گروه اقتصادی/   فرزانه غلامی - مجلسی‌ها و اقتصاددانان بخشنامه دولت مبنی بر افزایش ۲۵ تا ۳۵ درصدی فوق‌العاده شغل کارمندان ستادی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی در سال آینده را تبعیض‌آمیز توصیف کردند.

افزایش تبعیض‌آمیز حقوق کارمندان غیرقانونی و تصرف در بیت‌المال است

در شرایطی که مطابق مصوبه هیأت وزیران و اظهارات سخنگوی دولت افزایش 14 تا 15 درصدی (مطابق نرخ تورم) حقوق کارمندان در سال آینده محتمل است، بخشنامه معاون اول برای افزایش 25 تا 35 درصدی فوق العاده شغل کارمندان ستادی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی واکنشهای منفی زیادی در پی داشته، زیرا این بخشنامه در مغایرت کامل با قانون مدیریت خدمات کشوری است. بر اساس ماده 50 قانون برنامه پنجم توسعه، افزایش حقوق کارمندان همه ساله باید متناسب با سقف اعتبارات مصوب بودجه باشد و قانون مدیریت خدمات کشوری هم این افزایش سالانه را متناسب با نرخ تورم سال جاری تکلیف کرده است.

صاحبنظران با استناد به این تکالیف قانونی عقیده دارند، دولت باید نرخ افزایش حقوق را برای سال آینده مطابق نرخ تورم سال جاری (بالای 20 درصد) در نظر بگیرد، نه اینکه از یک سو مطابق سیاستهای کنترل تورمی که برای سال آینده مدنظر دارد، از افزایش کمتر از 15 درصد دفاع کند و از دیگر سو با بخشنامه ای تبعیض آمیز موجبات افزایش ناعادلانه حقوق برخی کارمندان «نورچشمی» را فراهم آورد.

به گفته عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، باید در افزایش حقوق کارمندان دولت هماهنگی وجود داشته باشد. محمد‌رضا پورابراهيمي می‌گوید: در حال حاضر به جای اجرای قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان، در عمل نظام ناهماهنگ پرداخت عملیاتی شده است. وی ادامه می‌دهد: این یک تبعیض آشکار و نارواست که در سال آينده حقوق برخي كاركنان دولت با افزايش 35درصدي روبه‌رو و حقوق بخشی ديگر تنها 15درصد رشد كند.

پورابراهیمی با تأکید بر اینکه باید به چنین تبعیضی رسیدگی شود، می‌گوید: هنوز موضوع بررسي بودجه در مجلس پايان نيافته، بنابراين مطرح شدن موضوع افزايش حقوق برخي كاركنان نهاد‌ها مغاير با قانون بودجه است، ضمن اینکه استناد به اخباري مانند وجود تبعيض در افزايش حقوق كاركنان دستگاه‌ها قابل‌قبول نيست.

پیش از موضع گیری پور ابراهیمی، یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم نسبت به بخشنامه تبعیض آمیز دولت انتقاد کرد و بر غیرقانونی بودن آن صحه گذاشت. جبار کوچکی‌نژاد این اقدام را دخل و تصرف در بیت‌المال توصیف و اضافه می‌کند: طبق قانون خدمات کشوری پرداخت هرگونه وجه خارج از چارچوب این قانون ممنوع و دخل و تصرف در بیت‌المال است.

به گفته وی، بخشنامه دولت مبنی بر اختصاص ۳۵ درصدی فوق‌العاده شغل به دستگاه‌های ستادی وزارتخانه‌ها در این فصل از سال امری غیرمعمول و مصداق باندبازی و گروه‌بازی است.

کوچکی نژاد خاطر نشان می‌کند: دستگاه‌‌های ستادی در پایتخت یا برخی مراکز استانها مستقر است و دستگاه‌های صف در روستاها و شهرهای کوچک؛ کارمندان پایتخت یا مراکز استانها درآمد بیشتری دارند و پاداش و اضافه‌کار دریافت می‌کنند، اما کارمندان روستاها و شهرهای کوچک از آن محرومند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می‌گوید: ستادهای وزارتخانه‌ها به دولت نزدیک و در پایتخت مستقرند و  این تبعیض آشکاری است و مجلس نباید اجازه دهد.

یک کارشناس مسایل اقتصادی نیز با بیان اینکه دولت همواره کارهای ستادی را بااهمیت تر می‌داند، به خبرنگار ما می‌گوید: این اهمیت دادن ناشی از این است که معمولاً تصمیم‌گیری‌های تمام کشور با همین نیروهای ستادی است.

دکتر عباسعلی نورا بخشنامه دولت را نوعی رانت برای نظام ستادی کشور می‌داند و ادامه می‌دهد: این افزایش یک حق برای کل نظام کارمندی کشور است؛ زیرا تحقیقات و مطالعات نشان داده، ریشه تمام مفاسد اقتصادی در نظام مدیریت کشور است و اگر این نظام اصلاح شود، مفاسد هم از میان می‌رود.عضو سابق کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس عقیده دارد اگر نظام اداری به استغنای درآمدی نرسد، به خاطر تضعیف روزافزون قدرت خرید مردم در مقابل تورم شاهد تشدید مفاسد اقتصادی خواهیم بود.  نورا می‌گوید: مردم در سالهای اخیر تورم بالای 40 درصد را تجربه کردند، اما افزایش حقوق 20 درصدی داشتند که این امر امکان داشتن یک زندگی استاندارد و رفع نیازهای مرتبط با بهداشت، مسکن و آموزش را ندارند.

این اقتصاددان بر این باور است که کارمندان اغلب قادر نیستند با 8 ساعت کار در روز حداقل امکانات رفاهی را برای خانواده تامین کنند و از خط فقر دور شوند.

نورا ادامه می‌دهد: آشفتگی بازار کار و دو یا سه شغله بودن بسیاری از کارمندان، بیانگر ناتوانی مالی آنان در سالهای اخیر است و با توجه به واقعیتهای زندگی مردم ضروری است دولت به طور متوسط افزایش 25 درصدی حقوق را (مطابق تورم امسال) برای تمام کارمندان ستادی و غیرستادی اعمال کند.

وی در پاسخ به این دیدگاه که افزایش حقوق خود منشأ رشد تورم در هر سال است، می‌گوید: این یک واقعیت است، اما باید ریشه اش را در ناپایداری و بی ثباتی مؤلفه های اقتصاد کشور دید و نه در افزایش حقوق کارمندان.

 به اعتقاد این کارشناس، نباید مؤلفه‌های تأثیرگذار اقتصاد را رها کرد و به بهانه کنترل تورم به معیشت حقوق بگیران فشار وارد آورد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • همکار IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    جناب اقتصاددانان عزیز و همکار گرامی سرکار خانم غلامی؛ ما خبرنگاران موظف هستیم هم از لحاظ اخلاقی، هم از لحاظ صنفی و هم از لحاظ شرعی مشکلات جامعه را بیان کنیم و بگوییم چرا که وظیفه ذاتی ماست! اما آیا کسی تا بحال به وضعیت معیشتی خبرنگاران خصوصاً افرادی که در شهرستان ها ورود کرده تا ببیند در چه وضعی و چه تایم کاری و با چه حجمه هایی کار می کنند اگر بر دولت نقد کنی عامل دشمن و ایادی استکبار می شوی و اگر ننویسی از سوی مردم به عامل دولت و جیره بگیر آقایان متهم می شوی حال ما مانده ایم این نوای بی نوایی که باید صدای مردم و دیگران به گوش مسئولان برسانیم اما صدای دل ما به گوش هیچ کسی نرسیده و نمی رسد!!! از قدیم هم گفته اند که گیوه ساز پاش برهنس
  • سالار IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    1 2
    با سلام..خواهشا یه کم هم در مورد حقوق فرهنگیان هم بحث کنید..حقوق یه کارمند شرکت نفت در حدود 15 میلیونه اما حقوق یه معلم با 25 سال سابقه و مدرک ازشد 1.6 میلیون ...این معناش چیه؟
  • رضا IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
    2 0
    سلام در جواب آقا سالار. بی انصاف حقوق کارمند نفت 15 میلیونه؟ نفت فقط در مناطق عملیاتی حقوق بالا میده برادر. اونم اگه طاقت داری بسم اله بیا جابجا کنیم. شما 7 ماه در سال هفته ای 24 ساعت کار می کنیید! یادتون باشه
  • حسين IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    1 0
    به نظر من كه كارمند حداقل بگير دولت هستم (شركت پست جمهوري اسلامي) همه ي ما كارمندان مظلوم كه مورد ظلم و تبعيض قرار گرفته ايم بايد علاوه بر ايجاد سايت كارمندان حداقل بيگر جهت رساند اعتراض خود به گوش مسئولين ناشنوا(كر) هر هفته مقابل مجلس و پاستور تحصن نمايم و تا استيفاي حقوق تضييع شده خود كه اين روزها اجحاف و تبعيض در حقوق حداقل بگير ها با دستور معاونين رئيس جمهور بويژه نوبخت وارد مرحله جديدي شده است دست بر دار نباشم ضمنا خواستار عزل افراد نظير نوبخت شويم چراكه بنيان ظلم و تبعيض و اجحاف در حق افراد ضعيف و بي تريبون را اين افراد بي انصاف گذاشته اند
  • كارمند مظلوم و طرفدار عدالت IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    1 0
    خداوند لنعت كند پدر و مادر و خود افرادي كه باعث تبعيض و بر هم خوردن عدالت مي شوند % %%%%% چرا در حكومت اسلامي نبايد عدالت برقرار باشد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • كارمند IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    1 0
    چرا عدالت در دولت تدبير و اميد و دولت اعتدال اينقدر مظلوم مانده جناب آقاي كليد و شاه كليد شما هميشه از خورده شدن بيت المال توسط يك سري افراد خاص و يژه حرف مي زديد پس چرا خود شما كارمندان رابه دو دسته ويژه و غير ويژه يا كارمند و كارمند تر تقسيم كرده ايد جناب حسن كليد چرا پرداخت تبعيض آميز از بيت المال جناب شاه كليد چرا احكام كارمندان دولت با هم فرق مي كند آقاي شاه كليد ظلم و تبعيض بس است
  • كارمند مورد تبعيض و اجحاف IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    1 0
    چرا ديوان عدالت در مورد بي عدالتي در احكام حقوقي (ريالي) و ميزان دريافتي و وام هاي بسيار زياد و با نرخ سود پايين برخي دستگاههاي دولتي ورود نمي كند . آيا فلسفه ايجاد ديوان عدالت اداري رفع ظلم و تبعيض در دستگاههايي اداري حكومت اسلامي نبوده پس چرا به اين تكليف ذاتي خود عمل نمي كند چرا دو كارمند با يك مدرك تحصيلي بايد از حقوق و مزايا نابرابرو با اختلاف فاحش برخوردار باشند و يكي گنج و يكي رنج باشد . رياست محترم ديوان عدالت چرا با عوامل ايجاد تبعيض نظير نوبخت برخورد نمي كند تا كي بايد شاهد افزايش تبعيض هاي ناروا در حكومت اسلامي باشيم