حامد شایگان:مدیریت جهادی که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد، مؤلفه ای است که در تمام حوزه ها راهگشای مدیران دولتی وخصوصی در مسایل کشوری و بین المللی است. حال با توجه به اینکه ایران از نظر نظام سیاسی و اقتصادی شرایط ویژه ای نسبت به سایر کشورها دارد، نقش این نوع مدیریت را در راهبردهای سیاست داخلی و خارجی کشور را در گفت و گو با احمد کریمی اصفهانی دبیر کل انجمن اسلامی اصناف و بازار و عضو شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری جویا شدیم.

این روزها مدیریت جهادی یعنی کاهش اثر تحریم‌ها بر مردم

وی معتقد است، مدیریت جهادی در سیاست داخلی همگام با اصل 44 قانون اساسی در جهت همراهی بیشتر با مردم حرکت می کند و خصوصی سازی را در کشور توسعه می دهد، در دیپلماسی خارجی توسعه ای صادرات و کاهش اثر تحریمها را محور اقدامهای خود قرار می دهد. همچنین مدیریت جهادی در مذاکرات هسته ای طبق رهنمود های رهبر معظم انقلاب توافق با عزت را با در نظر گرفتن منافع نظام و خواسته های مردم عمل می کند. در ادامه متن کامل گفت و گو را می خوانید.

 

* با توجه به اینکه مقام معظم رهبری به اجرایی شدن مدیریت جهادی از سوی مسؤولان کشور تأکید کرده است، به نظر شما در مدیریت کشور چه شاخصه هایی را در بر می گیرد؟

در این رابطه ابتدا باید مدیریت جهادی را تعریف کنیم. در واقع این مفهوم بیشتر درباره مسایل رزمی و جنگی است و به این معناست که دشمن اقتصاد کشور را هدف گرفته تا نظام را فلج کنند. بنابراین ضروری است تا تمام کشور در مسیر توسعه ای اقتصاد حرکت کند تا اثر این موضعگیری ها در کشور به حداقل برسد.

 حال با توجه به اینکه تحریمها محدودیتهایی را برای فعالیت دولت و کشور به وجود آورده است، باید سیاستها در جهت توسعه ای صادرات باشد تا علاوه بر اینکه از وابستگی به بیگانگان با تولید داخلی و کاهش واردات محصولات و کالاهای اساس کاسته شود، با افزایش صادرات منابع ارزی بیشتر به کشور وارد شود و در جهت رشد اقتصادی کشور گامی برداشته شود.

 بنابراین شاخصه هایی که این نوع مدیریت در کشور می تواند داشته باشد، حرکت در جهت اجرایی کردن اصل 44 و توسعه خصوصی سازی است که به گفته مقام معظم رهبری، در صورتی که به درستی اجرا شود، انقلابی در اقتصاد کشور خواهد بود. از طرف دیگر سیاستهای مسؤولان باید برای حمایت از تولید از طریق تسهیلات مالی، رفع موانع و ... باشد تا از این طریق با تأمین نیاز داخلی، راه‌های توسعه صادرات نیز هموار شود.

 

*در سیاست داخلی مدیریت جهادی چگونه است و چه راهبردهایی دارد؟

مدیریت جهادی در سیاست داخلی می تواند به تعامل بین قوای سه گانه منجر شود، چراکه خیلی از مشکلات را مسؤولان با برگزاری جلسات پیش از آنکه به میان مردم و رسانه ها کشیده شود، حل می‌کنند. بنابراین مذاکرات قوا برای حل مشکلات و اختلاف نظر ها از رویکردهای مثبتی است که می توان با مدیریت جهادی به اجرا درآورد.

 

*در عرصه سیاست‌های خارجی، مدیریت جهادی چه نقشی دارد و آیا مسؤولان توانسته اند به درستی آن را اجرا کنند؟

در عرصه بین الملل، مدیریت جهادی به کاهش اثر تحریمها در کشور بر می گردد. در واقع هر چقدر اثر تحریمها بر زندگی مردم و مسایل اقتصادی کاهش یابد، به همان اندازه در اجرای مدیریت جهادی موفق بوده ایم. گرچه مقام معظم رهبری پیش از آغاز تحریمها پیش بینی های لازم را در اقتصاد مقاومتی دیده بودند، زیرا تنها حربه دشمن در مقابل ایران، تحریم بود و سیاست اقتصاد مقاومتی، وضعیت کشور را سامان می دهد. از این رو با توجه به اثر تحریمها که تنها در 30 درصد اقتصاد کشور نقش داشته است مدیریت جهادی در دیپلماسی خارجی نیز باید در همین جهت به کار گرفته شود.

 

*در شرایط کنونی که تیم دیپلماسی ایران مشغول مذاکرات هسته ای با گروه 1+5 است، مدیریت جهادی در سیاست خارجی کشور اهمیت بالایی دارد. به نظر شما این نوع مدیریت در پیشبرد این مذاکرات چقدر نقش دارد و چه شاخصه هایی دارد؟

- مدیریت جهادی در مذاکرات هسته ای به این معناست که ما به تعهدات خود پایبند هستیم و آن گونه که در گذشته نیز اعلام شده، انرژی هسته ای ایران با اهداف صلح امیز انجام می شود و به دنبال سلاح هسته ای نیستیم. از طرف دیگر در مذاکرات هدف توافق برد- برد است، زیرا ما در مقابل استکبار جهانی قرار گرفته ایم که هدف آنها غلبه بر کشورهای جهان سوم است. از این رو مدیریت جهادی در مذاکرات هسته ای بر پایه ای این است که به توافق جامع برسیم و حقوق حقه همه ملت و عزت نظام جمهوری اسلامی حفظ شود. در مقابل نیز خواسته های طرف مقابل طبق چارچوبهای قانونی اجرا شود. بنابراین با توجه به اینکه مقام معظم رهبری بارها در همان ابتدا فرموده اند، این کشورها( 1+5) قابل اعتماد نیستند، تیم دیپلماسی هسته ای ایران باید با دقت به رهنمود های مقام معظم رهبری و تذاکرات مجلس توجه کنند تا به توافقی با عزت دست یابیم. از طرف دیگر حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن با شعار هایی با عنوان" نه تحریم، نه ذلت، مذاکره با عزت" بود و گویای این است که مذاکرات هسته ای باید چه ویژگی های داشته باشد. در واقع مذاکرات با محوریت مدیریت جهادی دارای ویژگی هایی همچون هوشیاری تیم دیپلماسی، حفظ حقوق ملت، کارشناسی خوب نسبت به موضوع، در نظر گرفتن خواسته های ملت و ... دیگر موارد است که باید در نظر گرفته شود تا مسیر مذاکرات به درستی پیموده شود، زیرا در جزییات ممکن است اختلاف نظرهایی پیش آید که مانع از توافق شود.

 

* به نظر شما تاکنون چقدر مدیریت جهادی در سیاستهای کشور مورد استفاده مسؤولان قرار گرفته است؟

از آنجایی که تیم مذاکرات هسته ای به خوبی توانسته از پس مذاکرات با کشورهای 1+5  برآید و مقام معظم رهبری نیز حمایت خود را از آنها اعلام داشته اند، نشان می دهد که تیم مذاکرات در دیپلماسی بین المللی، مدیریت جهادی را مد نظر قرار داده و همواره باید در پیشبرد آن منافع نظام را در نظر بگیرند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.