صاحب نظران و کارشناسان سیاسی در آستانه چهارمین سالگرد مداخله نظامی عربستان سعودی در بحرین، با انتقاد از سیاست های دوگانه و مواضع جانبدارانه و سودجویانه انگلیس در منطقه خاورمیانه، خواستار اصلاح سیاست خارجه این کشور در قبال رژیم آل خلیفه شدند.

انگلیس از سیاست های جانبدارانه و سودجویانه در قبال رژیم آل خلیفه دست بردارد

'اریک ایوبوری'، نماینده حزب لیبرال دمکرات در مجلس اعیان انگلیس در گفت وگو با ایرنا با اشاره به سیاست های دوگانه غرب گفت: به نظر من، ما (انگلیس ها) بین کشورها فرق می گذاریم؛ بعضی را در پرانتز می گذاریم و علیه رهبران سیاسی آنها تحریم وضع می کنیم، مردم را از تردد آزادانه محرم می کنیم ولی بالعکس برای سایر کشورها فرش قرمز پهن می کنیم

این نماینده مجلس اعیان انگلیس به رویکرد دوگانه انگلیس در خصوص بحرین اشاره کرد و گفت: ما خاندان آل خلیفه را به کاخ ملکه می بریم، پذیرایی می کنیم، گو اینکه مشکلی با حکومت آنها نداریم، لذا مردم در رفتار ما تعارض می بینند.

وی اضافه کرد: این درحالی است وزارت امور خارجه انگلیس نه تنها موارد نقض حقوق بشر در بحرین را تائید می کند بلکه دائما به جلسات خود با وزرای بحرینی اشاره می کند که در آن موضوعات شکنجه، بازداشت های بی اساس، آزادی بیان مطرح می شود ولی مساله اینجاست که این را علنا اعلام نمی کنند.

وی با ابراز تاسف از فجایع نقض حقوق بشر در بحرین گفت: به نظر می رسد که رژیم آل خلیفه برای ما مطلوب است و از این رژیم مستبد حمایت می کنیم.

ایوبری همچنین در خصوص سیاست های عربستان و احتمال تغییر آن در قبال حمایت از نقض حقوق بشر در بحرین گفت: امیدی نیست که پادشاه جدید عربستان بخواهد تغییری را در سیاست خارجه اش در قبال بحرین ایجاد کند.

'رودنی شکسپیر' یک تحلیلگر سیاسی نیز در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه 'دولت انگلیس دروغگو است' گفت: دولتمردان انگلیسی به ظاهر از وضعیت اسفناک شکنجه و نقض حقوق بشر را که توسط رژیم آل خلیفه در بحرین ایجاد شده آگاه هستند، ولی کاری از پیش نمی برند.

وی افزود: آنها ادعا می کنند که منافع انگلیس توسط حکومت فعلی تامین می شود ولی زمانی که به این منافع نگاه می کنیم، آنها صرفا منافع اقتصادی هستند.

شکسپیر همچنین در پاسخ به این سووال که آیا دولت انگلیس موارد نقض حقوق بشر در بحرین را می پذیرد، گفت: آنها رسما این را ابراز نمی کنند ولی ادعا می کنند که منافع اقتصادی نسبت به فجایع حقوق بشری ارجح است و به همین دلیل از برقراری دمکراسی در بحرین حمایت نمی کنند.

این تحلیلگر سیاسی با طرح این سووال که آیا منافع اقتصادی انگلیس در صورتی که در بحرین دمکراسی برقرار شود همچنان باپرجاست گفت: بله؛ اگر ما از دمکراسی در بحرین حمایت کنیم می توانیم همانند اتفاقی که دویست سال پیش بین انگلستان و آمریکای جنوبی رخ داد، حسن نیتمان را ثابت کنیم.

وی ادامه داد: در سال های دهه 1820 ما از جنبش هایی که باعث سرنگونی رژیم های غاصب، ستمگر و استعمارگر اسپانیایی در منطقه شد، حمایت کردیم و نتیجه آن افزایش مناسبات اقتصادی بین انگلستان و آمریکای جنوبی شد.

شکسپیر ادامه داد: دولت انگلیس دائما ادعا می کند که منافع ما بر ابقاء رژیم بحرین است؛ اما قطعا منافع بلند مدت ما بر این اصل استوار نیست.

وی با بیان اینکه 'از سیاست های دولت انگلیس خسته شده ایم' ادامه داد: دولت ما نمی داند چه کار می کند و زمان آن فرا رسیده که مردم به آنها یادآور شوند که منافع بلند مدت ما در ایجاد دمکراسی در بحرین است.

'جلال فیروز'، نماینده سابق مجلس بحرین نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ضمن ابراز تاسف از حمایت های عربستان سعودی از رژیم آل خلیفه خاطر نشان ساخت: ما امید داشتیم که پادشاه جدید عربستان مساله حضور ارتش این کشور را در بحرین مورد بازبینی قرار دهد و سیاست های خارجه کشورش را اصلاح نماید؛ اما متاسفانه این اتفاق نیافتاد و بالعکس آنها ارتش خود را در بحرین افزایش دادند.

وی گفت: سه هفته پیش من نامه ای را برای وزیر خارجه انگلیس ارسال کردم و دو روز پیش ایشان پاسخ داد که نقض حقوق بشر در بحرین را قبول داریم ولی در تلاش هستیم تا با مذاکراتی که با حکومت آل خلیفه انجام می دهیم به این مساله توجه نماییم.

وی با بیان اینکه آنها نه تنها این رژیم مستبد را تحریم نمی کنند بلکه آنها را حمایت می کنند و تعاملاتشان را افزایش می دهند تصریح کرد: متاسفانه حتی زمانی که محافل و سازمانهای بین المللی تلاش می کنند تا قطعنامه ای را علیه بحرین اعمال کنند دولت انگلستان آن را وتو می کند.

نیروهای نظامی و امنیتی عربستان سعودی و امارات روز 15 مارس سال 2011 میلادی در قالب آنچه که طرح سپر جزیره شورای همکاری خلیج فارس نامیدند ، برای کمک به رژیم آل خلیفه در سرکوب اعتراض های مسالمت آمیز بحرین که از 14 ماه فوریه 2011 میلادی بشدت اوج گرفت، به این کشور لشگرکشی کردند.

شرکت کنندگان در نشستی مطبوعاتی که عصر پنجشنبه در مجلس اعیان انگلیس به مناسبت چهارمین سالگرد مداخله نظامی عربستان سعودی در بحرین صورت گرفت، ضمن انتقاد از سیاست های دوگانه غرب، خواستار پایان بخشیدن به حمایت های دولت های غربی از جمله انگلیس از رژیم آل خلیفه شدند.

'جرمی کوربین'، نماینده مجلس عوام انگلیس در سخنانی در این نشست، با انتقاد از حمایت های عربستان سعودی از رژیم آل خلیفه، به مداخله نظامی این کشور در بحرین در سال 2011 میلادی اشاره کرد و گفت: ما می دانیم آنها (عربستان) تلاش کردند تا از خاندان آل خلیفه در مقابل خیزش آزادیخواهانه مردم حمایت کنند ... مساله نقض حقوق بشر هم در عربستان سعودی و هم در بحرین بیداد می کند ... و آنچه ما ( انگلیس) انجام دادیم تابع سیاست های این کشورها بوده ایم.

وی همچنین با اشاره به توافق اخیر لندن و منامه برای تاسیس پایگاه جدید دریایی انگلیس در بحرین، گفت: برای من مشخص نیست که کدام یک از ابعاد امنیتی انگلیس در آن حوزه تهدید شده است که می بایست چنین پایگاهی را در خلیج فارس ایجاد کنیم و به نظر من به جای اینکه ما ثبات را در منطقه خاورمیانه تقویت کنیم؛ عملا با رژیم آل خلیفه همراه شده ایم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.