درحالی که اردن پیش‌نویس قطعنامه‌ای را تحت بند هفتم برای مداخله در لیبی به شورای امنیت ارائه کرده است، منابع لیبیایی اعلام کردند که گروه‌های درگیر در لیبی با نظارت سازمان ملل روز دوشنبه دور جدیدی از مذاکرات را در مراکش برگزار می‌کنند. همچنین برخی از منابع از کنترل کامل داعش بر شهر سرت و دانشگاه واقع در این شهر خبر دادند.

ارائه پیش‌نویس یک قطعنامه در مورد لیبی به شورای امنیت/ دور جدید مذاکرات گروه‌های لیبیایی

به گزارش ایسنا،به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، به دنبال اعدام 21 مصری به دست گروه تروریستی داعش در لیبی و درخواست مصر برای مداخله نظامی در این کشور، اردن پیش‌نویس قطعنامه‌ای را تحت بند هفتم برای مداخله در لیبی به شورای امنیت ارائه کرد. این پیش نویس شامل محکومیت تمامی اقدامات داعش، انصارالشریعه و القاعده و حمایت از پارلمان و دولت لیبی و عقب نشینی تمامی شبه‌نظامیان از طرابلس و دیگر شهرهای لیبی است.

در همین راستا عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر در دیدار با برخی سردبیران روزنامه‌ها در کشورهای حوزه رود نیل و برخی کشورهای جنوب آفریقا اعلام کرد: جنگنده‌های مصری پایگاه‌های داعش در لیبی را هدف قرار داده‌اند نه گروه دیگر و ما نمی‌گذاریم که خون 21 مصری بیگناه به هدر برود. ما باید با کسانی که با نام دین دست به کشتار می‌زنند، مقابله کنیم. ارتش مصر به دفاع از کشور و منافع خود می‌پردازد و با گروه‌هایی مقابله می‌کند که تهدیدی برای امنیت ملی کشور ماست. مصر خواهان تقویت روابط خود با تمامی کشورهای آفریقایی در تمامی زمینه‌ها است.

از سوی دیگر برخی منابع لیبیایی اعلام کردند که گروه‌های درگیر در لیبی با دور جدیدی از مذاکرات با نظارت سازمان ملل در مراکش موافقت کرده‌اند و این مذاکرات روز دوشنبه جهت ایجاد اعتماد و اطمینان میان لیبیایی‌ها و توقف درگیری‌ها و تلاش برای لغو ممنوعیت ارسال سلاح برای ارتش و همچنین تشکیل دولت توافقی برگزار می شود.

در همین حال "رمطان العمامره"، وزیر خارجه الجزایر نسبت به مداخله نظامی بیگانگان در لیبی هشدار داد و گفت: مداخله نظامی خارجی در لیبی موجب ایجاد تنش‌ها در این کشور و افزایش درگیری‌ها میان شبه نظامیان می‌شود.

وی بر لزوم مشارکت تمامی گروه‌ها در مذاکرات فراگیر و تشکیل دولت وحدت ملی تاکید کرد.

فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس نیز اعلام کرد: لیبی پیش از آنکه شورای امنیت بخواهد ممنوعیت ارسال سلاح را برای ارتش این کشور لغو کند، باید دولت وحدت ملی را تشکیل دهد. وی در راستای سفر خود به مادرید گفت: مشکل لیبی این است که هیچ گونه دولت کارآمدی ندارد و ارتش مناسبی نیز ندارد که جامعه بین‌الملل بتواند از آن حمایت کند. شرط اول ایجاد دولت وحدت ملی در لیبی است پس از آن جامه جهانی می‌تواند اقداماتی را برای حمایت از این دولت اتخاذ کند.

در همین راستا برخی منابع لیبیایی اعلام کردند که داعش کنترل کامل شهر سرت و دانشگاه این شهر را در دست گرفته و تدریس را تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآورده است. این منابع اعلام کردند که داعش از دو روز پیش کنترل مجتمع اداری شهر را در دست گرفته و تمامی کارمندان را اخراج کرده است.همچنین کنترل رادیوی شهر سرت و برخی ساختمان‌های دولتی را در دست گرفته است. همچنین داعش منع آمد و شد را در این شهر اعلام کرد.

همچنین "الباجی قائد السبسی"، رئیس جمهوری تونس نیز در خصوص اوضاع لیبی اعلام کرد: ایجاد صلح و ثبات در لیبی یکی از اولویت‌های دیپلماسی تونس است. پیامدهای بحران لیبی بیشتر تونس را تهدید می‌کند اما ما از تلاش‌های صورت گرفته برای انجام راهکار سیاسی از طریق مذاکره و توافق میان تمامی طرف‌ها و مخالفت با مداخله بیگانگان حمایت می‌کنیم.

السبسی همبستگی کشور خود با مصر در مبارزه با تروریسم را اعلام کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.