مطالعات محققان دانشکده پزشکی جان هاپکینز در بالتیمور آمریکا نشان می دهد که شوینده های شیمیایی سبب بروز آسم و حساسیت می شوند.

محققان: پاک کننده های طبیعی جایگزین شوینده های شیمیایی و سمی شود

 گروه اخبار علمی ایرنا با توجه به شروع موسوم سنت دیرینه خانه تکانی در آستانه سال نو شمسی تازه ترین تحقیقات مرتبط در این زمینه را با رویکرد اطلاع رسانی در جهت حفظ سلامتی فرد و محیط زیست به صورت سلسله گزارشهای خبری در اختیار مخاطبان قرار می دهد.

به گزارش ایرنا از ساینس، پژوهش های این دانشکده پزشکی حاکی است پودرهای شوینده و اکثر مواد پاک کننده، حاوی مواد شیمیایی مضری هستند که از طریق پوست بدن جذب می شوند. ایپن ترکیبات آلی فرار VOC نام دارند. علاوه بر این، برخی از این مواد آلی در هوا به صورت معلق وجود دارند و همراه با هوای دم وارد سیستم تنفسی می شوند، بنابراین متخصصان راهکارهایی را ارایه داده اند که به خانواده ها کمک می کند تا با استفاده از مواد طبیعی، منزل را نظافت کنند.

برخی توصیه های پزشکان محقق این دانشکده در قالب دستورالعمل های بهداشتی و طبیعی انواع پاکسازی به شرح ذیل است.

*** جوش شیرین

جوش شیرین خاصیت پاک کنندگی فوق العاده ای دارد. می توان از مخلوط جوش شیرین با آب ولرم برای پاک کردن گاز، یخچال، دیوارها و کف خانه استفاده کرد. این ترکیب علاوه بر براق و تمیز کردن سطوح، خاصیت ضدعفونی نیز دارد.

**** ساخت یک ترکیب معجزه آسا برای پاکیزگی

می توان از باقیمانده صابون های استفاده شده، به همراه مقدار کمی نمک، جوش شیرین و بوراکس، به ترکیبی دست یافت که قدرت تمیزکنندگی آن بیشتر شبیه معجزه است. این ترکیب به راحتی تمام لکه ها را از بین می برد.

**** استفاده از بورراکس به جای سفیدکننده

بهتر است برای لکه بری از بوراکس استفاده شود. بوراکس یک ماده معدنی دوستدار محیط زیست است که از بورات سدیم تولید می شود.

**** ترکیب پوست مرکبات و سرکه

در یک شیشه مقداری سرکه سفید و پوست مرکبات بریزید و این مخلوط را حدود دو هفته نگه دارید؛ سپس از این مخلوط برای برق انداختن و تمیز کردن دیوار و پنجره ها استفاده کنید.

**** استفاده از سرکه به جای مایع نرم کننده لباس

سرکه سفید یک مایع لکه گیر با خاصیت پاک کنندگی فوق العاده است که باعث نرم شدن لباس ها نیز می شود.


**** استفاده از دستمال های میکروفایبر

دستمال های میکروفایبر که در مارک های مختلف در بازار وجود دارند، یکی از مهمترین روش های نظافت هستند. می توان این پارچه های ضد باکتری و ضد میکروب را با مقدار کمی آب، برای پاک کردن تمام سطوح استفاده کرد. در صورت استفاده از این پارچه ها، دیگر نیازی به مواد شوینده نیست.


**** استفاده از سرکه برای ضدعونی کردن ماشین ظرفشویی

برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی، در یک ظرف پیرکس حدود دو پیمانه سرکه سفید بریزید و آن را درون طبقه بالای ماشین قرار دهید. سپس ماشین را در بالاترین دمای آب آن روشن کنید. توجه کنید که نباید هیچ ظرف دیگری درون ماشین باشد. این کار باعث ضدعفونی شدن ماشین و برطرف شدن بوی آن می شود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.