گروه هنر- تکتم بهاردوست آخرین روزهای سال 93 هم کم کم به پایان خود نزدیک می‌شوند و این به آن معنی است که این سال هم با همۀ روزهای خوب و بدش، همۀ شادی‌‌ها و غم‌هایش به ایستگاه پایانی نزدیک شده است.امروز یاد می‌کنیم از همۀ آنهایی که خاطرات بسیاری را در طول سالهای گذشته برایمان پدید آورده بودند، ولی فرصت دیدن یک بهار دیگر را نیافتند و رخ در نقاب خاک کشیدند.

صداهایی که خاموش شد.../هنرمندانی که در نوروز 94 نیستند

 فروردین سخت

«نادر قانع» کارگردان و فیلمنامه‌نویس قدیمی‌6فروردین 93 به علت کهولت سن راهی قطعۀ هنرمندان شد.

خبر فوت «حمید مهرآرا» نیز شیرینی نوروز سینماگران را تلخ کرد.این هنرمند سینما و تلویزیون بعد از تحمل 8سال بیماری دیابت  8فروردین و در سن 71سالگی درگذشت.

«شیرین شازده احمدی» طراح صحنه و لباس سینمای ایران که به دلیل آتش سوزی در منزلش دچار 97 درصد سوختگی شده بود، بعد از شش روز بستری در بیمارستان، سرانجام ظهر روز 13 فروردین درگذشت.

«ناصر گیتی‌جاه» بازیگر   سینما وتلویزیون هنرمند دیگری بود که شامگاه 18فروردین و در سن ۷۹ سالگی بر اثر سکته قلبی گذشت.«توحید اصلان زاده» بازیگر سینما و تلوزیون نیز در 29فروردین و در سن ۶۸ سالگی درگذشت.

 

 تار دیگر «لطفی» ندارد

اسماعیل «قادرپناه» گوینده کتاب صوتی شاهنامه فردوسی کسی که بیشتر صدای دلنشینش را در برنامه «ندای وحی» (ترجمه سوره‌های قرآن) تلویزیون شنیده بودیم،‌ دوشنبه8 اردیبهشت ماه در سن 73 سالگی بر اثر بیماری‌های کلیوی، قلب و ریه درگذشت.

اما تلخ ترین رویداد اردیبهشت درگذشت استاد«محمدرضا لطفی» موسیقیدان بزرگ ایرانی در  12 اردیبهشت بود.او که سال 1325 در گرگان به دنیا آمده بود، استاد نوازندگی تار و سه تار و آهنگسازی صاحب سبک در حوزۀ موسیقی ایران بود. از جمله آلبوم‌های محمدرضا لطفی می‌توان به «به یاد عارف»، «چهره به چهره»، «سپیده» ، «چشمه نوش»، «جان جان» ، «معمای هستی» و...اشاره کرد.

«حسین پرتوی» عکاس پیشکسوت انقلاب نیز 28اردیبهشت دار فانی را وداع گفت.پرتوی متولد سال ۱۳۲۱ در اردبیل بود که  از حوادث انقلاب ایران عکس‌های منحصر به‌ فردی تهیه کرد و عکس او از بیعت همافران با امام تاریخی شد.

«عباس وفایی» بازیگر و هنرمند رادیو نمایش صبح روز یکشنبه اول تیر ماه دار فانی را وداع گفت. وفایی در آثار تلویزیونی و سینمایی گوناگونی به ایفای نقش پرداخته و آخرین نقش‌آفرینی او در سریال «مختارنامه»    در نقش خادم عبدا... بن زبیر بود.

یکشنبه 8تیرماه و در اولین روز از ماه مبارک رمضان «باقر صحرارودی» که به مدت 2 سال پس از سکته مغزی در بستر بیماری بود، جان به جان آفرین تسلیم کرد.او متولد 1321 شهر فسا در استان فارس بود.«گیرنده»، «کلانتری غیرانتفاعی»، «ملک سلیمان» و «ازدواج به سبک ایرانی» از جمله فیلمهای سینمایی اخیر صحرارودی است.

 

 چرا رفتی ، چرا من بی‌قرارم

«سیمین بهبهانی» غزلسرای نامی کشور 28 مرداد درگذشت.او زادۀ‌ سال ۱۳۰۶ در تهران بود. «سه‌تار شکسته»، «جای پا»، «چلچراغ»، «مرمر»، «رستاخیز»، «خطی ز سرعت و از آتش»، «دشت ارژن»، « گزینه اشعار»، و... از جمله کتاب‌های این شاعرند.

«اکبر خواجویی»، کارگردان سریال ماندگار «پدرسالار»  هم  31 مرداد بر اثر سکته قلبی درگذشت.

صبح 6 شهریور ماه «حسن رضیانی» بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون بعد از سالها دست و پنجه نرم کردن با بیماری در سن 83 سالگی چشم از جهان فرو بست.

«احمد بیگدلی» نویسنده 26 شهریور بر اثر سکتۀ قلبی در شهرکرد برای همیشه چشمانش را به روی زندگی بست.

بیگدلی که سال 1324 در اهواز به دنیا آمده بود، توانسته بود به خاطر رمان «اندکی سایه» جایزۀ کتاب سال جمهوری اسلامی‌ایران را در بخش ادبیات داستانی از آن خود کند. کتاب‌های «شبی بیرون از خانه»، «من ویران شده‌ام»، «اندکی سایه»، «آنای باغ سیب»، «آوای نهنگ»، «زمانی برای پنهان شدن» و «مگر چراغی بسوزد» از جمله آثاراین نویسندۀ فقید هستند.

«مهدی کاشانیان» هنرمند و پیشکسوت رادیو نیز در روز شنبه 23آبان بر اثر سکته قلبی دار فانی را وداع گفت.

 

 طوفان مرگ یک خوانندۀ جوان

«مرتضی پاشایی» خوانندۀ جوان موسیقی پاپ کشورمان پس از مدت‌ها مبارزه با بیماری سرطان صبح روزجمعه 23 آبان درگذشت. پاشایی متولد تیرماه 63خواننده، نوازنده، آهنگساز پاپ فارسی بود و مراسم تشییع و تدفین او از لحاظ حجم استقبال و حاشیه‌ها به رویدادی بی نظیر بدل شد.

«مجید بهرامی»هنرمند جوان تئاتر و سینما نیز 24آبان بعد از چند سال دست و پنجه نرم کردن با بیماری سرطان روی در نقاب خاک کشید.‌ وی در فیلم‌های «بدرود بغداد» و «گیلانه» ایفای نقش کرده بود.

«عظیم جوانروح» فیلمبردار «مختارنامه» که مدتی بود به سرطان روده دچار شده بود، روز 4آذر ماه و در سن 69سالگی دار فانی را وداع گفت. «علیرضا خورشید فر» نوازنده پیشکسوت موسیقی 4آذرماه به دلیل ایست قلبی درگذشت.خورشیدفر از سال ۱۳۴۶ با ارکسترهای رادیو، اعم از ارکستر بزرگ، ارکسترهای گل‏‌ها، ارکستر بزرگ دانشگاه تهران همکاری کرد و از سال ۱۳۴۸ وارد ارکستر سمفونیک تهران شد و با این ارکستر به همکاری ادامه داد و از سال ۱۳۵۱ نیز به عنوان معاون گروه کنترباس و از اوایل سال ۱۳۵۷ به عنوان مایس‌تر گروه کنترباس تا این زمان در ارکستر سمفونیک تهران همکاری داشت.

«یوسف رضایی» هنرمند نقاشی‌خط روز یکشنبه 9 آذرماه و در سن 62 سالگی بر اثر عارضۀ سکته قلبی درگذشت.او برای اولین‌بار اصطلاحات عامیانه را وارد نقاشی‌خط کرد.

پیشکسوت و هنرمند صاحب نام تعزیه «سید علی‌اکبر رزم‌آرا» که به دلیل سرطان بیش از 10 روز در بیمارستان دامغان بستری بود، 14آذرماه در گذشت.

رزم آرا که در سال 1370 با حضور در جشنواره تئاتر آوینیون فرانسه ، هنر خود را در معرض دید جهانیان قرار داده بود، سال گذشته در شانزدهمین جشنوارۀ بین‌‌المللی نمایش‌های آیینی سنتی ایران در تهران تجلیل شد.سید علی‌اکبر رزم‌آرا از پیشکسوتان ورزش زورخانه‌ای نیز بود.

امسال خراسان یکی دیگر از دوتارنوازان مهم خود را در واپسین روزهای پاییز از دست داد. «ذوالفقار عسگریان» 16 آذرماه از دنیا رفت. او توانست مجموعۀ ارزشمندی از موسیقی سراسر خراسان (شمال تا جنوب) را بیاموزد و اجرا کند که همین ویژگی او را از تمام نوازندگان خراسان متمایز می‌کند.

 

 مرگ مردانی «ارجمند»

«انوشیروان ارجمند» بازیگر پیشکسوت سینما ، تئاتر و تلویزیون صبح روز یکشنبه 23آذر پس از تحمل بیش از دو هفته بیماری در 73 سالگی درگذشت .ارجمند در طول این سال‌ها در چندین اثر سینمایی و تلویزیونی به ایفای نقش پرداخته است .ارجمند در دو سریال امام علی (ع ) و مختارنامه نقش‌های ماندگاری از خود برجای گذاشت .

«مرتضی احمدی» بازیگر با سابقۀ نمایش‌های ایرانی، سینما و تلویزیون ۳۰ آذرماه همزمان با روز بیست و هشتم ماه صفر در سن ۹۰ سالگی جامعه هنری را تنها گذاشت و رفت. از ماندگارترین آثار احمدی می‌توان به صداپیشگی نقش «روباه مکار» اشاره کرد.«آرایشگاه زیبا»، «کت‌و‌شلوار خواستگاری»، «دانی‌و‌من» و... از کارهای تلویزیونی مرتضی احمدی است. وی در انیمیشن «شکرستان» هم صداپیشگی کرده است.  «صادق ماهرو» صداپیشه پیشکسوت و دوبلور آثاری نظیر «گوریل انگوری» 6دی ماه ودر سن 75سالگی در شهر کلن آلمان بدرود حیات گفت.

«احمد رسول‌زاده» هنرمند پیشکسوت عرصه دوبله صبح روز 19دی ماه بعد از سالها تحمل بیماری پارکینسون در سن 84 سالگی از دنیا رفت.رسول‌زاده در فیلم سینمایی "عمرمختار " به جای آنتونی کویین صحبت کرده است. او صدای نسبتاً ثابت محمدعلی کشاورز در عمده آثارش بوده‌ است و همچنین به جای جمشید مشایخی هم در برخی از فیلمها صحبت کرده است.

«صمد پل‌سنگی» بازیگر پیشکسوت نمایش‌های رادیویی نیزکه مدتی بود از بیماری آلزایمر رنج می‌برد، شامگاه چهارشنبه 24 دی ماه درگذشت.

«اکبر صابونچی راد» متولد سال 1321 در اراک و دانش آموخته دانشگاه هنرهای زیبا ازاستادان پیشکسوت و معاصر عرصه‌های خوشنویسی  نقاشی و نقاشی خط کشور، پس از سفری به آمریکا 20 دی ماه در این کشور در سن 72سالگی دار فانی را وداع گفت.

 

 استاد غزل رفت

استاد«مشفق کاشانی» شامگاه 28دی ماه در سن 89 سالگی بر اثر ایست قلبی در حین شعرخوانی از دنیا رفت.

«زاون قوکاسیان» منتقد و صاحب‌نظر سینمای ایران ظهر روز اول اسفند و بعد از تحمل چند ماه بیماری سرطان درگذشت.

همچنین «بهرام ریحانی» بازیگر جوان و هنرمند پانتومیم‌کار تئاتر ایران بعد از مدتها تحمل بیماری سرطان صبح روز 5اسفند ماه از دنیا رفت.   «عزیزا...هنرآموز» بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون نیز در پی یک دوره بیماری ریوی جمعه 15اسفند ماه درگذشت.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    1 0
    اکثر آنانی که نام برده شدند ، هیچوقت برایشان جایگزین نخواهیم داشت. یادشان زنده ، روحشان شاد ، انشاالله