استاد حوزه علمیه قم بابیان این‌که حضرت زینب(س) بزرگ‌ترین پرستار تاریخ بشریت است، گفت: پایداری حضرت زینب(س) در روز عاشورا، ریشه در تربیت برجسته ایشان به دست حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) دارد.

حضرت زینب بزرگ‌ترین پرستار تاریخ بشریت است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری رسا، فاطمه طباطبایی، استاد حوزه علمیه قم، پیش از ظهر امروز در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) بابیان این‌که بندگی خداوند بزرگ‌ترین وسیله برای تقرب جستن و کمال است، گفت: اگر در طول تاریخ شاهد ظهور انسان‌های برجسته‌ای مانند اهل‌بیت (ع) هستیم به سبب تربیت خاص، بندگی خالصانه الهی و ورع است.

وی افزود: ورع موجب می‌شود که انسان نه‌تنها از گناه بلکه از محیط‌های آلوده به گناه هم دوری کند و همواره رضایت الهی را مدنظر قرار دهد که اهل‌بیت (ع) همچنین حضرت زینب (س) این‌گونه بودند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: تربیت حضرت زینب (س) تربیتی خاص بود و به خاطر همین تربیت خاص و بعد برجسته عبادی، ایشان توانستند در طول زندگی خود مصائب سهمگینی را تحمل کنند که از عهده انسان‌های معمولی و بی‌ایمان خارج است.

طباطبایی با اشاره به این‌که عبادت و حتی نوافل حضرت زینب (س) طبق سخنان امام سجاد (ع) در شب یازدهم ماه محرم هم ترک نشد، ادامه داد: ایشان با نهایت تواضع و خشوع در پیشگاه خداوند سجده بندگی به‌جا آوردند و حجم مصیبت‌ها موجب نشد که لطف و بندگی خداوند را از یاد ببرند.

وی افزود: نه‌تنها بعد عبادی حضرت زینب (س) برجسته است بلکه ایشان هم مانند مادر بزرگوار خود حضرت زهرا (س) در نهایت ایثار پس از شهادت امام حسین (ع) از کودکان و اطفال شهدا نگه‌داری کرده و در عین گرسنگی مفرط، غذای خود را با کودکان تقسیم می‌کردند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته سبک زندگی حضرت زینب (س) این بود که ایشان به مال دنیا هیچ وابستگی نداشتند و زمانی که شوهر ایشان ابوجعفر چندین بار اموال خود را بخشش کردند ایشان نه‌تنها اعتراض نکرده بلکه از شوهر خود حمایت کرده و در هنگام سفر امام حسین (ع) به کربلا از زندگی خوب و مال دنیا گذشتند و ایشان را در صحرای کربلا همراهی کردند.

طباطبایی بابیان این‌که حضرت زینب (س) در صحرای کربلا، غم سنگین شهادت امام حسین (ع) و 18 نفر از بنی‌هاشم که برادران و پسران برادر ایشان بودند و همچنین شهادت فرزندان خود را تحمل و در برابر آن پایداری کردند، گفت: این پایداری ریشه در تربیت برجسته حضرت زینب (س) به دست حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) دارند.

استاد حوزه علمیه قم بابیان این‌که حضرت زینب (س) در روز عاشورا زمانی که شهادت فرزندان خود را دیدند هرگز از خیمه خارج نشدند، یادآور شد: علت این رفتار و ایثار بی‌نظیر حضرت زینب (س) این بود که نمی‌خواستند امام حسین (ع) با دیدن ایشان به خاطر شهادت فرزندانشان خجالت کشیده و نتواند به چهره خواهر نگاه کنند؛ از این‌رو حضرت زینب (س) را بزرگ‌ترین پرستار تاریخ عنوان کرده‌اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.