قدس آنلاین:مریم زنگنه:پیش ظهر امروز به مناسبت روزجهانی کلیه نشست خبری در محل انجمن حمایت از بیماران کلیوی برگزار شد.

آمار مرگ و میر بیماران کلیه در کشور مشخص نیست/نیاز به 5 هزار دستگاه دیالیزداریم

دکتر سید احمد تارا مدیر کل دفتر مدیریت بیمارستانها  و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت در این نشست خبری گفت: از 8 ماه قبل طرح پزشک خانواده در تمام خانه های بهداشت عمومی کشور انجام می شود و ویژگی های سلامت هر فرد در پرونده او ثبت می شود.و حدود 80 درصد از بیماریهای کلیوی تنها با کنترل فشار و قند خون قابل پیشگیری است.

وی گفت: این برنامه اکنون به حاشیه شهرها هم رسیده است و معنایش پوشش همگانی مردم برای داشتن کلیه سالم است اما این پوشش ابعاد مختلف دارد  و بحث اول به موضوع جغرافیا بر می گردد اینکه  آیا انجمن های حمایت از بیناران کلیوی در تهران کافی است؟ ما به عنوان یک کشور 79 میلیونی باید در جای جای کشورمان  برنامه داشته باشیم آیا اینگونه است؟ آیا برنامههای حمایتی و درمان در همین تهران بدون توجه به موقعیت ثروت و قدرت افراد است؟ آیا عدالت در مورد خود فرد بیمار رعایت می شود یا اینکه مثلا اگر بیماری سن بالا داشته باشد به او نسبت به یک بیمار جوان کمتر توجه می شود. در حال حاضر در افراد بالای 70 سال حدود 50 درصد آثار بیماری های کلیوی مشاهده می شود.

وی افزود: در چند سال گذشته تنها 18 درصد بیماران  شناسایی شده نیاز به دیالیز داشتند اما در حال حاضر این رقم به 45 درصد رسیده است و ماامیدواریم بتوانیم با ورود به بحث پیشگیری جلوی این موج را بگیریم.

دکترتارا گفت:آیا متخصیصین نفرولوژی به طور مساوی در شهرها پراکنده هستند؟ چرا که به دلیل مشکلات زندگی در شهرها در حال حاضر متخصصین کمتر تمایل به حضور در شهرستانهای کوچک دارند.

*رشد 12 درصد نارسایی های کلیوی

دکتر تارا در بخش دیگری از سخنانش به رشد 12 درصدی نارسایی های کلیه اشاره کرد و افزود:البته اگر تعداد فوت شده ها را حساب کنیم کلا 8 درصد رشد داریم اما این رقم پیوسته در حال افزایش است.

وی گفت:هزینه دیالیز یکسال بیماران کلیوی در کل کشور هزار و 500 میلیارد تومان است که این رقم به جز سایر موارد مورد نیاز آنهاست و اگر بخواهیم به عدد واقعی کل نیاز آنها برسیم شاید رقم دو برابر شود.

دکتر تارا افزود: بسته هفتم سیاست های طرح تحولات سلامت که به بیماریهای صعب العلاج اختصاص داشت تکلیف مارا مشخص کرد چرا که تصمیم گرفته شد که بودجه ها به سمت تامین دارو بیماران سرازیر شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر همه ما باید به سمت پیشگیری از بیماریهای کلیه برویم چرا که  تنها یک درصد از بیماران وارد مرحله 5 می شوند و 99 درصد دیگروارد این مرحله نمی شوند اما دچار نارسایی های قلبی و ... می شوند.

وی به مشکلات بیمه ای این بیماران اشاره کرد و گفت: بیمهها صبر می کنند که بیمار 4 بار دیالیز شود بعد اسم او را بیمار خاص می گذارند بنابراین ما تا جاییکه می توانیم باید روی بحث پیشگیری کار کنیم .

*نیاز به 5 هزار دستگاه دیالیز

وی در بخش دیگری از سخنانش به فرسودگی دستگاه های دیالیز اشاره کرد و گفت:در حال حاضر 5 هزار دستگاه دیالیز در کشور داریم که هزار و 700 دستگاه ما فرسوده هستند  و به همین تعداد هم رو به فرسودگی می روند.

وی گفت:ما حداقل به  5 هزار دستگاه دیالیز جدید نیازمند هستیم  و نیاز آنقدر بالا است که برنامه خیلی بزرگ می خواهد برای سال 94 ما تنها  2 هزار دستگاه دیالیز نیازمند هستیم.

*آمار مرگ و میر بیماران کلیوی نداریم

دکتر تارا در پاسخ به  خبرنگار قدس که آیا آماری در خصوص تعداد مرگ و میر های ناشی از بیماران کلیوی دارید یا خیر؟ گفت: شیوه های ثبت آمار مرگ و میر در کشور ما خیلی دقیق نیست مثلا در اغلب بیمارستانها چون اغلب بیماران دچار ایست قلبی می شوند علت مرگ را مشکلات قلبی عنوان می کنند در حالیکه ممکن است این بیمار با مشکلات کلیه بستری شده باشد بههمین دلیل مطالعه دقیقی برای این مورد وجود ندارد و ما رقم مشخصی نداریم.

وی افزود:فقط یکسری آمار داریم که مثلا  5 الی 10 درصد دیالیزی ها در سال فوت می کنند در حالیکه ما حدودا 80 هزار بیمار کلیه در کشور داریم  که اغلب آنها سکته قلبی می کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.