۱۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۹
کد خبر: 273941

قدس انلاین: بنا به روایات رسیده مقام حضرت زهرا (عَلیهاالسَلام) در بهشت با مقام پیامبر و علی و حسنین (عَلیهم‌السَلام) یکسان است و این بزرگواران در یک مقام قرار دارند که برترین جایگاه در بهشت می باشد.

 مقام «وسیله» در بهشت چه مقامی است؟

از این رو زید بن ارقم از پیامبر اکرم (ص) روایت می‌کند که آن حضرت خطاب به امیرالمؤمنین علی (ع) فرمودند: یا علی تو و دخترم فاطمه در بهشت در قصر من همنشین من هستید. سپس پیامبر اکرم این آیه را تلاوت فرمود: برادرانه بر تخت های بهشتی روبروی هم می‌نشینید (سوره‌ی الحجر: آیه 47).
همچنین در حدیث دیگری امیرالمؤمنین علی (ع) از پیامبر اکرم (ص) نقل کرده‌اند که رسول اکرم فرمود: در بهشت درجه‌ای است به نام «الوسیله»، هرگاه بخواهید در هنگام دعا چیزی برای من از خدا بطلبید، مقام «وسیله» را مسئلت نمایید، گفتند: یا رسول‌اللَّه چه کسانی در این درجه‌ی مخصوص با شما همنشین هستند؟ فرمود: علی، فاطمه، حسن و حسین. ما شیعیان نیز در زیارت پیامبر اکرم چنین عرض می‌کنیم: اللهم اعطه الدرجة الرفیعة، و آته الوسیلة من الجنة.
از این رو درجة الوسیله- که والاترین درجات بهشتی است- مخصوص و منحصر است به پنج تن، و هرگز بشری را به آن رتبه‌ی اعلی راه نیست. درجة الوسیله برتر از درجات جمیع انبیا، اوصیا، اولیا، و علماء و مخلصین است.
روایت دیگری که حضرات عامه نیز نسبت به آن اهمیت بسیار قائل شده‌اند عبارت از این است:
روزی رسول اکرم وارد خانه علی شد و امیرالمؤمنین را در حال استراحت مشاهده کرد و خطاب به حضرت زهرا چنین فرمود:

همانا، من و تو (یا زهرا) و حسن و حسین و این شخص که در اینجا آرمیده است (علی)، روز قیامت همه در یک جا خواهیم بود.
همچنین عبداللَّه بن قیس از رسول خدا (ص) نقل می‌کند که فرمودند: جایگاه من و علی و فاطمه و حسن و حسین روز قیامت در قبه‌ای است که زیر عرش قرار دارد.
از این روایت چنین معلوم می‌شود که والاترین مقامات که «وسیله» نام دارد، در پایتخت عظمت حضرت حق تبارک و تعالی است و هرگز کسی را به آنجا راه نیست. بی هیچ شک و تردیدی پایتخت عالم فقط جایگاه پنچ تن است، آنجا که نشانگر عظمت و جلال و جلوه‌گاه نور جمال و جلال کبریایی است.

منابع:

1-بغدادی، ایضاح المکنون، ج 1: 405.

2-علامه مجلسی، بحارالانوار، 97: 169.

3-احمد بن حنبل، مسند، ج1: 101.

4-کنزالعمال، ج 12: 100.

*زهره منش، ریحانه النبی:348-349.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.