قدس انلاین-سیدحبیب قاآنی:با نزدیک شدن به ایام اخر سال تحصیلی موضوع پیک های نوروزی دانش اموزان چالشی جدی برای والدین محسوب می شود بویژه که مشخص نیست بالاخره این پیکها اجباری است یا اختیاری!؟

بلاتکلیفی والدین ودانش آموزان باتکلیف نوروزی/جایگزنی تکلیف اجباری بجای پیک نوروزی

به گزارش قدس انلاین درسالهای اخیر چندین برنامه از سوی اموزش وپرورش درباره پیگ های نوروزی اعمال شد که هرسال با تغییراتی مواجه گردید برخی می‌گویند پیک‌های نوروزی استرس‌زاست و بعضی‌ها معتقدند تکلیف مدرسه از پیک بهتر نیست و هیچ جذابیتی برای دانش‌آموزان ندارد. حالا آموزش‌و‌پرورش دست مدارس را تا حدودی باز گذاشته است که هر تکلیفی می‌خواهند به دانش‌آموزان مدرسه‌شان بدهند.سال 91 آخرین سالی بود که پیک نوروزی به صورت اجباری توزیع شد و از آن سال به بعد بحث توزیع اختیاری پیک نوروزی به میان آمد و حالا برای سومین سال متوالی پیک نوروزی به صورت غیرمتمرکز توزیع خواهد شد.

*عدم تمرکز دراموزش وپرورش

چندی پیش درهمین باره وزیر آموزش و پرورش درباره توزیع پیک نوروزی دانش آموزان گفت: امسال پیک نوروزی به صورت متمرکز توزیع نخواهد شد.علی اصغر فانی گفت: امسال پیک نوروزی به صورت متمرکز توزیع نخواهد شد و سیاست ما عدم تمرکز است و امر تکالیف نوروزی به معلمان و مدارس واگذار می شود، ممکن است یک معلم ابتدایی برای دانش آموزانش تکلیف تعیین کند و یا در مدرسه معلمان با همکاری یکدیگر پیک نوروزی را آماده کنند. وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد:‌ به موضوع پیک نوروزی به عنوان حرکت متمرکز ورود نمی کنیم.

*امسال پیک نوروزی نداریم

همین امر باعث شد که مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران خبر ازحذف پیک نوروزی درپایتخت را بدهد. اسفندیار چهاربند با بیان اینکه چیزی به نام پیک نوروزی به روال سابق نداریم و امسال معلمان خودشان تکالیف عید نوروز را برای دانش آموزان معین می‌کنند.وی درباره تکلیف دانش آموزان در ایام نوروز اظهار کرد: چیزی به نام پیک نوروزی به روال سابق نداریم.وی افزود: هر معلمی مسئول تکالیف نوروزی دانش آموزان خودش است و با شناختی که از دانش آموزان خود دارد تکالیفی را برای آنها مشخص می کند.

* کتاب قصه جایگزین پیک نوروزی

از سوی دیگرمدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: دانش‌آموزان کرمانشاهی در تعطیلات نوروز ۹۴ به جای پیک نوروزی کتاب قصه دریافت می‌کنند. سلیمان محبی اظهار داشت: امسال به منظور ارتقاء خلاقیت و ترویج فرهنگ کتاب خوانی میان دانش‌آموزان پایه اول تا ششم ابتدایی استان کرمانشاه و استفاده بهینه از تعطیلات، به جای پیک نوروزی از کتاب قصه استفاده می‌شود.مدیر آموزش و پرورش استان کرمانشاه با اشاره به اینکه به دانش‌آموزان هر پایه ابتدایی کتاب‌های قصه با موضوع یکسان واگذار می‌شود، افزود: پایه اول ابتدایی کتاب قصه با عنوان «بچه‌های زمین»، پایه دوم کتابی با عنوان «مهمانی عمه خانم» و پایه سوم کتاب «خواب رویایی» را دریافت می‌کنند.محبی با بیان اینکه دانش‌آموزان پایه چهارم در تعطیلات نوروز کتاب قصه «آریا و برزن» را مطالعه کنند، گفت: کتاب‌های قصه با عناوین «آفتاب مهربانی» و «قصه‌های بهنود» به ترتیب در اختیار دانش‌آموزان پایه پنجم و ششم ابتدایی قرار می‌گیرد.

*پیک نوروزی، بهتر از تکلیف

بهرحال چالش جدی بودن ونبودن پیک باعث ابراز نقطه نظرات مختلف درباره ان شده است به گونه ایی که محمدرضا نیک‌نژاد، کارشناس آموزش و پرورش در همین باره اظهار کرد: پیک نوروزی به دلیل اینکه مطالب جذابی مانند نقاشی، تست هوش، جدول و... دارد خیلی بهتر و کم‌ضررتر از تکالیف نوروزی است. وی افزود: تکلیفی که بخواهد تعطیلات نوروز را برای دانش‌آموزان سخت و آنها را اذیت کند، اصلا نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای پیک نوروزی باشد. البته دانش‌آموزان باید در زمان تعطیلات، حتی تعطیلات تابستان با مدرسه در ارتباط باشند تا از فضای آموزشی خارج نشوند، اما این ارتباط نباید به صورتی باشد که تداعی‌کننده کلاس درس و آموزش‌های جدی باشد.این کارشناس اموزشی تصریح کرد:آموزش در مدارس کشور ما به اندازه کافی کسل‌کننده است، بنابراین  نباید این کسالت را به ایام تعطیلی دانش‌آموزان برد بلکه باید فضای آموزشی را که همراه با سرگرمی است، برای دانش‌آموزان فراهم کرد و پیک نوروزی به دلیل اینکه نقاشی و مسائل سرگرم‌کننده داشت خیلی بهتر از تکالیف است. باید تا جایی که می‌توانیم آموزش را دلچسب کنیم، نه اینکه دانش‌آموزان را از مدرسه فراری دهیم.نیک‌نژاد می‌افزاید: به نظر من بودن پیک نوروزی خیلی بهتر از نبودن آن است، زیرا همه از عدالت آموزش بهره می‌برند و به‌طور یکسان در ایام نوروز تکلیف انجام می‌دهند.

*پیک های استرس زا در ایام نوروز

اما عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، ضعف پیک های نوروزی را ایجاد استرس و اضطراب در دانش آموزان عنوان کرد و گفت: ایراد این پیک ها ایجاد استرس و اضطرابی است که بر دانش آموز و خانواده آنها وارد می کند.  علیرضا منظری توکلی  با تاکید بر اینکه پیک های نوروزی نباید به عنوان یک منبع استرس برای دانش آموزان باشد، تصریح کرد: یکی از منابع مهم  استرس گذشت زمان و انجام ندادن کارهای ناتمام است لذا خانواده ها می توانند با برنامه ریزی درست برای تفریح و تکالیف دانش آموزان در ایام تعطیلات، تاثیر مثبتی بر یادگیری و تکرار مطالب دانش آموزان ایجاد کنند.نماینده مردم بافت در مجلس شورای اسلامی با بیان راهکارهای مهم برای جذاب و بهتر شدن پیک های نوروزی برای دانش آموزان، گفت: لازم است محتوای پیک ها برای دانش آموزان جذاب و مفید باشد تا انگیزه حل کردن این تکالیف را در دانش آموزان افزایش دهد همچنین با تهیه پیک ها توسط افراد متخصص و تحقیق پیرامون آثار مثبت و منفی آنها برای دانش آموزان می تواند حائز اهمیت باشد.این نماینده مردم در مجلس نهم، درج پرسشنامه برای ارزیابی میزان رضایتمندی دانش آموزان و والدین آنها را در پیک ها مهم عنوان کرد و گفت: بهتر است برای ارزیابی رضایتمندی خانواده و دانش آموزان در انتهای پیک ها  پرسشنامه ای طراحی و  تهیه شود که منبع تحقیقاتی روشن و محکمی برای کارشناسان و مسئولان آموزش و پرورش باشد.منظری توکلی برنامه ریزی برای آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان را ضروری دانست و بیان کرد: والدین با آموزش درست مهارت های زندگی به فرزندان، آنها را در مواجه با مشکلات آینده، بیمه خواهند کرد.وی ادامه داد: علاوه بر خوشی ها دانش آموزان باید توان مقابله با سختی و مشکلات را نیز بیاموزند لذا لازم است این مهم از طرف خانواده و مسئولان آموزش و پرورش به دانش آموزان انتقال و آموزش داده شود.نماینده مردم بافت در مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه تکرار در یادگیری نباید برای افراد خسته کننده باشد، گفت: یکی از فنون یادگیری برای دانش آموزان تکرار و تمرین است بنابراین بهتر است این مهم در فواصل مختلف باشد که برای دانش آموز خسته کننده نباشد.عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با اشاره به اظهار نظر برخی کارشناسان مبنی بر اینکه در تهیه پیک ها نظارت درستی صورت نمی گیرد، بیان کرد: نظر این کارشناسان قابل تحقیق و بررسی است البته بهتر است آموزش و پرورش در تهیه این پیک ها از افراد کارشناس و کاردان استفاده کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.