قدس انلاین - ساحل عباسی:نوروز اگر چه روزنامه ها منتشر نمیشدند ولی خبرنگاران بیکار نبودند و این درحالی بود که تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان درلوزان سویس بشدت مشغول مذاکرات دو و چند جانبه بودند. درهمین شهر نه تنها تیم مذاکره کننده ایرانی بلکه تیمهای طرفهای مذاکره نیز با یکدیگر جلساتی دو یا چند جانبه برگزار میکردند.

مساله هسته ای ایران آینده منطقه را رقم میزند/پیشرفتهای هسته ای به هیچ وجه قابل برگشت نیست/اکنون برای اظهار نظر درباره توافق خیلی زود است

حاصل این تلاشها که گاهی تا مرز ترک میزمذاکره نیز پیش میرفت صدور یک بیانیه توافق بود که درنهایت توانست خواست مذاکره کنندگان ایرانی و طرف مقابل را تامین کند هرچند که هنوز تا تبدیل این بیانیه به توافق و نگارش ان راه طولانی وجود داردو مذاکره همچنان ادامه خواهد داشت اما چارچوبهای ان مشخص شد درهمین زمینه با دکتر محمد علی فتح اللهی گفتگویی داشتیم که درادامه میخوانید:

-توافق هسته ای در مراحل اولیه خود بین ایران و طرف غربی انجام شد به نظر شما این توافق چه قدر برای کشور ما از اهمیت برخوردار است؟

اگر بخواهیم بحث هسته ای ایران را با مسائلی که در حال حاضر در منطقه در جریان است را  بررسی کنیم باید گفت مسائلی که در منطقه اعم از یمن یا سوریه و عراق،لبنان و فلسطین به وقوع می پیوندد از اهمیت خاصی برخوردار بوده و جزء مسائل بسیار جدی وراهبردی است زیرا این مسائل جهان عرب،جهان اسلام و منطقه غرب آسیا را تحت تاثیر قرار داده است، به نظر می رسد تحولاتی که در این حوزه ها اتفاق می افتد را اگر با بحث انرژی هسته ای کشور مقایسه کنیم باید گفت اصلا و به هیچ وجه این دو با هم قابل مقایسه نیستند زیرا یقینا مسائل منطقه ای و اتفاقاتی که شاهد آن هستیم تاثیرات بنیادی و طولانی مدتی در مسائل سیاسی منطقه به جای خواهند گذاشت ، در صورتی که مسئله هسته ای جموری اسلامی ایران بحث دیپلماسی است که در هر کشوری هزاران بحث دیپلماسی پیش می آید و با مذاکرات و چانه زنی های سیاسی حل و فصل شده  و در نهایت به سرانجام می رسد.بدین معنی که مسئله هسته ای حتی در عمق استراتزیک مسائل نظام ما هم تاثیر چندانی  ندارد ،که  بر فرض مثال اگر امتیاز کم یا زیادی گرفته  یا داده باشیم بتواند تاثیر زیادی بر سرنوشت سیاسی کشور داشته باشد .

در صورتی که بحث هایی چون یمن ،سوریه ،عراق و مقاومت ضد صهیونیستی سرنوشت آینده منطقه و جهان را رقم خواهند زد ومسلما مسائلی به شدت راهبردی می باشند.

مسئله هسته ای در واقع در ایران از آن حالتی که بتواند تاثیرات بنیادی بگذارد خارج شده و یک مسئله فنی و تکنولوژیک است .

در واقع جوهر اصلی بحث هسته ای توجه به این مسئله است که جامعه علمی کشور به درجه ای از رشد رسیده است که توان ورود در عرصه های فنی و تکنولوژی هسته ای را به دست آورده و با چنین تکنولوژی به راحتی می تواند در صنایع پیشرفته وارد شود.

یقینا ملت ایران دست یابی به چنین توانمندی را احساس می نمایند .به هر حال دانشمندان هسته ای ایران نشان دادند که می توانند پا به پای علم دنیا پیش بروند .یقینا غربی ها و دشمنان انقلاب اسلامی از دست یابی به علوم مختلف و پیشرفت های علمی دانشمندان ایرانی ناراضی هستند و در طول این سالها با ترفندهای مختلف سعی بر مانع تراشی در پیش پای موفقیت های علمی کشور داشته اند،اما یکی از موفقیت های ایران در طی سالهای گذشته خنثی کردن توطئه های دشمن و از بین بردن تبلیغاتی بود که غرب علیه برنامه هسته ای ایران به راه انداخته بود .آنچه مسلم است علم و دانشی که در کشور بومی شده و در اختیارجامعه علمی کشور قرار دارد به هیچ وجه قابل استرداد نیست و دشمنان در این راه دستشان بسته و قادر به انجام هیچ  اقدامی نمی باشند .

-در حال حاضر وظایف مسئولین رد قبال چنین توافق نامه ای که اخبا ر ضد و نقیضی در خصوص گفته های ایرانی و طرف غربی شنیده می شود چست؟

-در واقع باید گفت در طی سالهایی که بر پیشرفت هسته ای ایران گذشت غربی ها سعی کردند این مسئله را وسیله فشاری علیه حمهوری اسلامی قرار دهند ایران اسلامی هم با چنین مذاکراتی در طول این سالها هدفی جز کاهش فشارهای تحریمی غرب نداشته است .اما در طی این سالها جریان علمی و تکنولوژیک جامعه ما پیشرفت های قابل توجهی داشته است.

به هر حال آنچه مسلم است مذاکرات می بایست به سرانجام می رسید و تیم مذاکره کننده ایران در نشست ها و جلسات انجام شده حضور مستمری داشته است که به هر حال می توان نقاط ضعف یا قدرت تیم مذاکره کننده را در روزهای پیش رو مورد بررسی قرار داد.به هر حال با انجام توافقات کلی نتایجی به اطلاع مردم رسیده است .

به نظر بنده بیانیه ای که اعلام شده است هنوز به مرحله عملیاتی نرسیده است و متن توافق نامه هنوز به دست ما نرسیده که بتوانیم درخصوص متن توافق نامه اظهار نظر صریح و شفافی ارائه دهیم که دقیقا جزییات و کلیات در آن مشخص شده باشد .به هر حال مواردی هست که نیازمند به نظرات نهادهای تصمیم گیری  چون مجلس شورای اسلامی دارد که همانند پروتکل الحاقی از وظایف نمایندگان محترم ملت است که به چنین مواردی نظارت و درباره آن تصمیم گیری نمایند .

بیانیه کلی که صادر شده نشان دهنده جمع بندی کلی طرفین است اما این بیانیه همه کار وپایان همه چیز محسوب نمی شود .در مجموع مسئله هسته ای را می توان همانند مابقی رفتارهای دیپماتیک ایران با دیگر کشورها به شمار آورد و در چنین مسیری امتیازهایی داده و اخذ می شود .به نظر بنده می توان در موارد مختلف توافق اظهار نظر نمود و اگر با بررسی های دقیق ملت به این نتیجه برسند که تیم مذاکره کننده ضعیف عمل کرده است در کارنامه دولت یازدهم ثبت خواهد شد .

اما اگر با حفظ مصالح ومنافع ایران مذاکرات به پیش برده شده است یقینا به عنوان نقطه قوتی در کارنامه دولت و مسئولین مربوطه محسوب می شود.مجموع ماجرا چیزی نیست که سرنوشت سیاسی نظام جمهوری اسلامی یا منطقه را بتواند تحت تاثیر قرار دهد.به هر حال در کشور تصمیم گیران و مسئولانی هستند که به اوضاع اشراف داشته و اصول کلی مورد نظر نظام را روشن  و لحظه ای از آن غفلت نمی کنند .به نظر بنده مسئولین در مجموع بهترین تصمیم را اتخاذ می کنند تصمیمی که منافع جمهوری اسلامی را تضمین می نماید لذا در این برهه زمانی نمی توان به راحتی درباره متن توافق نامه اظهار نظر قطعی کرد زیرا هنوز توافق نامه به شکل کامل منتشر نشده است و تا تیر ماه سال جاری می بایست صبر نمود.

اما مسائلل مهمی که در نظام داخل جمهوری اسلامی وجود دارد همانند اقتصاد مقاومتی و ساخت داخلی قدرت و بحث های منطقه ای که مقاومت رژیم صهیونیستی و تهاجماتی که از این رو در منطقه صورت می گیرد به نظر بنده مسائل بسیار مهم و تعیین کننده در سرنوشت سیاسی منطقه و جهان می باشند .

-به نظر شما مهمترین اصلی که رد توافق نامه هسته ای که تا تیر ماه تکمیل و نهایی می شود می بایست مورد توجه مسئولین قرار داشته باشد چیست؟

-اصلی که مقام معظم رهبری فرمودند که این توافق نامه باید قابل بازگشت باشد یعنی اگر در مسیر پیش رو مشاهده نمودیم که غرب به تعهدات خود عمل نکرد همان سایت فردو را به راحتی بتوانیم به یک مرکز غنی سازی تبدیل کنیم وقتی اظهار می شود که چنین مرکزی تعطیل نمی شود یعنی انجا قابلیت های خود را برای راه اندازی مجدد حفظ کرده است .به نظر بنده در تفاوت متن ها تفاوتی نمی بینم زیرا در ابتدا بحث های کلی مطرح می شود که در موارد مختلف قابل جمع است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عبدالرضا IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    0 0
    چرا فردو را تعطیل کردند .وبه مرکز تحقیقات فیزیکی تبدیل کردند .؟ ایا این مسءله به معنای باج دادن بطرف مقابل نیست؟ ودر مورد اینکه در مورد تحقیقات پزشکی حداقل تولید بیست در صد لازم نیست؟