یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت:‌ داعش تلاش می‌کند تا با تخریب آثار تاریخی در عراق و سوریه وجهه‌ای منفی از اسلام به غرب نشان دهد.

هانی‌زاده: داعش با تخریب آثار تاریخی به دنبال تخریب وجهه اسلام است

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو باایسنا، با اشاره به پیشروی نیروهای ارتش عراق در محل‌هایی که داعش به آنها نفوذ کرده است، خاطرنشان کرد: فعالیت‌های ارتش عراق به بازسازی بخش‌هایی از تکریت منتهی شد و این نشان می‌دهد که دولت و ملت عراق با هدایت و رهنمود مراجع شیعه عراق توانستند بر بخش‌هایی از مناطق شمال و غرب عراق مسلط شوند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این‌که طی روزهای اخیر بیش از 150 نفر از اعضای مهم داعش در منطقه الکرامه عراق به هلاکت رسیدند، گفت: این در حالی است که نیروهای ارتش عراق کنترل مسیر الوس را بدست گرفتند و در اطراف منطقه بغدادی مستقر شدند. این عملیات که منجر به منهدم شدن پایگاه داعش شد حاکی از آن است که همگرایی و همسویی عشایر شمال و غرب عراق با نیروهای مردمی و نیروهای مسلح بسیار زیاد است و تأثیر زیادی در پیشروی ارتش و نیروهای مسلح در پاکسازی شمال غرب عراق دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر هفت روستا در منطقه بغدادی از کنترل نیروهای داعش خارج شده است و همان‌طور که حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق اعلام کرده است حداکثر تا دو ماه آینده تمام مناطق عراق از وجود نیروهای داعش پاکسازی خواهد شد.

هانی‌زاده با بیان این‌که خشونت‌های غیرقابل توجیه داعش باعث ایجاد اختلاف نظر میان القاعده و داعش شده بود، افزود: در حال حاضر هم این اختلاف نظر بین ارتش آزاد سوریه و داعش و هم بین جبهه النصره و داعش وجود دارد زیرا داعش بدون داشتن هدف یا سیاستی خاص در منطقه و عرصه بین‌المللی دست به کشتار مردم بی‌گناه و تخریب آثار باستانی در عراق و سوریه می‌زند و طبیعی است که القاعده هم نسبت به حرکت‌های بی‌هدف و غیرقابل توجیه داعش منفی است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: داعش با اعمال خشونت و تلاش برای پیاده کردن ظاهری اسلام ساختگی‌شان و تخریب آثار باستانی و فرهنگی در عراق و سوریه می‌خواهد چهره اسلام را هم خراب کند. آنها در مقابل برنامه‌های تلویزیونی دست به تخریب آثار تاریخی عراق زدند تا به جهان بگویند اسلام با مظاهر تمدنی مخالف است و این پیامی است که داعش تلاش می‌کند به افکار عمومی اروپا منتقل کند و همین رفتارها هم باعث ایجاد شرایط نامناسب برای مسلمانان آمریکا و اروپا می‌شود که نشان می‌دهد این خشونت‌های آنها تأثیر زیادی بر افکار عمومی ملت‌های غرب دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.