سرانجام پس از گمانه‌زنی‌های متعدد و با این استدلال که طی سه سال گذشته قیمت نان ثابت بوده و در این مدت هزینه تولید و فرآوری افزایش داشته، قیمت نان 30 درصد افزایش یافت.

افزایش قیمت نان، این‌بار به چه بهانه‌ای؟

از همان ابتدا نکته‌ای که بر آن تاکید می‌شد حفظ کیفیت نان همگام با افزایش قیمت آن بود، اگر چه افزایش قیمت نان در ابتدا با نارضایتی مردم و واکنش رسانه‌ها روبه‌رو شد اما رفته رفته و پس از وعده افزایش قیمت به شرط ارتقای کیفیت، نارضایتی‌ها کاهش یافت و مردم دل خوش به خوردن نان با کیفیت اما گران شدند.

به گزارش ایسنا،از همان بدو افزایش قیمت نان بازرسی تیم‌های نظارتی ذیربط آغاز شد و جالب اینکه با وجود همه تاکیدات در خصوص حفظ کیفیت نان در همان هفته اول 450 نانوایی متخلف در استان شناسایی شدند و معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی از ادامه بازرسی‌ها خبر داد.

اما داستان افزایش قیمت نان در مقابل ایجاد نشدن تغییر خاصی در کیفیت به همین جا ختم نشد و معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی 16 بهمن از آزادپزی 20 درصد از نانوایی‌های استان همزمان با کل کشور خبر داد و این امر دوباره زنگ افزایش قیمت قوت غالب مردم را به صدا درآورد.

در جریان این افزایش آنچه جالب‌تر از همه می‌نمود عدم تعیین قیمت و یا حداقل سقف قیمتی برای این 20 درصد نانوایی آزاد پز بود.

یارانه نان به تدریج حذف می‌شود

علی غفوری‌مقدم، معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای منطقه خراسان، با بیان اینکه براساس مصوبات کارگروه گندم و آرد، 20 درصد از نانوایی‌ها باید آزادپز شوند، اظهار کرد: در مشهد تعداد محدودی از نانوایی‌ها اینکار را شروع کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود در اسفندماه به 20 درصد نانوایی‌ها برسد و به تدریج یارانه نان حذف شده و نانوایی‌ها آزادپز شوند.

وی، افزایش کیفیت نان، تشخیص کارگروه تخصصی و یا داشتن تجربه قبلی در آزادپزی را شرط فعلی آزادپز شدن نانوایی‌ها دانست و افزود: هدف از آزادپزی ارتقای کیفیت نان است چرا که وقتی مردم پول بیشتری بابت نان بدهند انتظار کیفیت بالاتری نیز دارند و این باعث رقابتی شدن فضای نانوایی‌ها برای افزایش کیفیت محصولات می‌شود.

غفوری مقدم با بیان اینکه نرخ‌گذاری واحدهای آزادپز خارج از مسئولیت اتحادیه نانوایان است، گفت: نانوایی‌های آزادپز براساس قیمت تمام شده برای نان، آرد خریداری شده از کارخانه‌ها با کیفیت متنوع و افزودنی‌های مختلف بر روی نان تولیدی خود قیمت می‌گذارند.

وی، قیمت تصویب شده نانوایی‌های آزادپز را تحت ضوابط سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده دانست و افزود: اگر به دنبال ارتقای کیفیت نان هستیم باید به مسئله آزادسازی قیمت نان اهمیت بیشتری بدهیم اما این آزادگذاری به معنای وجود تفاوت فاحش قیمت بین نانوایی‌ها نیست.

معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به اینکه نانوایی‌های آزادپز ظرفیت معینی دارند، اظهار کرد: در وضعیت فعلی تشویق واحدها به آزادپزی مطرح است اما طبق مصوبه دولت فقط 20 درصد از نانوایی‌ها باید آزادپز شوند و اگر مردم استقبال کنند احتمال افزایش این درصد وجود دارد.

نباید کیفیت نان یارانه‌ای با آزاد تفاوت داشته باشد!

وی، نصب اعلامیه‌ا‌ی مبنی بر آزادپز شدن واحد صنفی در معرض دید مشتریان را را لازم برشمرد و گفت: در بحث نظارت، تفاوتی بین نانوایی‌های آزادپز با نانوایی‌های یارانه‌ای وجود ندارد و هردو از نظر کیفیت و مسائل بهداشتی کنترل می‌شوند تنها تفاوت بین این دو نوع نانوایی در قیمت آنها است.

غفوری مقدم بیان کرد: آزادسازی قیمت نان در 20 درصد نانوایی‌ها در حالی با استدلال افزایش کیفیت همراه است که از نظر معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نباید بین کیفیت نان در این دو دسته نانوایی تفاوتی وجود داشته باشد.

وی در حالی از تشویق نانوایی‌ها به آزادپزی خبر می‌دهد که این سوال بزرگ همچنان بدون جواب باقی می‌ماند که آیا پس از آزادسازی کامل قیمت نان، یارانه‌ای به این منظور در اختیار مردم قرار خواهد گرفت یا اینکه قرار است نان هم به غذاهای اعیانی بپیوندد؟

علی باخرد، رئیس اداره بازرسی و نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای منطقه خراسان، با بیان اینکه طرح آزاد پزی 20درصد نانوایی‌ها با هدف ایجاد رقابت برای افزایش کیفیت نان اجرا می‌شود، اظهار کرد: این نانوایی‌ها آرد را به قیمت آزاد خریداری می‌کنند، در نتیجه افزایش قیمت را در پی دارند.

وی اشاره به اینکه نان یارانه‌ای با قیمت پایین‌تری توزیع می‌شود، ادامه داد: البته قیمت پایین و یارانه‌ای بودن نان دلیلی بر کاهش کیفیت آن نیست، اگر نانوایی نمی‌تواند کیفیت نان خود را افزایش دهد، بهتر است نانوایی را تعطیل کند.

آزادسازی قیمت نان در حالی مطرح است که از افزایش 30 درصدی قیمت نان یارانه‌ای زیاد نمی‌گذرد و این افزایش قیمت چندباره در 6 ماهه دوم سال کمی جیب مردم را می‌آزارد و دیگر اینکه با وجود تاکید بسیار بر لزوم حفظ کیفیت نان پس از افزایش 30 درصدی، این افزایش کیفیت آنچنان که باید مشهود نبود.

آزادسازی قیمت نان در حالی مطرح می‌شود که سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت دقیقا در این خصوص مشخص نیست؟

آیا قرار است دولت پس از آزادسازی قیمت نان، یارانه آن را به مردم پرداخت کند؟ پس از اجرای کامل آزادسازی قیمت نان، آیا کیفیت آن بهبود می‌یابد یا دوباره خیلی آرام از این لزوم چشم‌پوشی خواهد شد؟

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.