قدس انلاین – سعید کوشافر: سال گذشته که مقام معظم رهبری مساله اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند هنوز قیمت نفت خام دربازار جهانی دراطراف یکصد دلار میچرخید؛ اما ایشان به درستی دران شرایط درک کردند که وابستگی کشور به نفت خام و فروش ان باعث میشود تا دشمنان کشورمان روی این نکته بعنوان نقطه ضعف ایران متمرکز شوند ؛ کما اینکه درهمان زمان نیز فروش نفت خام شامل پاره ای از تحریمها شده بود.

آیا بودجه از درآمدهای نفتی پاک شد؟/کاهش قیمت نفت یا کاهش وابستگی به نفت؛ مساله این است/هنوز 30درصد بودجه روی دلارهای نفتی میچرخد

درعین حال امسال انها علاوه بر حربه تحریم ؛ با لابی کشورهای همپیمانشان درمنطقه وبه بهانه های واهی قیمت نفت خام را به نصف کاهش دادند تا کشورمان تحت فشار مضاعفی قرار گیرد ؛ این درحالی است که رهبر معظم انقلاب  همواره بر جدا سازی درامدهای نفتی از بودجه کشور تاکید داشته اند.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی همین چند روز قبل  در دیدار هزاران نفر از قشرهای مختلف مردم استان آذربایجان شرقی با تأکید بر لزوم حضور برنامه ریزی شده مردم در عرصه اقتصادی و استفاده از ظرفیت های مردمی، به تبیین دلایل مشکلات اقتصادی کشور پرداختند و گفتند: یکی از مهمترین این دلایل، برنامه ریزی قدرتهای استکباری بعد از پایان جنگ تحمیلی، برای جلوگیری از تبدیل شدن ایران به یک قطب اقتصادی تأثیرگذار در منطقه و جهان است.

 ایشان افزودند: غربی ها و عمدتاً آمریکاییها، با برنامه ریزی و با استفاده از شیوه های مختلف اقدام به کارشکنی در طرحها و فعالیت های بزرگ اقتصادی ایران با کشورهای منطقه و دور زدن ایران در خطوط انتقال نفت و گاز، خطوط زمینی و هوایی و خطوط شبکه های ارتباطاتی کردند و عملاً  سال ها پیش از قضایای هسته ای، تحریم بی سر و صدایی را آغاز کردند که این مقابله اقتصادی تا به امروز ادامه داشته است.

 ایشان خام فروشی نفت و صرف آن در امور جاری کشور و استفاده نکردن از فرآورده های گسترده ناشی از ارزش افزوده نفت را، میراث شوم رژیم طاغوت و خسارتی جبران ناپذیر خواندند و گفتند: این روش، آسان ترین راه پول درآوردن است که برخی از مسئولان در طول زمان های مختلف، ترجیح دادند از این پول آسان، استفاده کنند.

رهبر انقلاب اسلامی یکی از لوازم اصلی و مهم خروج از اقتصاد نفتی را، قطع وابستگی بودجه کشور به درآمد نفت دانستند و خاطرنشان کردند: باید به این نقطه برسیم و معتقدم این کار سخت را می توان با همت و با اعتماد به مردم و جوان ها و سرمایه های داخلی و بالاتر از همه، با اعتماد به خداوند متعال که وعده نصرت داده است، انجام داد.

 حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه یکی از راههای قطع وابستگی بودجه به درآمد نفت، تکیه بر درآمد حاصل از مالیاتِ تولید و تجارت است، گفتند: برخی سرمایه داران کلانی که از دادن مالیات خودداری و فرار می کنند مرتکب جرم می شوند زیرا کشور را به پول نفت بیش از پیش وابسته می کنند و زمینه ساز بروز مشکلات بیشتر می شوند.

 ***دولت چه کرده است

اما دراین راستا امسال دولت چه بخواهدو چه نخواهد درامدش از محل فروش نفت به کمتر از نصف سال قبل کاهش یافته و مجبور است که علاوه بر کاهش بودجه ؛ اتکای ان به درامدهای نفتی را کاهش دهد.

دراین راستا جهانگیری با اشاره به نفتخیز بودن ایران و عراق و توطئه سیاسی کاهش قیمت نفت، گفت: ما همواره سعی کرده‌ایم از هر تحریم برای کشورمان فرصت بسازیم و اکنون نیز که با کاهش قیمت نفت روبرو شده ایم با افتخار اعلام می‌کنیم که کمتر از ٣٠ درصد بودجه دولت ما به نفت وابسته است.

دراین راستا همچنین سخنگوی دولت با بیان اینکه کلیات لایحه بودجه سال 94 براساس سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری به دنبال دستیابی به سه هدف مهم است گفت: افزایش رشد سرمایه گذاری و رشد اقتصادی مثبت 2.5 درصدی در این بودجه دیده شده است و برای اولین بار میزان وابستگی بودجه به نفت را تا 8 درص کاهش داده ایم.

محمدباقر نوبخت با بیان اینکه دولت بودجه سال 1394 تحقیقاً در یکی از شرایط متفاوت در حال بحث و بررسی است و حلقه محاصره دشمن تنگ تر و فشارهای سیاسی سخت تر شده است گفت: قیمت نفت در طی سال های اخیر هیچگاه به این حد تنزل پیدا نکرده با این فشار سیاسی بدخواهان انقلاب اسلامی متنظرند که آثار ضعف و ناتوانی در اداره نظام جمهوری اسلامی را مشاهده کنند.

نوبخت با بیان اینکه براساس ماده یک قانون محاسبات عمومی بودجه یک پیش بینی از منابع و مصارف است که در راستای تحقق سیاست ها و اهداف مورد نظر برای یک سال مالی ارائه می شود افزود: اولین نکته که در ارزیابی لایحه بودجه باید به آن توجه داشته باشیم این است که آیا آنچه ما در لایحه بودجه سال 1394 دیده ایم متناسب با سیاست هایی که حاکم بر این بودجه است یعنی سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه پنجم و همچنین سیاست های اقتصاد مقاومتی است یا خیر.

وی تصریح کرد: آنچه ما در لایحه بودجه 94 در نظر گرفته ایم براساس سیاست هایی که وجود دارد 4 هدف و سیاست را مورد توجه قرار داده ایم که متناسب با ماده 234 قانون برنامه پنجم تهیه شده است که اولین هدف افزایش رشد سرمایه گذاری است دقیقا بندی که در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری تصریح شده است آنچه در این بودجه بعد از 2 سال رشد اقتصادی منفی شاهد خواهید بود رشد اقتصادی مثبت 2.5 درصد است.

وی با بیان اینکه ارقام بودجه در پیش بینی ها نهفته است گفت: کسانی که می گویند باید به کلیات لایحه بودجه 94 رأی ندهیم و گزارش کمیسیون تلفیق در مورد بودجه ارجاع شود از آنها سوال می کنم شما در خصوص ارقام منابع چه کار دیگری متصور می دانید که دولت می بایست انجام می داد ما در خصوص ارقام و منابع، منابعی را مطلوب می دانیم که از نظر درآمدهای نفتی کاهش داشته و از لحاظ درآمدهای مالیاتی بالا باشد اقدامی که ما در این لایحه انجام دادیم دقیقا در همین راستا بوده و 8 درصد وابستگی بودجه به نفت را تقلیل دادیم به طوری که طی 10 سال گذشته کمترین وابستگی بودجه به نفت در سال 94 ارائه شده است.

نوبخت با تقدیر از کمیسیون تلفیق که به این امر رضایت ندادند و مجددا نسبت به کاهش بیشتر وابستگی بودجه به نفت اقدام کردند تصریح کرد: رقمی را که نمایندگان در کمیسیون تلفیق به تصویب رساندند منفی 23 درصد است که کاهش وابستگی بودجه به نفت را نشان می دهد. یعنی هم دولت و هم مجلس در راستای کاهش وابستگی بودجه به نفت گام های بزرگی برداشته اند ما چه کار دیگری باید انجام می دادیم.

وی ادامه داد: در همین شرایط تحریم و به رغم اینکه قیمت نفت را پایین آورده اند و فشار اقتصادی را بر ما بیشتر کرده‌اند، 7 هزار مگاوات برق را در سال 94 ایجاد خواهیم کرد، همچنین سال آینده 1500 کیلومتر از انواع راه‌ها را احداث می‌کنیم و 5 طرح ریلی را در این شرایط تحریم به سرانجام خواهیم رساند، همچنین 210 میلیون تن ظرفیت مربوط به بنادر را افزایش خواهیم داد، همچنین 30 هزار کیلومتر از راه‌های شریانی را در سال آینده به سرانجام خواهیم رساند، همچنین 31 بیمارستان با ظرفیت 3 هزار و 500 تخت را ایجاد خواهیم کرد و همه این اقدامات در شرایط رکود اقتصادی و تحریم صورت می‌گیرد، لذا باید از مجلس و دولت به خاطر انجام این اقدامات و تخصیص بهینه منابع تقدیر کرد./

درعین حال نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لایحه بودجه دولت در سال آینده حداکثر استفاده از نفت را لحاظ کرده و این خلاف نگاه اقتصاد مقاومتی است گفت: می توانیم بودجه سال آینده را بدون اتکا به نفت ببندیم.

غلامرضا مصباحی مقدم گفت: اگر می توانستیم اتکا به نفت را در بودجه به صفر برسانیم آن وقت می توانستیم بگوییم اقتصاد مقاومتی را محقق کرده ایم.

وی گفت: از بودجه 837 هزار میلیارد تومانی سال آینده کمتر از 10 درصد آن یعنی 71 هزار میلیارد تومان سهم دولت از نفت است.

مصباحی مقدم افزود: در مجلس استدلال کردم که اگر 50 درصد مالیات هایی را که محقق نمی شود ، محقق کنیم ، اتکا به نفت به صفر می رسد.

وی گفت: باید درآمدهای فروش نفت را به صندوق توسعه ملی بریزیم تا خرج اشتغال و تولید شود اما متأسفانه به سمت تولید هدایت نمی شود و به سمت دلالی هدایت می رود.

***سهم درآمدهای نفتی در بودجه

اما درمقابل اظهارات این نماینده مجلس ، رییس کمیسیون تلفیق مجلس با تاکید بر اینکه سهم نفت در بودجه عمومی سال آتی کاهش یافته است، گفت: در سال 94 با کسری 89 هزار میلیارد تومانی مواجه نخواهیم شد.

غلامرضا تاجگردون اخبار منتشر شده مبنی بر احتمال کسری 89 هزار میلیارد تومانی در بودجه سال آینده را تکذیب کرد و گفت: کل درآمدهای عمومی سال آتی 216 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده و اگر طی سال آینده، درآمدهای مالیاتی به میزان سال جاری و نفت با نرخ 45 دلار فروخته شود بازهم بیش از 170 هزار میلیارد تومان درآمد خواهیم داشت، پس محاسبه کسری 89 هزار میلیارد تومانی قطعا اشتباه است.

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی در خصوص میزان وابستگی بودجه سال 94 به نفت نیز بیان کرد: بررسی میزان وابستگی به نفت کار ساده ای است، بطور مثال سهم منابع حاصل از فروش نفت در بودجه عمومی، حدود 25 درصد است، در حالی که طی سال اخیر این سهم 37 درصد بود.

وی ادامه داد: همچنین دولت پیشنهاد داده بود که سهم نفت در بودجه عمومی طی سال آینده 30 درصد باشد، اما کمیسیون تلفیق این سهم را به 25 درصد کاهش داد که این موضوع بیانگر کاهش اتکای بودجه به نفت است.

دراین راستا رئیس کمیسیون انرژی مجلس هم ، با تاکید بر ضرورت قطع وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی، گفت: در صورت تحقق وابستگی 30 درصدی به نفت در بودجه 94شاهد قطع وابستگی به درآمدهای نفتی در سال 95 خواهیم بود.

علی مروی در گفت وگو با خانه ملت، با تاکید بر ضرورت قطع وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی، گفت: در صورت تحقق کاهش وابستگی به نفت طبق بودجه94 کل کشور می‌توان امیدوار بود که تا چند سال آتی به طور کامل قطع وابستگی به نفت و درآمدهای آن را شاهد خواهیم بود.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه وابستگی 30 درصدی بودجه 94 کل کشور به درآمدهای نفتی یعنی نزدیک شدن به تحقق اقتصاد مقاومتی، افزود: به طور حتم تحریم‌ها از این پس منشا خیر و برکات بسیاری برای کشور ما و همچنین رونق تولید برای کسب درآمد از راهکارهایی غیر از فروش نفت خواهد بود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با انتقاد از بی‌توجهی دولت‌ها تاکنون به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، تصریح کرد: با اقدام دولت یازدهم در کاهش وابستگی بودجه سال آتی کشور به نفت به زودی شاهد تحقق اقتصاد مقاومتی و همچنین رشد شاخص‌های اقتصادی کشور خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه در صورت توجه مسئولان به بودجه کشور آن‌ هم بدون درآمدهای نفتی از سال های قبل تاکنون به طور حتم وضعیت اقتصادی کشور خیلی بهتر از حال بود، گفت: دولت‌ها درآمدهای بسیاری برای جایگزینی با درآمد فروش نفت دارند که متاسفانه کمترین توجهی را به آن‌ها تاکنون نداشته‌اند.

مروی با بیان اینکه یکی از شاخص‌های اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی جدایی بودجه از نفت و درآمدهای آن است، افزود: با توجه دولت یازدهم به سایر درآمدها شاهد وابستگی 30 درصدی به درآمدهای نفتی برای سال 94 هستیم که این میزان نیز در سال‌های آتی به صفر خواهد رسید.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه دولت درآمدهای بسیاری برای جایگزینی نفت برای رفع نیازهای کشور در اختیار دارد، گفت: توجه به تولید، کشاورزی و حذف مخارج غیرضرور در کنار خرید و فروش سربازی و افزایش پایه‌های مالیاتی از مواردی است که برای جایگزینی نفت باید مدنظر دولت قرار بگیرد.

وی ادامه داد: در خصوص افزایش مالیات به هیچ وجه منظور افزایش سقف آن نبوده بلکه ما خواهان رشد چتر مالیاتی به عبارتی پایه‌های آن و جلوگیری از فرارهای مالیاتی هستیم.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، گفت: در صورت تحقق کامل بودجه 94 در سال آتی به طور حتم برای سال 95 قطع وابستگی به نفت را شاهد خواهیم بود.

***کاهش هفت درصدی درآمدهای نفتی

درعین حال نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت:سهم بودجه سال 94 از در آمدهای نفتی از 6 . 31 درصد به 5 . 24 درصد کاهش یافت که بیانگر هفت درصد کاهش است.

ضرغام صادقی افزود:با توجه به این کاهش سهم بودجه سال 94 میزان درآمدهای نفتی از 71 هزار میلیارد تومان به 51 هزار میلیارد تومان تقلیل یافت.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 94 بیان داشت:در ابتدا رقم پیشنهادی دولت از سهم درآمدهای نفتی 73 هزار میلیارد تومان منظور شده بود و میزان درآمددولت از محل دریافت مالیات ها 86 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود اما در کمیسیون تلفیق بودجه بحث های مفصلی بر روی بحث های درآمدی صورت گرفت.

صادقی گفت:به نظر می رسید درآمدی که از محل درآمدهای نفتی برای بودجه سال 94 در نظر گرفته شده بود با توجه به شرایط موجود بازار نفت با مشکل مواجه شود از این رو مقرر شد تا بودجه را واقعی تر ببندیم و به همین سبب کمیسیون تلفیق بودجه تصمیم گرفت که درآمدهای حاصل از فروش نفت کاهش یابد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در ادامه به راه های جایگزین برای وابستگی کمتر به درآمدهای نفتی اشاره کرد و گفت: یکی از راه هایی که در این زمینه در نظر گرفته شد ، گسترش اخذ مالیات است لیکن این امر به معنای افزایش نرخ مالیات نیست.

صادقی افزود:برخی اشخاص ، شرکت ها و بنگاه هایی هستند که در پرداخت مالیات همراهی کامل ندارند، یا فرار مالیاتی و یا معافیت تخصیص مالیاتی دارند.

وی بیان کرد: در کمیسیون تلفیق بودجه تصمیم گرفته شد درصدی از آنها که فرار مالیاتی، یا تخصیص مالیاتی یا معافیت مالیاتی دارند به نحوی وارد چرخه پرداخت مالیات شوند و حجم عظیم کسری درآمدهای نفتی در قالب اخذ مالیات بر درآمد مطرح و منظور شود.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس گفت: همچنین افزایش تعرفه های گمرکی، افزایش حق بهره برداری مالکانه از معادن و فروش خدمات و کالاها و سهم اوراق مشارکت ها از دیگر منابعی است که به عنوان راه های جایگزین برای وابستگی کمتر به درآمدهای نفتی مطرح و منظور شده است.

صادقی افزود:همچنین بودجه بخش عمرانی سال آینده از 48 هزار میلیارد تومان به حدود 43 هزار میلیارد تومان کاهش داده شد تا این رقم واقع بینانه تر و متناسب با منابع تخصیصی باشد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.