مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی با بیان این‌که فضای مجازی در گام نخست خانواده را از حالت گسترده به هسته‌ای تبدیل کرده است، گفت: این امر موجب شکل‌گیری ارتباط‌های افراطی در خارج از خانواده شده و تهدید جدی است که باید آسیب‌شناسی شود.

فضای مجازی خانواده را از حالت گسترده به هسته‌ای تبدیل کرده است

به گزارش ایسنا، منطقه‌ی خراسان‌جنوبی،«احمد محبی»، دیشب(سه‌شنبه 5 اسفندماه) در آئین اختتامیه نخستین جشنواره جوان، مقاومت و فضای مجازی در خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: فضای مجازی به‌علت جهانی بودن، فرامرزی بودن، دست‌یابی آسان به اطلاعات و جذابیت افراد زیادی را جذب کرده اما به‌علت عدم هدایت به چالشی برای خانواده‌ها تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: دشمنان با خوراک‌دهی هدفمند شبکه‌های اجتماعی خانواده‌ها و تغییر سبک زندگی را مورد هجمه قرار داده که به‌واسطه برخی از این شبکه‌ها قبح ارتباطات و رابطه‌های غیر اخلاقی را در جامعه شاهد هستیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی با اشاره به این‌که امروز بخش زیادی از مراجعه به مشاوران مدارس گشت‌زنی دانش‌آموزان در شبکه‌های اجتماعی و تلفن هوشمند است، افزود: بر اساس آمار طی سه سال اخیر شبکه‌های اجتماعی 500 میلیون کاربر جذب کرده اما تلویزیون در طی 70 سال توانسته 200 میلیون مخاطب را به دست آورد بنابر این ارزش و جایگاه فضای مجازی برای ما مشخص است.

محبی با بیان این‌که فضای مجازی در گام نخست خانواده را از حالت گسترده به هسته‌ای تبدیل کرده است، گفت: این امر موجب شکل‌گیری ارتباط‌های افراطی در خارج از خانواده شده و تهدید جدی است که باید آسیب‌شناسی شود.

وی با تأکید بر ضرورت افزایش سواد رسانه در فضای مجازی، گفت: در این راستا باید شبکه‌های اجتماعی آسیب‌شناسی و به‌درستی هدایت شوند تا از ورود آسیب‌های فضای مجازی به خانواده‌ها جلوگیری کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی ادامه داد: نباید در مقابل این پدیده نوظهور تسلیم شد و صورت مسأله را پاک کرد باید با همت و تلاش افراد صاحب‌نظر با تهدیدات آن مقابله کنیم.

محبی خاطرنشان کرد: قبل از ورود شبکه‌های مجازی فرهنگ استفاده از آن پیاده‌سازی نشده و این جشنواره جوان، مقاومت و فضای مجازی از همین‌رو تا شبکه‌ی ملی فرهنگ را تقویت کنیم و شبکه‌ای برای جوانان این مرز و بوم تبیین و ایجاد شود که برگرفته از فرهنگ اصیل ایران اسلامی باشد.

تهدیدات فضای مجازی را جدی بگیریم

«محمد ضیائیان»، رئیس اداره‌ی تشخیص و پیشگیری پلیس «فتا»ی خراسان‌جنوبی نیز در این جلسه با اشاره به این‌که فضای مجازی ابزاری مفید است، گفت: اما بسیاری از افراد به‌علت عدم شناخت و آشنایی از این فضا آسیب می‌بینند، و باید با آگاهی از بایدها و نبایدهای و تهدیدات فضای مجازی استفاده مناسبی از آن داشته باشیم.

وی با بیان این‌که کاربران اینترنت در ایران از سال 2010 میلادی با 3 میلیون کاربر به 45 میلیون نفر در سال 2013 رسیده که این آمار روز به روز در حال افزایش است، افزود: هم‌اکنون در زمینه‌ی فضای مجازی شکاف علمی میان والدین و فرزندان وجود دارد و بسیاری از والدین آشنایی با این فضا ندارند و نمی‌توانند مانند فضای واقعی فرزندان خود را هدایت و راهنمایی کنند بنابراین فرزندان از این موضوع سوءاستفاده می‌کنند.

رئیس اداره‌ی تشخیص و پیشگیری پلیس فتای خراسان‌جنوبی، ادامه داد: متأسفانه بسیاری از والدین چون معتقدند این فضا واقعی نیست، تهدیدات آن را نادیده می‌گیرند و هیچ کنترلی روی فرزندان خود ندارند و از توانایی آنان در فضای مجازی بی‌خبر هستند.

ضیائیان با اشاره به این‌که متولی امنیت در فضای مجازی هستیم، تصریح کرد: پلیس فتا برای افزایش آگاهی خانواده‌ها پیشگیری اجتماعی را در نظر گرفته است.

وی گفت: والدین و سازمان‌ها باید اطلاعات و سواد خود در خصوص فضای مجازی را افزایش دهند، چون خطرات این فضا بسیار بیشتر از فضای واقعی است.

رئیس اداره‌ی تشخیص و پیشگیری پلیس فتای خراسان‌جنوبی، فرامرزی بودن و جذابیت را از ویژگی‌های فضای مجازی دانست و یادآور شد: در فضای مجازی اطلاعات در کمترین زمان ممکن قابل دسترسی هستند اما عدم امنیت و هویت نامشخص و جعل صفحات بانکی و کلاهبرداری‌های مالی و جرائم خلاف عفت از معضلات فضای مجازی است.

براساس این گزارش، آئین اختتامیه نخستین جشنواره جوان، مقاومت و فضای مجازی در خراسان‌جنوبی با حضور مدیر شبکه ملی فرهنگ و جمعی از فعالان فضای مجازی، در سه بخش وبلاگ، وب سایت و شبکه‌های اجتماعی برگزار شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.