گروه اقتصادی /محبوبه ناطق:سال 93 سال خوبی برای بخش مسکن نبود، البته مسکن همیشه دوره‌های پر فراز و نشیب و رکود داشته، اما آنچه که در سال 93 گذشت، کمی سنگین‌تر از رکود سالهای پیش بود. اگر سری به معادن و صنایع معدنی و صنایع پایین دستی آن بزنید می‌بینید پس لرزه‌های فرو نشستن هیجان ساخت و ساز در کوچه پس کوچه‌های تهران و شهرستانها تا چه حد به موج بیکاری‌ها دامن زده است.

مسکن بدون پرش قیمتی از رکود خارج می شود

دراینباره سخنگوی کمیسیون عمران معتقد است، سال 94 سال تحرک و پویایی بخش مسکن است؛ زیرا از آخرین افزایش قیمت آن سه سال می‌گذرد.

مهرداد بائوج لاهوتی، نماینده مردم لنگرود در مجلس در گفت‌وگو با قدس می‌گوید: قیمت مسکن در ایران هر چند سال یک‌بار تغییر می‌کند، به طوری که پس از سال 86 در سال 91 جهش قیمتی را شاهد بودیم. روند جهش قیمت به این شکل است که ابتدا قیمتها کذایی است و سپس در دوره رکود که پس از آن آغاز می‌شود، قیمت مسکن به قیمت واقعی خود نزدیک می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: افزایش قیمتها در سال 91 به حدی بود که خرید و فروش دچار رکود شدیدی شد و در سال 92 و 93 قیمتهای غیر منطقی با رسیدن به عدد واقعی‌اش توقف کرد. پیش بینی می‌شود، مسکن در سال 94 افزایش قیمتی نداشته باشد و تنها بازار از رکود خارج شود.سخنگوی کمیسیون عمران با اشاره به اینکه سالانه به یک تا 5/1 میلیون مسکن جدید نیاز داریم، اما آمار نشان می‌دهد، تنها 800 تا 850 هزار واحد مسکونی ساخته می‌شود، می‌افزاید: در حالی که انتظار می‌رفت دوره خروج از رکود و جهش قیمت مسکن در سال 96 رخ دهد، اگر دولت تدابیر شفاف و روشنی برای نیاز بازار به مسکن نیندیشد، ممکن است با افزایش قیمت دوباره‌ای درسال 94 مواجه باشیم.لاهوتی اظهار می‌دارد: در بخش ساخت و ساز مسکن نیز پیش بینی ما این است که سیاستهای کلی دولت جواب دهد و با در نظر گرفتن مسکن اجتماعی و برنامه‌های وزارت رفاه و تأمین اجتماعی برای افراد تحت پوشش خود سال 94 افزایش قیمتی را در این حوزه شاهد نباشیم.

وی با اشاره به اینکه دولت هاشمی به دهکهای پایین جامعه زمین می‌داد و در زمان خاتمی اجاره به شرط تملیک مطرح شد، می‌گوید: احمدی نژاد نیز مسکن مهر را مطرح کرد و دولت یازدهم نیز مسکن اجتماعی را مطرح کرده که البته هنوز اجرایی نشده و در این زمینه شاهد تحرکات جدی نبودیم.سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه 14 درصد اشتغال در ایران به بخش مسکن وابسته است، تصریح می‌کند: بازار مسکن این روزها گرفتار شرایط خاصی است؛ زیرا از یک سو رکود در این بازار بیداد می‌کند و تقریباً ساخت و ساز و معامله به نقطه صفر نزدیک شده و از دیگرسو بیم آن می‌رود که به محض تزریق یک محرک، تورمی دیگر که مهار آن بسادگی ممکن نباشد، دامنگیر این بخش شود.

وی ادامه می‌دهد: رئیس جمهور با قبول این نکته که در بخش مسکن خوب عمل نشده، برای این بخش در  سال 94 بیش از 1300 میلیارد تومان یارانه مسکن در نظر گرفت که امیدواریم این یارانه نیز در کنار سایر سیاستهای شفاف دولت در این زمینه از جهش دیگر باره قیمتها جلوگیری کرده و در کل سال خوبی در بخش مسکن داشته باشیم.

 

  افزایش قیمت نداریم

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران نیز در مورد وضعیت مسکن در سال 94 به قدس می‌گوید: در بازار ساخت و ساز امید داریم بخش مسکن، کاهش سال 93 خود را جبران کند و رشد خود را از سر بگیرد. در بازار مسکن نیز شاهد رونق بازار خواهیم بود، اگر چه معتقدم در این سال افزایش قیمت نخواهیم داشت.

حسام‌ عقبایی با بیان اینکه یک دوره دو ساله رکود را در بخش مسکن پشت سر گذاشتیم، می‌افزاید: با رونمایی از سیاستهای دولت در بودجه سال 94 انتظار می‌رود سرمایه‌های در دست مردم به سمت مسکن هدایت شود.همچنین قطعاً در سال آینده شاهد افزایش معاملات مسکن نیز خواهیم بود.

وی با تأکید بر اینکه افزایش قیمت مسکن در سال 91 به‌اندازه ای بالا و غیر منطقی بود می‌گوید: به نظر نمی رسد، سال 94 افزایش قیمت دوباره‌ای داشته باشیم؛ چون قطعاً هرگونه افزایشی ممکن است به کاهش قدرت خرید مردم و رکود سنگین دیگری منجر شود.

عقبایی اضافه می‌کند: دولت راهی به جز انبوه سازی ندارد؛ زیرا با توجه به رشد بی رویه قیمتها در این بخش و با حقوقی که متناسب با تورم افزایش نیافته، 40 سال طول می‌کشد که بیشتر دهکهای ضعیف جامعه بتوانند ارزان‌ترین مسکن را هم تهیه کنند.

وی اظهار می‌دارد: بخش خصوصی
 نمی تواند با طرحهای کوچک در چندین طبقه، نیاز بخش مسکن را به حداقل یک میلیون واحد مسکونی در سال پوشش دهد و حتماً باید حاکمیت از ساخت و ساز مسکن برای دهکهای ضعیف با طرحهای شهرک سازی و انبوه سازی حمایت کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.