۲۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۶
کد خبر: 274925

قدس انلاین_مصطفی لعل شاطری: یکی از مواد غذایی که همه روزه به صورت پیوسته در وعده های غذایی از آن استقاده می شود، مشتقات گندم است، برای مثال نانی که در وعده های غذاییمان مصرف می شود از این دست می باشد.

چگونه استخوان هایی قوی داشته باشیم؟

به گزارش قدس انلاین، گندم طبیعتی گرم، خشک و معتدل دارد. برای رفع بیماری های پوستی، استفاده از گندم بسیار مفید است. برای تقویت کودکان بهتر است در وعده های غذاییشان از گندم استفاده شود. علاوه براین آرد گندم برای درمان بیماری های پوستی از قبیل ورم پوست بسیار مفید است. در گندم املاح معدنى و عناصر كاتاليتيك فراوان وجود دارد مثل: كلسيم، منيزيوم، سديم، پوتاسيوم، كلر، گوگرد، فلوئور، سيليسيوم، مس ، منگنز، كوبالت ، يد، آرسنيك ، چربى فوسفور، روى، نشاسته، ويتامين آ، ب 1، ب 2 كه در جوانه گندم به وجود مى آيد و ويتامين كا. گندم از مواد غذايى كامل طبيعت است كه قرن ها خوراك بشر را تاءمين مى كند و يكى از نعمتهاى بزرگ خداوند است. امروز در سايه علم و دانش ‍ معلوم شده است اين دانه كوچك و حقير گنجى از املاح و ويتامين در خود نهفته دارد چنانکه به این امر در توصیه های غذایی ائمه اطهار (ع) پرداخته شده است.

در این باره از امام باقر (ع) روایت شده است که ایشان فرموده اند: بهترین غذا، آرد سبوس گرفته گندم است که اگر گرسنه باشی سیر می کند و اگر سیر باشی هضم می کند غذایت را، و نیزحسین بن احمد بن اسحاق از بکر بن محمد از ابی عبدالله (ع) روایت نموده است که فرمودند: آرد سبوس گرفته، گوشت می آورد و استخوان را محکم می کند، و نیز در جایی دیگر فرمودند: همانا آرد گندم غذای پیامبران است.

علاوه بر این امام موسی کاظم (ع) درباره این ماده غذایی بیان داشته اند: به درستی که آرد گندم از آسمان با وحی (به زمین) نازل شده است و از علی بن محمد بن بندار از احمد از موسی بن قاسم از یحیی بن مساور از ابی عبدالله (ع) روایت شده که فرمودند: آرد گندم تلخی و بلغم را به کلی از معده می برد و دفع می کند 70 نوع از بلاها را، و نیز آمده است: هر کس بنوشد (جوشانده) آرد گندم سبوس گرفته را (به مدت) 40 صبح، دو بازو و کتف او را قوتمند می کند.

همچنین بنا به روایات رسیده، این ماده غذایی برای کودکان نیز ثمرات فراوانی دارد، چنانکه از ابی عبدالله (ع) روایت شده که فرمودند: درباره ی نوزادی که ضعیف است چه چیزی شما را بازداشت از آرد گندم؟ به درستی که آن استخوان ها را محکم می کند و گوشت می رویاند، و نیز در جایی دیگر می فرمایند: به فرزندان کوچکتان (جوشانده ی) آرد گندم بنوشانید که آن گوشت می رویاند و استخوان را محکم می کند و فرمودند: هر کس چهل صبح از آرد گندم بنوشد بازوانش از قوت پر خواهد شد.

علاوه بر این از ابراهیم ابن بسطام از مردی از اهل مرو روایت شده که: امام رضا (ع) نزد ما آمد و درخواست آرد گندم کرد پس به سوی ایشان فرستادیم آرد مخلوط و خمیر شده (با آب یا روغن) (ملتوت) پس قبول نکردند و فرمودند: به درستی که آرد گندم چون صبح ناشتا در حالی که خشک است، خورده شود، حرارت درون را خاموش می کند و ناراحتی را از بین می برد و اگر ملتوت باشد چنین نمی کند، ونیز از اباعبدالله (ع) روایت شده است که فرمودند: نوشیدن (جوشانده) آرد گندم با روغن زیتون گوشت می رویاند و استخوان را محکم می کند و پوست را براق می کند و قوه ی جنسی را می افزاید.

با این وجود امروزه کارشناسان امور تغذیه به این نتیجه رسیده اند که بايد از مشتقات گندم بسیار استفاده نمود، زيرا جوانه گندم براى تمام كسانى كه دچار كمبود املاح معدنى شده اند يا بى خونى و ضعف پيدا كرده اند و از لحاظ جسمى و روحى ناتوان و ضعيف شده اند، رشد آنها سريع نيست، نرمى استخوان دارند، مسلول شده اند، خانم هايى كه حامله هستند و يا فارغ شده و يا بچه شير مى دهند غذايى عالى و ممتاز است و مصرف آن به تمام اين اشخاص توصيه مى شود.

منابع:

1-کلینی، فروع کافی، ج6: 305، 306.

2-برقی، المحاسن: 488.

3-حمیری، قرب الاسناد: 9.

4-محمد حسین ورپشتی، آیین تندرستی (ترجمه جلد 16-17 وسایل الشیعه): 31-33.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مومن IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
    1 0
    احسنت.