قدس انلاین-قاانی:اگرچه چندین سال است که موضوع طرح تعطیلات زمستانی بدون نتیجه مطرح شده اما اینبار همتی مضاعف برای به ثمر رسیدن این طرح از سوی سازمان میراث فرهنگی وگردشگری کشور وجو د دارد.

احتمال تصویب تعطیلات زمستانی دربهار/ موافقت میراث فرهنگی ،مخالفت آموزش وپرورش

به گزارش قدس آنلاین براساس این طرح از تعطیلات تابستانی کم وتعطیلات زمستانی ازتاریخ 16 لغایت 22 بهمن ماه ایجاد می شود تا مردم تنها در ایام نوروز و تابستان عازم سفر نشوند و بعضی از اقشار خاص مثل بازنشستگان که برای سایر ایام سال که غیرپیک است و مشکلی برای سفر ندارند با ارائه تسهیلاتی بتوانند به سفر بروند و کل حجم سفرهای مردم، متمرکز در نوروز و تابستان نشود. 
*میراث فرهنگی به دنبال تصویب تعطیلات زمستانی 
امروز مسعود سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی در نشست خبری در پاسخ به پرسشی در زمینه طرح تعطیلات زمستانی که می‌تواند سفر را توزیع کند، گفت: این طرح که شامل تعطیلات بین 16 تا 22 بهمن است به هیئت دولت تقدیم شده است اما برخی سازمان‌ها از جمله آموزش و پرورش نظرات مختلفی دشتند در عین حال نظر ما این است که این ایام بین دو ترم دانشجویی از جهت آموزش و پرورش هم دوره فعالی در این تاریخ نداریم. لذا تلاش‌ها برای گرفتن مصوبه دولت جهت این ایام را ادامه می‌دهیم.
* تعطیلات زمستانی نوروز دیگر نیست! 
محمدرضا پوینده گفت: نظر دولت ساماندهی تعطیلات در طول ایام سال است که یک بخشی از آن بر می‌گردد به ظرفیتی که در زمستان وجود دارد و اگر بتوانیم زمانی را با دقت، مطالعه و هم اندیشی مشخص کنیم که به عنوان تعطیلات در زمستان باشد یک فرصتی مناسب و خوبی برای بسیرای از استانهای کشور ایجاد خواهد شد.
مدیر کل دفتر برنامه‌ ریزی گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفت‌وگوی اختصاصی با پایگاه اطلاع رسانی دولت درباره پیشنهاد این سازمان برای تعیین تعطیلات یک هفته ای زمستان در کشور اظهار داشت: بحث گردشگری زمستانی یکی از بخشهای بسیار جذاب گردشگری در سراسر دنیاست و کشورهایی که مستعد هستند و دامنه و کوههای برفگیری دارند، می‌توانند از این حوزه استفاده و بهره برداری ‌کنند. افرادی که منتقد هستند، فکر می‌کنم باید مطالعه بیشتری در این خصوص داشته باشند.
وی در ادامه افزود: اکثر استانهای کشور ما موقعیت جغرافیایی کوهستانی و دامنه‌های برفگیر دارند و تعداد خوبی از شهرها دارای پیست اسکی بوده و در برخی از استانها جشنواره برفی نیز برگزار می‌شود. حتی بسیاری از استانهای محروم مانند کهگیلویه و بویر احمد و چهار محال بختیاری ظرفیت گردشگری در فصل زمستان را دارند و این موقعیت خوبی است. 
پوینده در ادامه خاطر نشان کرد: بسیاری از کشورهای جهان در ماه ژانویه تعطیل هستند و در این ایام یک حجم عظیمی از سفر در سراسر کشورهای دنیا انجام می‌شود و به دلیل اینکه زیرساخت ها فراهم است و برنامه ریزی می کنند، هیج مشکلی به لحاظ سوانح جاده‌ای به وجود نمی‌آید و میزان حوادث بسیار پایین تر از کشور ماست.
مدیر کل دفتر برنامه‌ ریزی گردشگری سازمان میراث فرهنگی، تصریح کرد: بسیاری از کشورهای همسایه من جمله جمهوری آذربایجان از بحث تعطیلات زمستانی استفاده می‌کنند و بخش عظیم کشورهای دنیا در ایام زمستان تعطیل می‌شوند و به سفر می‌آیند و ما هم ظرفیت بسیار خوبی برای جذب گردشگران خارجی که سال جدیدشان در اول ژانویه است، داریم.
وی در ادامه اظهار داشت: همچنین شاید بعضی از هموطنان هم بخواهند در ایام زمستان به شهرهای جنوبی یا شرقی کشور سفر کنند و بسیاری از استانهای شرقی محروم مانند سیستان وبلوچستان با جذب گردشگر رونق پیدا می‌کنند و استانهای دیگر مانند هرمزگان، بوشهر، فارس هم از این تعطیلات بهر‌ه‌مند می شوند.
پوینده در ادامه با بیان اینکه پیشنهاد تعیین تعطیلات یک هفته ای در فصل زمستان به هیچ عنوان به معنای ایجاد نوروز دیگر نیست، افزود: نظر دولت ساماندهی تعطیلات در طول ایام سال است که یک بخشی از آن بر می‌گردد به ظرفیتی که در زمستان وجود دارد و اگر بتوانیم زمانی را با دقت، مطالعه و هم اندیشی مشخص کنیم که به عنوان تعطیلات در زمستان باشد یک فرصتی مناسب و خوبی است.
وی تاکید کرد: موضوع تعطیلات زمستانی در حد طرح و بررسی است و هنوز به ثبت نرسیده و لازم است یک مطالعه و بررسی تطبیقی با دنیا انجام دهیم.
*تعطیلات بی‌برنامه، بحران می‌آفریند
 رقیه حاتمی‌پور، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران و ایتالیا نیز با اشاره به پژوهش‌های مبسوطی که این اتاق برای یافتن مناسب‌ترین راه‌های توسعه گردشگری با مطالعه تطبیقی الگوهای موجود در دنیا انجام داده است و با اشاره به هدف‌گذاری‌های دقیق و بومی‌سازی‌هایی که در کشورهایی مانند تونس، زیمبابوه، مالزی و ترکیه انجام شده، تصریح می‌کند: در کنار سایر سیاست‌هایی که مستقیما با توسعه گردشگری خارجی مرتبط است و باید اتخاذ شود، تحقیقات نشان می‌دهد که اختصاص زمانی به تعطیلات زمستانه یکی از روش‌های موثر برای توسعه گردشگری داخلی و بالابردن بهره‌وری مقاصد است.
وی در ادامه اضافه می‌کند: ما می‌بینیم که در زمان پیک سفر، جاد‌ه‌ها و مقاصد مشخصی در کشورمان با چنان تراکمی مواجه می‌شوند که تمام تلاش دست‌اندرکاران این حوزه باید معطوف به کنترل این تراکم برای بدل نشدن آن به یک بحران شود. این مساله مطمئنا بار مالی‌ سنگینی نیز به سیستم تحمیل می‌کند، درحالی‌که طرح‌هایی مانند در نظر گرفتن تعطیلات زمستانی برای مدارس و... موجب می‌شود این مساله به شکل اساسی‌تری حل شود و بتوان به این ترتیب نیرو و بودجه خود را در طول سال، مصروف مقاصد و شهرهای جدید کرد تا به این ترتیب گردشگری را در این شهرها نیز رونق داد.
 گیر وزارت آموزش و پرورش به تعطیلات زمستانی
معاون رئیس جمهور گفت: این موضوع چندین بار مطرح شده، اما وزارت آموزش و پرورش به خاطر تنوع اقلیمی در کشور نمی‌تواند در همه استان‌های کشور این تعطیلات را ساماندهی کند. ما دوباره طرح تعطیلات زمستانی را از 16 تا 22 بهمن‌ماه با اصلاحاتی مطرح کردیم. اما وزارت آموزش و پرورش هنوز پاسخ مثبت نداده است. 
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.