نایب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین به تشریح سیاست‌ها و نگرانی‌های تجاری ایران و چین بعد از لغو تحریم‌های اقتصادی پرداخت و گفت: چین در هر شرایطی جزو سه شریک اصلی تجاری ایران خواهد بود.

چین در هر شرایطی جزو 3 شریک اصلی تجاری ایران می‌ماند

مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با ایسنا درباره چشم انداز روابط تجاری ایران با کشور‌های چین و روسیه در دوران بعد از تحریم‌ها اظهار کرد: ایران با روسیه مبادلات تجاری قابل توجهی ندارد و طی دو سال گذشته مبادلات تجاری با روسیه از یک میلیارد دلار بالاتر نرفته است.

500 میلیون دلار میزان تجارت ایران و رسیه

وی افزود: حدود 500 میلیون دلار میزان تجارت ایران و روسیه بوده که از این مقدار حدود 260 میلیون دلار میزان خرید از این کشور و همین حدود، میزان فروش ما به روسیه است.

حریری با بیان اینکه روسیه هیچ زمان شریک قابل توجهی برای ایران نبوده است، اظهار کرد: اقتصاد ایران و روسیه مکمل هم نیستند و تقریبا مشابه یکدیگرند، چرا که هر دو اقتصادی دارند که انرژی می فروشند و کالا می خرند. به همین دلیل اگر هر میزان انرژی که قرار است برای بازار روسیه بگذاریم به هر بازار دیگری اختصاص دهیم می توانیم صادرات بیشتری داشته باشیم.

چین در هر شرایطی جزو 3 شریک اصلی تجاری ایران خواهد بود

نایب رییس اتاق ایران و چین همچنین درباره اهمیت روابط تجاری با چین نیز توضیح داد: چین در هر شرایطی جزو سه شریک اصلی تجاری ایران خواهد بود. قبل از تحریم‌ها یعنی از سال 2000 تا 2005 روابط تجاری ما با چین سیر صعودی داشت و هر سال به دو برابر افزایش پیدا کرده است به غیر از سال گذشته که تحریم‌های نفتی باعث شد بیشترین فروش نفت را به چین داشته باشیم. به طور کلی بعد از تحریم‌ها روابط اقتصادی‌مان با چین شیب ملایم‌تری پیدا می کند.

رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی با بیان اینکه چین بزرگترین مقصد صادراتی ایران است، ادامه داد: آنچه در زمینه پتروشیمی به چین صادر می‌کنیم بیش از مقداری است که به بقیه دنیا می فروشیم.

فرصت مجدد برای سرمایه‌گذاری چینی‌ها

حریری تصریح کرد: تفاهم هسته‌ای فرصت مجددی برای چینی‌ها ایجاد می‌کند که سرمایه گذاری بیشتری در ایران داشته باشند. از این جهت اگر برنامه ریزی درستی داشته باشیم می‌توانیم در زمینه جذب سرمایه خارجی از بازار چین استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه سیاست چین از سال 2005 این بوده که میزان سرمایه‌گذاری خود را در خارج از کشورش گسترش دهد، ادامه داد: چینی‌ها قرار است سالی 500 میلیارد دلار خارج از کشورشان سرمایه‌گذاری ‌کنند و هیچ کشوری برای آن ها بهتر از ایران نیست که بخواهند این کار را انجام دهند.

چین در 3 سال گذشته شریک اول تجاری ایران بوده است

این عضو اتاق بازرگانی ایران به بیان برخی اقدامات اتاق مشترک ایران و چین برای گسترش روابط دو کشور پرداخت و ادامه داد: اتاق ایران و چین فعالیت هایی از جمله توسعه صادرات غیر نفتی به این کشور را دنبال کرده است که خوشبختانه این هدف به میزان زیادی تحقق یافته و به همین دلیل چین در سه سال گذشته شریک اول تجاری ایران بوده است. همچنین جذب سرمایه گذار چین هدف دیگرمان بود که تحقق پیدا نکرد.

حریری تصریح کرد: این ظرفیت وجود دارد که در سال بیش از 20 میلیارد دلار با چین سرمایه گذاری داشته باشیم. اگر سیاست گذاری درستی داشته باشیم مطمئنا وقتی تحریم‌ها کاملا لغو شوند، فرصت‌های جدیدی برای تجارت و اقتصاد ما باز می‌شود می‌تواند منجر به سرمایه گذاری چینی ها در ایران شود.

رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی عنوان کرد: آنچه باید سهم واقعی ما از تجارت بین المل در دنیا باشد، قطعا بین 1.1 تا 1.5 درصد از تجارت دنیاست. در حالی که در وضعیت فعلی این عدد حدود 130 میلیارد دلار یعنی حدود نیم درصد است. اگر سهم خود از تجارت جهانی را به 1.5 درصد برسانیم این عدد سه برابر خواهد شد و این رقم به 400 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

وی افزود: اگر این عدد را هدف قرار دهیم آن زمان سهم تجاری با چین نمی‌تواند کمتر از 50 میلیارد دلار باشد. در هر برنامه‌ای که برای آینده اقتصادی‌مان داشته باشیم مطمئنا چین یکی از شرکای اصلی ما خواهد بود و بعد از به نتیجه رسیدن مذاکرات نباید هیچ نگرانی را به چینی ها تزریق کنیم. البته از نظر روانی ممکن است نگرانی‌هایی برای چینی‌ها ایجاد شود و آن‌ها فکر کنند نزدیک شدن ایران به غرب ممکن است روابط با آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.

به گفته حریری در بین سیاست گذاران ما شاید کسانی باشند که روحیه شان به غرب نزریک تر باشد و میانه خوبی با چین نداشته باشند ولی به اعتقاد من این تفکر وجه غالب نیست و ما هم به عنوان اتاق مشترک ایران و چین اقداماتی را برای گسترش روابط دو کشور انجام خواهیم داد و هیات های بیشتری را به چین خواهیم فرستاد و از آن سو هم هیات‌های بیشتری از چین به ایران خواهند آمد.

وی معتقد است: باید حقایق را برای چینی‌ها روشن کنیم که این نگرانی برای آن‌ها به وجود نیاید، چرا که این قابلیت وجود دارد که به سرعت روابط تجاری‌مان با چین را تا 70 میلیارد دلار افزایش دهیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.