان تهران و استان البرز را پیگیری کنند، بیان کرد: طرح ساماندهی یکپارچه تهران بزرگ در حال تهیه است و یکپارچگی شبکه حمل و نقل و یکپارچگی شبکه خدمات شهری از ویژگی‌های این طرح است.

آخوندی با بیان اینکه مجبوریم تهران در بخش حمل و نقل ریلی را توسعه دهیم؛ در حال حاضر این مجموعه شهری ۱۵ میلیونی حمل و نقل نابسامانی دارد و تمام جاده‌های خروجی تهران از چندین سال پیش بیش از ظرفیت خود در این محور تردد می‌کند، گفت: تردد روزانه در آزاد راه تهران - کرج ۱۱۰ هزار خودرو و در آزاد راه تهران - قم ۵۲ هزار خودرو است.

وی با اعلام اینکه ترافیک جاده‌های استان تهران باید به راه‌آهن منتقل شود، گفت: برنامه‌ریزی کردیم تا راه‌آهن تهران - قزوین را دو خطه، تهران - کرج را ۴ خطه، تهران - گرمسار را ۴ خطه و تهران - پرند را دو خطه کنیم و به شهرهای نزدیک راه‌آهن ایستگاه دهیم که امیدواریم در دولت اول تدبیر و امید این عملیاتی شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه سیاست کنترل جمعیت در منطقه تهران و به دنبال آن ارتقاء کیفیت زندگی باید در دستور کار باشد، زیرا کسی کیفیت زندگی را در تهران و بخصوص حومه حس نمی‌کند، بیان کرد: ۱۵ میلیون جمعیت در استان تهران وجود دارد اما در حاشیه خلیج فارس در هر ۱۰۰ هکتار حدود ۵ نفر اقامت دارند و این وضع قابل قبول نیست.

وی به برقی کردن خطوط ریلی اشاره کرد و افزود: خطوط ریلی منتهی به تهران همه ۴ خطه خواهند شد، ضمن آنکه توسعه خطوط ریلی حومه‌ای در دستور کار است. همچنین برقی کردن راه‌آهن تهران - مشهد در دست اجرا است و پس از آن خطوط ریلی جنوب کشور و غرب کشور برقی می‌شوند.

وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه برنامه‌ریزی کردیم فرودگاه امام خمینی(ره) به خط آهن تهران - قم متصل شود، اظهار داشت: هفته آینده عملیات مرحله دوم خط آهن سریع‌السیر تهران - قم - اصفهان با هزینه ۲.۶ میلیارد دلار عملیاتی می‌شود و سرعت قطارها در این مسیر ۳۵۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود. همچنین پروژه آزاد راه چرمشهر تا آبیک قزوین به طول ۱۵۶ کیلومتر به تازگی آغاز شده است.

وی با بیان اینکه کشور در تنگنای مالی جدی است اما در بودجه پیش‌بنی اعتبارات مناسبی برای وزارت راه و شهرسازی در نظر گرفته شده است، گفت: به عنوان مثال ۲ میلیون تن قیر برای این حوزه اختصاص یافته است؛ امسال و سال گذشته روکش جاده‌ها نسبت به قبل ۵۰ درصد رشد داشته است.

آخوندی با اشاره به اینکه میانگین اعتبارات سیستم حمل و نقل در بودجه ۳۵ درصد رشد داشته است که البته امیدواریم امکان تخفیف هم داشته باشد، گفت: در بند "ل" تبصره ۵ پیش بینی شده است از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای پروژه‌های زیربنای حمل و نقل اعتبارات ارزی اختصاص یابد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در این شرایط سخت امیدواریم از محل‌های دیگر که مجلس مجوز داده است نظیر اوراق مشارکت و روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری استفاده کنیم.

وی درباره افزایش قیمت اتوبوس در بهمن‌ماه، گفت: هر سال و در آستانه نوروز نرخ بلیط اتوبوس ها تا حدود ۲۰ درصد افزایش می یابد و این افزایش اخیر نرخ بلیط اتوبوس در راستای کاهش زیان ترددهای یک سر خالی در ایام نوروز است.

وی با اشاره به بازدید امروز خود از شهر جدید پرند اعلام کرد: این شهر ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد اما متاسفانه متولیان قبلی در بخش روبنایی و زیربنایی آن هیچ فکری نکرده‌اند. در حال حاضر احداث ۲۲ مدرسه و ۴ بیمارستان و درمانگاه در شهر پرند در حال انجام است. ضمن آنکه تلاش می‌کنیم راه آهن پرند- تهران به سرعت اجرایی شود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ممی IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
    0 0
    برحسب برآورد افراد فنی در طول سالهای قبل معمولایک سوم بودجه تخصیصی عمران آبادی ودوسوم به جیبها هزینه شده است وقسمتی از تورم فعلی از آن بابت است بدهی راه از آن بابت است