پیشنهاد سردبیر

۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۴
کد خبر: 272477

سرزمین خورشید هشتم، دیار خدمتگزاران زائران حرم منور ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا(ع) و قطب اقتصادی شرق کشور با نگاهی به تحولات حوزهای مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی آن در سال 1393 با دستان پر به پیشواز نوروز 1394 می رود.

خراسان رضوی 93 در یک نگاه

خراسان رضوی در قابل توجه ترین رخداد سال 1393 میزبان رییس جمهوری و اعضای هیات دولت یازدهم در شهریور ماه و همزمان با سالروز ولادت امام رضا(ع) در قالب سفری استانی به خطه خورشید بود.

حاصل این سفر سه روزه که با حضور معاونین و وزار به نمایندگی از رییس جمهوری در شهرستانهای خراسان رضوی انجام شد 131 مصوبه نشست هیات دولت در مشهد بود که سپس در قالب 108 مصوبه شامل 818 زیرپروژه جمع بندی شد.

بخش عمده این پروژه ها در پی گذشت کمتر از شش ماه از زمان سفر استانی رییس جمهوری به خراسان رضوی بطور متوسط پیشرفت فیزیکی 70 درصدی دارند.

از این میان 294 پروژه که بخشی از آن در سالهای گذشته شروع شده و به علل متعدد نیمه تمام مانده بود در پایان سال 1393به انجام رسیده لذا خراسان رضوی چشم انتظار حضور یکی ازمسوولان دولت است تا این پروژه ها بهره برداری شوند. شاخصترین آنها چهار سد مرزی، بیمارستان و پروژه های برقرسانی است.

خراسان رضوی و شهر مشهد گذشته از قوه مجریه در طول سال 1393 میزبان علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی و صادق آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه بود که هریک در طول این سال دو بار به این خطه سفر کردند.

آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخثص مصلحت نظام نیز امسال به مشهد سفر داشت.

خراسان رضوی در طول سال 1393 همچنین شاهد سفرهای متعدد معاونین اول، اجرایی، امور مجلس و نیز معاون حقوقی رییس جمهوری و همچنین وزرای مختلف دولت تدبیر و امید به مشهد و دیگر شهرستانهای این استان بود.

در این چارچوب هریک از وزرای امور خارجه، کشور و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سه بار و وزرای آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاد کشاورزی هریک دو بار به مشهد سفر رسمی داشتند.

علاوه بر این مشهد در طول سال 1393 حداقل یکبار میزبان رسمی هر یک از وزرای اطلاعات، نیرو، فرهنگ و ارشاد اسلامی، صنعت، معدن و بازرگانی و راه و شهرسازی بود.

انتصاب و معرفی استاندار جدید خراسان رضوی دیگر تحول عمده در حوزه سیاسی این استان در سال 1393 بود.

در این چارچوب علیرضا رشیدیان آخرین نماینده دولت تدبیر و امید بود که در جایگاه مدیریت عالی یکی از مهمترین استانهای کشور قرار گرفت.

سابقه مدیریتی وی در دولتهای گذشته در کنار آخرین سمتش در مقام مسئول نظارت و بازرسی حوزه نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت چهره ای معتدل، مسلط و کارآمد از وی نشان می دهد که توان کار با گرایشهای مختلف سیاسی را در عرصه مدیریتی دارد.

با آغاز مدیریت رشیدیان در جایگاه استاندار خراسان رضوی روند تغییر فرمانداران شهرستانهای این استان با تاکید بر سابقه فعالیت موثر در وزارت کشور، کارآمدی و آگاهی نسبت به ویژگیهای بومی هر شهرستان به منظور پیشبرد برنامه توسعه محلی آغاز شد و تا آخرین ماه سال تداوم یافت.



* روابط خارجی

سال 1393 در بعد دیپلماتیک و روابط خارجی نیز سالی پربار و پرترافیک برای خراسان رضوی بود بطوری که در این سال روند همکاریهای خارجی این استان در حوزه های اقتصادی، فرهنگی، علمی، تبادل هیاتها و خدمات کنسولی رشد 40 درصدی را تجربه کرد.

این موفقیت به رغم همه محدودیتهای بین المللی و تحریمها نتیجه گشایش فضا در روابط خارجی بخاطر رویکرد دولت تدبیر و امید بوده است.

بر این اساس مشهد در سال 1393 میزبان شخصیتهای سیاسی طراز اول از کشورهای مختلف جهان بود. از عمده ترین این موارد می توان به سفر محمد نواز شریف نخست وزیر پاکستان، معاون اول رییس جمهوری عراق، کمال الدین حیدر اف وزیر حوادث غیرمترقبه جمهوری آذربایجان، شمس الدین آروم بیک زاده وزیر فرهنگ جمهوری تاجیکستان، عبدالکریم یونس وزیر امور شهرداریهای عراق و مدحت المحمود رییس شورای عالی قضایی عراق به مشهد یاد کرد.

مشهد همچنین امسال میزبان وزیر خارجه دانمارک بود که با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این شهر دیدار و گفت و گو کرد.

سیدفضل الله وحیدی والی ولایت هرات افغانستان، سلطان اسعد مسوول اتحادیه شهرداران لبنان به همراه شش نفر از شهرداران مناطق جنوبی نیز سال 1393 به مشهد سفر کردند.

نمایندگان 30 کشور جهان متشکل از سفرا و دبیران اول 30 کشور مقیم در جمهوری اسلامی ایران نیز با هدف مشاهده وضعیت پناهندگان خارجی در خراسان رضوی به این استان سفر کردند.

ویلیام مکس وایت سفیر آفریقای جنوبی در جمهوری اسلامی ایران، رسان بک عثمان علی اف سفیر قرقیزستان، انگوین هونگ تانگ سفیر ویتنام و شری دی.پی سریواستاوا سفیر هند در جمهوری اسلامی ایران از دیگر دیپلماتهای ارشد خارجی بودند که امسال به مشهد سفر داشتند.

طالب ریفاعی دبیرکل سازمان جهانی گردشگری(UNWTO) نیز دیگر شخصیت بین المللی بود که در سال 1393 به مشهد سفر کرد.



* خروج اقتصاد از رکود

در مهمترین تحول اقتصادی سال 1393 به یمن تلاشهای دولت تدبیر و امید افزایش 248 درصدی سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنعت و افزایش سهم خراسان رضوی در تولید کالاهای اساسی کشور سبب آن شد تا اقتصاد در این استان از رکود و بحران خارج شود.

طی سال 1393 حجم سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنعت خراسان رضوی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه صنعتی 160 درصد و از نظر سرمایه گذاری 248 درصد رشد کرد.

در این مدت 416 فقره پروانه بهره برداری صنعتی با 9 هزار و 267 میلیارد ریال سرمایه گذاری برای بخش خصوصی در خراسان رضوی صادر شد که با بهره برداری از این پروانه ها زمینه اشتغال هفت هزار و 629 نفر فراهم می شود.

امسال خراسان رضوی در تولید خودرو نیز در مقایسه با سال گذشته 67 درصد و در سایر کالاها از جمله سیمان و مقاطع فولادی، فولاد خام، کاغذ، الیاف مصنوعی و کاشی سرامیک رشد قابل ملاحظه ای داشت که بیانگر افزایش سهم این استان در تولید کالاهای اساسی در کشور است.

افزایش سهم خراسان رضوی در تولید کالاهای اساسی نتیجه دریافت 6.15 درصد از تسهیلات سرمایه در گردش اختصاص یافته در کل کشور به واحدهای صنعتی از محل صندوق توسعه ملی در سال جاری بوده است.

همچنین امسال هزار و 310 میلیارد ریال تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی به عنوان سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی خراسان رضوی پرداخت شد که در مقایسه با سال گذشته 42 درصد رشد داشت.

در بخش معان نیز با بهره برداری از 40 معدن جدید طی امسال شمار معادن در حال بهره برداری در خراسان رضوی به 707 مورد افزایش یافت.

صادرات امسال خراسان رضوی نیز از نظر ارزشی هشت درصد و از نظر وزنی 12 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرد.

در تحولی دیگر در حوزه اقتصاد بازرگانی موقعیت ویژه بندر آکتائو در استان مانگستائو کشور قزاقستان باعث شد به منظور توسعه روابط تجاری اقتصادی خراسان رضوی با استان مزبور هیاتی برای نخستین بار از خراسان رضوی به بندر آکتائو اعزام و تفاهمنامه ای بین دو طرف برای تسهیل مراودات اقتصادی منعقد شود.

امسال سه هیات اقتصادی از کشورهای عراق، افغانستان و ترکمنستان نیز به خراسان رضوی سفر کردند. همچنین برای نخستین بار نمایشگاههای اختصاصی کالا با محوریت خراسان رضوی در بیشکک کشور قزاقستان، کابل افغانستان، آکتائو در قزاقستان، دوشنبه تاجیکستان و هرات در افغانستان برپا شد.

سفر استاندار مرو جمهوری ترکمنستان به خراسان رضوی و بازدید وی از واحدهای تولیدی بخش خصوصی نیز در سال 93 آغازگر روابط جدید اقتصادی بین دو استان بود.

تصویب بودجه دولتی مستقل برای حاشیه شهر، پیشرفت خطوط قطارشهری و آغاز فرایند نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی مشهد از دیگر رویدادهای شهری تاثیرگذار در حوزه اقتصاد خراسان رضوی هستند.

حاشیه نشینی در کلانشهر مشهد رو به افزایش است و هم اکنون بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر در نقاط حاشیه این شهر ساکن هستند.

یکی از مهمترین دستاوردهای سفر استانی رییس جمهور و اعضای هیات دولت تدبیر و امید به مشهد توجه به حاشیه شهر و طرح بحث تخصیص اعتبار دولتی برای ساماندهی این مناطق بود که در این چارچوب ردیف بودجه مستقل جدیدی در لایحه بودجه سال ٩٤ به منظور ساماندهی حاشیه کلانشهرهای مذهبی کشور گنجانده شد.

در این قالب برای ساماندهی مشکلات حاشیه کلانشهرهای مذهبی 500 میلیارد ریال اعتبار به مشهد، قم، شیراز و ری اختصاص یافت که حداقل سهم حاشیه کلانشهر مشهد از این ردیف بودجه اعتباری 300 میلیارد ریال خواهد بود.

از دیگر رخدادهای شهری مهم سال جاری که اسفند ماه کلید خورد آغاز عملیات اجرایی خط سوم قطار شهری مشهد است.

این خط به طول 28 کیلومتر از انتهای امیریه تا بلوار صبا را پوشش می دهد و عملیات اجرایی این خط از نیمه ماه جاری آغاز شده است .

خط دوم قطارشهری مشهد نیز به طول 14 کیلومتر از منطقه رضاشهر به سوی منطقه طبرسی شمالی با 50 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است و در سال 96 به بهره برداری خواهد رسید.

هم اکنون عملیات حفاری 12.5 کیلومتر از مسیر 14 کیلومتری خط دوم قطارشهری مشهد نیز به پایان رسیده است.

امسال همچنین اعتبارات دولتی مربوط به خطوط قطارشهری مشهد به مبلغ هزار میلیار ریال بطور کامل محقق شد و برای سال آینده نیز هزار و 190 میلیارد ریال بودجه از سوی دولت و همین میزان اعتبار از سوی شهرداری مشهد به تکمیل خطوط قطارشهری اختصاص یافته است.

توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کلانشهر مشهد نیز از ابتدای سال 1393 آغاز شد و با مصوبات سفر استانی هیات دولت تدبیر و امید در شهریور ماه قوت گرفت.

از 13 هزار و 250 دستگاه تاکسی فعال در مشهد شش هزار دستگاه فرسوده است لذا از ابتدای امسال هزار دستگاه تاکسی نوسازی شده و هزار و 500 دستگاه دیگر نیز تا پایان سال نوسازی می شوند.

در بخش اتوبوسرانی نیز 77 دستگاه اتوبوس جدید از ابتدای سال وارد ناوگان فعال در مشهد شده است.

همچنین پنج هزار دستگاه تاکسی و 232 دستگاه اتوبوس با استفاده از اعتبارات و منابع دولتی به مشهد از مصوبات سفر رییس جمهوری به خراسان رضوی بود.

در این راستا با تحقق این مصوبه پنج هزار تاکسی جدید تا بهار آینده وارد ناوگان تاکسیرانی کلانشهر مشهد می شود.

همچنین طی شش ماه نخست سال آتی 500 دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی مشهد افزوده می شود که 300 دستگاه آن توسط شهرداری خریداری شده و 200 دستگاه دیگر نیز تحقق وعده دولت یازدهم است.

در حوزه راه و شهرسازی نیز بهره برداری از پنج هزار و 86 واحد مسکونی مهر در شهر جدید گلبهار از اتفاقات مهم سال 1393 بود.

این رویداد علاوه بر کثرت تعداد واحدهای افتتاح شده از آن جهت اهمیت دارد که در شهر جدید گلبهار پروژه های مسکن مهر با مشکلات عدیده ای مواجه بود اما دولت یازدهم توانست با تدبیر، این میراث باقی مانده از دولت گذشته را به نقطه قابل توجهی برساند.

تاکنون ساخت 118 هزار و 65 واحد مسکن مهر در این استان به اتمام رسیده و چهار مرحله افتتاحیه مسکن مهر انجام شده که معادل 52 درصد کل مسکن مهر خراسان رضوی را تشکیل می دهد و 48 درصد باقی مانده نیز در حال ساخت و ساماندهی است.

دهه فجر امسال هشت هزار و 734 واحد مسکن مهر با هزینه چهار هزار و 367 میلیارد ریال در خراسان رضوی افتتاح شد.

همچنین گسترش فعالیتهای سازمان همیاری شهرداریهای خراسان رضوی به حوزه بین الملل مهمترین اتفاق صورت گرفته در این حوزه بود. این سازمان در سال 1393 در ساخت کشتارگاهی صنعتی در لاهور پاکستان سرمایه گذاری کرد که هم اکنون در حال فعالیت است.

همچنین موسسه توسعه گردشگری سازمان همیاری شهرداریهای خراسان رضوی با سرمایه گذاری 700 میلیارد ریال فعالیتهای گسترده ای را در پروژه چالیدره طرقبه آغاز کرده که گامی بلندی برای جذب گردشگران تلقی می شود.

در حوزه تحولات اقتصادی ار بعد فناوری نیز راه اندازی پست کمپکت 63 کیلوولت فوق توزیع برق در حوالی مشهد به عنوان نخستین نمونه ساخته شده در جهان، اسفند ماه امسال در مشهد صورت گرفت.

این پست منحصربفرد که مرحله مطالعاتی و تحقیقاتی آن هفت سال پیش آغاز شده بخشی از برق چناران، جاده قوچان و کارخانه های مستقر در منطقه ناظریه مشهد را تامین می کند.

خراسان رضوی در سال 93 همچنین شاهد برپایی نخستین نمایشگاه منطقه ای فرصتهای سرمایه گذاری در موقوفات و بقاع متبرکه شمال و شرق کشور در مشهد بود.

در این نمایشگاه 138 پروژه به ارزش سرمایه گذاری حدود 16 هزار میلیارد ریال از استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، گلستان، مازندران و سیستان و بلوچستان معرفی شد.

در مجموع بر اساس اعلام مسوولان میزان تورم بهمن ماه امسال نسبت به بهمن سال گذشته در خراسان رضوی به رقم 11.5 درصد رسید که با توجه به اینکه تورم کشوری معادل 14.4 درصد بوده وضعیت این استان در مقایسه با آن مطلوبتر است.

همچنین امسال تخصیص اعتبارات تملک دارایی در خراسان رضوی شرایط خوبی داشت زیرا به رغم کاهش قیمت نفت، دولت تدبیر و امید با توجه به الزامات اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی 100 درصد اعتبارات عمرانی استان را تخصیص داد که امری بی نظیر طی سالهای اخیر است.

همچنین واحدهای تولیدی که طی سالها اخیر به شدت با بحران مالی و تبعات ناشی از تحریم مواجه شده اند با پیگیری مسوولان استان خراسان رضوی و همکاری بانکها وضعیت نسبتا بهتری نسبت به سالهای پیش داشتند.

اما اقتصاد کشور و استان در چهره ای نه چندان مثبت از اقتصاد امسال شاهد واقعه ویژه ای با محوریت شرق کشور و مشهد و آن ظهور و بروز شرکتهای سرمایه گذاری خاص بود که بطور گسترده اقدام به فروش سهام نه تنها در مشهد و خراسان که در سطح کشور طی این سالها کردند و صدای آن طی چند ماه اخیر بلند شد.

اقدامات شرکتهایی همچون پدیده شاندیز، تبرک و پردیسبان با تبلیغات گسترده رسانه ای و فروش سهام سبب شد تا دادستان مشهد در پی بررسیهای سازمان بازرسی و برخی دستگاههای نظارتی نسبت به پلمپ و تعطیلی دفاتر فروش سهام این شرکتها اقدام کند.



* بازار گرم نمایشگاهها در بخشهای مختلف

مشهد در سال 1393 میزبان دهها نمایشگاه ملی و بین المللی در بخشهای مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بود.

در این چارچوب نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد با حضور 21 کشور خارجی در بیش از 30 بخش، 700 غرفه و 20 هزار مترمربع وسعت طی ماه مبارک رمضان در محل نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار شد.

همچنین شانزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب ناشران ایران، نخستین نمایشگاه ملی رسانه های دیجیتال، پانزدهمین نمایشگاه بین المللی مبلمان، یازدهمین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات، چهار نمایشگاه بین المللی مرتبط با صنعت، معدن و صنایع وابسته، سومین نمایشگاه ملی صنعت چاپ و بسته بندی، پنجمین نمایشگاه خدمات شهری و محیط زیست شهری، نمایشگاه تخصصی حمل و نقل و ترافیک، نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری خراسان رضوی، هشتمین نمایشگاه ملی لیزینگ و فروش اقساطی کالا، سیزدهمین نمایشگاه بین المللی تجهیزات پزشکی، نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی و دو نمایشگاه عرضه مستقیم کالای بهاره و پاییزه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی مشهد طی سال 1393 برگزار شدند.



* توسعه و تسهیل فعالیتهای گمرکی

در سال 1393 زمینه راه اندازی دروازه مشترک گمرکی در نقطه صفر مرزی خراسان رضوی با کشور ترکمنستان در لطف آباد فراهم شد.

دروازه مشترک در نقطه صفر مرزی با توجه به ظرفیتهای محدود کشور همسایه این امکان را می دهد تا در قلمرو کشورمان با دعوت از گمرک مقابل رفت و آمد کامیونهای حامل بار و کالا تسهیل شود.

همچنین در سال 1393 با بهره برداری از دو انبار مسقف جدید ویژه کالاهای صادراتی و وارداتی چهار هزار مترمربع به ظرفیت انبارهای گمرک در استان خراسان رضوی افزوده شد.



* توجه مضاعف به بخش کشاورزی

بخش کشاورزی خراسان رضوی در پی تداوم چندین ساله پدیده خشکسالی و بحران آبی، در سال 1393 شاهد افزایش تسهیلات اعطایی اعم از بلاعوض و یا اعتبارات جاری و عمرانی به این عرصه بود.

از آن جمله اختصاص یکهزار و 80 میلیارد ریال اعتبار بلاعوض برای اجرای طرحهای آبیاری تحت فشار و نوین در سطح 35 هزار هکتار از کشتزارهای خراسان رضوی است.

اعتبارات سال گذشته این بخش 130 میلیارد ریال بود که جذب نشد اما در تسهیلات سال 1393 محاسبه شد تا از این طریق کمکی به بخش کشاورزی شود.

میانگین بارندگی در استان خراسان رضوی طی سال زراعی جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد حدود دو و نیم برابری داشته است.

همچنین میزان بارندگی در شهر مشهد در طول سال زراعی جاری از افزایش 204 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته برخوردار بوده است.

در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی نیز امسال توجه ویژه ای از سوی دولت به خراسان رضوی صورت گرفت.

بر اساس آمارها از سال 89 تا پایان نیمه اول سال 92 در مجموع 59 میلیارد ریال اعتبار به این بخش اختصاص یافت حال آنکه در نیمه دوم این سال 465 میلیارد ریال خط اعتباری ویژه با سود کارمزد 15 درصد برای این منظور فراهم شد.

برای سال 93 هم خط اعتباری ویژه ای با سود کارمزد 17 درصد برای مکانیزاسیون کشاورزی خراسان رضوی تعیین شد که تاکنون بالغ بر 95 درصد پرونده های مربوطه در بانک کشاورزی مصوب شده و 80 درصد این مبلغ تخصیص یافته است.

به گفته مسوولان ذیربط طی فقط شش ماه از سال 1393 حجم اعتباری به میزان 17 برابر سه سال گذشته به بخش مکانیزاسیون کشاورزی خراسان رضوی تخصیص یافت و تزریق شد.



* روند توسعه در آموزش و پرورش

بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام(ره) 11 مدرسه با حدود 90 کلاس را در مناطق محروم خراسان رضوی به بهره برداری رساند.

این بنیاد خیریه هم اکنون هفت مدرسه دیگر را در مناطق محروم خراسان رضوی در دست ساخت دارد.

همچنین خراسان رضوی دارای 12 هزار و 500 مدرسه است که 40 درصد آنها فرسوده هستند. بر همین اساس در سال 93 افزون بر 140 پروژه آموزشی در قالب 750 کلاس درس با مجموع زیربنای 83 هزار متر مربع در خراسان رضوی به بهره برداری رسید.

برگزاری جشنواره خیرین مدرسه ساز استان در خرداد ماه 93 نیز تعهد 980 میلیارد ریالی نیکوکاران مدرسه ساز را در قالب ساخت مدرسه، اهدا زمین، تجهیزات و وجه نقد به ارمغان داشت.

از دیگر رخدادهای خوب حوزه آموزش و پرورش خراسان رضوی در سال 93 که در کشور نیز بی سابقه بود افتتاح پارلمان مجازی معلمان و نیز افتتاح پارلمان مجازی اولیاء و مربیان بود که با استقبال خوب معلمان و اولیاء دانش آموزان رو به رو شد.

انتخاب خراسان رضوی به عنوان قطب امام شناسی امام سجاد(ع) و امام رضا(ع) از سوی وزارت آموزش و پرورش، کسب رتبه نخست کشور در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و نیز رتبه برتر کشور و عنوان پهلوان سال توسط دانش آموزان این استان در دو حوزه ورزشهای زورخانه ای و باستانی از دیگر رخدادهای قابل اعتنا سال 1393 در این استان هستند.



* دستاوردهای علمی و فناوری

جامعه علمی دانشگاهی خراسان رضوی در سال 1393 شاهد ساخت و معرفی سه نانوداروی متعلق به ایران در مرکز تحقیقات نانوفناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد بود.

این داروها شامل 'نانو سینا دکسوزوم' داروی ضدسرطان، 'نانو کورکومین' از ماده موثره زردچوبه برای بیماریهای التهابی و سرطان و 'نانو سینا آمفولیش' برای درمان سالک است.

همچنین محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در طرحی تحقیقاتی اقدام به استفاده از فناوری نانو در درمان عفونتهای باکتریایی کردند.

در این چارچوب سامانه نانودارورسانی طراحی شده که در مقابل عفونتهای مقاوم به آنتی بیوتیکها عملکرد موفقی دارد.

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین موفق به ابداع فرآیند تهیه نانوذرات لیپیدی جامد حاوی داروی 'داستاکسل' با اثر مهار سرطان شدند.

داروی داستاکسل در مهار انواع سرطان نظیر ریه، پروستات، سینه و سرطان تخمدان کاربرد دارد.

طی تحولی دیگر در عرصه علمی صنعتی خراسان رضوی توانایی تولید ظروف چینی با پوشش نانو توسط مهندسان و کادر فنی مجتمع تولیدی چینی تقدیس گناباد در پی 20 ماه تحقیقات مستمر بالاخره در سال 1393 به ثمر نشست.

در تداوم تحولات علمی در خراسان رضوی یک دانش آموز از این استان مدال طلای المپیاد نانو را کسب کرد. 'فاطمه خسرو نژاد' دانش آموز سال سوم متوسطه رشته ریاضی دبیرستان فرزانگان نیشابور مدال طلای این رقابتها را به دست آورد.

در حوزه پزشکی نیز 'کنگره بین المللی چشم پزشکی' در بیمارستان فوق تخصصی رضوی مشهد برگزار و در حاشیه آن دو روش جدید جراحی چشم معرفی و اجرا شد.

طی سال 1393 همچنین نانوفیلترهایی برای جذب بوهای نامطبوع در پژوهشکده علوم و صنایع غذایی مشهد ساخته شد. این محصول که قابلیت بالایی برای تجاری سازی دارد در پژوهشکده علوم و صنایع غذایی به مرحله تولید علمی رسیده است.

اجرای مراحل آزمایشی درمان سه بیماری با استفاده از سلولهای بنیادی توسط جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، مراحل آزمایشی درمان بیماریهای 'لک و پیس، نارسایی کلیه و ام.اس' از طریق سلولهای بنیادی با همکاری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز از موفقیتهای مهم این سال در استان هستند.

همچنین محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ابداع روشی نوین برای نخستین بار در کشور موفق به درمان خشکی دهان موسوم به 'گزروستومی' در بیماران مبتلا به سرطانهای سر و گردن شدند.

در تحولی دیگر دانشگاه علوم پزشکی مشهد با دانشگاه تورنتو کانادا پیرامون تبادلات علمی و آموزشی تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

همچنین در سال 1393 تمامی مراحل طراحی تا ساخت 'پهپاد آتراتوس' برای نخستین بار در شرق کشور توسط دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد به انجام رسید.

رونمایی 'خودروی کاسپین' توسط دانشجویان مبتکر مشهدی از دیگر اتفاقات قابل توجه امسال در دانشگاه فردوسی بود. این خودرو توانست در مسابقات فرمول دانشجویی در قسمت طراحی مقام دوم را کسب کند.

همچنین در سال رو به انتهای 1393 رتبه دانشگاه فردوسی مشهد نسبت به نتایج سال 2013 میلادی 192 پله در جهان، 66 پله در آسیا و دو پله در میان دانشگاههای تابع وزارت علوم صعود داشته است.

این صعود قابل توجه جایگاه دانشگاه فردوسی مشهد در نظام بین المللی رتبه بندی دانشگاهها با روش علمی یوراپ ثبت شد.

بر اساس نتایج ارزشیابی سال 2014 میلادی این نظام رتبه بندی، دانشگاه فردوسی مشهد در جهان رتبه 734، در آسیا رتبه 173 و در بین دانشگاههای تابع وزارت علوم جمهوری اسلامی ایران رتبه شش را کسب کرد.

همچنین در حالی که بر اساس نتایج نظام رتبه بندی ˈNTUˈ در سال 2014میلادی هیچکدام از دانشگاههای ایران موفق به کسب رتبه در بین 500 دانشگاه برتر جهان نشده اند دانشگاه فردوسی مشهد در این ارزیابی در موضوع علوم کشاورزی موفق به کسب رتبه 278 شد.

در ادامه تحولات علمی سال 1393 یکی از مهمترین اتفاقات مربوط به پارک علم و فناوری خراسان رضوی و انتخاب آن به عنوان کارگزار تشخیص صلاحیت شرکتها و موسسات دانش بنیان استانهای سه گانه خراسان از سوی معاونت علمی و فناوری نهاد رییس جمهوری بود.

دریافت تندیس برند برتر، کسب عنوان برتر دهمین نمایشگاه بین المللی صنعت آب کشور، کسب عنوان تعاونی برتر استان و کسب عنوان بهترین طرح در مسابقه 'بهترینها در امنیت کامپیوتر' در مالزی از دیگر موفقیتهایی است که شرکتهای زیرمجموعه پارک علم و فناوری خراسان در سال گذشته کسب کردند.

آغاز کار نخستین رسانه تخصصی اکوسیستم کارآفرینی با همکاری اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان رضوی از دیگر رویدادهای قابل ذکر است.

این رسانه تمام بخشهای کارآفرینی مرتبط با استان را معرفی کرده و مورد بحث و بررسی قرار داده و علاوه بر این به تحلیل تجارت موفق و بررسی شکست کسب و کارهای نوپا پرداخته و تجربه بخشهای مختلف را جهت استفاده علاقه مندان منتشر می کند.

خراسان رضوی در سال 1393 در بخش صنایع دفاعی نیز شاهد تحول بود. در این چارچوب با تلاش متخصصان کشورمان دو فروند بالگرد بازسازی شده تیر ماه امسال با حضور فرمانده هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران به ناوگان هوایی پایگاه پنجم هوانیروز ارتش مستقر در مشهد پیوست.

این بالگردها که پنج سال پیش به دلیل نقص فنی از رده خارج شده بود با قدرت دو هزار و 930 اسب بخار وظیفه شنود و شناسایی، ترابری و امدادرسانی را عهده دار هستند و برای بازسازی آنها 22 هزار ساعت کار فنی توسط متخصصان هوانیروز ارتش صرف شده است.



* محیط زیست

نخستین مدرسه طبیعت کشور در فضایی 10 هکتاری به نام 'کاوی کنج' با همت بخش خصوصی طی سال 1393 در کلانشهر مشهد راه اندازی شد که نقطه عطفی در حوزه آموزش محیط زیست و حفاظت از آن با ارائه آموزش به گروه سنی پنج تا 11 سال و گروه دانش آموزی است.

راه اندازی نخستین اورژانس محیط زیست کشور در بجستان با اولویت بهره گیری از شبکه اطلاعات مردمی برای شناسایی و مقابله با دشمنان محیط زیست از دیگر رویدادهای برجسته در خراسان رضوی است که با اولویت محیط زیست شهری در سال 1393 انجام شد.

خراسان رضوی همچنین در سال 93 نخستین استان کشور بود که فعالیت سیرکها با اجرای برنامه با حضور حیوانات را در جهت حمایت از حقوق حیوانات ممنوع کرد.

آغاز توزیع بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو 4 در کلانشهر مشهد دیگر رخداد زیست محیطی سال 1393 در مشهد بود که منجر به افزایش 60 درصدی شمار روزهای هوا سالم در این شهر شد.

در حالی از ابتدای امسال 42 روز هوای پاک، 261 روز هوای سالم و 54 روز هوای ناسالم در مشهد ثبت شد که پارسال این شهر 131 روز هوای ناسالم داشت.

شناسایی یک گونه جدید مار و یک گونه جدید پرنده نیز امسال در خراسان رضوی ثبت شد.

برگزاری بیست و یکمین نشست سالانه جمعیت زنان مبارز با آلودگی محیط زیست کشور در مشهد، افتتاح بزرگترین مرکز جامع سنجش آلاینده های زیست محیطی ایران در مشهد، اجرای طرح پایلوت شکل گیری و فعالیت شوراهای زیست محیطی برای نخستین بار در کشور در شهرستان تربت جام و نیز راه اندازی گشت شبانه حفاظت محیط زیست به منظور کنترل و پایش واحدهای آلاینده زیست محیطی در مشهد و حومه از دیگر اقدامات قابل توجه در حوزه حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در سال 1393 بوده اند.



* توسعه گردشگری و احیا میراث فرهنگی

همزمان با انتخاب مشهد به عنوان میزبان کنفرانس جهانی گردشگری در سال 2017 میلادی، مشهد سال 1393 میزبان هشتمین گردهمایی ملی راهنمایان گرشگری با حضور قائم مقام فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری بود.

همچنین در چارچوب تلاش برای توسعه و بهبود امکانات و زیرساختهای گردشگری خراسان رضوی در سال 1393 موفق شد تا افزون بر 90 درصد واحدهای اقامتی خود را استانداردسازی کرده و از این منظر رتبه نخست کشور را از آن خود کند.

مشهد بخاطر میزبانی سالانه 25 میلیون زائر و مسافر افزون بر 50 درصد واحدهای اقامتی کشور را در خود جای داده است.

یکی از آثار تاریخی ارزشمند در خراسان رضوی شهر توس با وسعت 360 هکتار است که احیاء و بازسازی آن با تاکید رهبر معظم انقلاب از سال 1375 در دستور کار قرار گرفته بود.

در این راستا طی سال 1393 با تلاش مسوولان در چارچوب فعالیتهای دولت یازدهم شورای احیا توس به ریاست رییس سازمان میراث فرهنگی و عضویت استاندار خراسان رضوی تشکیل شد.

همچنین موزه بزرگ خراسان پس از حدود 10 سال از آغاز اجرا بالاخره با زیربنای 18 هزار مترمربع در زمینی به مساحت4900 مترمربع بهمن ماه سال 1393 در مشهد بهره برداری شد.



* مهمترین واقعه جمعیتی

سال 1393 وضعیت طلاق در خراسان رضوی با افزایش 22 درصدی در سطح استان و 35 درصدی در مشهد روند صعودی داشت. در این مدت 17 هزار و 38 مورد طلاق در خراسان رضوی ثبت شد.



* بهداشت و درمان

آغاز ارائه خدمات بهداشتی رایگان به یک میلیون و 300 هزار حاشیه نشین شهر مشهد برای نخستین بار در کشور، رخدادی مبارک در چارچوب فعالیتهای مثبت وزارت بهداشت دولت تدبیر و امید در سال 93 است. اجرای خدمات بهداشتی رایگان به این جمعیت در قالب طرح تحول نظام سلامت صورت گرفت.

بیمه سلامت خراسان رضوی نیز با پوشش سه میلیون و 700 هزار نفر حدود 60 درصد از جمعیت شش میلیون نفری این استان را در سال 1393 زیر پوشش برد.



* رخدادهای و موفقیتهای ورزشی

خراسان رضوی اردیبهشت سال 1393 میزبان مسابقات قهرمانی والیبال نشسته آسیا و اقیانوسیه با حضور 250 ورزشکار در قالب 16 تیم مردان و زنان از کشورهای مختلف در مشهد بود.

همچنین مسابقات بین المللی کشتی فرنگی و آزاد جام یادگار امام(ره) در دو بخش نوجوانان و نونهالان بهمن ماه سال 93 با حضور 400 کشتی گیر از ایران و 15 کشور جهان در خانه کشتی مشهد برگزار شد.

انتخاب اعضای هیات رییسه سازمان والیبال معلولان آسیا و اقیانوسیه دیگر رخداد بین المللی ورزشی بود که در آستانه مسابقات قهرمانی والیبال نشسته آسیا در مشهد برگزار و در این چارچوب هادی رضایی به عنوان دبیرکل سازمان معلولان آسیا و اقیانوسیه انتخاب شد.

این انتخابات با حضور نمایندگانی از کشورهای ایران، مغولستان، سریلانکا، مالزی، کره جنوبی، قزاقستان، عراق، چین، ژاپن و استرالیا برگزار شد.

جشنواره رقابتهای شطرنج کشور انتخابی تیم ملی به عنوان بزرگترین رویداد ملی این رشته ورزشی با حضور 400 شطرنج باز از سراسر ایران در دو بخش مردان و زنان مرداد ماه امسال در مشهد برگزار شد.

راهیابی 11 ورزشکار خراسانی به رقابتهای آسیایی اینچئون کره جنوبی که عناوین مختلف قرمانی را برای کشورمان کسب کردند نیز از موفقیتهای ورزشی خراسان رضوی در سال 1393 بود.

صعود تیم پدیده مشهد به رقابتهای لیگ برتر فوتبال، صعود تیم بسکتبال طرح مسکن ثامن مشهد بعد از چهار سال تلاش به رقابتهای لیگ برتر این رشته و صعود تیم فوتسال فردوسی مشهد از لیگ دسته اول به رقابتهای لیگ برتر نیز از توفقیات ورزشی خراسان رضوی در سال 1393 بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.