یک دیپلمات کهنه کار پاکستانی معتقد است در صورتی که مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 به شکست بیانجامد، تبعات منطقه و جهانی زیادی خواهد داشت و آمریکا که بیشترین زیان را متحمل خواهد شد، چاره ای جز توافق ندارد.

دیپلمات پاکستانی: آمریکا گزینه ای جز توافق هسته ای با ایران ندارد

به گزارش قدس آنلاین آصف ایزدیAsif Ezdi سفیر سابق پاکستان در آلمان و کارشناس ارشد مسایل منطقه و بین المللی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: نسبت به امضای توافق هسته ای جامع میان ایران و گروه 1+5 تا پیش از پایان ضرب الاجل 31 ماه مارس (11 فروردین) خوش بین هستم.

وی گفت: با وجود اینکه طرفین تمایلی به تمدید مذاکرات ندارند، اما فکر می کنم درصورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات تا 31 مارس، روند گفت و گوها باز هم تمدید خواهد شد چرا که راه دیگری برای حل موضوع هسته ای ایران وجود ندارد و با توجه به پیچیدگی موضوع و زمان بَر بودن آن، طرفین باید مذاکره را تا حصول توافق جامع ادامه دهند.

این دیپلمات پاکستانی گفت: توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 و به دنبال آن، رفع تحریم ها، آثار مثبت منطقه ای و بین المللی فراوانی به دنبال خواهد داشت و پاکستان یکی از کشورهایی است که می تواند دستاوردهای زیادی از محل لغو تحریم های یکجانبه علیه ایران، بدست آورد.

وی با بیان اینکه ایران انعطاف و همکاری صادقانه ای در روند مذاکرات داشته است گفت: ایران با وجود انعطاف و همکاری های خوب، از خواسته اساسی خود مبنی بر برخورداری از حق فناوری صلح آمیز هسته ای عقب نشینی نکرده و از موضع قوت و اقتدار مذاکرات را ادامه می دهد.

این کارشناس پاکستانی گفت: اگر مذاکرات به شکست بیانجامد، آمریکا نمی تواند ایران را مقصر این شکست بداند زیرا این اصلا به نفع آمریکا نخواهد بود و واشنگتن به کمک و همکاری تهران برای رهایی از مشکلاتی که گریبان آمریکا را به ویژه در منطقه خاورمیانه گرفته است، نیاز دارد.

مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 که این روزها با حضور تیم مذاکره کننده ایران در ژنو، در جریان است ، به مراحل سخت و حساس خود نزدیک شده است به رغم پیشرفت هایی در روند مذاکرات حاصل شده، هنوز هم مسایلی باقی مانده است که طرف های مذاکره کننده سعی دارند تا پیش از فرارسیدن پایان فرصت کنونی، آن را حل و فصل کنند و به توافقی خوب برسند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.