گروه عشقستان / محمد رضایی - گرچه دوران هشت ساله دفاع مقدس، دوراني سراسر غرور و افتخار است، اما اگر بخواهيم یک نقطه عطف در مدیریت وراهبری آن ترسيم کنيم، بايد از شجاعت، رشادت و پایمردی فرماندهان، امیران و سرداران شهید این دوران طلایی نام ببریم  ...

صیاد توانست از یک نیروی آموزشی  یک افسر عملیاتی بسازد

و یکی از این عزیزان و نخبگان کسی است که  با الگو قرار گرفتن به شکل علمی و عملی برای دیگر رزمندگان، به عنوان “صیاد دلها” لقب گرفت؛ امير کم نظير ارتش اسلام، سپهبدشهيد علی صياد شيرازي.

در این باره پای صحبت یکی از شاگردان وهمرزمان ایشان نشستیم تا با بیان خاطراتی از آن روزهای حماسه و عشق، ما را میهمان جرعه ای از ایثارگری‌های عاشق ترین امیر ارتش جمهوری اسلامی کند.

مصاحبه صمیمانه ما با امیر سرتیپ دوم رضا آذریان، فرمانده لشگر 77 پیروز ثامن‌الائمه(ع) را در این باره تقدیم نگاه‌های پرمهر خوانندگان می کنیم.

 

 امیر آذریان! شما به عنوان یکی از دست اندرکاران یادواره و بزرگداشت شهید صیاد شیرازی، به عنوان شهید شاخص، ولایی و ارزشی ارتش، بفرمایید مهمترین اهداف شما از این گردهمایی چیست؟

- واقعیت این است که شهيد صياد شيرازی مطيع محض ولایت و رهبری و الگویی برای همه شهدای ارتشی بود، به همین منظور امسال برنامه های متنوع و گسترده ای برای گرامیداشت آن عزیز تدارک دیدیم و  با حمایت استانداری و ادارات، سازمانها ونهادهای استانی وحمایتهای دولت یادواره شهید صیاد شیرازی و پنج هزار و367 شهید لشکر 77ثامن الائمه (ع) و نیز 49هزار شهید ارتش در فروردین سال 94 در شهر مشهد برگزار می‌شود.

 

  شما درنشست خبری ویژه این یادواره مهمترین هدف را اشاعه فرهنگ شهادت عنوان کرده اید، لطفاً در این باره توضیح دهید.

- شهید عزیز ارتش، صيادشيرازي، با اقدامهای ایثارگرانه اش، چه در فرآیند پیروزی انقلاب و چه درزمان حضورش به عنوان فرمانده نظامی و عملیاتی در هشت سال دفاع مقدس، یک فرد انقلابی ، ولایی ، ارزشی و به تعبیری “حوزوی” بود، چون پیش از پیروزی انقلاب با مراجع و علما ارتباط داشت و با حوزه علمیه قم رابطه خوبی داشت و این صیاد دلها شدن او به دلیل همین معنویت او بود که در جریان فعالیتهای سیاسی اش کسب کرده بود و ما به عنوان همرزمان آن شهید عزیزباید برای اشاعه این فرهنگ تلاش کنیم.

       

 از تلاشهای شهید صيادشيرازي برای ایجاد همدلی و هم افزایی ارتش با سایر نیروها و دستگاه‌های تصمیم گیر در فرآیند جنگ تحمیلی بگویید؟

-   شهید بزرگوار صيادشيرازي به دنبال مردمی کردن ارتش بودو در کنار این هدف تلاش داشت ارتش را چه در نیروی زمینی، چه در سایر نیروهای عملیاتی با آموزه ای دینی و مردم مداری آشنا کند و اتحاد و وحدت کلمه در بین مسؤولان و آحاد جامعه هدف اصلی او بود که بحق در این هدف بزرگ موفق و کامیاب
 بود.

وی در پیروزی انقلاب نقش مؤثری داشت و جزو اولین نیروهای اعزامی ارتش به کردستان ودر هماهنگی با سپاه و نیروهای شهید چمران بود و کوه‌های سر به فلک کشیده کردستان، او را به عنوان چریک ارتش می شناسد، اما نسل جدید با این واقعیتها آشنایی ندارد و باید رسانه های گروهی و نهادهای آموزشی در این زمینه تلاش بیشتری کنند که در این مسیر خبرنگاران نقش مهمی دارندکه باید به آن عمل کنند.

 

  با توجه به تأکید تان بر الگو شدن سیره شهید بزرگوار صيادشيرازي در میان نظامیان، آیا خود شما در بین زیر دستان این الگو پذیری را مشاهده می کنید؟

-  بله، اگر بخواهیم به عنوان نمونه الگویی نام ببریم، در این زمینه نمونه های زیادی برای بیان وجود دارد و الگو قراردادن راه و روش آن شهید در نیروهای مسلح بسیار مشهود است. برای نمونه در همه یگانهای تابعه لشگر 77 پیروز ثامن‌الائمه(ع) نماز اول وقت، حتی در مانورها و مأموریتهای مختلف اولویت دارد و کار به دلیل فرارسیدن وقت نمازبرای ادای این فریضه دینی متوقف می شود.

 

   امیر! همه می دانیم که  امروزه ارتش ما از اقتدارو شور و شعور بسیار بالایی برخوردار است و این رشد معنوی را باید وامدار خونهای پاک شهیدان بدانیم، در این زمینه نقش شهيد صيادشيرازي راچگونه ارزیابی  می کنید؟

-  همه نیروهای ارتش با شهادت ایشان دریافتند که صیاد شیرازی آنچه را که در توان داشت در راه عزت و سرفرازی ایران اسلامی در طبق اخلاص گذاشت و در این راه هم به درجه رفیع شهادت نایل آمد. آن شهيدعزیز هميشه سخن و کلام خود را با دعای فرج آغاز می کرد و در برخورد با نیروها بسيار با حوصله و از خودگذشته بود و با این کارهای ارزشی اش، در کنارقدرت معنوی و ارزشی، به نیروهای مسلح روحیه امید و نشاط تزریق کرده و آنها را در صحنه و عرصه های مختلف در آمادگی نگه می داشت.

 

  شما به عنوان یکی از افسران آن روزهای آتش و خون و حماسه های ماندگار از فعالیتهای شهيد صيادشيرازي اطلاعات خوبی دارید، آیا در این زمینه مطالعات و پژوهشهایی هم داشته اید ؟

-  شهيد بزرگوار صيادشيرازي به سبب اهمیت بخشی به ایجاد امنیت در کردستان سر از پا نمی شناخت و با شروع درگیری‌ها به غرب کشور رفت و در گردنه خان (بین سقز و بانه )، در گردنه های مریوان  سردشت،اشنویه ،پیرانشهر و ارتفاعات تمرچین و حاج عمران خیلی کارطاقت فرسا و جانفشانی کرد، به گونه ای که نمی توانیم حتی تعداد عملیات و مأموریتهای ایشان را نام ببریم و در همه این موارد سعی داشت نیروهای تازه شکل گرفته مانند بسیج و سپاه را حمایت کرده و تجهیز نماید، اما منافقین به او اجازه ادامه کار ندادند.

 

  منظورتان از اجازه کار ندادن، سنگ اندازی های فرمانده کل قوای وقت یعنی بنی صدر است ؟

-  بله! عزل وی از مقامهای ارتشی توسط بني صدرنشان دهنده اوج عصبانیت این مزدورخودفروخته از تلاشهای صیاد دلها بود، اما با فرار وی به پاریس همه قدر مجاهدتهای شهيد صيادشيرازي را دانستند وتلاشهای پیگیرانه او به همراه نیروهای ارتش و سپاه و همدلی آنان سبب شد که شهر سنندج ( البته پس از تشکيل ستاد عمليات مشترک ارتش و سپاه پاسداران،با پیشنهاد شهيد صيادشيرازي)، پس از ۲۱ روز مقاومت و دفاع از سوي مدافعان ، کاملاً از تصرف و تسلط کردهاي ضد انقلاب خارج شده و امنیت به کل کردستان و محورهای مواصلاتی بازگردد.

 

  به عنوان فرمانده لشگر 77 بفرمایید، آیا ایشان به عنوان یک نخبه نظامی طرح خاصی برای پیروزی در جنگ نیز داشت یا پیرو طرحهای عملیاتی دیگران بود؟

- تلاشهای ایشان چشمگیر و مثال زدنی بود، مثلاً  طرحهای ایشان طریق القدس و فتح المبین بود که توانست  قوت و قدرت ارتش رانمایان کندو یا در یک طرح مهم ادعا داشتند بر اساس مطالعاتی که داشته اند، می توان با هماهنگی و کار مشترک ارتش و سپاه طی 12 طرح عملیاتی با عنوان کربلای 1 تا 12 دشمن را از خاک کشور بیرون راند و به پیروزی کامل در جنگ رسید.  

 

  بارزترین ویژگی صیاد از نگاه شما چیست؟

-  واقعیت این است که صیاد شیرازی الگوی تمام عیار  برای رزمندگان شناخته شده است و  فرماندهي متدين، جدي، سختکوش، شجاع و با اخلاص و الگويي کم نظير و ساده زیست در خدمت به نظام و عشق به ولايت بود و به همین دلیل  دارای نفوذ کلام زیادی در میان همرزمان و فرماندهان  بودو در یک کلام تبلور رضای الهی در کارهایش را می توان مهمترین برجستگی شخصیتی او به حساب آورد.

 

  اگر خاطره و یا مطلب خاصی دارید برای خوانندگان بیان کنید؟

-  آن زمان  ما درحال آموزش از شهيد صياد شيرازي بودیم وخودم به یاد دارم که بیش از چهار بار در ایام تعطیلات دانشکده افسری، ما را به خط مقدم جبهه برد و ایشان به خوبی به عنوان یک استاد دانشکده افسری، آموخته های تئوری و کلاسیک دانشگاهی را با عمل توأم می کرد و می توانست ازیک نیروی آموزشی، یک افسر عملیاتی بسازد و این باعث شده بود همه ارتشیان، شهيد صياد شيرازي را به عنوان یک مردعملگرا و به دور از شعار وفرماندهی میدانی بشناسند.

 

 اینکه شهید می گفت، اول خودم می روم، بعد سربازان! واقعاً همین طور بود؟

-  اویک فرمانده خط شکن ارتش بودو به تنهایی در خط مقدم، حتی تا آن طرف خط و وسط نیروهای دشمن، پیش می رفت تا شناسایی ها را تأیید کند، هر چه همرزمانش به او می گفتند،  در عرف نظامی هرگز فرمانده نیروی زمینی وسط دشمن نمی رود، اعتنایی نمی کرد و می گفت ؛من اول باید خودم یقین کنم آن طرف چه خبر است، بعد نیروها را بفرستم جلو.

 

  آیا این همه تلاش برای ارزشی کردن ارتش و ترویج معارف درمجموعه نیروهای نظامی و یگانهای ارتش جمهوری اسلامی ومجاهدتهای فرهنگ ساز ایشان پس از جنگ خاموش شد و یا ارتش به عنوان ادامه دهنده راه آن عزیز در این مسیرتوانسته است تلاش کند؟

-  ایشان قبل از شهادتش هیأت معارف جنگ را برای نشر ارزشهای دفاع مقدس و بیان ناگفته های جنگ از قول امیران ارتش تشکیل دادکه من خودم نیز عضو آن مجموعه فرهنگی هستم و البته آن زمان خودشهید به عنوان نخستین راوی جنگ برای افسران و آینده سازان ارتش جمهوری اسلامی عملیاتها را تدریس و روایت کرد که این هیأت پس از شهادتش تبدیل شد به «هیأت معارف جنگ شهيد صياد شيرازی» که تاکنون کتابها و پژوهشهای خوبی در بحث معارف و ارزشهای دفاع مقدس داشته است.

 

  پس باید خوشحال باشیم از اینکه این نوع تلاشهای ایشان همچنان پس از شهادت و در موقعیت کنونی نیز ادامه یافته است، درست می گویم ؟

- کار نیک به نوعی باقیات صالحات است و ما شاهدیم که به عنوان نمونه پس از شهادت شهيد صياد شيرازي، خانواده محترمشان  با تعدادی دفترچه تأمین معاش خانواده های نیازمند مواجه شدند که خوشبختانه این خانواده ولایتمدار هنوز هم این کار را  ادامه می دهند و این نوعی عمل به سیره ائمه اطهار (ع) است که ادامه آن باعث سازندگی و ترویج نوعدوستی می شود.

 

 از شما برای این مصاحبه سپاسگزاریم.

-  من هم از روزنامه ملی و ارزشی قدس برای توجه به ترویج و گسترش فرهنگ دفاع مقدس تشکر می کنم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.