یک کارشناس اقتصادی گفت: در یک سال گذشته، بهترین و موثرترین اقدامی که دولت یازدهم برای اقتصاد انجام داده تدوین برنامه خروج از رکود اقتصادی است که هم جای تشکر دارد و هم مورد اقبال کارشناسان قرار گرفته است.

برنامه خروج از رکود مهم ترین اقدام دولت برای بهبود اقتصاد است

به گزارش قدس آنلاین مهدی پازوکی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، با بیان آنکه مشکلات اقتصادی بدون برنامه ریزی و صرفا با گذشت زمان حل نمی شوند، اظهار داشت: مساله مهم در برنامه خروج از رکود این است که 10 درصد اجرای این برنامه مربوط به وزارت امور اقتصادی و دارایی، 20 درصد وظیفه بانک مرکزی و 70 درصد دیگر مربوط به سازمان مدیریت و معاونت برنامه ریزی است که تاکنون احیا نشده است.


وی ادامه داد: باید سازمان مدیریت و معاونت برنامه ریزی احیا شود که متاسفانه تعلل در این زمینه به نفع اقتصاد نیست، هرچند شورای عالی اداری احیای این سازمان را تصویب کرده اما هنوز اتفاقی نیفتاده و این سازمان احیا نشده است.

پازوکی اضافه کرد: اگرچه اکنون زمان تنظیم و تدوین بودجه است اما بهترین زمان احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز هست لذا اگر این سازمان به صورت واقعی احیا نشود و از نیروهای کارآمد اقتصادی در این بخش استفاده نشود قطعا رسیدن به اهداف راهبری برنامه های دولت مشکل است. بنابراین برای راهبری اهداف برنامه های خروج از رکود، باید سازمان مدیریت و معاونت برنامه ریزی احیا شود.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: کاهش نرخ ارز که با کاهش انتظارات تورمی جامعه همراه بود مدیون سیاست خارجی خردمندانه دولت یازدهم است. 

پازوکی گفت: احمدی نژاد انتظارات تورمی را به شدت افزایش داد که خوشبختانه با آمدن دولت یازدهم و تدوین سیاست های مناسب، بخصوص سیاست خارجی این انتظارات کاهش یافت.

وی ادامه داد: سیاست خارجی دولت یازدهم بسیار قابل دفاع است چرا که با انتخاب یک دیپلمات برجسته سیاست خارجی را فعال کرد و این دیپلمات برجسته با تیم خود توانست در انجام امور مربوطه بسیار موفق عمل کند.

این اقتصاددان با بیان آنکه اقتصاد هنوز نیاز به کار کارشناسی دارد و دولت باید در این زمینه تلاش بیشتری صورت دهد، تصریح کرد: برای بهبود اقتصاد همزمان با کاهش قیمت نفت، باید پایه مالیاتی افزایش پیدا کند و جلوی معافیت های مالیاتی و فرار نهادها از دادن مالیات هم گرفته شود که همه اینها به عهده سازمان های مدیریت برنامه و مالیاتی است.

وی با تاکید بر اینکه افزایش نرخ مالیات بر رکود اقتصای موثر است، اضافه کرد: باید سیستم مالیاتی را کمک کرد در عین حال که نباید نرخ مالیات افزایش پیدا کند، بنابراین برای بهبود اقتصاد باید این سیستم را سامان دهی و از اطلاعات و تکنولوژی نوین استفاده کرد و روش های سنتی را کنار گذاشت.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: اقتصاد بی رحم است، در اقتصاد باید با مشکلات برخورد علمی کرد که اگر دولت با مشکلات اقتصادی برخورد علمی کند در چارچوب علم اقتصاد دولت یازدهم موفق ترین دولت سال های اخیر خواهد بود ولی اگر به همان روش قبل عمل کند در بلندمدت دچار مشکل خواهیم شد.

وی اظهار داشت: متاسفانه برخی از مدیران میانی اقتصاد کنونی ما همان مدیران دولت قبل هستند که این امر سبب نابودی اقتصاد کشور شد به عبارتی تفکر احمدی نژادی در مدیریت میانی دولت یازدهم هنوز هم وجود دارد که باید برچیده شود و این مدیران کنار بروند.

پازوکی ادامه داد: همانطور که گفتیم بخشی از کاهش نرخ تورم و تورم انتظاری مدیون سیاست خارجی خردمندانه دولت یازدهم است بنابراین باید در حوزه اقتصاد هم مدیرانی که برای اقتصاد مثمرثمر نیستند از بدنه دولت خارج شده و به جای آنها مدیران کارآمد و فهیم اقتصادی مشغول به کار شوند. 

پازوکی گفت: اینکه دولت گهگاهی در تلویزیون به مردم گزارش می دهد و صادقانه با مردم حرف می زند، جای تشکر دارد ولی در حوزه اقتصادی هنوز دولت نمره خوبی ندارد و باید تلاش بیشتری از خود انجام دهد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.