وزیر آموزش و پرورش در سال گذشته دو کارت زرد از مجلس گرفت تا زمزمه های استیضاح فانی در سال جدید نیز به گوش برسد، مگر اینکه نگاه نمایندگان نسبت به این وزارتخانه تغییر کند.

دو کارت زرد مجلس به وزیر آموزش و پرورش/ واکنش فانی به استیضاح

به گزارش خبرنگار مهر، وزیر آموزش و پرورش در سالی که گذشت دو کارت زرد از سوی مجلس شورای اسلامی دریافت کرد اولین کارت را در اواخر فروردین ۹۳ در بررسی سئوال امیر حسین قاضی زاده نماینده مشهد و مهرداد بذرپاش نماینده تهران در خصوص علت سیاسی بودن انتصابات مدیران آموزش و پرورش بدون منطق کارشناسی و شایسته سالاری و بکارگیری افرادی که در سنین بازنشستگی قرار دارند دریافت کرد. نمایندگان با ۷۱ رای موافق ۱۱۵ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع از مجموع ۲۰۲ نماینده حاضر در مجلس به وزیر آموزش و پرورش اولین کارت زرد را نشان دادند.

همچنین، مجلس شورای اسلامی در ۷ بهمن ۹۳ سئوال از وزیر آموزش و پرورش را در دستور کار خود داشت. نادر قاضی‌پور نماینده سئوال کننده در مورد تعیین تکلیف معلمان پیش دبستانی و شرکتی، برگزاری آزمون استخدامی و مطالبات فرهنگیان از وزیر آموزش و پرورش توضیح خواست اما توضیحات وزیر نتوانست قاضی پور را قانع کند بنابراین از مجموع ۲۱۵ نماینده حاضر ۷۴ رأی موافق، ‌۱۱۴ رأی مخالف و ۱۴ رأی ممتنع، نمایندگان از پاسخ‌های وزیر قانع نشدند و به این ترتیب فانی دومین کارت زرد را دریافت کرد.

طبق آئین‌نامه داخلی مجلس، در صورتی که در هر دوره مجلس هر وزیری ۳ بار در پاسخ به سئوال نمایندگان نتواند وکلای ملت را قانع کند و از پارلمان کارت زرد دریافت کند، اگر تعداد این کارت‌های زرد به عدد ۳ برسد زمینه استیضاح وی در خانه ملت فراهم می‌شود و نمایندگان طرح استیضاح وزیر را تقدیم هیأت‌ رئیسه می‌کنند.

خبرهایی مبنی بر استیضاح وزیر آموزش و پرورش پیش از نوروز به گوش می رسید اما این اتفاق نیفتاد در این رابطه سید حسین نقوی حسینی رئیس فراکسیون فرهنگی مجلس، پنجم اسفند ۹۳ به مهر گفته بود که استیضاح فانی از مدت ها پیش با ۶۰ امضا به هیئت رئیسه تقدیم شده و اگر مجددا برای جمع آوری امضا به صحن بیاید شاید به ۱۵۰ امضا نیز برسد.

وی افزود: هیئت رئیسه مجلس نیز فرصت زیادی در این رابطه در نظر گرفت تا شاید به نقطه نظر مشترکی با وزیر آموزش و پرورش و استیضاح کنندگان برسد، اما این نشست ها بی نتیجه بوده است چراکه روند مدیریت در آموزش و پرورش روند خوبی نیست و فرهنگیان به ویژه از مدیریت اقتصادی این وزارتخانه راضی نیستند.

نقوی حسینی با اشاره به جلسات نمایندگان استیضاح کننده و اصرار آنها برای اعلام وصول طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش گفت: فکر می کنم هیئت رئیسه هم باید به آیین نامه عمل کند، چون این شیوه تصمیم گیری هیئت رئیسه خلاف آیین نامه است.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس در ادامه در پاسخ به این پرسش که اشکال اساسی مدیریت آموزش و پرورش از دیدگاه نمایندگان چیست ، عنوان داشته بود که اشکال اینجاست که حلقه مدیریتی اطراف وزیر خیلی افراطی هستند، هرچند فقط یکی از موارد مد نظر استیضاح کنندگان مسائل سیاسی است.

نقوی حسینی افزود: بحث اصلی و عمده فرهنگیان مسائل معیشتی و مدیریت ناصحیح منابع مالی و نیروی انسانی است و تصمیماتی است که به آموزش و پرورش خسارت وارد می کند. همچنین عدم تناسب محتوای آموزشی با ساعات کلاس ها وطرح واگذاری مدارس به بخش غیر دولتی نیز مورد انتقاد است.

پیش از این وزير آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران در واكنش به مطرح شدن بحث استيضاحش، گفت: از استيضاح نگران نيستم و تابع تصميم نمايندگان مجلس هستم.

علي‌اصغر فاني افزود: اين موضوع نگراني ندارد، شما هم نگران نباشيد، آموزش و پرورش وزارتخانه‌ای بزرگ با امكانات محدود و انتظارات نامحدود است و اگر بخواهيم به آن ايراد بگيريم به راحتي مي‌توانيم ايرادات بسياري را مطرح كنيم. اين روند در دوره‌هاي قبل نيز وجود داشته و تنها مربوط به اين دوره نيست، نگران استيضاح نيستم و اميدوارم هر چه خير و صلاح است پيش بيايد.

در سالی که گذشت وزارت آموزش و پرورش حاشیه های زیادی در حوزه های مختلف داشت که باید دید رویکرد نمایندگان مجلس در سال جدید مثبت خواهد بود یا اینکه بهارستان نشینان برای استیضاح وزیر ۱۳ میلیون دانش آموز همچنان پافشاری خواهند کرد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.